Sök:

Genusperspektiv på debatt i klassrummet - en studie av elevers argumentationsstrategier i svenskämnet


Läroplanen för grundskolan lyfter debatt och argumentationskunskaper i såväl övergripande mål samt specifika mål för olika ämnen. Flera forskare diskuterar debatt och argumentationsstrategier som viktiga faktorer i utvecklandet av demokratiska individer, något som skolan strävar efter. Vidare lyfts problem med lärare och elevers osäkerhet inför denna form av undervisning tillika så problem kring skillnader i hur flickor och pojkar presterar i klassrumssamtal. Följande studie presenterar en undersökning gjord i två klasser, årskurs åtta och nio, där vi observerat elevers argumentationsstrategier i debattsammanhang. Syftet har varit att undersöka elevers argumentationsstrategier i debattsammanhang ur ett genusperspektiv. Studien visar att det inte råder stora skillnader mellan flickor och pojkars argumentationsstrategier men att dessa skillnader är många. Skillnaderna visar på att flickor hamnar i positionen som The Other vilket skapar en fördel för pojkar. Detta förstärks i sin tur då skillnaderna mellan de två grupperna vid första anblicken inte är tydliga. Vidare diskuteras även lärares osäkerhet inom ämnet debatt och hur detta i sin tur påverkar eleverna.

Författare

Azemina Delic Linda Dreven

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..