Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 8 av 270

Sjuksköterskans trycksÄrsförebyggande arbete i samband med vÄrd av den allra Àldsta patienten : En litteraturöversikt

Syfte: Att undersöka om lÀrare anser sig ha tillrÀckliga kunskaper för att identifiera och hÀnvisa vidare elever med psykisk ohÀlsa, om de anser att tillrÀckliga resurser finns tillgÀngliga för att hjÀlpa dessa elever, samt deras uppfattningar om var det huvudsakliga ansvaret för dessa elever ligger. Metod: Studien var en deskriptiv tvÀrsnittsstudie och undersökte 32 stycken yrkesverksamma högstadielÀrare i Dalarnas lÀn. Svaren samlades in via webbenkÀt. Resultaten bearbetades med hjÀlp av deskriptiv statistik i statistikprogrammet SPSS (Statistical package for the social sciences). Resultat: Resultatet frÄn studien visade att respondenterna upplever att de inte har tillrÀckliga kunskaper i hur psykisk ohÀlsa hos unga kan identifieras samt att de har otillrÀckliga kunskaper om vilka resurser som finns att tillgÄ.

EgenvÄrd vid diabetes typ 2 - ett livslÄngt projekt : En litteraturöversikt

Bakgrund:  Diabetes typ 2, Àr dels en Àrftlig sjukdom men i allra högsta grad en levnadssjukdom, det vill sÀga att det Àr levnadsvanor som bidragit till denna kroniska sjukdom som pÄ sikt kan ge komplikationer om man inte sköter om den. För att undvika komplikationer lÀngre fram i livet behöver patienten utföra en hel del egenvÄrdshandlingar. DÀr har sjuksköterskan stora möjligheter att vÀgleda patienten med kÀnnedom om vad som   underlÀttar och försvÄrar egenvÄrd.Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva patienters upplevelser av vad som underlÀttar respektive försvÄrar förmÄgan till egenvÄrd vid diabetes typ 2.Metod: En litteraturöversikt dÀr tidigare forskningsresultat granskas och sedan sammanstÀlls.Resultat: I resultatet framkom stöd, kunskap, motivation och sjÀlvbestÀmmande som resurser för att utföra egenvÄrd samt att Älder, vÄrdmötet, patientens syn pÄ sin roll och kultur kan vara ett hinder för att utföra egenvÄrd. Dessa framstÀlls under tvÄ teman, resurser och hinder med fyra kategorierna under varje tema.Diskussion: UtifrÄn resultatet kan det konstateras att vÄrdgivaren bör i mötet med patienten vara öppen för individen och individens syn pÄ sin situation för att patienten ska kunna ta till sig information och kÀnna kontroll över sin sjukdom. I likhet med Orems teori har Älder, kultur, sjÀlvbild och kunskap visats sig Àven i detta resultat ha en pÄverkan pÄ egenvÄrd.

16 Är och inte godkÀnd av samhÀllet : -en mattelÀrares dilemma

Innan eleverna lÀmnar grundskolan ska de ha nÄtt upp till de mÄl som Àr satta för godkÀnt i matematik för Är 9. Syftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur nÄgra skolor i en norrlÀndsk stad arbetar med problematiken att alla elever ska bli godkÀnda i matematik nÀr de gÄr ut grundskolan. De forskningsfrÄgor jag utgÄtt frÄn Àr: Hur kan en matematiklÀrare vid en högstadieskola i en norrlÀndsk stad angripa problematiken att alla elever ska ha godkÀnt i matematik nÀr de lÀmnar grundskolan? Vad kÀnner matematiklÀrare vid högstadieskolor i en norrlÀndsk stad inför uppgiften att fÄ alla elever godkÀnda i matematik innan de lÀmnar grundskolan? För att ta reda pÄ detta har jag valt att göra tre djupintervjuer med matematiklÀrare, samt en mer kvantitativ enkÀtundersökning bland matematiklÀrarna pÄ respektive skola för att fÄ reda pÄ deras kÀnslor. Resultatet visar bl.a.

Hur bemöter pedagogerna begÄvade elever?

