Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 7 av 3014
Krishantering och krisberedskap i skolan
Barn som genomgÄr kriser av olika slag Àr nÄgot som vi lÀrare garanterat kommer att möta under vÄra yrkesverksamma Är. För att pÄ bÀsta sÀtt kunna hjÀlpa dessa elever behövs kunskap om vad som hÀnder nÀr ett barn drabbas av en kris och hur man ska hantera krisen. Genom vÄr undersökning ville vi ta reda pÄ hur vÀl rustade lÀrare och rektorer anser sig vara ute pÄ skolor inför dessa uppgifter. Vi har intervjuat fyra lÀrare och en rektor frÄn tvÄ olika skolor i södra Sverige för att fÄ reda pÄ vad de anser Àr deras roll nÀr ett barn hamnar i en kris. Vi har Àven undersökt hur krisplanerna frÄn dessa skolor Àr utformade.
Chefsarbete i en organisationsförÀndring: Ett kulturperspektiv pÄ struktur, system och arbetsklimat
Syfte: Syftet med studien Àr att utifrÄn ett kulturellt perspektiv studera hur
den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna system, struktur och
arbetsklimat formar hens chefsarbete i en organisationsförÀndring och att genom
ett kulturperspektiv bidra till en förstÄelse för hur de tre parametrarna kan
pÄverka ledarens handlingar i process, mÄl och resultat av förÀndringen.
Metod: Empiri har samlats in genom personliga intervjuer med öppna
svarsalternativ, genom fyra respondenter som samtliga har positionen chef
nÀrmast de anstÀllda och samtliga har genomfört en organisationsförÀndring.
Slutsats: I studien har vi kommit fram till att den verkstÀllande chefens
instÀllning till parametrarna pÄverkar hens chefsarbete vid en
organisationsförÀndring genom att hen formar sitt chefsarbete beroende pÄ
vilken parameter som Àr mest betydelsefull för individen. Vad den verkstÀllande
chefen vÀrderar högst i sitt ledarskap skapas genom tidigare erfarenheter,
instÀllning och auktoritet..
Den digitala pÄverkan pÄ individen : En kvalitativ studie om hur pÄverkan upplevs genom virtuell interaktion
Det moderna samhÀllet och digitaliseringen bidrar till att det virtuella rummet blir en viktig del för mÄnga individer och deras vardag. Genom att stÀndigt ha möjlighet till uppkopplingen pÄ diverse sociala nÀtverk har digitaliseringen bidragit till att face-to-face interaktioner allt oftare byts ut mot virtuella interaktioner. Genom face-to-face interaktioner pÄverkar individen sina val och agerande med hjÀlp av sin omgivning.Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om individen blir socialt pÄverkad genom att följa Instagramkonton som fokuserar pÄ trÀning. Studien avser att undersöka om den sociala pÄverkan som normalt sÀtt sker genom verbala gester i face-to-face interaktion sÄledes kan ske pÄ liknande sett genom digital interaktion. Genom att studera pÄverkan i digital form sÄ ska vi undersöka om nÄgon form av attitydförÀndring samt motivation uppstÄr hos de individer som vÀljer att följa Instagramkonton som fokuserar pÄ trÀning.Resultatet av studien indikerar att individen blir pÄverkad medvetet, omedvetet, positivt och negativt av att följa trÀningsinspirationskonton pÄ Instagram.Resultatet visar Àven att individer kÀnner ÄngestkÀnslor nÀr de exponeras för trÀningsinspirationsbilder.
JAG SER DET KOMPETENTA BARNET! : Men vad menar jag och vad gör jag?
Studien behandlar begreppet det kompetenta barnet och dess komplexitet. Denerfarenhet vi har genom att vara verksamma i förskolan innebÀr att vi uppleverbegreppet anvÀnds utan nÄgon större eftertanke eller notis av dess betydelse. Syfte medstudien Àr att förklara och förstÄ innebörden av begreppet det kompetenta barnet iförskolan. Studiens litteraturgenomgÄng berör aktuell forskning inom omrÄdet,begreppet det kompetenta barnet och barnsyn. Datainsamlingen som ligger till grund förstudien bestÄr av Ätta kvalitativa intervjuer med förskollÀrare och genomfördes med stödav fenomenografin.
En ny cykel av Screwball : NÀr klassiska konventioner anvÀnds i nya filmer
I den hÀr uppsatsen undersöks dagens romantiska Hollywoodkomedier och deras koppling till 1930- 40-talets screwballkomedier. The Proposal (2009), The Ugly Truth (2009), Leap Year (2010), samt What Happens in Vegas (2008) analyseras i syfte att urskilja likheter och skillnader dem emellan och för att urskilja en ny cykel av filmer. Det hÀr Àr en genrestudie med fokus pÄ konventioner och teman som tas upp genom tidigare forskning samt genom analys av de valda filmerna, och genom att diskutera filmernas koppling till samhÀllet sÀtts genren i ett bredare perspektiv..
