Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 10 av 270

?Jag rekommenderar ett litet fall, dÄ kommer du högre upp pÄ listan.?: En kvalitativ studie om arbetsterapeuters erfarenheter av prioriteringar inom kommunal hemsjukvÄrd.

Syfte: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av prioriteringar för arbetsterapi inom kommunal hemsjukvÄrd.Metod: Data samlades in genom tre fokusgrupper dÀr legitimerade arbetsterapeuter fick diskutera prioriteringar utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide. Totalt ingick 11 deltagare frÄn tre kommuner i studien. Insamlad data analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: Deltagarnas erfarenheter av prioriteringar var mÄnga och presenteras utifrÄn tre olika kategorier; Prioritering Àr att göra rÀtt saker, Stöd eller hinder i prioriteringsarbetet och Brist pÄ tid och resurser pÄverkar prioriteringsarbetet. Det handlar bland annat om att en prioriteringslista kan hjÀlpa deltagaren att göra rÀtt saker, att det Àr viktigt med ett gott stöd frÄn chefen samt att deltagarna pÄ grund av resursbrist endast hinner hjÀlpa de patienter som Àr högst prioriterade.Slutsats: Det blir tydligt att bristen pÄ resurser Àr en stor orsak till de problem som uppstÄr gÀllande prioriteringar inom kommunal hemsjukvÄrd. Deltagarnas upplevelser, av att tiden inte rÀcker till och att arbetsbördan Àr större Àn tillgÀngliga resurser, Àr en bidragande orsak till den stress de kÀnner..

Har du nÄgonsin Àtit en död fisk? : En intervjustudie om hur fyra So-lÀrare ser pÄ sitt arbete med att fÄ elever med svenska som andrasprÄk att nÄ mÄlen i So

Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra So-lÀrare ser pÄ sitt arbete för att elever med svenska som andrasprÄk ska nÄ mÄlen i So och hur de ser pÄ de resurser de har. Fyra lÀrare som arbetar i fyra olika kommuner har intervjuats om sin syn pÄ sitt arbete och resurser. LÀrarna arbetar i Ärskurs 4-6 med So och har elever med svenska som andrasprÄk i klassen. För att syftet med studien skulle uppnÄs formulerades en frÄgestÀllning:Hur beskriver lÀraren sitt arbete med att fÄ elever med svenska som andrasprÄk att nÄ mÄlen i So-undervisningen?Hur ser lÀraren pÄ sitt samarbete med SVA-lÀrare, hemsprÄkslÀrare och förÀldrar?En kvalitativ metod i form av en intervjustudie har anvÀnds och resultatet av lÀrarnas egen syn pÄ sitt arbete har sammanstÀllts.

Betydelsen av interna och externa resurser för integrationen av nyanlÀnda flyktingar i Fagersta kommun.

Syftet med denna undesökning var att ur ett ekologiskt perspektiv undersöka betydelsen av interna och externa resurser för integrationen för nyanlĂ€nda flyktingar i Fagersta kommun, och om nĂ„got upplevts sĂ€rskilt viktigt för integrationen som bidragit till kĂ€nsla av hopp och framtidstro. TvĂ„ delstudier genomfördes. En kartlĂ€ggning gjordes av lagar och regleringar som pĂ„verkar flyktingpolitiken samt en dokumentanalys av lokala policy- och styrdokument i Fagersta kommun. Åtta semistrukturerade ntervjuer genomfördes med fyra kvinnliga och fyra manliga flyktingar bosatta i Fagersta. Resultatet, som överensstĂ€mmer med tidigare forskning, visade att flyktingar behöver ges möjlighet att vara aktiva i sin egen anpassningsprocess.

