Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 7 av 270

LÀrarens möjligheter att möta DAMP-elever i klassrummet utifrÄn tillgÀngliga resurser.

LĂ€raren möter idag i klassrummet barn med olika behov och eftersom speciallĂ€raren försvinner till förmĂ„n för specialpedagogen behöver lĂ€rare veta vad för hjĂ€lp, stöd och resurser den har tillgĂ€ngligt i sin nĂ€rmiljö för att underlĂ€tta sin undervisningsmiljö. Arbetet bestĂ„r av en litteraturstudie och en kvalitativ studie om skolans och kommunens roll att underlĂ€tta lĂ€rarens arbete nĂ€r DAMP-elever tillkommer i klassrummet.. Jag valde att intervjua lĂ€rare och rektorer pĂ„ tre skolor varav tvĂ„ mellanstadie- och en högstadieskola i omrĂ„det Öster i Motala kommun, Specialpedagogiska institutet i Linköping och personal frĂ„n Motala kommun. Resultatet visar att skolorna har beredskap pĂ„ olika sĂ€tt om lĂ€raren skulle behöva hjĂ€lp eller stöd. En lĂ€rare kan vĂ€nda sig till elevvĂ„rdsteam och arbetslag, hĂ„lla elevvĂ„rdskonferens eller kontakta resursteamet som finns i Motala kommun.

"Du ska kÀnna det i hela kroppen!" : En studie av pianoundervisning pÄ kulturskolan ur ett ergonomiskt perspektiv.

Arbetet har syftet att studera ergonomiska aspekter av pianoundervisning pÄ kulturskolan. Vilka semiotiska resurser anvÀnder pianolÀrare nÀr de undervisar utifrÄn ett ergonomiskt perspektiv, och hur anvÀnds resurserna? Vilka förutsÀttningar skapar undervisningen vad gÀller att förebygga kroppsliga och mentala spÀnningar i pianospelet hos elever? Ergonomi behandlar förhÄllandet mellan mÀnniska och arbetsmiljö i samband med redskap, i detta fall pianoinstrumentet i relation till hur musikern hanterar det. Undersökningen Àr ur ett multimodalt designteoretiskt perspektiv: lÀraren blir en designer av undervisningen som anvÀnder olika resurser för att forma förutsÀttningar för lÀrande. Den valda metoden Àr filmad observation i lektionssammanhang av pianolÀrare pÄ Kulturskolan.

Att designa en sÄnglektion : En studie av sÄngundervisning pÄ högstadie- och gymnasienivÄ utifrÄn ett multimodalt, designteoretiskt perspektiv

Syftet med denna studie Àr att fÄ fördjupade kunskaper om hur sÄngpedagoger med hjÀlp av kommunikativa resurser hanterar sin sÄngundervisning. I bakgrundskapitlet presenteras forskning inom omrÄdena kommunikation genom kroppsliga resurser, elevers tillÀgnande och förhÄllande till kunskap samt lÀrares val av undervisningsinnehÄll. Vidare presenteras multimodalitet och designteori som teoretiska utgÄngspunkter.Undersökningen Àr genomförd med hjÀlp av stimulated recall interview och videoinspelningar. Fyra sÄngpedagoger som undervisar pÄ högstadie- och gymnasienivÄ deltar i undersökningen. SÄnglektioner har videoinspelats och sÄngpedagogerna har intervjuats.

Projektledarens syn pÄ Interaktionsdesign

Uppsatsen Àr ett resultat av en explorativ studie som undersöker projektledarens uppfattning av interaktionsdesign ur ett resursperspektiv. Detta görs genom en kvalitativ undersökning med projektledare för systemutvecklingsprojekt. UtifrÄn vilka det gjordes en nulÀgesrapport om hur vida resurserna som lÀggs pÄ interaktionsdesign Àr adekvata. För att fÄ en ytterligare aspekt pÄ behovet intervjuades Àven en interaktionsdesignskonsult. Studiens resultat visade att det skiljer sig mellan olika typer av projekt hur vidare tillrÀckligt med resurser lÀggs ner pÄ interaktionsdesign.

Ignatiansk retreat som kriminalvÄrd : En kvalitativ studie om fÄngars personliga utveckling

Syftet med undersökningen har varit att undersöka om positiva förÀndringar och inre resurser utvecklas för intagna under en 30 dagars Ignatiansk klosterretreat pÄ en av Sveriges högsÀkerhetsanstalter. Deltagarna var dömda mÀn i Äldrarna 23 ? 55 Är med straff pÄ fyra Är till livstid.Studien har tillÀmpat en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer av deltagare och personal, observationer och dokumentanalyser. För ytterligare djuplodande kunskaper och information har studien ocksÄ anvÀnt sig av ett autoetnografiskt perspektiv för att undersöka upplevelser och förÀndringsprocesser frÄn retreaten.Resultaten pÄvisade att deltagarna utvecklat och förstÀrkt inre resurser, som emotionell kompetens, inre styrka och en positiv andlig utveckling. Resurserna har vidare legat till grund för den positiva posttraumatiska personlighetsutveckling deltagarna uppvisade.Slutsatserna i studien Àr att deltagarna erhÄller en ökad positiv framtidstro och ökad reflektion över vÀrderingar och vad som Àr viktigt i deras liv.

