Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 6 av 3014
RÀttvisa eller orÀttvisa? - Elevers uppfattningar om rÀttvis bedömning
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka möjligheter för att genomföra matematikundervisning som tar till vara barns olika förutsÀttningar. Dessa har identifierats genom att vi kartlagt ett antal hinder, vilka vi fÄtt fram dels genom tidigare forskning inom omrÄdet och dels genom ett antal kvalitativa intervjuer med förskollÀrare, grundskollÀrare och specialpedagog.
NÄgra centrala hinder vi fÄtt fram rör lÀrarnas höga arbetsbelastning, i vissa fall bristfÀllig Àmneskompetens och ett antal yttre faktorer. Implementering av adekvata
arbetssÀtt i förhÄllande till styrdokumentens mÄl och intentioner försvÄras av ett antal hinder i skolans operativa verksamhet. Genom identifiering av dessa hinder kan nya möjligheter skapas för en gynnsam utveckling av matematikundervisningen..
Mindfulness och den biopsykosociala modellen
Mindfulness har i ett flertal studier observerats vara sammankopplatmed olika aspekter av hÀlsa: biologiska, psykologiska sÄvÀl som sociala aspekter. Syftet med föreliggande studie Àr att 1) belysa hur hÀlsa kan frÀmjas genom mindfulnessmetoder och 2) genom den biopsykosociala modellen belysa komplexiteten i hÀlsa som begrepp och dÀrigenom uppmana sjukvÄrden att mer aktivt anvÀnda sig av multidimensionella modeller. Urvalet bestod av psykologistudenter (n=125) och arbetssökande (n=30). Genom Pearson korrelationskoefficient erhölls resultat som visar att det finns ett starkt samband mellan mindfulness och olika hÀlsoaspekter och Àven ett starkt samband hÀlsoaspekterna sinsemellan. Resultaten i föreliggande studie Àr i enlighet med rÄdande teorier som sÀger att mindfulness pÄverkar hÀlsa positivt genom bÀttre verklighetsanpassning och att hÀlsa Àr en komplex företeelse med flera interagerande komponenter..
?Nu förstÄr jag!? : En undersökning om hur barns förstÄelse för vattnets vÀg till kranen kan utvecklas genom en pedagogisk aktivitet
Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka 3-5 Äringars förmÄga att utveckla sin förstÄelse för vattnets vÀg till kranen genom med en pedagogisk aktivitet. Genom den pedagogiska aktiviteten gavs barnen möjlighet att fÀrdas genom vattensystemet med sina kroppar och sinnen, frÄn sjön till kranen. För att kartlÀgga hur barnens förstÄelse utvecklats genomfördes kvalitativa intervjuer före och efter den pedagogiska aktiviteten.JÀmförelsen mellan resultaten av förintervjuerna och uppföljningsintervjuerna pekar pÄ en tydlig utveckling av barnens förstÄelse av vattnets vÀg till kranen, som ett tekniskt system. Flera av barnen utvecklade sin förstÄelse för att vÄrt hushÄllsvatten mÄste genomgÄ en reningsprocess, fÀrdas genom olika komponenter i vattensystemet och rör innan det slutligen nÄr kranen och kan förtÀras..
ART och Brotts-Brytet: en diskursanalys av tvÄ program riktade mot kriminell ungdom
Avsikten med denna undersökning var att studera hur professionella arbetar med kriminella ungdomar genom att studera tvÄ kriminalvÄrdsenheters program riktade mot denna grupp. UtifrÄn ett diskursanalytiskt förhÄllningssÀtt har vi studerat olika praktiker och diskurser som ingÄr i enheternas programverksamhet. Studien har en kvalitativ karaktÀr och bygger pÄ intervjuer samt befintligt material pÄ det undersökta omrÄdet. Vi utförde tvÄ intervjuer pÄ frivÄrdsenheten och tvÄ intervjuer pÄ ungdomsanstalten i LuleÄ med professionella verksamma inom programmen. De undersökta programmen Àr Brotts-Brytet och ART.
LÀsutveckling i Är 1 : LÀrare beskriver hur de arbetar med lÀsutveckling
Det huvudsakliga syftet med denna undersökning Àr att spegla hur lÀrare beskriver arbetet med lÀsutveckling i Är 1. Jag har utgÄtt ifrÄn en kvalitativ undersökningsmetod och gjort samtalsintervjuer med sex lÀrare. Det jag funnit Àr att lÀrarna vid skolstart följer upp förskolans arbete med sprÄklig medvetenhet. Elevernas förmÄga att kunna urskilja ljud i ord och att kunna sÀtta ihop ljud till ord testas. LÀrarna kontrollerar ocksÄ vilka bokstÀver eleverna kÀnner till och om de kan lÀsa.
