Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 36 av 119
Fysisk aktivitet, motorik och lÀrande- nÄgra förskollÀrares erfarenheter och förhÄllningssÀtt
Syftet med vÄr studie var att ge ett kunskapsbidrag till problemomrÄdet motorik, utveckling och lÀrande med utgÄngspunkt frÄn nÄgra pedagogers arbete med och förhÄllningssÀtt till fysiska aktiviteter och lÀrande i förskolan. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie, dÀr vi intervjuade sex verksamma förskollÀrare. Tidigare forskning har delade meningar om fysisk aktivitet och dess betydelse för barns lÀrande. Flera forskare konstaterar dock att det finns ett samband mellan motorik och lÀrande. Resultatet av studien visade att ocksÄ verksamma pedagoger ser ett samband mellan motorik och lÀrande.
"Livet mÄste levas framlÀnges men förstÄs baklÀnges" : en empirisk studie om lÀrares instÀllning till begreppen historiemedvetande samt genetiskt och genealogiskt perspektiv
Som historielÀrare finns olika nyckelbegrepp som Àr centrala för Àmnet historia. Tre av dessa kommer studeras i denna uppsats dÀr syftet Àr att studera historiemedvetande samt de genetiska och genealogiska perspektiven i relation till lÀrares verklighet och de bÄda lÀroplanerna Lpf94 och Gy11. Dessa tre begrepp Àr dÀrmed uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter. Kvalitativa intervjuer har utförts för att söka svar pÄ uppsatsens frÄgestÀllningar och dÄ texter och intervjusvaren varit i behov av tolkning har den hermeneutiska metoden anvÀnts.Studien visar att begreppet historiemedvetande Àr mÄngtydigt och svÄrdefinierat, bÄde för lÀrare, teoretiker och forskare. En annan slutsats som kunde dras av studien visar att historieundervisningen Àr prÀglad av den kronologiska traditionen, vilket Àven kan benÀmnas som det genetiska perspektivet.
LÀrarens ledarroll : En kvalitativ studie om lÀrarens ledarskap i förskolan och i skolans tidigare Är
Syftet med denna studie var att undersöka uppfattningar som olika lĂ€rare har om ledarskap. Ledarstilar Ă€r en del av begreppet ledarskap och anvĂ€nds ocksĂ„ i arbetet. Studien omfattas av tvĂ„ förskollĂ€rare och tvĂ„ lĂ€rare för skolans tidigare Ă„r och har en kvalitativ ansats som Ă€r en smĂ„skalig studie bestĂ„ende av observationer och interÂvjuer för att som forskare kunna bilda sig en förstĂ„else om det undersökta fenomenet. I resultatet framkommer det att samtliga lĂ€rare har olika uppfattningar kring sitt ledarskap i praktiken och det synliggörs under mĂ„nga av observationerna att lĂ€rarna anvĂ€nder olika ledarstilar vid ett och samma tillfĂ€lle. Det visar sig en skillnad mellan de olika lĂ€rarnas sĂ€tt att leda sin undervisning och det synliggörs att förskollĂ€rarna ser till barnens behov i utformandet av verksamheten och i skolan visar det sig genom att lĂ€rarna har mer fokus pĂ„ uppgiften.
FörÀldrars attityder till lek i förskoleklassen och skolÄren 1-3
Bakgrund Det Ă€r mĂ„nga teoretiker och forskare som Ă€r överens om att leken Ă€r viktig för barns utveckling och stimulerar barns lĂ€rande. I förskolan idag Ă€r leken ett naturligt arbetssĂ€tt för barnen. Ăven i skolan börjar pedagoger anvĂ€nda sig mer av lek i undervisningen. Eftersom vi sjĂ€lva Ă€r intresserade och positiva till att arbeta med lek som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen tycker vi att det Ă€r intressant att fĂ„ veta hur förĂ€ldrar ser pĂ„ lek. Syfte Syftet med vĂ„r studie Ă€r att kartlĂ€gga förĂ€ldrars attityder till lek i den pedagogiska verksamheten i förskoleklassen och de yngre skolĂ„ren.
Kvinnors upplevelser av sin livsvÀrld efter en mastektomi
Bakgrund: Bröstcancer utgör en tredjedel av all cancer som kvinnor insjuknar i.
Det finns flera olika behandlingar och mastektomi Àr en utav dem. BÄde
sjukdomen och behandling medför sÄ vÀl fysiska som psykiska förÀndringar hos
kvinnor. Syfte: Var att belysa kvinnors upplevelser av sin livsvÀrld efter en
mastektomi. Metod: En litteraturstudie av kvalitativa studier har utförts.
