Sök:

Sökresultat:

2994 Uppsatser om Kursplan för matematik - Sida 63 av 200

Hur matematik synliggörs i förskolan

Studiens syfte Àr att belysa förskollÀrares arbetssÀtt med matematik i förskolan. Undersökningen bygger pÄ intervjuer med fem verksamma förskollÀrare med lÄng arbetslivserfarenhet. Fokus ligger pÄ hur förskollÀrare stimulerar och utmanar barnen i sin matematiska utveckling och hur de kan stödja barnen att urskilja ett matematiskt innehÄll. Arbetets empiri bestÄr av data frÄn intervjuerna som vi skrivit ut och sammanstÀllt för analys utifrÄn syftet och forskningsfrÄgorna. Resultatet redovisas i form av teman som framkommit under analysen och vi belyser dessa med korta citat frÄn intervjuerna.

Hur specialpedagoger arbetar med ÄtgÀrdsprogram i matematik

Rand, Mattias & Gustavsson Yvonne (2011). Hur specialpedagoger arbetar med ÄtgÀrdsprogram i matematik. (How remidial teachers work with a action programmes in matehematics). Skolutveckling och ledarskap, specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Vi har i vÄrt arbete undersökt hur specialpedagoger i en kommun arbetar med ÄtgÀrdsprogram i matematik. Vi belyser olika faktorer sÄsom erfarenhet, lÀrmiljö, sprÄklig miljö, arbetsstruktur, delaktighet samt pedagogisk kartlÀggning, som har betydelse för upprÀttandet av ÄtgÀrdsprogram.

Elevers svÄrigheter i geometri : En studie om elever i skolÄr nio

Geometri Àr ett matematiskt omrÄde som visat sig vara svÄrt för svenska elever. Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vilka aspekter pÄ geometri elever i Är nio, med sÀrskilt stöd i matematik, behöver utveckla för att nÄ godkÀnda resultat. Den söker Àven svar pÄ vilka faktorer som pÄverkar eleven i inlÀrningssituationer.Empirin inhÀmtades genom sju semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att begreppsförstÄelse, formelhantering och förmÄga att kommunicera Àr aspekter som mÄste fördjupas för att mÄlen i matematik ska nÄs. De mest frekventa pÄverkansfaktorer som angavs i inlÀrningssituationer var lÀraren, tiden, kompisar och lÀromedlet..

Mathematics and music

Syftet med undersökningen Àr att fÄ en uppfattning om vilka matematiska aktiviteter som genomförs och kan genomföras under sÄngstunder pÄ förskolor i Sverige och om de genomförs pÄ ett sÀtt sÄ att barnen arbetar mot mÄlen i lÀroplanen. Detta eftersom mycket forskning tyder pÄ att mycket matematikinlÀrning kan ske under sÄngstunder/musiklektioner. Teori och forskning sÀger att musik kan utveckla matematiken hos barn pÄ mÄnga olika sÀtt. Min metod var att observera en sÄngstund pÄ tre förskolor i en kommun och dÀrefter intervjua förskollÀrarna som höll i sÄngstunderna. Resultatet visade att lÀrarna anvÀnde en hel del matematik under sÄngstunderna som det Àr, nÄgra mer medvetna om det Àn andra. Det visades Àven att pedagogerna anser att matematiken passar bra ihop med musik. Jag kan se vilka matematiska och musikaliska aktiviteter som genomfördes. Min önskan Àr att pedagoger ska ge barnen mycket matematikkunskaper under en sÄngstund.

Rumsuppfattning i förskolans utomhusmiljö : -en undersökning ur ett utvecklingspedagogiskt perspektiv

Syftet med denna rapport Àr att utreda vad matematik- respektive karaktÀrsÀmneslÀrare pÄ yrkesprogrammen pÄ gymnasiet anser att det finns för för- respektive nackdelar med en Àmnesintegrering mellan deras Àmnen. Med hjÀlp av en enkÀt har de tvÄ grupperna fÄtt delge sina för- och nackdelar samt i vilken utstrÀckning de tillÀmpar en sÄdan Àmnesintegrering. EnkÀten anvÀndes ocksÄ som underlag för en intervju som lÄg till grund för en beskrivning av hur ett Àmnesintegrerat arbete kan gÄ till. Majoriteten av lÀrarna var positiva till att Àmnesintegrera och ansÄg att de tillÀmpade en sÄdan undervisning men endast ett fÄtal samarbetade med sina kollegor över ÀmnesgrÀnserna..