Bilders betydelse för barns sprÄkutveckling ? pedagogens syn om sprÄkutveckling genom bildskapande
BAKGRUND:Genom bildskapande kan barn utveckla sitt sprÄk pÄ ett kreativt, lustfyllt och roligt sÀtt.Enligt Frid (2005) Àr bildskapande ocksÄ ett sÀtt att kommunicera. Genom bilder utvecklasprÄket och dÄ utvecklas ocksÄ mÀnniskans inflytande, kunskap, gemenskap och identitet. Idag lever vi i ett informationssamhÀlle och dÀrför har skriftsprÄket och bildsprÄket fÄtt alltstörre betydelse som kommunikationsmedel (Lindö 2002).SYFTE:Syftet Àr att undersöka pedagogernas uppfattningar om hur de arbetar med bildskapande föratt frÀmja sprÄket i förskolan och förskoleklass.METOD:Eftersom vi Àr intresserade av att ta reda pÄ pedagogernas uppfattningar om sprÄkutvecklinggenom bildskapande anvÀnde vi oss av kvalitativ intervju som metod.RESULTAT:Genom vÄrt resultat har vi kommit fram till att pedagogerna anvÀnder bildskapande för attfrÀmja sprÄkutvecklingen. Det visade sig att bildskapande Àr ett redskap som Àr anvÀndbartför att utveckla barns sprÄk. NÀr barnen skapar diskuterar de gÀrna om det de gör.
TvÄngsvÄrd och missbrukare i den rÀttsliga diskursen. En analys av legitimering, syfte och rÀttssubjekt i lagen (1988:870) om vÄrd av missbrukare i vissa fall
Studien har som syfte att analysera LVM:s legitimering, syfte och rÀttssubjekt. Detta görs genom att se till lagens kontext, hur den har vÀxt fram och vilka legitimeringsgrunder och motiv den vilar pÄ för att sedan genom en analys av lagens förarbeten se hur detta Äterspeglas i LVM:s omhÀndertaganderekvisit. Genom en analys av den diskurs som finns i rÀttskÀllorna framtrÀder inte bara gÀllande rÀtt utan ocksÄ de förestÀllningar och argument som rekvisitens utformning vilar pÄ och som Àr av stor vikt för den enskildes rÀttssÀkerhet..
Att utveckla barns naturvetenskapliga begreppsförstÄelse genom experiment
Syftet med arbetet Àr att studera hur en undervisningssekvens, som vi utvecklat, kan hjÀlpa elever i Ärskurs fyra att utveckla de naturvetenskapliga begreppen fast, flytande, gasform och övergÄngarna dÀr emellan. Genom en kvantitativ undersökning av resultaten frÄn förförstÄelse- respektive efterenkÀt har vi studerat elevernas begreppsutveckling. Vi har ocksÄ gjort en kvalitativ studie dÀr vi analyserat elevernas diskussioner under laborationerna. Vi har dokumenterat genom förförstÄelseenkÀt, efterenkÀt och ljudupptagning. Resultaten av studien visar hur viktiga vi som pedagoger Àr för att skapa diskussioner under laborationerna.
Skönlitteratur i undervisningen: hur fungerar det i
verkligheten?
Detta arbetes syfte var att undersöka lÀrares syn pÄ skönlitteratur i undervisningen, hur och om skönlitteratur kan bidra till ett lÀrande och utveckling hos barn och unga. Genom att lÀsa tidigare forskning i Àmnet har vi skapat oss en bild av skönlitteraturens möjligheter efter vilket vi genomfört vÄr studie. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fyra stycken lÀrare verksamma inom Bodens kommun. Resultatet av dessa intervjuer visar att lÀrare till viss mÄn har en ensidig syn pÄ skönlitteratur dÄ vi upplevt att skönlitteratur har en stor roll i skolan, men att fÄ lÀrare har kunskaper om hur och varför man vidare kan öka barn och ungas kunskaper genom just skönlitteratur..
Flöden och grÀnslöshet : en analys av ungdomars tal om grupptillhörighet och rasism
Syftet med uppsatsen Àr att genom intervjuer med ungdomar i TrollhÀttan undersöka ungdomar tal om grupptillhörighet och rasism. PÄ vilket sÀtt förstÄr individen sig sjÀlv i förhÄllande till gruppen dÄ gruppen pÄverkar individen i identitetsprocessen? Ett sÀtt att definiera sig sjÀlv Àr genom att kartlÀgga och förstÄ skillnader, olikheterna till andra. Om individen vet vad den inte Àr sÄ vet den Àven vad den Àr. Mina frÄgor Àr; hur stor pÄverkan har diskursens ordning pÄ ungdomarna; i deras sÀtt att diskutera men Àven i den identitetsprocess de befinner sig i, kan jag genom ungdomarnas tal se en spegling av den diskurs som finns i samhÀllet i stort?.
