Sökresultat:
4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 15 av 270
FörÀndringsmotstÄnd i en vÄrdorganisation - Ett multidimensionellt dilemma
FörÀndringsmotstÄnd vid införande av IT-stöd Àr ett förekommande fenomen inom vÄrdorganisationen. Kan detta beskrivas och förstÄs som ett samlat begrepp? Syftet med uppsatsen var att fÄ ökad förstÄelse och kunskap om fenomenet ?förÀndringsmotstÄnd?. Kvalitativ ansats dÀr litteraturstudien med begreppsanalys, som instrumentet, Àr den valda metoden för denna uppsats. Begreppet visade sig vara tudelat i orden förÀndring och motstÄnd, tillika varandras motpoler, vilket skapar en rörelse.
Specialundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med den hÀr studien Àr att analysera hur styrdokument och resurser anvÀnds i specialundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa. För att möjliggöra detta studerades verksamheten pÄ tvÄ olika skolor. Utsagor frÄn skolledare och lÀrare samt observationer av lÀrare i undervisningssituationen ligger som grund för studien. Materialet i studien omfattar tvÄ skolledare och tvÄ idrottslÀrare. I studien har vi valt att utgÄ frÄn lÀroplansteori för att se hur de olika skolorna organiserar specialundervisningen.
Utveckling av ett anvÀndarvÀnligt arbetssÀtt som sÀkerstÀller att rÀtt rÄvara anvÀnds till rÀtt produkt
Södra Interiör har en anlÀggning i Kallinge dÀr man tillverkar golv och paneler av furu. I takt med att produktionen har ökat har Àven lagernivÄerna ökat vilket har ökat risken för att fel rÄvara anvÀnds till fel produkt. Syftet med examensarbetet Àr att ta fram ett arbetssÀtt som minskar risken för att fel rÄvara anvÀnds.Studien visar att nÄgot mÄste göras för att sÀkerstÀlla att rÀtt rÄvara anvÀnds till rÀtt produkt. LagernivÄn och informationskvaliteten Àr andra problem som identifierats. Nyckelbegreppen för att lösa problemen Àr ordning och reda, information, framförhÄllning och utrymme.
Missbruket i fokus- en diskursanalys av fyra LVM-utredningar
Syftet med uppsatsen Àr att studera hur LVM-utredningar Àr skrivna utifrÄn ett klientperspektiv. Vi har studerat hur utredarna framstÀller klienterna och om klienterna fÄr komma till tals i utredningarna. Vi har med kvalitativ diskursanalys som metod studerat fyra skriftliga LVM-utredningar skrivna i en kommun i VÀstsverige. Med stöd av diskursteorin har vi besvarat vÄra frÄgestÀllningar och vÄrt syfte genom att granska utredningarna. Vi har ocksÄ utfört tre intervjuer med tre socialsekreterare i den kommun vi inhÀmtat material frÄn.
Effektivisering av en orderprocess : En fallstudie pÄ Rottne Industri AB
Syftet med examensarbetet var att vi ska kunna förstÄ hur det Àr möjligt att effektivisera en orderprocess, genom att veta varför och var störningar uppkommer. Vi utförde studien pÄ Rottne Industri AB för att finna eventuella aktiviteter som pÄverkar deras orderprocess negativt och dÀrmed utnyttjar onödiga resurser. UtifrÄn att analysera resultatet och komma med förbÀttringsförslag för att ÄtgÀrda dessa aktiviteter. De aktiviteter som pÄverkar processen negativt har vi valt att definiera som tvÄ typer av störningar, vilka Àr revisioner av order samt onödigt arbete. Problemet nÀr revisioner uppkommer Àr att det startar flertalet aktiviteter inom organisationen som leder till att onödiga resurser förbrukas ineffektivt. Genom att studera teorier kunde vi komma fram till ett sÀtt att utföra kartlÀggningen. Vi gjorde kartlÀggningen pÄ plats pÄ Rottne Industri AB och hos en ÄterförsÀljare för att kunna intervjua personer med insikt i processen.
Lajv i Skolan - Lek och lÀrande
Syftet med arbetet Àr att undersöka huruvida lajv Àr en undervisningsmetod som Àr möjlig att i praktiken anvÀnda i skolan och om eleverna anser att de lÀr sig nÄgot av det.
FrÄgestÀllningarna som stÀlls upp i arbetet Àr:
· Hur mycket tid och planering behövs för att sÀtta upp ett lajv i skolan?
· Har skolan de resurser som krÀvs för att tillhandahÄlla lajv som en del av
undervisningen?
· Ăr lajv en metod som eleverna uppskattar och sjĂ€lva anser sig lĂ€ra sig nĂ„got av?
· Hur förhÄller sig pedagoger till tanken pÄ lajv som undervisningsmetod?
Den teoretiska förankringen bygger till stor del pÄ Fredrik Axelzons ?Rollspel i skolan? frÄn
2007 och Kristina BoreĂșs ?Rollspel i undervisningen? frĂ„n 1994.
