Sök:

Sökresultat:

45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 4 av 3014

Datadrivet lÀrande av vÀgbeskrivningar

Interaktionen mellan mÀnniskor och datorer begrÀnsas ofta av vÄra vitt skilda sÀtt att kommunicera pÄ, exempelvis vid en beskrivning av en vÀg. I detta projekt försöker vi utveckla ett program som genom att analysera visuella och verbala vÀgbeskrivningar gjorda av mÀniskor, kan gissa sig till ords betydelser genom att koppla ihop dem med fördefinierade objekt eller handlingar. Resultaten visar att det med en tillrÀcklig mÀngd data gÄr att lÀra en dator ord som representerar specifika objekt eller rörelsemönster genom att hitta ord som sÀgs i samband rörelser i vissa riktningar eller i nÀrheten av vissa objekt..

Humankapitalet -en betydande tillgÄng för företag att bevara och utveckla

I vÄr studie framtrÀder det att företag gör följande, för att behÄlla sitt humankapital: -investerar i och utvecklar humankapitalet, sÄsom i form av kompetensutveckling, -ger medarbetarna möjlighet att avancera, genom en vÀl fungerande internrekrytering, -belönar medarbetarna, bÄde i form av pengar och visad uppskattning, -skapar arbetsglÀdje/trivsel genom en öppen kommunikation och samarbete. Företags motiv till att de vÀljer att förvalta sitt humankapital, genom kompetensutveckling, Àr att: -de ska kunna förÀndras i takt med marknadens/branschens snabba utveckling, -de ska kunna prestera bra resultat genom att medarbetarna kan utföra sina arbetsuppgifter pÄ ett effektivt sÀtt, -de har vissa arbetsomrÄden/arbetsuppgifter som krÀver stÀndig utveckling pÄ grund av hög förÀndringstakt..

Det förÀnderliga rummet : ett undersökande arbete om att scenografera text och förÀndring i ett rum

Det förÀnderliga rummet Àr ett scenografiskt projekt pÄ kandidatnivÄ vid institutionen för inredningsarkitektur och möbeldesign pÄ Konstfack vÄren 2008. Det Àr ett arbete som syftar till att inleda ett scenografiskt tÀnkande genom utforskandet av en metod för att berÀtta genom rum.I utforskandet av metoden har sex texter gestaltats i samma volym och dokumenterats genom animation. Resultatet Àr en film dÀr varje scenografi fÄr berÀtta sin historia och samtidigt bidrar till att beskriva en förÀndring i volymen de Àr gestaltade i..

Man lÀr sig pÄ nÄgot vis att bli skolarg : Hur lÀrare gör för att erövra och förtjÀna auktoritet i klassrummet

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur lÀrare gör för att erövra och förtjÀna auktoritet i klassrummet, sett ur ett fostransperspektiv. Arbetet belyser Àven vad begreppet auktoritet betyder för lÀrare samt om deras auktoritet har förÀndrats genom Ären.Auktoritetsbegreppet kopplas i teoridelen till olika ledarskapsteorier samt begreppen relation och makt. Den empiriska studien har genomförts med hjÀlp av sex stycken kvalitativa intervjuer med lÀrare frÄn Ärskurserna 1-5, vilka pÄ förhand ansÄgs ha auktoritet och ett bra ledarskap i klassrummet.Resultatet visar att lÀrare erövrar och förtjÀnar sin auktoritet i klassrummet genom att skapa en trygghet med ett klassrumsklimat som prÀglas av en positiv stÀmning samt ömsesidig respekt, genom att fÄ elevernas tillit och samtidigt ha tilltro till dem, genom att vara tydliga och sÀtta grÀnser samt genom att anvÀnda sig av en passande taktik, vilket bland annat innebÀr att anpassa sitt ledarskap efter situationen som rÄder i klassrummet..

Demokratibegrepp i tvÄ lÀroplaner - - en diskursanalytisk studie av Lgr 69 och Lpo 94

Den hÀr studien Àr baserad pÄ diskursteorin av Laclau och Mouffe. Teorin utgÄr ifrÄn det faktum att sprÄk Àr förÀnderligt över tid och att alla begrepp i sig Àr tomma och behöver andra begrepp för att fÄ sin betydelse. Genom att anvÀnda denna teori försöker vi fÄ fram innebörden av begreppet demokrati och synen pÄ hur en demokratisk mÀnniska skall vara i tvÄ lÀroplaner; Lgr 69 och Lpo 94. Genom analysen skall en dominerande diskurs komma fram som representerar olika tidsperioder, dessa jÀmförs och diskuteras senare. I Lgr 69 fÄr begreppet demokrati sin betydelse genom att stÀllas i relation med samhÀllet medan det i Lpo 94 Àr genom individuella vÀrden.