Omkonstruktion av friskluftsventil
Genom konstruktion och tillverkning av prototyper samt med hjÀlp av ljud- och flödesmÀtningar av dessa, tillsammans med standardmodellen, har vi lyckats förbÀttra flödet genom ventilen Al-db 450, producerad av Fresh AB i Gemla. För ljudmÀtningar har en testrigg konstruerats och tillverkats..
Stöd av lÀrprocesser : En forskningsstudie om hur lÀrare kan stödja elevers lÀrprocesser
Som lÀrare vill man hjÀlpa elever att lÀra sig sÄ mycket som möjligt. Syftet med examensarbetet Àr dÀrmed att undersöka hur man som lÀrare kan stödja elevers lÀrprocesser. En utgÄngspunkt i studien Àr de tre lÀrteoretiska perspektiven behaviorism, kognitivism och social konstruktivism. Eftersom detta arbete Àr ett konsumtionsarbete har ingen egen studie bedrivits utan frÄgestÀllningen har besvarats och tematiserats utifrÄn den befintliga forskningen. Den analyserade litteraturen visade sig ha kopplingar till alla tre lÀrteoretiska perspektiv.Som slutsats kan man som lÀrare stödja elevers lÀrprocesser genom att anvÀnda sig av kopplingar till vardagen, genom att ha varma relationer till sina elever, genom att anvÀnda sig av olika sorters strategier, samt genom att ha en tillitsfull klassrumsmiljö som vÀlkomnar misstag..
En auteurstudie av ljus- och iscensÀttningar i Gregg Arakis The Living End, Nowhere och Mysterious Skin
Denna C-uppsats handlar om ljus- och iscensÀttningar i delar av tre filmer av regissören Gregg Araki. Syftet med denna uppsats Àr att genom filmanalytiska tillvÀgagÄngssÀtt undersöka hur Gregg Araki som queerfilmsskapare anvÀnder ljus- och iscensÀttningar för att etablera generella Arakiska stildrag.Mina analyser avser filmerna The Living End (1992), Nowhere (1997) och Mysterios Skin (2004). 50% av min undersökning har skett i skriftlig form och 50% genom visuell gestaltning, dÀr jag skapat en musikvideo inspirerad av Gregg Arakis filmkonstnÀrsskap. Det jag kom fram till var att Araki genom Äterkommande specifika stildrag som t.ex. sex, sexualitet, utanförskap, dominering, droger och ett nihilistiskt förhÄllningssÀtt till samhÀllet, förankrar sin auteurstil genom att plocka fram dessa teman i ljus- och iscensÀttningarna..
Huliganism : brottsförebyggande ÄtgÀrder
Detta arbete Àmnar ge en över gripande inblick gÀllande supportervÄldet somuppkommer i samband med fotbollsmatch, polisens generella struktur gÀllandearbetet med detta. Genom diverse kÀllor som litteratur och intervjuer med berördaparter har vi sökt kartlÀgga och synliggöra problemet. Dels genom att undersökadess omfattning, struktur och genom kriminologiska perspektiv försöka tolkavÄldsamma supporters beteende. Undersökningen har resulterat i en analys avsituationen och utifrÄn bÄde supportervÄldets sammansÀttning, dess medlemmaroch polisens nuvarande arbete har frambringat en rad förslag till förbÀttring, blandannat anmÀlningsskyldighet till det brottspreventiva arbetet mot supportervÄld..
FÀngelseförbudet för psykiskt störda lagövertrÀdare
Uppsatsen behandlar Àmnet fÀngelseförbudet för psykiskt störda lagövertrÀdare genom att dels behandla gÀllande rÀtt kring Àmnet och dels genom att försöka redogöra vad en reform i enlighet med SOU 2002:3 kan innebÀra för behandlingen av psykiskt störda lagövertrÀdare. GÀllande rÀtt beskrivs genom att först och frÀmst redogöra för relevanta straffrÀttsteorier och straffrÀttsskolor och dÀrefter genom att redogöra för utvecklingen frÄn tiden före 1864 Ärs strafflag fram till den senaste lagÀndringen 2008. Den senare redogörelsen görs genom att beskriva strafflagens behandling av psykiskt störda lagövertrÀdare, 1945 Ärs Àndring, brottsbalkens införande samt 1991 Ärs reform. DÀrefter beskrivs Psykansvarskommitténs förslag (SOU 2002:3) nÀrmare genom att gÄ igenom de mest omfattande reformförslagen, nÀmligen ett Äterinförande av tillrÀknelighetsrekvisitet samt införande av samhÀllsskyddsÄtgÀrder. Den föreslagna reformen gÄs igenom med betoning pÄ eventuella framtida konsekvenser.