Den interkulturella förskolan : upplevelser i möten mellan pedagoger och förÀldrar med utlÀndsk bakgrund

Syftet med denna studie Àr att belysa nÄgra lÀrares instÀllningar till flersprÄkighet och flersprÄkiga elever och hur de arbetar med dessa elever. Studien bygger pÄ 7 intervjuer med kvinnliga lÀrare som Àr verksamma i grundskolans tidigare Är och arbetar pÄ relativt smÄ skolor i en och samma kommun. Resultaten visar att lÀrarna har en överlag positiv instÀllning till flersprÄkighet och flersprÄkiga elever, Àven om nÄgra negativa aspekter kommer upp. MÄnga lÀrare ser eleverna som en resurs och menar att man fÄr in sprÄk- och kulturdiskussioner pÄ ett naturligt sÀtt. Av intervjuerna framkom det Àven att det krÀvs mer tid och resurser för att kunna bemöta flersprÄkiga elever. Dessa resultat stÀmmer vÀl överens med tidigare studier. LÀrarna i studien menar att det krÀvs ett mer konkret och tydligt arbetssÀtt för att stödja sprÄkutvecklingen för de elever som har annat modersmÄl Àn svenska.

Att Involvera Flera : En studie av konsumenters deltagande och va?rdeskapande i marknadskommunikation

Studien tog avstamp i det senaste decenniets utveckling inom marknadsteori med avseende pa? samva?rdeskapande, tja?nstelogik och konsumenters resursintegrering. Efter att ha la?st forskningsartiklar och inla?gg i media om ett skifte i synen pa? konsumenters allt viktigare roll ville vi na?rmare studera hur den tar sig uttryck inom marknadskommunikation. Studiens syfte blev att bidra till den relativt outvecklade forskningen pa? omra?det och studera hur en fo?ra?ndrad konsumentroll tar sig uttryck i praktiken.

Comprehensive Approach eller Pragmatic Approach? : en fallstudie om civil-militÀr samverkan vid PRT Mazar-e Sharif

Internationellt sker en utveckling mot att genomföra insatser samordnat med resurser frÄn flera politikomrÄden - bÄde civila och militÀra. Behovet har uppstÄtt ur insikten att hÄllbar utveckling i en region krÀver anvÀndning av olika resurser för att uppnÄ synergier. Samverkan och samordning mellan civila och militÀra aktörer enligt syftet ovan brukar i moderna ordalag beskrivas som comprehensive approach. Det praktiska arbetet pÄ fÀltnivÄn med samverkan för att uppnÄ synergier i kontexten comprehensive approach kan sÀgas innebÀra samma sak som civil-militÀrt samverkan.Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att med fokus pÄ det svenska PRT Mazar-e Sharif, förstÄ de svÄrigheter som finns vid samverkan mellan civila och militÀra aktörer, med mÄlet att öka synergier av nationella resurser. Med utgÄngspunkt frÄn tidigare forskning om militÀr-civil samverkan samt comprehensive approach, skapas en analysmodell med ett urval av identifierade faktorer, för att beskriva samverkan empiriskt frÀmst utifrÄn intervjusvar frÄn nyckelaktörer ? chefer eller stabschefer samt civila rÄdgivare.

?Vi mÄste ju samarbeta för att det ska bli bra? : - En fallstudie om arbetsprocessen bakom en marknadsföringskampanj som anpassats efter det förÀndrade medielandskapet

Ett förÀnderligt medielandskap fordrar en anpassning frÄn företagens sida och dÀrmed ett nyanserat sÀtt att skapa marknadsföring. I en vÀrld dÀr konsumenter tenderar att vara alltmer aktiva i köpprocessen uppkommer nya typer av marknadsaktörer. Studien undersöker hur detta nÀt av aktörer samarbetar för att skapa en marknadsföringskampanj anpassad efter det rÄdande medieklimatet. Centrala begrepp för undersökningen Àr nÀtverk, resurser och samskapande av vÀrde som tillsammans utgör utgÄngspunkten för studiens analysmodell. Med utgÄngspunkt frÄn Volvos framgÄngsrika marknadsföringskampanj Made by Sweden har fyra intervjuer med representanter frÄn aktörer som varit med i arbetet bakom genomförts.