Backcasting som metod för att etablera en klimatstrategi för minskad klimatpÄverkan : En fallstudie av Linköpings Universitet
I allt större utstrÀckning blir det vanligare för företag att redovisa sina utslÀpp av vÀxthusgaser, frÀmst koldioxid. Linköpings Universitet (LiU) faststÀllde genom sina miljömÄl att en klimatstrategi skulle upprÀttas för att fÄ kÀnnedom om hur verksamheten pÄverkar klimatet via utslÀpp av koldioxid samt tÀnkbara ÄtgÀrder för förbÀttring. Genom identifiering och kvantifiering av problem kan förutsÀttningar skapas för att möjliga lösningar initieras som i sin tur kan ge sÄvÀl ekonomiska som miljömÀssiga vinster.Studien syftar till att med hjÀlp av backcastingmetoden upprÀtta en klimatstrategi, samt ge förslag till konkreta ÄtgÀrder för LiU. Det empiriska materialet bestÄr utav statistik inhÀmtad frÄn 2006: Ärs data frÄn: energianvÀndning, tjÀnsteresor samt hyrbilsverksamhet. Empiri har Àven inhÀmtats via en workshop med Universitetsledning och forskare inom LiU.De slutsatser som dragits genom denna studie Àr att det med hjÀlp av backcasting Àr möjligt att skapa en klimatstrategi.
VD-ersÀttning : En kvantitativ studie pÄ 41 företag listade pÄ Stockholmsbörsen Large Cap
Bonus till VD har de senaste Ären varit ett hett debatterat Àmne inom bÄde media och av forskare. En hel del bonusskandaler har uppmÀrksammats pÄ senare tid. Exempelvis har vissa bolag valt att öka sin rörliga ersÀttning till VD trots sjunkande resultat.Denna studie syftar till att mÀta om samband finns mellan ersÀttningen till VD och företagets prestation respektive storlek. För att svara pÄ uppsatta frÄgestÀllningar, har författarna valt en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats dÀr de valda teorierna appliceras pÄ studiens resultat. Data granskas och analyseras med hjÀlp av hypotesprövningar, regressionsanalyser och korrelationsprövningar.Populationen som valts att behandla Àr de företag pÄ Stockholmsbörsen som listades under Large Cap vÄren 2012.
Hur lÀnge ska man prata? : ?Om gymnasieungdomars förmÄga att reflektera över sina arbeten pÄ det Estetiska programmet
Uppsatsen redogör för en undersökning av elevers förmÄga att reflektera över sina egna resultat pÄ det estetiska programmet med inriktning Bild och form. Datainsamlingsmetoderna som anvÀnds Àr tre observationer med lÄg struktur och sju kvalitativa intervjuer. Observationerna genomfördes vid tre olika redovisningssituationer pÄ tre olika gymnasieskolor. Informanterna i intervjuerna bestÄr av tvÄ svensklÀrare pÄ estetiska programmet och fem lÀrare i de estetiska Àmnena. Begreppet reflektion diskuteras med hjÀlp av forskningslitteratur och lÀrarnas uppfattningar.
Vaccin eller ej?: En litteraturstudie
Ănda sedan vaccinering upptĂ€cktes pĂ„ 1800-talet har det funnits grupperingar som aktivt har bekĂ€mpat förekomsten av vaccinering och argumenterat för att de antingen Ă€r ineffektiva eller att de Ă€r farligare Ă€n de epidemier de hĂ€vdas bekĂ€mpa. Ibland har dessa anti-vaccin kampanjer varit mycket framgĂ„ngsrika. Ca 4% procent av Sveriges befolkning uppger att de har litet eller mycket litet förtroende för forskare. Ca 20% att de inte tĂ€nkte vaccinera sig mot svininfluensan under 2009. Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie undersöka hur media, riskuppfattning, religion, konspirationsteorier och utbildning inverkar pĂ„ uppfattningen om vacciner.
Vingelsjuka : epidemiologi och virusets interaktion med vÀrdens immunförsvar
Vingelsjuka Àr en dödlig sjukdom som drabbar katter och ger symtom frÄn nervsystemet sÄ som beteendeförÀndringar och ataxi framför allt i bakbenen. Orsaken bakom vingelsjuka visades 1995 av svenska forskare vara bornavirus. Bornasjuka Àr i Centraleuropa endemiskt hos hÀst och fÄr och har varit sÄ i flera hundra Är, det första fallet av vingelsjuka pÄ katt beskrevs 1974 i Nordisk VeterinÀrmedicin. Det finns fortfarande mycket okunskap angÄende vingelsjuka, till exempel smittvÀg, inkubationstid och pÄverkan pÄ immunförsvaret. Flera studier har gjorts för att hitta en eventuell reservoar och de som framstÄtt som kandidater Àr bland annat sorkar och fÄglar.
