Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 23 av 119
Blandade metoder : Integreringen av kvalitativa och kvantitativa data i en marknadsunderso?kning
Denna uppsats syftar till att studera hur ett analysföretag kombinerar kvalitativa och kvantitativa data i en marknadsundersökning. Uppsatsen bygger pÄ en fallstudie av en marknadsundersökning utförd av analysföretaget United Minds mellan juni och december 2011. Data har samlats in genom tre djupgÄende semistrukturerade intervjuer med medlemmarna i projektgruppen pÄ United Minds och innefattar Àven internt material som tilldelats frÄn projektgruppen. I studien framgÄr det bland annat att projektgruppen kombinerat olika dataformer pÄ ett mer dynamiskt och kreativt sÀtt Àn i traditionell akademisk forskning, att olika datainsamlingsmetoder kan prioriteras olika beroende pÄ vad syftet med metoden Àr i det specifika stadiet samt att forskare kan effektivisera undersökningar genom att utföra sÄ mÄnga studie-moment som möjligt sekventiellt. Uppsatsen ger nya perspektiv för bÄde praktiker som akademiker inom det relativt okÀnda omrÄdet blandade metoder..
Avslutande av kundrelationer: ett företagsperspektiv
Forskare har poÀngterat bristen av forskning inom omrÄdet för avslutande av kundrelationer och att det behövs mer forskning inom detta. DÀrför blev syftet med denna uppsats att identifiera varför relationer avslutas och hur processen för avslutande av relationer kan beskrivas. Undersökningen baserades pÄ tvÄ fallstudier, dÀr bÄda företagen Àr tillverkande företag inom trÀindustrin, med vilka vi genomförde semistrukturerade intervjuer. Anledningen till att vi valde att undersöka tillverkande företag var att pröva teorierna i en annan kontext, dÄ merparten av den tidigare forskningen hade gjorts pÄ tjÀnsteföretag. Slutsatserna vi kom kommit fram till i uppsats var att avslutandet av relationer kan ha mÄnga olika anledningar, men den vanligaste anledningen för vÄra fall var att företagen inte kunde leva upp till kundernas krav.
Fria lekens betydelse i förskolan: Hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan
Syftet med denna studie Àr att beskriva och ge ökad förstÄelse för hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan. I bakgrundstexten har jag redogjort för vilken syn forskare har pÄ lek och den fria leken. Jag tar Àven upp om vad lagar och styrdokument lyfter fram inom leken i förskolan. Under rubriken ?Betydelsefulla lÀrandeperspektiv i förskolan? kommer jag att redogöra om tidigare studier som har gjorts runt det valda Àmnet.
Vilken inverkan har kön pÄ bedömningen av en arbetssökande?
PÄ arbetsmarknaden idag Àr det fortfarande en sned fördelning mellan mÀn och kvinnor, kvinnorna har administrativa arbeten och mÀnnen innehar de högre positionerna. Flera forskare skriver om de rollförvÀntningar som finns pÄ de bÄda könen, kvinnor förvÀntas vara communal medan mÀnnen bör vara agentic. RollförvÀntningarna pÄ mÀnnen Àr mer överensstÀmmande med ledarrollen. Föreliggande undersökning bestÄr av en enkÀt om en hypotetisk rekryteringssituation. EnkÀten bestÄr av tvÄ versioner dÀr innehÄllet Àr detsamma men namnen pÄ de sökande bytts ut.
Laborationer - ett tillfÀlle att koppla ihop teori och praktik?
Laborationer Àr en del i naturvetenskapliga Àmnen, dÀr eleverna fÄr praktisk erfarenhet av teorin. För att ta reda pÄ mer om elevers lÀrande av laborationer, anvÀnds som utgÄngspunkt litteratur om lÀrande, lÀrande i naturvetenskap och lÀrande med laborationer. Forskare har olika Äsikter om laborationers anvÀndbarhet, vilket lett fram till frÄgorna: Hur pÄverkas elevernas förstÄelse av teorin, genom att laborera om den? Vad anser eleverna om laborationer som ett tillfÀlle att fördjupa sin kunskap? Detta undersöktes med kvalitativa metoder, dÀr bÄde enkÀter och intervjuer anvÀndes. FrÄgorna var bÄde kunskapsfrÄgor, förstÄelsefrÄgor och frÄgor om vad eleverna sjÀlva anser om laborationer.
Social kompetens hos förskolebarn : En stodie om förskollÀrarens syn pÄ barns sociala kompetens i förskolan
Syftet med studien Àr att lyfta fram sociala kompetenser som förskollÀrare vill ha hos förskolebarn, till exempel att barn ska ta hÀnsyn till varandra och visa empati samt kunna vÀnta pÄ sin tur och vilken roll förskolan har i barns sociala utveckling. Dessutom kommer förskollÀrarna att berÀtta om arbetssÀtt för att frÀmja barns sociala kompetens. I bakgrundkapitlet kommer olika beskrivningar om vad social kompetens Àr enligt olika forskare, lekens betydelse för att utveckla den sociala kompetensen hos förskolebarn och sambandet mellan sprÄkutveckling och social kompetens hos förskolebarn. Metoden bestÄr av lÄgstrukturerade kvalitativa intervjuer med förskollÀrare. I resultatet syns förskollÀrarnas resonemang kring socialkompetens och deras arbetssÀtt med barnen i förskolan.