"Strukturkapitalinvesterarnas seger över fotbollskapitalisterna" - en studie av fem nordiska fotbollsklubbars intelektuella kapital och resursutnyttjande

Syftet med denna uppsats var att skaffa oss kunskap om vilka organisatoriska resurser en fotbollsklubb kan anvÀnda sig av för att uppnÄ sitt frÀmsta mÄl; framgÄng pÄ fotbollsplan. Med hjÀlp av denna kunskap ville vi skapa en övergripande IK-navigator för att illustrera vilka resurser som kan ligga till grund för framgÄng. Uppsatsen har genomförts genom att vi gjort en kvalitativ fallstudie och analyserat de fem ledande klubbarna i Norden. Med hjÀlp av teori, intervjuer och andra empiriska undersökningar har vi analyserat klubbarna och utifrÄn resultatet av denna analys dragit vÄra slutsatser. DÄ syftet var att skapa en IK-navigator Àr det ocksÄ det vi avslutat uppsatsen med och IK-navigatorn Àr dÀrmed vÄr grundlÀggande slutsats.

ADHD-problematiken och undervisning pÄ högstadiet : En intervjustudie bland lÀrare

Denna studie handlar om ramfaktorer som pĂ„verkar undervisningen av elever med ADHD, enligt högstadielĂ€rare. Åtta intervjuer genomfördes med högstadielĂ€rare med erfarenhet av denna typ av undervisning och frĂ„gestĂ€llningarna var: Vilka ramfaktorer anser lĂ€rarna har betydelse för undervisning av elever med ADHD? Hur upplever lĂ€rarna det egna arbetet med denna typ av undervisning till exempel vad avser tilldelning av resurser frĂ„n skolans ledning? Vad skulle underlĂ€tta undervisningen för elever med ADHD-problematik? Resultaten visar att lĂ€rarna anser att viktiga ramfaktorer Ă€r möjligheter till kompetensutveckling, tillgĂ„ng till information, arbete med att analysera och diagnostisera, strukturer pĂ„ arbetsplatsen samt den fysiska arbetsmiljön. LĂ€rarna upplever ocksĂ„ att undervisning och miljön inte Ă€r tillrĂ€ckligt individanpassad, att stödet frĂ„n skolledning och elevhĂ€lsoteam Ă€r svagt samt att det saknas resurser frĂ„n ledning och skolorganisation. De önskar sig Ă€ven mer specifik handledning kring enskilda elever frĂ„n elevhĂ€lsoteamet.

Viljan finns, men inte tiden : En kvalitativ studie om hur kunskapsöverföring mellan projekt fungerar pÄ ett av Sveriges största företag och vad som kan göras för att underlÀtta denna process

VÄr studie syftar till att besvara frÄgan om hur kunskap kan överföras mellan projekt och vad som kan göras för att underlÀtta denna process. För att fÄ svar pÄ denna frÄga utförde vi en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer pÄ ett av Sveriges största företag. VÄr studie visar att företagskultur spelar en betydande roll vad gÀller kunskapsöverföring mellan projekt, men att det Àven krÀvs att resurser tilldelas för att kunskapsöverföringsaktiviteterna verkligen ska genomföras. De viktigaste komponenterna för att förbÀttra kunskapsöverföringen Àr, förutom företagskultur och tilldelning av resurser, Àven dialog, rutiner och mÄl samt att lÀrdomar frÄn tidigare projekt blir lÀttare att ta del av och hitta för utomstÄende..

