Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 30 av 119
Animation som instruktionsverktyg : JÀmförelse av animerade och statiska steg-för-steg-instruktioner
Denna studie undersöker om dÀr finns indikationer pÄ att animerade instruktionsbeskrivningar av steg-för-steg-modell Àr mer effektiv Àn dess statiska motsvarighet vid en monteringsövning. Forskare inom fÀltet Àr oeniga dÀr vissa hÀvdar att tidigare studier oftast utförts pÄ ett sÄdant sÀtt att resultatet anses som icke trovÀrdigt. Annan forskning pekar pÄ vikten av betraktarvinkel och visuell utformning av animerade instruktionsbeskrivningar.För att genomföra studien införskaffades tvÄ handhÄllna pussel av lika svÄrighetsgrad. Med pusslen som monteringsobjekt togs fyra, varav tvÄ animerade och tvÄ statiska, instruktionsbeskrivningar fram i en 3D-mjukvara. Pusslen modellerades i skalenligt förhÄllande och texturer togs frÄn de verkliga delarna för att skapa ett realistiskt utseende.
Ungdomars syn pÄ fritid: en studie av 15 Äringars upplevelser av fritid
Fritiden Àr ett vÀl debatterat Àmne i dagens samhÀlle. Det blir allt mer pÄtagligt för oss om statens mÄl och ambitioner för vÀlfÀrdsstaten och dess befolkning. Fritiden ses som en nÀringsgren mot detta. Ett föremÄl för att ytterligare förverkliga mÀnniskan. Kultur- och fritidsarenan ses som ett möjligt omrÄde för mÀnniskans identitetsskapande.
Praktisk matematik ur ett lÀrarperspektiv
Abstract: I rapporten intervjuas fyra mellanstadielÀrare pÄ en 4-6 skola i BorÄs stad, om deras syn pÄ praktisk matematik. I vilken utstrÀckning anvÀnder sig lÀrarna av praktisk matematik, nÀr anvÀnder dom det, hur ser de pÄ sjÀlva uppgiften samt om uppgifterna ökar elevernas motivation, lust och förstÄelse för matematik.Intervjuerna deklarerar att det finns en stor osÀkerhet i hur praktisk matematik skall anvÀndas och vilka fördelar den för med sig. LÀrarna anser att det bedrivs för lite praktisk matematik pÄ skolan, bokens trygghet lockar allt för mycket. LÀrarna poÀngterar ocksÄ att vissa omrÄden Àr lÀttare Àn andra att applicera praktisk matematik pÄ. Det finns inte nÄgon direkt uttalad linje nÀr det gÀller praktiska moment utan det kommer nÀr det kommer.
Byggnadsintegrerade Solceller : Applicering till ett flerbostadshus
Denna rapport presenterar det examensarbete som har gjorts i samarbete med företaget SMĂ
A AB. Syftet med arbetet Ă€r att öka kunskapen, för företaget, om solceller ur en teknisk och ekonomisk synpunkt dĂ„ man vĂ€ljer att integrera dessa i byggnadsskalet. Viktiga frĂ„gor som har tagits upp innefattar lönsamhet vid anvĂ€ndning av solceller, möjligheter att integrera solceller samt hur tekniken ser ut idag och hur den kan utvecklas i framtiden. Dessa kunskaper har sedan applicerats pĂ„Â ett planerat flerbostadshus under resultatet. I lösningsförslaget har solceller blivit integrerade i tak och balkongrĂ€cken, dĂ€r olika typer av solceller anvĂ€nds baserad pĂ„ dess respektive egenskaper som Àr bĂ€st anpassade för Ă€ndamĂ„let. ĂmnesomrĂ„den som berörs Ă€r energi, solceller, byggnadsintegrering samt ekonomi.
Faktorer som förklarar innovativt beteende hos medarbetare
I en förÀnderlig vÀrld Àr det viktigt att snabbt möta skiftande krav ochatt medarbetare Àr initiativrika, menar bÄde företagare och forskare.Medarbetare som gör mer Àn plikten krÀver och tar egna initiativ,uppvisar Innovative Work Behaviour (IWB). Syftet med studien varatt undersöka om organisationsfaktorerna autonomi, öppet klimat ochrolltvetydighet kan förklara variationer i IWB, med hÀnsyn taget tillen individuell faktor. Samtliga variabler mÀttes genom ettfrÄgeformulÀr online i ett stickprov om 119 personer.KorrelationsberÀkningar visar att samtliga organisationsfaktorer harsignifikanta samband med IWB. En regressionsanalys visar att det Àrindividfaktorn som har störst prediktionskraft, följt av öppet klimat,autonomi och bakgrundsvariabeln personalansvar. Studien visar attbÄde personlighet och villkor i arbetet har betydelse för IWB..