TillvÀxt i Dermarome AB - ett resursbaserat synsÀtt

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur Dermarome har byggt upp sina resurser över tiden. Vidare avser studien identifiera vilka av dessa som frÀmst ligger till grund för företagets konkurrensfördelar och tillvÀxt. Till sist Àmnar vi diskutera huruvida dessa konkurrensfördelar Àr varaktiga eller inte. Denna magisteruppsats Àr en kvalitativ fallstudie som har genomförts pÄ Dermarome AB, ett företag som bedriver försÀljning av produkter inom frisk- och skönhetsvÄrd. Studien bygger pÄ intervjuer med ledning och medarbetare inom företaget, en tillvÀxtkonsult samt ÄterförsÀljare av Dermaromes produkter.

AnvÀndandet av ickesanktionerade molnapplikationer inom svenska organisationer

Molnapplikationer som DropBox har under de senaste Ären blivit allt mer populÀra ocherbjuder anstÀllda möjligheten att kunna kommunicera och dela filer mellan varandra.För att fÄ en förstÄelse för hur icke-sanktionerade molnapplikationer anvÀndspÄbörjades en undersökning för att identifiera risker och möjligheter för svenskaorganisationer.Denna uppsats genomfördes med en kvalitativ ansats och inleddes med enlitteraturstudie som följdes av nio stycken intervjuer med personer som har erfarenhetav IT-infrastruktur och Cloud Computing. Resultatet indikerade att IT Àr intressant förorganisationer dÀr man önskar ha en bÀttre kontroll över kostnader och resurser samtkunna förÀndra vid behov. Om organisationer inte implementerar en policy för huricke-sanktionerade molnapplikationer ska hanteras kan anstÀllda vÀlja att skapa sinaegna regler och att man dÀrför tappar kontrollen över data.Genom att analysera och se över sina nuvarande behov kan organisationer behÄllakontrollen över data, samtidigt som man undviker att det blir dyrare och kan minskakostnader samt skala sina resurser beroende pÄ behov.Exempelvis kan framtida forskning vara att man undersöker hur anvÀndningsscenariotser ut pÄ arbetsplatsen kontra hemma och vad det Àr för typ av resurser som behövsinom organisationen..

Bedömningar i socialtjÀnstens barnavÄrdsutredningar : En studie om socialsekreterares upplevelser av organisationens pÄverkan

Denna studie syftar till att undersöka socialsekreterares upplevelser av försvÄrande omstÀndigheter i organisationen och deras pÄverkan pÄ bedömningar i barnavÄrdsutredningar. Studien bygger pÄ ostrukturerade intervjuer med fem socialsekreterare. I intervjuerna framkommer att socialsekreterarna upplever att följande organisatoriska faktorer försvÄrar deras bedömningar i barnavÄrdsutredningar: resurser, specialisering, insatsrepertoar och lagstiftning. Med resurser avses tidsbrist, kunskapsbrist och kommunernas begrÀnsade ekonomi. Socialsekreterarna upplever att dessa faktorer exempelvis leder till att vissa klienter inte fÄr den hjÀlp som socialsekreterarna anser att de Àr i behov av.

Kalcium- och magnesiumkoncentration i hemodialysvÀtska : validering av en ny analysmetod

Syfte: Att undersöka om lÀrare anser sig ha tillrÀckliga kunskaper för att identifiera och hÀnvisa vidare elever med psykisk ohÀlsa, om de anser att tillrÀckliga resurser finns tillgÀngliga för att hjÀlpa dessa elever, samt deras uppfattningar om var det huvudsakliga ansvaret för dessa elever ligger. Metod: Studien var en deskriptiv tvÀrsnittsstudie och undersökte 32 stycken yrkesverksamma högstadielÀrare i Dalarnas lÀn. Svaren samlades in via webbenkÀt. Resultaten bearbetades med hjÀlp av deskriptiv statistik i statistikprogrammet SPSS (Statistical package for the social sciences). Resultat: Resultatet frÄn studien visade att respondenterna upplever att de inte har tillrÀckliga kunskaper i hur psykisk ohÀlsa hos unga kan identifieras samt att de har otillrÀckliga kunskaper om vilka resurser som finns att tillgÄ.

Kommunikativa resurser vid afasi : -En samtalsanalytisk studie av Ă„terkoppling, repetition och prosodi

I föreliggande studie undersöktes interaktionen mellan en person med afasi och hennes nÀrstÄende. Syftet var att identifiera möjliga resurser som anvÀnds av personen med afasi för att optimera delaktigheten i samtal, dels som aktiv lyssnare men ocksÄ i situationer dÀr missförstÄnd uppstÄr, samt se hur prosodi anvÀnds som resurs i interaktionen. Datamaterialet som studerades var en tvÄ timmar lÄng videoinspelning i hemmet hos personen med afasi, dÀr samtal med hennes man samt vÀninna förekom. Materialet analyserades enligt Conversation Analysis för att identifiera mönster i samtalen. Tre olika mönster identifierades och analyserades; Äterkopplingar för att visa aktivt lyssnarskap, och repetitioner som en begÀran om bekrÀftelse av förstÄelse, samt begÀran om förtydligande dÄ nÄgot Àr otydligt eller felaktigt i föregÄende yttrande.