PÄ lika villkor?: En studie om landstingsdrivna och privata vÄrdgivares olika förutsÀttningar pÄ primÀrvÄrdsmarknaden

Den ökade privatiseringen i samhÀllet har lett till en lagförÀndring inom primÀrvÄrden. Lagen om Valfrihetssystem har öppnat upp för nya vÄrdgivare pÄ primÀrvÄrdsmarknaden. Den hÀr fallstudien har undersökt vilka olika institutionella förutsÀttningar landstingsdrivna och privata vÄrdgivare har och hur det pÄverkar dem i utformningen av deras affÀrsmodeller. Studien har till syfte att undersöka vilka olika resurser de olika vÄrdgivarna lÀgger fokus pÄ i och med dessa olika förutsÀttningar. Empirin har primÀrt samlats in genom intervjuer med utvalda vÄrdgivare pÄ bÄde den landstingsdrivna och privata sidan i primÀrvÄrden i Norrbotten.

Företag i kris

Denna uppsats handlar om vad som hÀnder nÀr ett företag rÄkar ut för en kris som skakar sjÀlva grunden för dess existens. Syftet Àr att ta reda pÄ vilka framgÄngsfaktorer som kan förklara att Skyddsprodukter AB lyckats flytta sina resurser och sina kompetenser till ett nytt affÀrsomrÄde och att bedöma vilken möjlighet som denna nysatsning har för att vÀxa ytterligare. UtifrÄn SP:s erfarenheter kan vi fÄ fram vilka faktorer som Àr avgörande för att företag skall kunna ta sig ut ur en alvarlig strategisk krissituation. Med hjÀlp av den teori som finns kring kÀrnkompetens, resurser och hot analyserar vi Skyddsprodukter för att frÄn detta dra generella slutsatser om vilka framgÄngsfaktorer som Àr kritiska för överflyttning till ett nytt affÀrsomrÄde. Den centrala egenskapen hos ett företag som klarar att byta affÀrsomrÄde Àr ledarens roll.

?Vi hoppar över stenarna och klÀttar sÄ högt upp vi bara kan!? : En studie om förskolepedagogers uppfattningar om naturens betydelseför barnens motoriska utveckling

Syftet med studien Àr att beskriva och analysera förskolepedagogers syn pÄ naturens betydelse för barns motoriska utveckling. För att komma fram till resultat har en kvalitativ undersökning genomförts och sex pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor har intervjuats. Intervjuerna visar pÄ en uppfattning om att naturen Àr viktigt för barns utveckling. Naturen har mycket att ge barnen och pedagogerna har en stor förstÄelse för vikten av en bra relation mellan barn och natur. Enligt de intervjuade pedagogerna skiljer sig deras resurser Ät vilket pÄverkar dem att utnyttja det som naturen har att erbjuda barnen i deras motoriska utveckling.

The whole is greater than the sum of its parts

Helheten Àr större Àn summan av delarna ? en fallstudie om hur olika faktorer kan pÄverka samtalsledares upplevelse av sin arbetssituation. Examensarbete i verksamhetsutveckling 30 högskolepoÀng. Malmö högskola: Fakulteten för hÀlsa och samhÀlle, institutionen för Socionomprogrammet 2013. Denna studie undersöker och belyser hur samtalsledare som driver samtalsgrupper för unga pojkar upplever sin arbetssituation.

FörĂ€ndringen inom den ryska Östersjömarinen sedan Kalla krigets slut

Uppsatsen syftar till att ge en bild av hur den ryska Östersjömarinen har förĂ€ndrats sen Kalla krigets slut. För att skapa en överskĂ„dlig och konkret bild för lĂ€saren har tre parametrar belysts dessa Ă€r uppgifter, resurser och materiel. En avgrĂ€nsning i tid har gjorts dĂ„ jag avser rikta in min analys pĂ„ tre Ă„rtal, 1992, 2000 och 2007 dock har en mindre historisk invisning gjorts. Uppsatsens frĂ„gestĂ€llningar Ă€r: Hur har Östersjömarinens uppgifter, resurser och uppgifter förĂ€ndrats sen Kalla krigets slut?    Östersjömarinen var som störst i slutet pĂ„ Kalla kriget.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->