Denna uppsats tar sin utgÄngspunkt i min upplevelse att pedagogerna pÄ den skolan jag har vikarierat pÄ under min lÀrarutbildning, satsar alla resurser pÄ de elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd i undervisningen. Resurser lÀggs frÀmst pÄ elevernas svagheter, snarare Àn att frÀmja de styrkor som vÄra begÄvade elever har. Om vi skall kunna uppnÄ mÄlet med "en skola för alla" mÄste vi ocksÄ se till de begÄvade elevernas behov av sÀrskilt stöd i undervisningen. Med detta som bakgrund gör denna uppsats en studie i de ÄtgÀrder som riktas mot en elev som jag kallar Max. Uppsatsen bygger pÄ intervjuer med de pedagoger som Max har varit i kontakt med frÄn förskolan till Ärskurs fyra.

Pedagogers förhÄllningssÀtt till barn i behov av sÀrskilt stöd

Jeppsson, Kristina & Persson, Sophie (2013): Pedagogers förhÄllningssÀtt till barn i behov av sÀrskilt stöd. En studie om pedagogers arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd. Malmö: LÀrarutbildningen Malmö Högskola I det hÀr arbetet studeras hur pedagoger förhÄller sig till barn i behov av sÀrskilt stöd, samt hur arbetet fungerar. De frÄgestÀllningar som studien utgÄr frÄn Àr: hur pedagoger gÄr tillvÀga dÄ de tror att nÄgot barn Àr i behov av sÀrskilt stöd, vilken kompetens bör pedagoger ha, vilka resurser som tilldelas barn och pedagoger och hur förÀldrasamverkan samt arbetet med barn i behov av sÀrskilt stöd fungerar. Tidigare forskningar visar att pedagoger och barn inte tilldelas de kompetenser och resurser de Àr i behov av, och att förÀldrasamverkan kan vara en utmaning.

Validering av en multiplex realtids-PCR för direkt detektion av Herpes simplex virus och Varicella zoster virus

Syfte: Att undersöka om lÀrare anser sig ha tillrÀckliga kunskaper för att identifiera och hÀnvisa vidare elever med psykisk ohÀlsa, om de anser att tillrÀckliga resurser finns tillgÀngliga för att hjÀlpa dessa elever, samt deras uppfattningar om var det huvudsakliga ansvaret för dessa elever ligger. Metod: Studien var en deskriptiv tvÀrsnittsstudie och undersökte 32 stycken yrkesverksamma högstadielÀrare i Dalarnas lÀn. Svaren samlades in via webbenkÀt. Resultaten bearbetades med hjÀlp av deskriptiv statistik i statistikprogrammet SPSS (Statistical package for the social sciences). Resultat: Resultatet frÄn studien visade att respondenterna upplever att de inte har tillrÀckliga kunskaper i hur psykisk ohÀlsa hos unga kan identifieras samt att de har otillrÀckliga kunskaper om vilka resurser som finns att tillgÄ.

Förebyggande arbete mot mobbning : En studie om hur tvÄ skolors resurser pÄverkar arbetet mot mobbning

Den hÀr uppsatsen handlar om hur olika skolors resurser pÄverkar arbetet mot mobbning. Syftet med detta arbete var att belysa vad som framstÄr som betydelsefullt att ta fasta pÄ i ett förebyggande arbete mot mobbning samt att förstÄ vilka möjligheter och svÄrigheter som kan kopplas samman med olika förutsÀttningar att bedriva ett förebyggande mobbningsarbete och agerande vid mobbningsfall pÄ tvÄ olika skolor. Jag anvÀnde mig av ostrukturerade intervjuer pÄ tvÄ olika skolor för att fÄ fram informanternas syn pÄ deras arbete. Alla informanter var överrens om att definitionen av mobbning Àr att nÄgon eller nÄgra vid upprepade tillfÀllen utsÀtts för verbala, fysiska eller psykiska handlingar. Resultatet frÄn studien visar att arbetssÀtten Àr likartade oavsett resurser och att samma svÄrigheter i arbetet mot mobbning upplevs pÄ bÄda skolorna.

