Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 9 av 270

Innovation pÄ de sju haven : En studie av SMF vilka etableras i komplexa globala nÀtverk genom specialiserade resurser

Syftet med denna uppsats Àr att studera hur smÄ- och medelstora företag (SMF) genom resurser kan etableras och utvecklas inom globala affÀrsnÀtverk. Detta för att öka förstÄelsen teoretisk, samt att förklara den empiriska situation vilken uppsatsen bygger pÄ. DÀr innovativa svenska SMF under senare Är skapat nya möjligheter pÄ en global offshoremarknad genom innovation. En marknad dÀr de Àr smÄ aktörer gentemot sin omgivning, men ÀndÄ tillÄts inneha en stark position. Vidare har uppsatsen har en kvalitativ ansats och fallstudie har tillÀmpats.

Om chefer med personalansvars upplevelse och hantering av stress kopplat till arbetsrelaterade resurser

Forskning har visat pĂ„ ledarskapets betydelsefulla roll för att frĂ€mja hĂ€lsa och minimera arbetsrelaterad ohĂ€lsa. Detta samtidigt som ledares egen arbetsroll ofta kĂ€nnetecknas av hög arbetsbelastning och pĂ„frestning vilket Ă€r riskfaktorer för arbetsrelaterad stress och ohĂ€lsa. Studien undersöker upplevelser och hantering av stress pĂ„ arbetsplatsen hos chefer med personalansvar. Även arbetsrelaterade resurser har undersökts för att synliggöra huruvida dessa inverkar vid hantering av stress. Sex individuella djupintervjuer med personalchefer genomfördes och databearbetningen gjordes med en kvalitativ innehĂ„llsanalys.

Hur möts mötesaktörer inom kongressindustrin? En studie av samarbete mellan privat och offentlig aktör i utvecklingen av kongressindustrin.

Kongressindustrin Àr en miljardindustri i vÀrlden och utvecklingen av kongressindustrin ser olika ut i Sveriges stÀder. Med en jÀmförelse mellan Göteborg, Malmö och Lund var syftet att med frÄgestÀllningarna; hur samarbetar privat och offentlig sektor vid utveckling av kongressindustrin i en region?, vilka intressenter kan utgöra kÀrnan i ett sÄdant samarbete? och vilka resurser kan ses som primÀra i ett sÄdant samarbete? undersöka hur privat och offentlig sektor samarbetar för att utveckla kongressindustrin i en region. Med hjÀlp av ett omfattande empiriskt material och ett fÄtal vÀl valda teorier genomfördes en analys. Analysen resulterade i ett konstaterande om att det existerande samarbetet i Göteborg verkar vara i nÀtverksform.

"Eleverna Àr ju fantastiska!" - en fokusgruppsstudie om specifikt stÀrkande resurser för lÀrare

Bakgrund Forskningen om lÀrares arbetssituation har mestadels utgÄtt frÄn det patogena synsÀttet och identifierat problem och riskfaktorer. DÀrför behövs det mer salutogen forskning som lyfter fram hÀlsoskapande faktorer och uppmÀrksammar samt ger underlag för att utveckla goda arbetssÀtt och arbetsformer. Dessa kan sedan underlÀtta arbetet och dÀrigenom förbÀttra hÀlsan och vÀlbefinnandet i arbetslivet för lÀrare. Syfte Syftet med studien var att utifrÄn teorin om kÀnsla av sammanhang (KASAM) identifiera arbetsrelaterade faktorer och processer som lÀrare uppfattar som stÀrkande och hÀlsofrÀmjande. Metod Tre fokusgruppsintervjuer, varav en i en gymnasieskola och tvÄ i en grundskola i södra Sverige, genomfördes med sammanlagt tio lÀrare. Materialet analyserades med deduktiv innehÄllsanalys med teorin om kÀnsla av sammanhang som analysmatris. Resultat Arbetsrelaterade specifikt stÀrkande resurser för lÀrare har identifierats och analyserats in i KASAM-teorins tre komponenter begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Meningsfullhet finns inbyggd i lÀrarnas uppdrag.

SÄ vÀljer eleverna att delta : En studie av multimodal kommunikation i musikundervisningen

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att studera multimodal kommunikation under musikundervisning, det vill sÀga att försöka förstÄ möjligheter och hinder för meningsskapande i musikundervisning, genom att beskriva och analysera hur undervisning semiotiskt designas av undervisande lÀrare. Jag har tittat pÄ vilka teckensystem som en lÀrare anvÀnder sig av för att entusiasmera eleverna till delaktighet. Jag har valt att fokusera pÄ de kroppsliga, verbala och rumsliga resurserna. Jag har anvÀnt mig av videodokumentering av tre lÀrsekvenser samt deltagande observation. I analysen av min empiri anvÀnder jag mig av Michael Hallidays metafunktioner för att studera formens betydelse för innehÄllet.