VÀx som vuxen - tre pedagogers arbetssÀtt pÄ sfi
Leken Àr otroligt viktig för vÄr utveckling och hur vi fungerar som sociala mÀnniskor. I leken tar vi in de erfarenheter som vi upplevt och utvecklar dessa i gemenskap med andra. VÄr kulturella och sociala bakgrund formar oss till den vi Àr. Hur mycket syns denna bakgrund i leken, Àr vi jÀmlika nÀr vi leker? Forskare sÀger att leken Àr otrolig betydelsefull för den sociala kompetensen, dÄ man lÀr sig empati, vÀnta pÄ sin tur samt att fungera i grupp.
Kunskapsöverföring : - En vÀg til hög projektivitet
SAMMANFATTNINGMĂ€nniskan har arbetat i projektform sedan urminnes tider och det har de senaste Ă„ren blivit allt vanligare att organisera arbetet i projektform. Ăven utbildningen pĂ„ och efterfrĂ„gan av projektledare har ökat kraftigt under en lĂ€ngre period, vilket kan förklaras med att organisationer vill förbĂ€ttra resultatet av projekten. DĂ„ organisationer oftast Ă€r utsatta för konkurrens Ă€r det viktigt att företag hela tiden utvecklas och blir bĂ€ttre för att inte gĂ„ miste om kunder och uppdrag. En organisation mĂ„ste dĂ€rför ta tillvara pĂ„ de kunskaper och erfarenheter som olika projekt för med sig samt anvĂ€nda dessa för att effektivisera och förbĂ€ttra andra projekt inom organisationen. DĂ„ det finns ett stĂ€ndigt behov av att förbĂ€ttra prestationen i projekt finner vi det viktigt att studera pĂ„ vilket sĂ€tt organisationer förhĂ„ller sig till begreppet kunskapsöverföring.
FöretagsvÀrdering : Finansanalytiska perspektiv pÄ vÀrdering av onoterade bolag
Problem: Det finns mycket kritik kring de teorier som anvÀnds nÀr man vÀrderar ett företag, men oftast finns det inget bra alternativ till teorierna. Samtidigt Àr dessa teorier bÀst lÀmpade för noterade företag. UtifrÄn detta har tvÄ frÄgestÀllningar utvecklats:I vilken utstrÀckning Àr finansanalytiker medvetna om de problem som finns med aktie och företagsvÀrderingar och hur hanteras det rent praktiskt?Syfte: Att undersöka finansanalytikers perspektiv pÄ företagsvÀrdering sÀrskilt för onoterade bolag.Metod: Kvalitativa intervjuer med nÀringsliv, med frÄgor som formulerats efter tidigare forskning.Slutsats: Inom branschen finns ett medhÄll om de flesta problem som har uppmÀrksammats i denna uppsats, men de har Àven en rad egen kritik. MÄnga av dem var helt oeniga kring vissa punkter som forskare inom omrÄdet har uppmÀrksammat.
LÀs- och skrivinlÀrningsmetoder : i teori och praktik
Att arbeta som lÀrare i de lÀgre skolÄren innebÀr att ha ansvar för barnens lÀs- och skrivinlÀrning. Det finns flera metoder att utgÄ frÄn i undervisningen och syftet med mitt arbete Àr att studera de vanligt förekommande metoderna. Genom att lÀsa litteratur hade jag ambitionen att ta reda pÄ vilka huvuddrag och centrala tankar metodernas föresprÄkare stÄr för och Àven hur metoderna kan anvÀndas i klassrummet. Dessutom har jag genom en empirisk studie studerat hur lÀrare i skolans verksamhet anvÀnder metoderna och vad de har för tankar om de olika arbetssÀtten. För att begrÀnsa mitt arbete har jag studerat de vanligast förkommande metoderna; den syntetiska metoden, den analytiska metoden och LTG (lÀsning pÄ talets grund).
FörÀldraskap som faktor i psykologiskt vÀlbefinnande och utbrÀndhet hos studenter
Den psykiska ohÀlsan ökar alltmer i samhÀllet och en utsatt grupp Àr universitetsstudenter. Ett uttryck för psykisk ohÀlsa Àr utbrÀndhet, som bestÄr av tre dimensioner: emotionell utmattning, cynism samt bristande upplevd prestation. Positiv hÀlsa har av tradition inte studerats lika mycket, men har kommit att intressera allt fler forskare. Ett begrepp inom positiv hÀlsa Àr psykologiskt vÀlbefinnande, som bestÄr av sex olika dimensioner. FörÀldraskapets betydelse för den psykiska hÀlsan har visat sig variera, varför syftet med studien var att undersöka hur förÀldraskapet pÄverkar det psykologiska vÀlbefinnandet och graden av utbrÀndhet hos studenter.