Multiplikationstabellen : En jÀmförelse mellan strategi- och repetitionsbaserad undervisning

Undervisning om multiplikationstabellen bestÄr frÀmst av lÀrande genom repetition eller strategi. Syftet med litteraturstudien Àr att utifrÄn forskning undersöka och jÀmföra inlÀrning av multiplikationstabellen genom strategi- och repetitionsbaserad undervisning. Studien avgrÀnsas till elever i Ärskurs 1 till 6. Materialet samlades in genom en iterativ sökning pÄ Ätta databaser för vetenskapliga publikationer. Det insamlade materialet bestod av sjutton vetenskapliga publikationer.

Defuse : Fast och fo?ljsamt; en serie formexperiment

Uppsatsen Àr dels en skriftlig dokumentation av en konstnÀrlig process i sökande av design genom begreppen fast och följsamt samt gestaltandet, dokumenterat genom fotografi, av ett experimenterande av kontrasterande material. .

Prostitution i Norrbotten: en rapport om en artikel

Syftet Àr att med hjÀlp av ett journalistiskt researcharbete ta reda pÄ vad samhÀllsinstanser gör för att motverka prostitution i Norrbotten och sammanstÀlla en artikel av resultatet. Min metod ha varit mitt journalistiska researcharbete, dÀr jag har tagit fram information genom att söka fakta i tidningar, tidskrifter, böcker och genom journalistiska intervjuer. Jag har ocksÄ anvÀnt etik och objektivitet som utgÄngspunkt i researcharbetet. LÀnsstyrelsen i Norrbotten jobbar aktivt för att motverka prostitution genom att ge information och utbildningar för branscher som kan komma i kontakt med prostitution. Kvinnojouren i LuleÄ ger stöd och hjÀlper prostituerade..

Chefsarbete i en organisationsförÀndring : Ett kulturperspektiv pÄ struktur, system och arbetsklimat

Syfte: Syftet med studien Àr att utifrÄn ett kulturellt perspektiv studera hur den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna system, struktur och arbetsklimat formar hens chefsarbete i en organisationsförÀndring och att genom ett kulturperspektiv bidra till en förstÄelse för hur de tre parametrarna kan pÄverka ledarens handlingar i process, mÄl och resultat av förÀndringen. Metod: Empiri har samlats in genom personliga intervjuer med öppna svarsalternativ, genom fyra respondenter som samtliga har positionen chef nÀrmast de anstÀllda och samtliga har genomfört en organisationsförÀndring. Slutsats: I studien har vi kommit fram till att den verkstÀllande chefens instÀllning till parametrarna pÄverkar hens chefsarbete vid en organisationsförÀndring genom att hen formar sitt chefsarbete beroende pÄ vilken parameter som Àr mest betydelsefull för individen. Vad den verkstÀllande chefen vÀrderar högst i sitt ledarskap skapas genom tidigare erfarenheter, instÀllning och auktoritet..

De nya speciallÀrarna

Sammanfattning:Framför dig har du nu en uppsats som handlar om hur fyra nyexaminerade speciallÀrare upplevde den nya speciallÀrarutbildningen och hur denna har format deras yrkesroll. Med nyexaminerade menas de speciallÀrare som tagit ut en speciallÀrarexamen efter att speciallÀrarutbildningen Äterinfördes Är 2008. De nyexaminerade speciallÀrarna kan sÄledes sÀgas utgöra en ny kollegial yrkesgrupp inom skolans pedagogiska verksamhet. Detta Àr vad som ligger till grund för denna kvalitativa studie. En ambition med studien Àr att problematisera speciallÀrarnas nya yrkesroll.Resultatet har kommit till genom intervjuer med fyra nyexaminerade speciallÀrare.