Religionsundervisningens utveckling genom tiden
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur religionsundervisningen pÄ gymnasienivÄ har utvecklats och förÀndrats genom tiden.Vilket var det viktigaste innehÄllet i religionsundervisningen och vad var skolans syfte och mÄl med religionsundervisningen och vad ville samhÀllet uppnÄ genom sitt urval av innehÄllet i början av 1900-talet, vid mitten av 1900-talet samt i början av 2000-talet. För det andra Àr mitt syfte att undersöka gymnasieungdomarnas instÀllning till och intresse för religionsundervisningen. I denna del ville jag lyfta fram genusperspektivet genom att undersöka om det finns en skillnad mellan pojkar och flickor pÄ vissa frÄgor. Jag anvÀnde mig en enkÀter för att fÄ svar pÄ mina frÄgor. 18 elever svarade pÄ enkÀten, varav 7 var pojkar och 11 flickor.
Dom gör nÄgot med hÀnderna. En studie av lÀrares uppfattningar betrÀffande begreppet lÀrande vid laborationer
Denna studies syfte var att undersöka vilka uppfattningar som lÀrare har betrÀffande begreppet lÀrande i samband med laborationer i den naturvetenskapliga undervisningen. Med ordet uppfattning menades ett antagande om nÄgot som en lÀrare var övertygad om eller tog för givet förhöll sig pÄ ett visst sÀtt. För att fÄ tillgÄng till lÀrares uppfattningar genomfördes idetta arbete sex intervjuer med lÀrare. Genom en kvalitativ fenomenografisk analys av dessa intervjuer har jag kategoriserat de uppfattningar av lÀrande som ligger till grund för lÀrares undervisning. I bakgrunden redogör jag för olika bakomliggande faktorer som kan ha pÄverkat lÀrares uppfattningar.
Drömförskolan ? En studie om hur pedagogiskt ledarskap utvecklas genom aktionslÀrande
BAKGRUND: För att utveckla en skapande verkstadsverksamhet dÀr barnet stÄr i centrum, i egenskap av en kompetent individ, mÄste ledarskap och grupprocesser kritiskt granskas. Genom pedagogisk dokumentation synliggörs problemomrÄden att förÀndra och utveckla. Reggio Emilia-filosofin bidrar med den pedagogiska grunden och synen pÄ barnets rÀtt till sin egen kreativa process.SYFTE: Att ta reda pÄ hur en verkstadsverksamhet för barn, dÀr samma barngrupper sÀllan Äterkommer, kan utvecklas med hjÀlp av pedagogisk dokumentation.METOD: Studien baseras pÄ aktionslÀrande som metod, dÄ uppstart och utveckling av verksamheten Àr i fokus.RESULTAT: Resultatet visar att miljön i vilken barnen vistas antingen kan skapa förutsÀttningar eller hinder för dem. Genom ett kritiskt förhÄllningssÀtt gentemot miljön och genom att vÀlja att förÀndra den har vi Àven möjlighet att förÀndra barnens agerande i miljön. Genom att anvÀnda oss av deltagande observationer i konstverkstaden har vi fÄtt kunskap om vÄr egen verksamhet och vÄrt pedagogiska ledarskap..
SandlÄdan : En plats för förskollÀrares matematikundervisning?
Detta Àr en kvalitativ studie som har sin utgÄngspunkt i problematiken med galleriornas framvÀxt, vilket leder till att mycket mÀnniskor vistats pÄ liten yta. Byggnationen av gallerior har tagit raketfart under 2000-talet, vilket tyder pÄ att denna konstruktion Àr ett vinnande koncept. Med syftet att förklara hur ordning skapas och upprÀtthÄlls i gallerior förhÄller sig studien till en teoretisk referensram bestÄende av Foucaults teori om disciplin samt Goffmans teori om offentlig interaktion. Genom denna teoretiska referensram att förhÄlla sig till genererades det empiriska materialet bestÄende av observationer och intervjuer. Resultatet visar hur infinnande av ordning frÀmst kan förklaras genom tre bidragande faktorer.
Tyst i klassen! : En etnologisk studie om sprÄkets sociala roll i en högstadiemiljö
Den hÀr uppsatsen undersöker hur det talade sprÄket pÄverkar socialt samspel, kamratkultur och arbetsmiljö i skolan. Studien bygger pÄ material som Àr insamlat genom etnologiskt fÀltarbete pÄ en högstadieskola i Uppsala, med tyngdpunkt pÄ kvalitativa metoder, sÄsom intervjuer och observationer. SprÄket kan betraktas som ett socialt redskap, som stÀndigt anvÀnds av skolungdomarna i vardagen, för att skapa nya eller bekrÀfta redan befintliga sociala och kulturella mönster. Uppsatsen beskriver skolmiljön som prÀglad av maktrelationer och sprÄket som en bÀrare av makt. Eleverna kan upprÀtthÄlla en hierarkisk social struktur genom att anvÀnda generaliserande benÀmningar gentemot andra elever.