Sök:

De nya speciallärarna

Sammanfattning:Framför dig har du nu en uppsats som handlar om hur fyra nyexaminerade speciallärare upplevde den nya speciallärarutbildningen och hur denna har format deras yrkesroll. Med nyexaminerade menas de speciallärare som tagit ut en speciallärarexamen efter att speciallärarutbildningen återinfördes år 2008. De nyexaminerade speciallärarna kan således sägas utgöra en ny kollegial yrkesgrupp inom skolans pedagogiska verksamhet. Detta är vad som ligger till grund för denna kvalitativa studie. En ambition med studien är att problematisera speciallärarnas nya yrkesroll.Resultatet har kommit till genom intervjuer med fyra nyexaminerade speciallärare. Upplevelsen av utbildningen ställs mot hur de upplever sin roll i dagens skola. I intervjuerna har de fått dela med sig av de mål och visioner som de fått med sig genom utbildningen. Detta har genom undersökningen visat sig vara en kontrast till den verkliga bilden i skolan. Genom undersökningen kommer det fram att speciallärarna upplevt att de genom speciallärarutbildningen formats till att de i skolan ska arbeta för en inkluderande pedagogik och att de ska åstadkomma detta genom ett nära samarbete med lärare och andra kollegor. Det visar sig dock vara ett utmanande uppdrag då det i skolan lever kvar gamla vanor och fasta traditioner, något som speciallärarna ser som sitt uppdrag att förändra.

Författare

Ida Andersson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..