Sök:

"Du ska känna det i hela kroppen!"

En studie av pianoundervisning på kulturskolan ur ett ergonomiskt perspektiv.


Arbetet har syftet att studera ergonomiska aspekter av pianoundervisning på kulturskolan. Vilka semiotiska resurser använder pianolärare när de undervisar utifrån ett ergonomiskt perspektiv, och hur används resurserna? Vilka förutsättningar skapar undervisningen vad gäller att förebygga kroppsliga och mentala spänningar i pianospelet hos elever? Ergonomi behandlar förhållandet mellan människa och arbetsmiljö i samband med redskap, i detta fall pianoinstrumentet i relation till hur musikern hanterar det. Undersökningen är ur ett multimodalt designteoretiskt perspektiv: läraren blir en designer av undervisningen som använder olika resurser för att forma förutsättningar för lärande. Den valda metoden är filmad observation i lektionssammanhang av pianolärare på Kulturskolan. Resultatet visar att lärarna genom de resurser de använder tar de fram ergonomiska aspekter relaterade till axlar och armar, fingrar och händer samt sittställning. Eleverna får en motsägelsefull förebild i sittställningen på grund av tvetydig förebildning. Däremot får de förutsättningar att bygga upp en kinestetisk kompetens och förutsättningar för god rörelsekvalitet. När eleverna får kunskaper genom en ensemble av resurser innehållande alla aspekter av ergonomi ger det förutsättningar för ett mångsidigt lärande: från fysiskt-motoriskt till mentalt-musikaliskt. Resultatet tyder på att det finns pianolärare som arbetar med ergonomiska aspekter inom kulturskolans ramar.

Författare

Magdalena Nieriker

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..