Sök:

Fria lekens betydelse i förskolan

Hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan


Syftet med denna studie är att beskriva och ge ökad förståelse för hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan. I bakgrundstexten har jag redogjort för vilken syn forskare har på lek och den fria leken. Jag tar även upp om vad lagar och styrdokument lyfter fram inom leken i förskolan. Under rubriken ?Betydelsefulla lärandeperspektiv i förskolan? kommer jag att redogöra om tidigare studier som har gjorts runt det valda ämnet. Denna studie har utgått från ett fenomenologiskt perspektiv, social utveckling och hur lärande sker genom det sociokulturella perspektivet. Resultatet är baserat på kvalitativa forskningsintervjuer med fem olika förskollärare. Intervjuerna har spelats in och transkriberats ordagrant för studiens trovärdighet. I analysen redovisas de två olika teman som framkom utifrån intervjuernas svar om den fria lekens betydelse för barns sociala lärande, samt även hur barn uttrycker sig i den fria leken.

Författare

Jens Juntti

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..