Att prata i politik : En diskurspsykologisk undersökning av positionering i kommunfullmÀktige

Lokal politik har en viktig roll i samhÀllet och dess faktakonstruktion kan ha en pÄverkan pÄ individen. Lokalpolitikern konstruerar i sina anföranden beskrivningar av verkligheten som görs trovÀrdiga genom retoriskt arbete. Arbetet anvÀnder en diskurspsykologisk metod för att undersöka kommunpolitikers anförande i debatten rörande kommunens styrdokument, Inriktning, verksamhet och ekonomi (förkortat IVE) för Ären 2015 till 2018. Studien kommer fram till att problem och lösningar görs till fakta genom anvÀndandet av offensiv och defensiv retorik. I konstruerandet av problemet finns ocksÄ ett konstruerande av en politisk motstÄndare som föranlett problemet.

How does the teachers of business economics develop their competence?

I detta arbete belyses kompetensutveckling bland lÀrare i företagsekonomi och hur dessa lÀrare utvecklar sin Àmneskompetens. Bakgrunden Àr att lÀrare har allt mindre tid över för kompetensutveckling, samtidigt som kraven pÄ en uppdaterad undervisning ökar. Syftet med studien Àr att undersöka hur och pÄ vilket sÀtt lÀrare i ekonomi kan utveckla sin Àmneskompetens i undervisningssituationen. Hur ser lÀrare pÄ sin kompe-tensutveckling i ekonomi, mot bakgrund av de krav ett förÀnderligt samhÀlle stÀller? I vilken form vill lÀraren kompetensutveckla sig i? Resultaten av mina intervjuer visar att lÀrarna vid de fristÄende gymnasieskolorna, hade mer tid och ekonomiska resurser för att delta i kompetensutveckling.

JÀmförelse av selektivitet för Clostridium difficile mellan tvÄ olika odlingsmedier

Syfte: Att undersöka om lÀrare anser sig ha tillrÀckliga kunskaper för att identifiera och hÀnvisa vidare elever med psykisk ohÀlsa, om de anser att tillrÀckliga resurser finns tillgÀngliga för att hjÀlpa dessa elever, samt deras uppfattningar om var det huvudsakliga ansvaret för dessa elever ligger. Metod: Studien var en deskriptiv tvÀrsnittsstudie och undersökte 32 stycken yrkesverksamma högstadielÀrare i Dalarnas lÀn. Svaren samlades in via webbenkÀt. Resultaten bearbetades med hjÀlp av deskriptiv statistik i statistikprogrammet SPSS (Statistical package for the social sciences). Resultat: Resultatet frÄn studien visade att respondenterna upplever att de inte har tillrÀckliga kunskaper i hur psykisk ohÀlsa hos unga kan identifieras samt att de har otillrÀckliga kunskaper om vilka resurser som finns att tillgÄ.

Sjuksköterskors attityder mot patienter med drogmissbruk inom den somatiska vÄrden

Syfte: Att undersöka om lÀrare anser sig ha tillrÀckliga kunskaper för att identifiera och hÀnvisa vidare elever med psykisk ohÀlsa, om de anser att tillrÀckliga resurser finns tillgÀngliga för att hjÀlpa dessa elever, samt deras uppfattningar om var det huvudsakliga ansvaret för dessa elever ligger. Metod: Studien var en deskriptiv tvÀrsnittsstudie och undersökte 32 stycken yrkesverksamma högstadielÀrare i Dalarnas lÀn. Svaren samlades in via webbenkÀt. Resultaten bearbetades med hjÀlp av deskriptiv statistik i statistikprogrammet SPSS (Statistical package for the social sciences). Resultat: Resultatet frÄn studien visade att respondenterna upplever att de inte har tillrÀckliga kunskaper i hur psykisk ohÀlsa hos unga kan identifieras samt att de har otillrÀckliga kunskaper om vilka resurser som finns att tillgÄ.

Fyra studerandes ideal och resurser pÄ grundutbildningen i psykoterapi

Den hÀr studien undersöker egna resurser och ideal som fyra studerande pÄ den grundlÀggande utbildningen i psykoterapi vid Sankt Lukas utbildningsinstitut ger uttryck för. Vidare intresserar sig studien för hur de fyra studerandes uttryckta resurser och ideal överensstÀmmer med CER-modellen av Skovholt och RÞnnestad. CER-modellen beskriver vad som gör en psykoterapeut framgÄngsrik, en sÄ kallad master therapist. Undersökningsmaterialet bestÄr av Ätta intervjuer som ingÄr i ett forskningsprojekt som Àr ett samarbete mellan Sankt Lukas utbildningsinstitut och Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet och som fokuserar pÄ frÄgan: Vad hÀnder med studenter under en psykoterapi- och psykoterapeututbildning? Materialet har bearbetats enligt en deskriptiv metod och har sedan prövats mot CER-modellens kriterier.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->