Det sentida industriarvets framtidsmöjligheter
Ett vanligt fenomen i svenska stÀder Àr industriomrÄden som förr lÄg i stadens periferi nu har inringats av den expanderande staden, eller Ätminstone blivit tÀtt angrÀnsad till den. IndustriomrÄdet Àr dock separerat frÄn den övriga staden genom sin struktur och funktion. Vid stadsförnyelseprojekt av industriomrÄden frÄn efterkrigstiden har man ofta valt att riva allt och sedan bygga nytt. Denna uppsats har haft som mÄl att undersöka om Àven sentida industriomrÄde kan anses bevarandevÀrda ur ett kulturhistoriskt perspektiv och hur man kan planera om ett sentida industriomrÄde till en integrerad del av staden. Arbetet har utifrÄn detta studerat begreppet kulturarvsbegreppet för att sedan redovisa för vad flera forskare inom stadsplanering har för tankar om stadsförnyelse, strukturer och kulturarv.
Skilda roller - genusstrukturer i BackÄkers Eriks dagbok
Under 1800-talet blev det vanligt att bönder började föra dagbok över i första hand sitt arbete och vad som hÀnde pÄ gÄrden de bodde pÄ. Detta har varit en vÀrdefull historisk kÀlla för forskare och studenter intresserade av agrarhistoria. Det Àr ocksÄ en intressant historisk kÀlla för genusstrukturer samt sociala undersökningar. Erik levde sitt liv pÄ BackÄkersgÄrden och förde under större delen av sitt liv dagbok, nÀrmare bestÀmt frÄn 1861-1914. Den dagboken finns bevarad, avskriven och tryckt.
Empatiarbete i förskolan : Metoder för yngre barns utveckling av den empatiska förmÄgan
Att vara empatisk innebĂ€r att vara medveten om andra mĂ€nniskors kĂ€nslor och att handla efter dessa. Vissa forskare anser att denna intelligens Ă€r medfödd, men att den som andra intelligenser mĂ„ste trĂ€nas för att utvecklas (Smith 2006; Hoffman 2000) Enligt LĂ€roplan för förskolan Lpfö 98 (Skolverket 2010) ska empatiarbete finnas med i den dagliga verksamheten, genom att arbetsmetoder som frĂ€mjar förmĂ„ga till inlevelse och medkĂ€nsla med andra inkluderas.Syftet med arbetet Ă€r att undersöka hur förskolepersonal kan ta del av metoder som stöds av forskning, för att stĂ€rka och uppmuntra barns empatiska handlingar och utveckla dem. Flera forskare och författare anser att verksamma metoder i detta arbete Ă€r vuxnas nĂ€rvaro och förhĂ„llningssĂ€tt, hur/att barn fĂ„r anvĂ€nda kĂ€nslor och blir bekrĂ€ftade i dessa samt hur empatiska handlingar uppmĂ€rksammas i vardagen (Niss, Hindgren och Westin 2007; Ăhman 2003). Genom att systematiskt tillĂ€mpa det vĂ€sentliga i sĂ„dana metoder i en smĂ„barnsgrupp under sex mĂ„nader, har jag följt och observerat vad de haft för inverkan pĂ„ barnens empatiska förmĂ„ga.Observationerna i arbetet Ă€r uppdelade i tvĂ„ delar. Första delen visar exempel pĂ„ spontana empatiska handlingar hos barnen.
Gymnasieungdomars identifiering med den egna sexuella lÀggningen : SjÀlvkÀnsla, nÀra socialt stöd, ifrÄgasÀttande
Under ungdomsÄren sker stora förÀndringar, bÄde fysiskt och psykiskt. Utforskandet av sexualiteten blir mer aktuell och den sexuella identiteten och den sexuella lÀggningen kan genomgÄ förÀndringar. Viktiga aspekter för att identifiera sig med den sexuella lÀggningen anses av vissa forskare vara sjÀlvkÀnsla, nÀra socialt stöd och ifrÄgasÀttande. Syftet med denna studie Àr att finna svar pÄ hur mönster av dessa faktorer kan pÄverka den sexuella identiteten bland gymnasieungdomar. Studien genomfördes med en kvantitativ ansats.