För att finna svaret pÄ frÄgestÀllningarna sÄ genomfördes ett temaarbete om klimat under tvÄ
veckor, dÀr ett lajv baserat pÄ FN:s klimatrollspel anvÀndes som avslutning. Efter lajvet
genomfördes intervjuer med tre elever och klasslÀraren för att kunna fÄ deras synvinkel.
Slutsatsen av undersökningen Àr att det finns bÄde tid och resurser för att anvÀnda lajv som
metod i skolan samt att eleverna anser att de lÀr sig mycket genom arbetet..
Planering av transportinfrastruktur : En studie av samverkan i planering och genomförande av ett regionalt infrastrukturprojekt
I ett samhĂ€lle med starka lokala aktörer kan inte staten agera suverĂ€nt. StatsÂmakten Ă€r beroÂende av samverkan med lokala och regionala aktörer och blir pĂ„verkade av dem. De olika ofÂfentliga aktörernas resurser Ă€r dels finansiella i form av anslag av meÂdel, dels legala genom myndighetsutövning. I frĂ„gor gĂ€llande utbyggnad eller uppgradering av transportinÂfrastruktur tvingas staten samverka med regionala och lokala aktörer (kommuner) för att uppnĂ„ gemenÂsamma mĂ„l. Denna samverkan antar olika karaktĂ€r frĂ„n fall till fall och innebĂ€r att sĂ„vĂ€l mĂ„l som resurser förĂ€ndras under proÂcessens gĂ„ng.
Individuella utmaningar och avancerad undervisning : En studie om hur lÀrare arbetar med högpresterande och sÀrbegÄvade elever i Àmnet engelska i gymnasieskolan
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrare i engelska i gymnasieskolan arbetar med högpresterande och sÀrbegÄvade elever, samt vilka faktorer det Àr som möjliggör och försvÄrar lÀrarnas arbete med dessa elever. I studien har fem kvalitativa intervjuer gjorts med verksamma lÀrare pÄ tvÄ olika gymnasieskolor. De teorier som tillÀmpas i studien Àr Lev Vygotskijs teori om den nÀrmaste utvecklingszonen, Roar Pettersens ramfaktorteori samt ett specialpedagogiskt perspektiv. Resultatet visar att de fem intervjuade lÀrarna har förmÄga att definiera vad en högpresterare och sÀrbegÄvning Àr samt skilja pÄ dem. Alla har erfarenheter av högpresterare, men endast tre av dem har erfarenheter av sÀrbegÄvningar.
Inkorporering och tolkning av standardavtal och standardvillkor. : SÀrskilt vid upphandlingsförfaranden
Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förstÄelse för NPM och resursfördelning med avseende pÄ resursfördelningsmodeller och dess anvÀndning i offentlig sektor. Metod: UtifrÄn studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod anvÀnts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrÄn skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag pÄ lika villkor?. Detta stÀller stora krav pÄ den resursfördelningsmodell som Àr framtagen av barn- och ungdomsnÀmnden i GÀvle.
StjÀrnornas krig : kampen om it-kompetensen fortsÀtter
SammanfattningTitel: StjĂ€rnornas krig ? kampen om IT-kompetensen fortsĂ€tterFörfattare: Kristina Bergmark och Elias ĂmanHandledare: Agneta HugemarkLĂ€rosĂ€te: Uppsala UniversitetDatum: 2013-06-04Syfte: Uppsatsens syfte Ă€r att ge en ökad insyn i vad som uppfattas som attraktivt hos en arbetsgivare av arbetskraft med IT-kompetens som arbetar inom organisationen 3. Uppsatsen Ă€mnar ocksĂ„ ge insyn i vilka krav och normer denna arbetskraft tvingas underkasta sig till följd av sitt medlemskap i denna organisation.Metod: Datainsamlingen skedde genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med 6 anstĂ€llda pĂ„ företagets 3:s IT-avdelning och 2 HR-anstĂ€llda inom organisationen. Materialet analyserades och diskuterades utifrĂ„n de teoretiska begreppen kollektiva resurser och zone of indifference.
Interaktion mellan smÄ barn med Cerebral Pares och deras vardagliga samtalspartners pÄ förskolan
Det övergripande syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur smÄ barn med Cerebral Pares (CP) deltar, kommunicerar och interagerar med sina vardagliga samtalspartners pÄ förskolan. I studien deltog tvÄ smÄ pojkar (2;4 och 4;3 Är) med grav CP (GMFCS 5) med lite/inget talat sprÄk. De filmades pÄ förskolan i olika vardagliga aktiviteter tillsammans med de andra barnen och personalen. Vid analysen studerades pojkarnas samlade kommunikativa resurser och Äterkommande mönster i samtalen pÄ ett detaljerat plan med hjÀlp av Conversation Analysis (CA). Analysen visade att samtalspartnern hade en viktig roll för att underlÀtta i samtalet genom att tolka och tillskriva pojkarnas bidrag betydelse.
