Fria lekens betydelse i förskolan
Hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan
Syftet med denna studie är att beskriva och ge ökad förståelse för hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan. I bakgrundstexten har jag redogjort för vilken syn forskare har på lek och den fria leken. Jag tar även upp om vad lagar och styrdokument lyfter fram inom leken i förskolan. Under rubriken ?Betydelsefulla lärandeperspektiv i förskolan? kommer jag att redogöra om tidigare studier som har gjorts runt det valda ämnet. Denna studie har utgått från ett fenomenologiskt perspektiv, social utveckling och hur lärande sker genom det sociokulturella perspektivet. Resultatet är baserat på kvalitativa forskningsintervjuer med fem olika förskollärare. Intervjuerna har spelats in och transkriberats ordagrant för studiens trovärdighet. I analysen redovisas de två olika teman som framkom utifrån intervjuernas svar om den fria lekens betydelse för barns sociala lärande, samt även hur barn uttrycker sig i den fria leken.