Sök:

"Det är svårt att förklara en bok" - en fallstudie i literacy i skolan

Syftet med uppsatsen har varit att pröva, beskriva, analysera och diskutera hur literacy kopplat till ett vidgat textbegrepp kan användas i ett klassrum för de lägre åldrarna. Att arbeta utifrån ett literacy-perspektiv innebär att ta fokus från de tekniska färdigheterna och skapa meningsfulla lärandesituationer där elevers språkutveckling i vid mening utgör ett betydelsefullt inslag. Fokus i uppsatsen har legat på lärares arbetssätt utifrån ett literacy-perspektiv och av den anledningen behandlar forskningsbakgrunden till största del detta. I forskningsbakgrunden tas även upp lärandeteorier, traditionell skriftspråksundervisning, critical literacy och ett vidgat textbegrepp. Vi har utgått från flera framstående forskare inom områdena och satt deras tankar i relation till varandra. Undersökningen bygger på en fallstudie med observation och reflektionsdagbok, samt intervjuer och en skriftlig enskild utvärdering med barnen. Resultatet visar att literacy är ett relativt nytt begrepp i dagens skola men att det är fördelaktigt då det utvecklar barns tankar och kritiska förhållningssätt till omvärlden. Vi anser att en literacy-medveten lärare leder till en aktiv och demokratisk klassrumsmiljö där barnen får möjlighet att använda språket istället för att enbart analysera det.

Författare

Cathrin Nilsson Meliha Sinanagic

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..