Uppköp = UppgÄng? - Svenska aktiemarknadens reaktion vid nyhet om förvÀrv
Undersökningens syfte Àr att studera en förvÀrvsnyhets direkta pÄverkan pÄ förvÀrvarens aktiekurs. Bolag som genomfört förvÀrv under perioderna 1994-97 och 2006 undersöktes. Dagen för offentliggörande av förvÀrv benÀmns T0. Kursdata insamlades för alla dagar i intervallet T-10? T10.
?Lördag: jag Àr fri? - Samsyn pÄ mobbning och krÀnkande behandling i skolan
Syftet med detta arbete har varit att undersöka huruvida det finns en samsyn mellan elever och lÀrare och lÀrare emellan rörande begreppen mobbning och krÀnkande behandling och kring det preventiva arbetet som sker pÄ skolan mot mobbning. Arbetet syftar ocksÄ till att undersöka om den utvalda skolans preventiva arbete motsvarar det skolor ska göra enligt skollagen och bör göra enligt forskare pÄ omrÄdet. För att undersöka detta gjordes individuella kvalitativa intervjuer, i en utvald klass pÄ en grundskola i SkÄne. TvÄ lÀrare och Ätta elever deltog i undersökningen. Informanternas svar kategoriserades utifrÄn övergripande frÄgestÀllningar som stÀlldes till samtliga informanter.
Attityder till matematik hos grundskoleelever i de senare Ă„ren
Min undersökning inriktar sig pÄ elevernas attityder, upplevelser och uppfattningar av undervisningen i skolan och vad eleverna anser vara det bÀsta som kan göras för att fler skall fÄ godkÀnt betyg i matematik. Undersökningen försöker ocksÄ klargöra specialpedagogers funktion i arbetet med matematik. Kvalitativa intervjusamtal med tvÄ elevgrupper genomfördes. Eleverna i min undersökning hade upplevt en traditionell matematikundervisning med rÀkning, genomgÄng pÄ tavlan och prov. Eleverna ansÄg att matematik som Àmne var intressant och mycket viktigt.
Sa du teknik? : En undersökning av problem och möjliheter kring teknik för yngre Ärskurser
Syftet med denna studie var att utifrÄn ett lÀroplansteoretiskt perspektiv undersöka möjligheter och eventuella problem i den pedagogiska praktiken kring teknik för yngre Äldrar genom intervjuer av nÄgra lÀrare. I studien intervjuades tre verksamma lÀrare i grundskolans yngre skolÄr. De forskningsfrÄgor jag har försökt besvara Àr; Hur kan lÀrarnas definition av teknik och teknisk kunskap förstÄs ha inverkan pÄ den pedagogiska praktiken kring teknik?; hur beskriver lÀrarna sitt upplÀgg av undervisningen i teknik?; vad beskrivs av lÀrarna som kan förstÄs som möjligheter och hinder för att undervisa i teknik? För analys av frÄgorna anvÀnds bricolage, som innebÀr att jag anvÀnt mig av en ostrukturerad analysmodell dÀr man som forskare blandar olika analytiska tekniker och begrepp fritt. Resultatet visar pÄ snÀva definitioner av vad teknik Àr och osÀkerhet kring teknikundervisningen i de yngre skolÄren samt hur svÄrt det Àr för ett nytt obligatoriskt Àmne att etablera sig i skolan dÄ det pÄverkas starkt av dess traditioner genom tidigare lÀroplansformuleringar.
VÀlkomna till högstadiet! En undersökning om organisation och nivÄbestÀmning av elever i svenska som andrasprÄk pÄ tre högstadieskolor
Viberg (1996), Hyltenstam (2003), Bergman & Sjöqvist (2003) Àr alla forskare i svenska som andrasprÄk och de Àr överens om att ett villkor för att eleverna ska fÄ optimal undervisning i svenska som andrasprÄk Àr att lÀraren gör en bedömning av vilken sprÄklig nivÄ eleven befinner sig pÄ. Syftet med detta arbete Àr att ge en bild av hur Àmnet svenska som andrasprÄk organiseras pÄ tre högstadieskolor i en medelstor kommun i södra Sverige för att sedan kunna svara pÄ hur förutsÀttningarna ser ut för lÀrarna att sprÄkligt kunna nivÄplacera elever med svenska som andrasprÄk. Genom att intervjua de lÀrare som undervisar i svenska som andrasprÄk pÄ högstadiet och komplettera med enkÀter till mellanstadielÀrarna i samma Àmne och i samma kommun sÄ har följande slutsatser kunnat dras: Skolornas organisation av Àmnet ser delvis olika ut. Det finns fyra saker som pÄ skolorna spelar en direkt roll för lÀrarnas möjligheter att nivÄplacera eleverna efter sprÄkbehÀrskning: lÀrarnas utbildning och kunskaper i Àmnet, samarbete mellan hög- och mellanstadielÀrare, att undervisningen inte organiseras som lÀrarna önskar och skolledningens instÀllning till Àmnet..