FrÄn anhörig till efterlevande : en kvalitativ studie om livssituationen som Àldre vid förlust av livskamrat

Förlust av livskamrat beskrivs i forskning vara den svÄraste livshÀndelse en mÀnniska kan rÄka ut för, och kan för Àldre efterlevande leda till fysiska, psykiska och/eller sociala konsekvenser (Grimby, 2000). I föreliggande studie har 6 personer, 3 kvinnor samt 3 mÀn i Äldrarna 62-76 Är, intervjuats om sin livssituation efter förlust av livskamrat genom svÄr sjukdom. Syftet var att erhÄlla fördjupad kunskap om de konsekvenser livshÀndelsen medför, relaterat till Älder och genus, samt vilka salutogena resurser, relaterat till detsamma, som underlÀttar sorgeprocessen. Teorier som anvÀnts vid analys av insamlad empiri Àr livsloppsperspektiv, genusperspektiv samt salutogenes. Resultatet pÄvisar fysiska, psykiska samt sociala konsekvenser sÄ som Grimby (2000) ovan beskriver gÀllande Àldre efterlevande, samt att dessa konsekvenser kan skilja sig Ät ur ett genusperspektiv.

Riskfaktorer och prevention för unga suicidala patienter : - En litteraturöversikt

Syfte: Att undersöka om lÀrare anser sig ha tillrÀckliga kunskaper för att identifiera och hÀnvisa vidare elever med psykisk ohÀlsa, om de anser att tillrÀckliga resurser finns tillgÀngliga för att hjÀlpa dessa elever, samt deras uppfattningar om var det huvudsakliga ansvaret för dessa elever ligger. Metod: Studien var en deskriptiv tvÀrsnittsstudie och undersökte 32 stycken yrkesverksamma högstadielÀrare i Dalarnas lÀn. Svaren samlades in via webbenkÀt. Resultaten bearbetades med hjÀlp av deskriptiv statistik i statistikprogrammet SPSS (Statistical package for the social sciences). Resultat: Resultatet frÄn studien visade att respondenterna upplever att de inte har tillrÀckliga kunskaper i hur psykisk ohÀlsa hos unga kan identifieras samt att de har otillrÀckliga kunskaper om vilka resurser som finns att tillgÄ.

Entreprenöriella lantbruksföretag i skÄnska Provence : fallstudie av tre företag i östra SkÄne

Svenska konsumenter efterfrÄgar allt mer mat med fler mervÀrden som exempelvis svenska nÀrproducerade produkter. Konkurrensen pÄ matmarknaden Àr stor, vilket innebÀr att mÄnga lantbrukare vÀljer mellan att satsa pÄ stordriftsfördelar med lÄga kostnader eller att diversifiera produktionen och dÀrmed kunna sÀlja produkter till ett högre pris. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och skapa förstÄelse för hur tre entreprenöriella landsbygdsföretag i östra SkÄne anvÀnder sina resurser strategiskt och utvecklar dem till nÄgot unikt via vidareförÀdling. Teorin baserar sig pÄ en litteraturgenomgÄng kring begreppen entreprenörskap, resursbaserad teori och entreprenöriella strategier. Den empiriska studien bestÄr av en fallstudie med tre företag i östra SkÄne dÀr kvalitativa intervjuer har genomförts med en företagsledaren för varje företag. Inom entreprenöriella företag Àr det inte sÀkert att ledarna agerar strategiskt. Men genom att anvÀnda begreppet entreprenöriella strategier menar vi att en entreprenör som stÀndigt utvecklar sina resurser agerar strategiskt. Studien visar hur resurser och vidareutveckling av dessa kan spela stor roll för företags etablering, utveckling och existens..

Dödens arbetsplats : En intervjustudie om vÄrdpersonals kÀnslomÀssiga upplevelser av att arbeta pÄ hospice.