Att leva med psoriasis

Psoriasis Àr en kronisk inflammatorisk hudsjukdom. Cirka tvÄ procent av Sveriges befolkning har sjukdomen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att beskriva hur det Àr att leva med psoriasis. Resultatet baserades pÄ Ätta vetenskapliga artiklar, vilka systematiskt söktes och kvalitetsbedömdes av Carlsson & Eimans (2003) bedömningsmall. Resultatet visade att psoriasis patienternas livskvalitet pÄverkades negativt i de dagliga aktiviteterna samt i sociala relationer.

Dömd till vÄrd : en deskriptiv studie om levnadsförhÄllanden för personer med psykiska funktionshinder som begÄtt brott

Syftet med denna studie Àr att genom en levnadsnivÄundersökning beskriva levnadsförhÄllandena för personer med psykiska funktionshinder som begÄtt brott och blivit dömda till vÄrd som straffrÀttslig pÄföljd. Metoden som anvÀnts Àr en kvantitativ tvÀrsnittsstudie. PÄ en utav Sveriges sex regionkliniker för rÀttspsykiatrisk vÄrd har tvÄ informanter besvarat 91 enkÀtformulÀr med registerinformation frÄn inskrivningstillfÀllet som underlag. Materialet har analyserats och bearbetats utifrÄn vÀlfÀrdskomponenter ur social rapportering. LevnadsnivÄ definieras som individens förfogande över de resurser med vars hjÀlp denne kan styra sitt eget liv.

OmstÀllning mot en cirkulÀr ekonomi : En studie om svenska kommuners pÄbörjade arbete med cirkulÀr ekonomi

Dagens samhÀlle prÀglas av en linjÀr ekonomi som resulterar i utarmning av jordens resurser och ökande avfallsmÀngder. CirkulÀr ekonomi Àr en alternativ modell till den linjÀra ekonomin som syftar till cirkulerande flöden av resurser och en övergÄng till hÄllbara energikÀllor. Denna studie undersöker hur och varför svenska kommuner arbetar med cirkulÀr ekonomi, vilka förutsÀttningar som krÀvs för en implementering samt vilka drivkrafter och svÄrigheter som identifierats i arbetet med att pÄbörja en implementering av cirkulÀr ekonomi. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tjÀnstemÀn som varit aktiva inom kommunala projekt som har en koppling till cirkulÀr ekonomi. Resultatet visar att de frÀmsta drivkrafterna för en kommun att implementera cirkulÀr ekonomi Àr att jordens resurser hÄller pÄ att utarmas och att det dÀrför krÀvs förÀndrade resursflöden för att nÄ ett gott hÄllbarhetsarbete.

Ett positivt psykologiperspektiv pÄ polisarbete: : Helhetsbedömning, ÄterhÀmtning och sociala resurser

Positiv psykologi, positiva kÀnslor och dess konsekvenser tar mer och mer plats inom den psykologiska forskningen. En kvantitativ studie har utförts med syfte att pröva tre centrala frÄgestÀllningar inom den evolutionspsykologiska grunden för positiv psykologi, samband mellan positivitet och tÀnkesÀtt (helhetsperspektiv) samt ÄterhÀmtning och skapande av sociala resurser. Hypoteserna testades genom enkÀter som besvarats av 93 poliser i Stockholm. Resultatet visar att positiva kÀnslor korrelerar med den helhetsbedömning poliserna i studien gör, och överblicken polisen anser sig ha, vid ett ingripande. Positiva kÀnslor visar ocksÄ ett samband med ÄterhÀmtning.

Matematikundervisning som kan stödja matematiskt begÄvade elever

MÄlet med detta arbete Àr att undersöka hur elever med begÄvning i matematik undervisas. Uppsatsen redovisar en studie dÀr tvÄ rektorer och fem pedagoger intervjuats utifrÄn frÄgorna: Vilka resurser och vilket stöd ges matematiskt begÄvade elever? Hur undervisas och upptÀcks de? Vilket stöd har lÀrarna i arbetet med dessa elever? Redovisningen av undersökningens resultat visar att majoriteten av pedagogerna saknar kunskap, resurser och stöd för att undervisa matematiskt begÄvade elever. Uppfattningen att undervisningen för matematiskt begÄvade elever bör differentieras pÄ olika sÀtt, ges stöd för i forskning. Dels bör den hastighetsanpassas, dels bör den innehÄlla berikande uppgifter.