Idrott och sjÀlvkÀnsla: ett försök att öka elevers sjÀlvkÀnsla genom nivÄanpassad idrottsundervisning
Syftet med vÄrt utvecklingsarbete var att försöka öka elevers sjÀlvkÀnsla pÄ idrotten genom att lÄta dem fÄ arbeta pÄ sin egen nivÄ samt undersöka om genusperspektivet fÄtt nÄgot utslag. Utvecklingsarbetet genomfördes under vÄr sju veckor lÄnga verksamhetsförlagda utbildning med en klass i Är Ätta. För att fÄ fram ett resultat i vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av tvÄ olika mÀtinstrument, enkÀter och intervjuer. Resultatet av utvecklingsarbetet visar att man kan öka elevers sjÀlvkÀnsla genom att lÄta dem arbeta nivÄanpassat pÄ idrottslektionerna. VÄr slutsats Àr att det framförallt Àr tjejerna som har vunnit pÄ att arbeta nivÄanpassat pÄ idrottslektionerna..
Nu ska vi jobba med serier : didaktiska reflektioner om serier och seriemassighet i bildundervisning.
Denna undersökningen Àr ett försök att se hur mycket av Àmnesundervisning, kursplan och kursmÄl som kan rymmas inom serietecknande som (undervisnings) metod. Genom att knyta an till elevers egen kulturkonsumtion hoppas jag kunna knyta an ny kunskap till det eleven redan Àr bekant med. Serier blir dÄ hÀr som en brygga mellan det de redan vet och det de ska lÀra. Arbetet genomförs genom undervisningsförsök som vetenskaplig metod och genom diskursanalys av seriemediet. Jag tycker mig se genom detta arbete att man ur det seriemassiga, serierna i sig och serierelaterat innehÄll i allmÀnhet, kan skapa en pedagogisk metod för bildÀmnet.Detta Àr ett s.k.
Jahiliyya : En idéhistorisk analys om hur termen jahiliyya utvecklats och förÀndrats genom historien
Den hÀr religionsvetenskapliga uppsatsen Àr metodologiskt en idéhistorisk analys. Jag söker svara pÄ om och i sÄ fall hur termen jahiliyya fyllts med innehÄll genom historien, och framför allt hur jahiliyya anvÀnds i en inom-muslimsk debatt idag och varför. Jag har anvÀnt mig av religionssociologiska teorier om religion och identitet i syfte att söka svara pÄ min frÄgestÀllning. I arbetet har jag kommit fram till hur man med hjÀlp av det religiösa sprÄket genom in ? och utgrupper och med en dualistisk vÀrldsbild fyllt termen jahiliyya med innehÄll i syfte att skapa ett vi och dem tÀnkande..
SprÄkutveckling genom lek för barn som har svenska som andrasprÄk
Syftet var att studera sprĂ„kets utveckling genom lek för barn som har svenska som andrasprĂ„k samt hur lĂ€rarna gynnar andrasprĂ„ksbarns sprĂ„kutveckling. Detta ville vi uppnĂ„ via lĂ€rarnas uppfattning om sprĂ„kutveckling. ForskningsfrĂ„gorna: Vad anser lĂ€rarna om andrasprĂ„ksbarns sprĂ„kutveckling genom lek? Hur Ă„terger lĂ€rarna att de frĂ€mjar andrasprĂ„ksbarns sprĂ„kutveckling? Tio intervjuer genomfördes med lĂ€rare pĂ„ tre olika skolor i Eskilstuna kommun. Resultatet visade att andrasprĂ„ksbarns sprĂ„kÂutveckling stimuleras bĂ€st genom leken.
Regional arbetslöshet bland utrikes födda : Vilka kommunala faktorer pÄverkar den regionala arbetslösheten bland utrikes födda
Leken har ett vÀsentligt utrymme nÀr det gÀller barnens tid i förskoleverksamheten. Det Àr viktigt att utrymme för lek ges dÄ den gynnar barns utveckling. Just för att leken har en central betydelse i förskolan Àr det intressant att undersöka de förutsÀttningarna som det fysiska rummet erbjuder nÀr det gÀller barns möjlighet till lÀrande genom lek. Syftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare ser pÄ det fysiska rummets betydelse för förskolebarns lÀrande genom lek. Med det fysiska rummet avses sÄvÀl förskolans utomhus ? som inomhusmiljö.