Ăr det tanken som rĂ€knas? : en undersökning av möjligheten att stimulera utvecklingen av elevers etiska tĂ€nkande och agerande
I denna uppsats belyses moralutveckling frÄn tre olika forskningsperspektiv; det sociala inlÀrningsperspektivet, det psykoanalytiska perspektivet och det kognitiva utvecklingsperspektivet. Tyngdpunkten för denna uppsats har lagts vid det kognitiva utvecklingsperspektivet.Inom det kognitiva utvecklingsperspektivet, riktas i denna uppsats först uppmÀrksamheten mot Piaget; förgrundsgestalt inom den kognitiva stadieutvecklingen. DÀrefter belyses i huvudsak Kohlbergs utvecklingsteori inom moralutvecklingen. Kohlberg har delat in moralutvecklingen i sex stadier, utifrÄn vilka man sedan kan stadiebestÀmma individers moraluppfattning.Uppsatsens huvudfrÄga behandlar möjligheten att pÄverka elevers moralutveckling och dÀrmed Àven deras etiska handlande. MÄnga forskare har uttryckt sin Äsikt om att skolan bör ta moralutvecklingen pÄ allvar, och se det som sitt ansvar att hjÀlpa eleverna rusta sig med verktyg, med vilka de sedan kan fatta lÀmpliga beslut, samt motivera dessa beslut.
Grön rehabilitering i planering : förebygga och behandla stress
Den psykiska ohÀlsan i form av stress ökar i Sverige idag och det Àr dags att göra nÄgonting Ät det. Forskare har visat pÄ en stressreducerande effekt vid vistelse i vÄr gröna utemiljö.
Uppsatsen behandlar denna miljö och hur den kan anvÀndas för att förebygga och behandla psykisk ohÀlsa, som stress och utmattningssyndrom. Den tar upp det arbete som idag bedrivs inom grön rehabilitering, med grund i den forskning som har skett pÄ Alnarp. Men Àven ett exempel pÄ hur arbetet kan bedrivas pÄ annan ort och med de förutsÀttningar som finns dÀr.
Grahn och Stigsdotters forskning kring anvÀndandet av utemiljön i vardagen behandlas, sÄ Àven Hartigs och paret Kaplans forskning om restorativa miljöer. I diskussionen förs sedan ett resonemang kring hur dessa inriktningar kan samverka, för att resultera i en bÀttre utemiljö som minskar stress och dÀrmed leder till en bÀttre folkhÀlsa..
Grupputveckling, stress och emotionell utmattning bland produktionsgrupper i en tillverkningsindustri
Syftet med föreliggande studie var att undersöka samband mellan grupputveckling och stress, grupputveckling och emotionell utmattning samt stress och emotionell utmattning, bland produktionsgrupper i en svensk tillverkningsindustri. Data insamladesgenom sjÀlvskattningsformulÀr vid tvÄ mÀttillfÀllen, dÀr 112 (1 009gruppmedlemmar) respektive 98 (823 gruppmedlemmar) grupper deltog.Forskare inom ett interventionsprojekt hanterade datainsamlingen. Pearsons r berÀknades och resultaten visade negativa samband mellan grupputveckling och stress, negativa samband mellan grupputvecklingoch emotionell utmattning samt positiva samband mellan stress och emotionell utmattning. Slutsatser var att gruppmedlemmar av mer utvecklade grupper upplevde mindre stress respektive emotionell utmattning och mindre stressade gruppmedlemmar upplevde Àven mindre emotionell utmattning och vice versa. Resultaten överensstÀmmer med tidigare, liknande studiers resultat..
Pojkars fria lek i förskolan
Syftet med uppsatsen Àr att synliggöra pojkar i femÄrsÄlderns fria lek i förskolan samt de kvinnliga pedagogerna i verksamhetens syn pÄ denna. De teoretiska utgÄngspunkterna i föreliggande studie Àr tidigare forskning inom Àmnet som fokuserar pÄ bland annat pedagogens roll i lekens vÀrld, pojkars lek, lekens förutsÀttningar samt olika sorters lek. Birgitta Knutsdotter Olofsson Àr en av de forskare vars teorier och forskningsresultat ligger till grund för uppsatsens teoretiska bakgrund. Metoderna som anvÀnds för att besvara frÄgestÀllningar och syfte Àr observationer av pojkarnas lek samt intervjuer med pedagoger för att fÄ omrÄdet belyst frÄn olika hÄll. Sammanfattningsvis kan man sÀga att resultatet av min undersökning visar pÄ att pojkar i sin fria lek ofta leker fysiska lekar samt att pojkars fria lek i viss utstrÀckning avbryts eller styrs av verksamma pedagoger samt att pedagoger upplever att pojkars fria lek inte sÀllan urartar och Àr i behov av en viss kontroll..
Warrantintroduktion : En studie om prispÄverkan pÄ den underliggande aktien vid en warrantintroduktion
Den svenska ekonomin gÄr bra vilket har lett till att svenska folket har mer pengar att investera. Det finns en mÀngd olika investeringsalternativ pÄ marknaden, bland annat obligationer, aktier, fonder och derivat. Till kategorin derivat hör warranter och optioner. Warranter kan ses som en lÄng option och Àr ett relativt nytt instrument pÄ marknaden. Handeln med warranter startade pÄ den svenska marknaden 1995.