Faktorer som orsakar misslyckade data warehousingprojekt
Eftersom sÄ mÄnga organisationer och företag anvÀnder sig av data warehouses idag kan inte innehavet av data warehouses rÀknas som ett strategiskt övertag, utan en strategisk nödvÀndighet för företagen eller organisationerna. Att införa ett data warehouse krÀver dock stort engagemang frÄn alla inblandade i projektet och ett misslyckande kostar företaget mycket resurser och kapital.Detta arbete undersöker vilka faktorer som frÀmst bidrar till att ett data warehousingprojekt misslyckas. En litteraturstudie genomförs dÀr misslyckade fall samt litteratur som beskriver författares generella uppfattningar angÄende faktorer med potentiell risk att orsaka ett misslyckat data warehousingprojekt undersöks. Undersökningen leder fram till en lista med faktorer som anses ha stor potential att orsaka ett misslyckande. Att identifera dessa faktorer bidrar till att organisationer och företag fÄr möjligheten att i ett tidigt skede av projektet förhindra att dessa uppstÄr, vilket kan spara stora ekonomiska resurser..
MÀnskliga rÀttigheter i SödertÀlje kommun? : En kvalitativ undersökning om elever och lÀrares kunskaper kring mÀnskliga rÀttigheter samt dess implementering i undervisningen
Syftet med föreliggande projekt Àr att kartlÀgga vilka förutsÀttningar unga erhÄlls i SödertÀlje kommun i förhÄllande till mÀnskliga rÀttigheter. Med detta söka nÄ en förklaring till de motsÀttningar som föreligger kommunen för att pÄ sikt minska dem, genom att arbeta konkret med implementering av mÀnskliga rÀttigheter och eventuella resurser. Metoden för detta antagande har varit av kvalitativ karaktÀr, med djupintervjuer av 15 informanter. Urvalsgruppen Àr rektorer, lÀrare och elever av blandad Älder, etnicitet, kön och funktionsnedsÀttning.Resultatet har visat att mÀnskliga rÀttigheter inte förekommer konkret i undervisningen bland skolorna i SödertÀlje, dock Àr de ofta integrerad i undervisningen över lag. LÀrare upplever att resurserna Àr av bristfÀllig natur, vilket pÄverkar arbetet med att tillgodose gedigen utbildning.
Barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan
VÄrt syfte med denna studie Àr att ta reda pÄ pedagogers tolkningar av begreppet barn med sÀrskilda behov, men Àven se skillnader mellan pedagogers förestÀllningar kring dessa barn inom förskolan. Vi vill undersöka hur pedagogerna beskriver resurser och stöd som finns pÄ förskolorna, och dÀrmed vÀcka tankar och idéer hos pedagoger inom specialpedagogik och för barn med sÀrskilda behov.
Arbetet ger en översikt över kunskapsbakgrunden om barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville vi se följande:
? Hur beskriver pedagoger begreppet barn med sÀrskilda behov?
? Hur ser pedagogerna pÄ bemötandets betydelse för barn med sÀrskilda behov?
? Hur pratar pedagogerna om stöd och resurser för barn med sÀrskilda behov i förskolan?
Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att alla barn pÄ nÄgot vis Àr i behov av sÀrskilt stöd. Pedagogerna i förskolan ska bemöta barnen utifrÄn varje enskilt barns behov.
CapellagÄrden : Hur samarbete och nÀtverk kan bidra till ökade intÀkter
Kandidatuppsats i Företagsekonomi C, Ekonomihögskolan vid LinnĂ©universitetet i VĂ€xjö, Ekonomistyrning, 2FE13E, VT 2014.Författare: Robin Arnefjord, Erik Davidsson & Alexander PerssonHandledare/Examinator: Petter BoyeMedbedömare: Jan AlpenbergTitel: CapellagĂ„rden ?Hur samarbeten och nĂ€tverk kan bidra till ökade intĂ€kter Bakgrund: CapellagĂ„rden Ă€r en fristĂ„ende internatskola pĂ„ södra Ăland som likt mĂ„nga andra skolor av detta slag brottas med knappa resurser. Detta har lett till att CapellagĂ„rden eftersökt alternativa sĂ€tt att effektivisera anvĂ€ndningen av tillgĂ€ngliga resurser samt genom nya samarbeten och nĂ€tverk hitta nya intĂ€kter.Syfte: Syftet Ă€r att beskriva hur samarbeten och nĂ€tverk kan öka intĂ€kternaför en skola som CapellagĂ„rden. Detta görs i tre steg dĂ€r vi inleder med att beskriva dagens situation för att sedan studera liknande skolor och slutligen identifiera utvecklingsmöjligheter.Metod: I studien sĂ„ har vi anvĂ€nt oss av ett abduktivt angreppssĂ€tt samt en kvalitativ forskningsstrategi. Empirin har huvudsakligen hĂ€mtats frĂ„n intervjuer med företrĂ€dare för tre hantverksskolor.Slutsats: Vi kan konstatera att CapellagĂ„rden kan dra lĂ€rdom av andra skolors sĂ€tt att arbeta med samarbeten och nĂ€tverk för att öka intĂ€kterna.Exempelvis genom att anvĂ€ndning av benchmarking.