Elevens utveckling genom skolslöjden : En litteratur- och dokumentstudie om kunskaper och förmÄgor som elever utvecklar genom skolslöjden

Skolslöjden Àr ett skolÀmne som infördes för mer Àn 50 Är sedan i det svenska skolsystemet. Idag Àr samhÀllet annorlunda Àn hur det var nÀr slöjden infördes, och syftet med den har förÀndrats sedan dess. Denna litteratur- och dokumentstudie undersöker vilka kunskaper och förmÄgor elever utvecklar genom skolslöjden idag samt hur vÀl dessa överensstÀmmer med de krav som politiker stÀller i de aktuella kursplanerna. Detta görs genom att analysera utvald litteratur och jÀmföra resultatet med en analys av den inledande delen av de tre senaste kursplanerna för skolslöjd i grundskolan. Analyserna gjordes genom tolkning med hjÀlp av den hermeneutiska analysmetoden.Resultatet visar att elever genom skolslöjden utvecklar olika förmÄgor och kunskaper som kan vara dem till hjÀlp i dagens samhÀlle.

Det narrativa greppet om erkÀnnandet: En studie i hur makt förmedlas genom berÀttelser

I denna uppsats utforskas det narrativa perspektivet som ett möjligt analytiskt grepp för att komma Ät maktstrukturer, dÀr erkÀnnandet av identiteter analyseras som en upplevd domÀn av dominans. Uppsatsen inleds med en utveckling av begreppet diskursiv makt, vilket görs genom anvÀndande av Steven Lukes teori om maktens tredje ansikte. Följande dÀrpÄ diskuteras hur man med hjÀlp av det narrativa greppet kan förstÄ makten som reglerar berÀttandet av jaget. Denna makt ses som pÄvisad dÄ teman i metanarrativ och framtrÀder som reproducerade i konkreta narrativ. Resonemanget klargörs genom en diskussion om republikanismen som ett metanarrativ, vilket relateras till hur maktutövning genom erkÀnnandet kan ta sig uttryck..

Att lÀgga grunden i matematik - ett varierat arbetssÀtt ger möjligheter

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka möjligheter för att genomföra matematikundervisning som tar till vara barns olika förutsÀttningar. Dessa har identifierats genom att vi kartlagt ett antal hinder, vilka vi fÄtt fram dels genom tidigare forskning inom omrÄdet och dels genom ett antal kvalitativa intervjuer med förskollÀrare, grundskollÀrare och specialpedagog. NÄgra centrala hinder vi fÄtt fram rör lÀrarnas höga arbetsbelastning, i vissa fall bristfÀllig Àmneskompetens och ett antal yttre faktorer. Implementering av adekvata arbetssÀtt i förhÄllande till styrdokumentens mÄl och intentioner försvÄras av ett antal hinder i skolans operativa verksamhet. Genom identifiering av dessa hinder kan nya möjligheter skapas för en gynnsam utveckling av matematikundervisningen..

Adapter för simultan mÀtning av fyllnadstryck vid hjÀrtkatetrisering och ekokardiografi

Idag anvÀnds tvÄ metoder för att mÀta trycken i hjÀrtat för patienter med hjÀrtsjukdomar. Vid hjÀrtkatetrisering mÀter man trycket invasivt genom en kateter som förs in i hjÀrtat genom blodkÀrlen, medan man vid ekokardiografi anvÀnder ultraljud för att icke-invasivt uppskatta tryck frÄn hjÀrtats blodflöden.Genom detta projekt utvecklades en patientsÀker adapter som sammansluter de tvÄ systemen sÄ att trycksignaler och ultraljud kan mÀtas simultant. Denna funktion kan sedan anvÀndas för att t.ex. ta fram effektivare modeller för hur trycket kan berÀknas genom ultraljud. Med bÀttre modeller skulle fler undersökningar kunna utföras med ekokardiografi istÀllet för invasiva katetriseringsingrepp vilket skulle minska risker, kostnader och besvÀr för bÄde patient och personal..

Elevers kostkunskap : En undersökning av skolelevers kostkunskap

Denna undersökningen Àr ett försök att se hur mycket av Àmnesundervisning, kursplan och kursmÄl som kan rymmas inom serietecknande som (undervisnings) metod. Genom att knyta an till elevers egen kulturkonsumtion hoppas jag kunna knyta an ny kunskap till det eleven redan Àr bekant med. Serier blir dÄ hÀr som en brygga mellan det de redan vet och det de ska lÀra. Arbetet genomförs genom undervisningsförsök som vetenskaplig metod och genom diskursanalys av seriemediet. Jag tycker mig se genom detta arbete att man ur det seriemassiga, serierna i sig och serierelaterat innehÄll i allmÀnhet, kan skapa en pedagogisk metod för bildÀmnet.Detta Àr ett s.k.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->