Bonus efter prestation? : En studie av sambandet mellan VDs bonus och företagets prestation
Bland dagens stora företag och internationella koncerner har inte Àgarna alltid möjligheten eller viljan att leda bolaget. Eftersom VD Àr utsedd att leda företaget Àr det viktigt att motivera denne att göra ett bra arbete som gynnar Àgarna. Vanligt förekommande Àr dÀrför att utforma en ersÀttning med bÄde fasta och rörliga delar.ErsÀttningar till VD som forskningsomrÄde har utvecklats starkt sedan 1980-talet dÄ företagens anvÀndande av bonus ökade kraftigt. MÄnga forskare har sedan dess undersökt olika former av samband mellan bonus och prestation, men det rÄder delade meningar om hur dessa samband ser ut. Det stÄr dock klart det finns mÄnga olika variabler att undersöka och att valet av variabler har en avgörande effekt pÄ studiens resultat.
Att bygga ett varumÀrke med hÄllbarhet? : En studie om hur underleverantörer inom byggbranschen bygger varumÀrke
VarumÀrken inom B2B börjar fÄ allt större uppmÀrksamhet bland forskare och företag i takt med att det uppmÀrksammats att varumÀrken har betydelse inom B2B-kontexter. VarumÀrket Àr ett av fÄ sÀtt att differentiera sig pÄ konkurrensintensiva marknader och kan medföra fördelar som en ökad kundlojalitet, premiumpriser och en ökad möjlighet att nÄ nya marknader. Samtidigt Àr forskningen om hur företag inom B2B bygger varumÀrken begrÀnsad. B2B-marknader kÀnnetecknas inte av produkterna utan av köparna som inte uteslutande Àr vinstrivande företag utan Àven kommuner, institutioner och icke- vinstrivande organisationer.I följande studie studeras underleverantörer vilka kÀnnetecknas av dess förmÄga att producera varor och tjÀnster till förmÄn för en köpare och dennes specifikationer. För en underleverantör Àr den grundlÀggande rollen att vara en vÀrdeförmedlare som underlÀttar kundernas vÀrdeskapande.
Logistiskt förÀndringsarbete
Idén till uppsatsen uppstod efter att ha lÀst Jan Carlsson et al: s avhandling och artiklar inom Àmnet logistiskt förÀndringsarbete. Flera forskare problematiserar avsaknaden av teorier inom ÀmnesomrÄdet samt lyfter fram bristerna i den existerande logistikforskningen som enligt forskarna inte lyckas fÄnga logistikförÀndringarnas komplexa natur.Syftet med uppsatsen var att med utgÄngspunkt frÄn befintlig forskning inom omrÄdet för logistiskt förÀndringsarbete och supply chain management, utvÀrdera och analysera logistiskt förÀndringsarbete i tvÄ företag. UtifrÄn befintliga teorier sammanstÀllde vi en övergripande syntes med syfte att visa vÄr tolkning av hur logistiskt förÀndringsarbete skulle kunna hanteras. Ur denna syntes extraherade vi variabler som ansÄgs vara av betydelse för den empiriska studien. Undersökningen genomfördes som en fallstudie i tvÄ företag med ostrukturerade intervjuer med personer inblandade i förÀndringsarbetet.Resultaten vi kom fram till var att medvetenheten finns om att ta hÀnsyn till flera dimensioner i förÀndringsarbetet men det förarbete företagens utför underbygger inte alltid denna vetskap..
1990-talets svenska attityder till invandrare och invandring
Uppsatsen analyserar allmÀnna socialpsykologiska mekanismer som pÄverkar och utformar relationerna mellan olika samhÀllsgrupper. Stor vikt lÀgges vid frÄgor kring attitydsbildning, attitydernas sociala funktioner, den sociala och nationella identitetens betydelse och förekomstens av etniska stereotypier. SÀrskilt undersöks hur pass mycket pÄverkas individuella attityder av rasistiska ideologier som tilldelar olika etniska grupper och tillhörande individer bestÀmda platser i samhÀllsordningen. Författaren analyserar svenska förhÄllanden för att utröna om rasismens moderna formerr, som de idag tolkas av utlÀndska IMER-forskare, förekommer ocksÄ hÀr i landet. SÀrskilt intresse Àgnas Ät frÄgan, om negativa etniska attityder, fördomar och diskriminerande handlingar Àr individuella patologier eller avspeglar samhÀllets traditionella normer, vÀrderingar och prioriteringar.
En undersökning om musikens pÄverkan pÄ barns attityder och lÀrande i matematik
Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ om attityden till matematik pÄverkas nÀr man integrerar musik med matematik. Vi har i tvÄ förskoleklasser dels genomfört undervisningsförsök under en vecka, dels intervjuat sex barn bÄde före- och efter undervisningsförsöken. Tre av dessa elever Àr frÄn undervisningsgruppen med musik och tre frÄn gruppen utan musik. Undervisningsförsöken, som utgjorde den största och viktigaste delen av arbetet med faktainsamlingen, har resulterat i att musikgruppen har fÄtt en positivare attityd till matematik som Àmne, samt att de har befÀst vissa kunskaper bÀttre. Den andra gruppen har blivit bÀttre pÄ andra omrÄden.