Skolan en social och kulturell mötesplats : En kvalitativ studie om pedagogernas förhÄllningssÀtt för att berika varje barns lust till att lÀra

Skolan Àr i stÀndig förÀndring och antalet barn med annan etnisk bakgrund ökar i vÄra klassrum. Studien syftar till att undersöka om det förekommer nÄgra skillnader mellan det stöd barn med annan etnisk bakgrund i svÄrigheter fÄr i jÀmförelse med barn i behov av sÀrskilt stöd. Tyngdpunkten i studien ligger pÄ pedagogernas förhÄllningssÀtt till barnen, vilket stöd samt resurser mellanstadielÀrarna har att tillgÄ för att stödja dessa barn. Undersökningen Àr kvalitativ och utgÄr frÄn frÄgeformulÀr i form av en enkÀt med öppna frÄgor. Respondenterna som medverkat bestÄr av Ätta mellanstadielÀrare samt tvÄ specialpedagoger, utöver detta har vi en som bortfall.

LÀrares syn pÄ matematisk kommunikation i dagens skola : Vad anser lÀrarna att de gör för att frÀmja kommunikationssyftet i Lgr 11 för matematik?

Intentionen med detta examensarbete var att redogöra för vilken syn och vad lÀrarna anser de gör för att frÀmja kommunikations syftet för matematik i Lgr 11. För att uppnÄ detta har kvalitativa intervjuer genomförts med tre lÀrare i Ärskurs 2-3.  Resultat frÄn undersökningen visar att ingen lÀrare anser att de inte uppnÄr mÄlen i Lgr 11. Men lÀrarna sÀger att tiden Àr en avgörande faktor. De stora klasserna gör att lÀraren upplever att de inte har den tid till varje enskild elev som de hade velat ha. VÄr syn pÄ den tid och resurser lÀrarna mÄste lÀgga ner pÄ enbart kommunikation har förÀndrats.

Synskadade barn i förskolans verksamhet

Denna studie handlar om barn med synskada i förskolans verksamhet. Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar med att integrera synskadade barn i en grupp med seende barn. Uppsatsen definierar olika typer av synskada, de som nÀmns Àr mÄttligt synskadade, uttalat synsvaga och gravt synskadade eller blinda. Det som Àven belyses Àr vad samhÀllet har för ansvar nÀr det gÀller resurser till de individer som Àr i behov av sÀrskilt stöd. Den kommer Àven att innefatta vad det finns för resurser tillgÀngliga för barn med denna form av funktionsnedsÀttning.

Globalisering inom dagligvaruhandeln - Har svenska aktörer en chans? Drivkrafter, kompetenser och strategier.

Den pÄgÄende globaliseringen Àr en högst vÀsentlig frÄga för de svenska dagligvaruföretagen. Trots att globala och multinationella aktörer Ànnu inte har gjort sitt intÄg pÄ bred front i Sverige kan en etablering av utlÀndska lÄgpriskedjor som Lidl och Metro skönjas pÄ den svenska marknaden. LikasÄ syns en förÀndring i de svenska aktörernas beteende i form samgÄenden, partnerskap och centralisering. FrÄgor kring vilka fördelar de globala aktörerna har i förhÄllande till nationella aktörer, samt om det kommer att finnas utrymme för nationella aktörer i framtiden Àr befogade. Utvecklingen kan ocksÄ skapa ett behov av nya kompetenser, resurser och strategier hos dagligvaruaktörer, nÄgot som vi finner intressant att undersöka.

Barn i svÄrigheter : En studie om förskolors arbete för att ge barn lika förutsÀttningar för kunskapsinhÀmtande

Syftet med   studien Àr att ta reda pÄ hur förskolorna arbetar för att ge alla barn lika   förutsÀttningar till kunskapsinhÀmtande. För att komma fram till hur   pedagogerna arbetar med detta sÄ lÀmnades en enkÀt ut dÀr de fick besvara   frÄgor utifrÄn hur de bemötte, inkluderade och vad de hade för resurser att   tillgÄ i verksamheten. I resultatet framkom det att förskolorna arbetar pÄ   ett likartat sÀtt. Pedagogerna arbetar för att varje enskilt barn ska fÄ de   förutsÀttningar som behövs för att fÄ den kunskapsinhÀmtning som krÀvs för   att utvecklas. Barnen mÄste ocksÄ fÄ kÀnna sig accepterade utifrÄn sina behov   och förutsÀttningar.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->