I dagens vÀsterlÀndska samhÀlle intar döden en undanskymd roll. Detta kan medföra mindre kunskap om hur man som vÄrdpersonal bör bemöta mÀnniskor i livets slutskede. DÄ vÄrdpersonal pÄ hospice dagligen möter mÀnniskor i livets slutskede kan det finnas stor kunskap att hÀmta dÀr. Syftet med studien var att beskriva hur vÄrdpersonal pÄ hospice upplever och hanterar sina kÀnslor med att dagligen möta döende och deras anhöriga, samt att beskriva vÄrdpersonalens resurser som tillÀmpas i arbetet. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats, dÀr tre sjuksköterskor och tre undersköterskor, samtliga kvinnor intervjuades med hjÀlp av semistrukturerade frÄgor.

En Tiger PÄ Tröskeln! - Kina i Supermaktsrollen

I studiens primÀra del försöker vi nÀrma oss supermakten och klassificeringen av den samma i termer av resurser och Žrole theoryŽ. PÄ en lÀgre abstraktionsgrad Àr vi intresserade av fallet Kina och att utreda i vilken mÄn supermaktsbegreppet kan appliceras pÄ staten. I en andra del argumenterar vi för ett unilateralt agerande utifrÄn Kinas givna position i det internationella systemet.Detta gör vi genom att exemplifiera deras politiska strategi i bistÄndspolitiken gentemot Afrika.Genom frÀmst Žrole theory förmÄr vi attribuera Kina supermaktsstatus och i vÄr neorealistiska ansats kan vi sedan se hur de smyger fram i det internationella systemet utan direkta konfrontationer i sin strÀvan efter ett multipolÀrt system..

Design och meningsskapande i förskolan : En multimodal designteoretisk studie av fyra lÀrandesammanhang kring matematik

Studiens syfte var att, med utgÄngspunkt i ett designteoretiskt multimodalt perspektiv, beskriva, analysera och tolka hur tre förskolepedagoger designar lÀrandesammanhang, kring Àmnet matematik. Förutom detta var ocksÄ syftet att fÄ insikt om hur lÀrandesammanhangets design kunde förstÄs och tolkas i termer av lÀrande och meningsskapande. Den metod jag valde var uppbyggd kring en icke-deltagande videoobservation med ett kvalitativt upplÀgg dÀr mÄlet var att försöka förstÄ det som Àgde rum genom relevanta tolkningar. I resultat och slutsatser framkom det till exempel att förskolepedagogerna anvÀnder en mÀngd semiotiska resurser och teckensystem i form av fysiska redskap tillsammans med ansiktsuttryck, tal och handrörelser i kommunikationen med barnen. Dessutom framkom det att barnen ocksÄ anvÀnde sig av ett antal olika semiotiska resurser och teckensystem i arbetet med att skapa mening kring de olika lÀrandesituationerna.

"Skit i frid" : Förmedla budskap genom broderi

Syftet med studien a?r att studera relationen mellan den psykosociala arbetsmiljo?n och det psykologiska va?lbefinnandet, inom en serviceorganisation. Studiens fra?gesta?llning utga?r fra?n att underso?ka arbetets krav, resurser och ett arbetsrelaterat psykologiskt va?lbefinnande. Sex individer intervjuades med hja?lp av semi-strukturerade intervjuer.

"Det Àr sÀkert en grej som rÀknar ut datum sÄ slipper man tÀnka"- En undersökning av deltagarnas perspektiv i ett IT och lÀrandeexperiment.

I denna studie undersöks deltagarnas handlingar och mĂ„l i ett IT och lĂ€randeexperiment. Experimentet Ă€r inspirerat av en undersökning gjord av Schnotz, Böckheler och Grzondziel (1999) med tyska studenter. I den undersökningen undersöks bland annat effekterna av lĂ€rande i par med hjĂ€lp avstatiska bilder kontra tillgĂ„ng till interaktiva animerade bilder. Detta görs genom att testa deltagarnas kunskaper före och efter en lĂ€randeperiod dĂ€r en grupp haft tillgĂ„ng till statiska bilder och en annan haft tillgĂ„ng till interaktiva animerade bilder (simuleringar). Ämnet Ă€r tidszoner och tidsskillnader samt tiden vid jordenruntresor.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->