Sök:

Sandlådan

En plats för förskollärares matematikundervisning?

Detta är en kvalitativ studie som har sin utgångspunkt i problematiken med galleriornas framväxt, vilket leder till att mycket människor vistats på liten yta. Byggnationen av gallerior har tagit raketfart under 2000-talet, vilket tyder på att denna konstruktion är ett vinnande koncept. Med syftet att förklara hur ordning skapas och upprätthålls i gallerior förhåller sig studien till en teoretisk referensram bestående av Foucaults teori om disciplin samt Goffmans teori om offentlig interaktion. Genom denna teoretiska referensram att förhålla sig till genererades det empiriska materialet bestående av observationer och intervjuer. Resultatet visar hur infinnande av ordning främst kan förklaras genom tre bidragande faktorer. Genom att konstruera gallerians miljö i ett konsumtionssyfte används tekniker för att påverka besökarna att konsumera. För att upprätthålla det man genom konstruktionen skapat tillämpas övervakning. Dessa två faktorer bidrar till att gallerian utgör ett nyttigt utrymme och därmed bidrar till ordningen. Människor påverkas även av varandra och genom interaktionen följer ett hänsynstagande som i sin tur bidrar till ordningen.

Författare

Monica Sjölund Mari Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..