Hur motiveras elever att lÀra sig matematik? : En studie om nÄgra komvuxelevers motivation och lÀrarens roll med utgÄngspunkt i teorier om motivation

Syftet med detta arbete Àr att genom kvalitativa forskningsintervjuer undersöka nÄgra komvuxelevers instÀllning till att lÀra sig matematik och dessa elevers uppfattningar om lÀrarens roll för att utveckla elevernas intresse för matematikinlÀrningen. Studien bygger pÄ teorier om inre och yttre motivation, interaktiv motivation och Pygmalioneffekten.Undersökningen visar att eleverna i studien har ett ganska lÄgt intresse för matematikinlÀrningen. Det kan vara en del i förklaringen varför matematikresultaten i svenska skolor fortsÀtter att försÀmras. UtifrÄn studien kan man se att motivationen har en stor inverkan pÄ dessa elevers matematikinlÀrning och de tre viktigaste faktorerna som pÄverkar dem till att motivera sig till matematikinlÀrningen Àr enligt eleverna 1) lÀrarens kompetens, instÀllning och förmÄga; 2) lÀroböckers innehÄll och skoluppgifters svÄrighet; 3) elevernas mÄl med matematikinlÀrningen.Studien visar att för att öka dessa elevers glÀdje, lust och intresse för matematik har lÀraren Ätminstone fyra uppdrag: 1) att förstÄ sina elever och kunna sÀtta sig in i deras situation; 2) att skapa en bra relation till sina elever och kunna fÄ dem att kÀnna sig sedda och uppskattade; 3) att ge sina elever ett tydligt, konkret och lÀmpligt mÄl i matematikinlÀrningen; 4) att finna skoluppgifter med ?lagom Àr bÀst? intentionen Ät sina elever sÄ att de kÀnner lusten och motivationen för matematik..

Att utöva matematikdidaktik

"Att utöva matematikdidaktik" PÄ senare tid har det genomförts diverse nationella och internationella studier kring matematikdidaktik. Slutsatsen Àr entydig; medvetenhet om matematikdidaktik i skolan gagnar elevers matematikkunnande. Det rÀcker inte att matematiklÀrarna har kunskap i matematik utan de mÄste ocksÄ kunna förmedla den kunskapen till eleverna sÄ att lusten och intresset för matematik vÀcks och vidmakthÄlls. Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka tvÄ fjÀrdeklasslÀrares tillÀmpande av matematikdidaktik vid introduktion och genomförande av nya matematikuppgifter. Uppsatsens teoretiska del utgÄr frÄn en litteraturstudie kring relevanta undervisningsmetoder och speciellt fokus Àr lagt pÄ begreppet matematikdidaktik.

Vilka subtraktionsstrategier anvÀnder eleverna? : En studie över hur subtraktionsbegreppet utvecklas hos eleverna och vad som ingÄr i den tidiga taluppfattningen.

Syftet med detta arbete var att studera hemsprÄket betydelse för elevens utveckling i matematik och undersöka lÀrarens och elevens syn pÄ matematiskt undervisning pÄ modersmÄlet. Jag har intervjuat nio elever och fyra lÀrare i den mÄngkulturella skolan som jag jobbar i. Genom detta arbete har jag kommit fram till att studiehandledningen pÄ modersmÄlet i studieverkstadsverksamheten som startades i skolan sedan 2005 Àr av stor betydelse för eleverna, dÀr studiehandledningen pÄ modersmÄlet gör att elevernas inlÀrning i bÄde matematik och sprÄk blir starkare.Nyckelord: modersmÄl, studiehandledning, andrasprÄkselever..

Har spel en plats i matematikundervisningen? : En empirisk undersökning om hur nÄgra lÀrare beskriver sina erfarenheter av att anvÀnda spel i matematikundervisningen

Forskningslitteraturen har inte en enhetlig syn pÄ vilka effekter inkluderandet av spel i matematikundervisningen har pÄ elevers lÀrande och motivation. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka lÀrares beprövade erfarenheter av att anvÀnda spel i matematikundervisningen, för att pÄ sÄ sÀtt fördjupa kunskaperna kring vilka effekter lÀrarna anser spelen har pÄ elevers lÀrande och motivation. För att nÄ syftet stÀlls följande frÄgor; Vilka typer av spel anvÀnder lÀrarna sig av i sin undervisning och med vilken frekvens anvÀnder de spelen i undervisningen? Vad beskriver lÀrarna för syfte med att anvÀnda spel i matematikundervisningen? Vilken effekt beskriver lÀrarna att spelen har pÄ elevers lÀrande i, och attityder till, matematik? UtifrÄn frÄgorna har en empirisk undersökning genomförts. Som metod anvÀndes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som följde en intervjuguide.

Matematikundervisning, med eller utan lÀrobok? : LÀrar- och elevperspektiv

Ämnesvalet, lĂ€roboksanvĂ€ndning intresserade oss eftersom mĂ„nga nyexaminerade lĂ€rare har en större möjlighet att bli styrda av lĂ€roboken i deras undervisning. LĂ€roboksanvĂ€ndningen i matematik har under flera Ă„r blivit kritiserad, men trots det anvĂ€nds lĂ€roboken i stor utstrĂ€ckning Ă€ven idag. Syftet med denna studie Ă€r att presentera lĂ€rare och elevers attityder till lĂ€roboken. Vi vill Ă€ven visa hur lĂ€rare anvĂ€nder lĂ€roboken i deras undervisning samt vilken plats den fĂ„r. AnvĂ€nder de lĂ€roboken i sin undervisning eller undervisar de utan den? Om de anvĂ€nder lĂ€roboken, hur mycket anvĂ€nds den dĂ„? Om de inte anvĂ€nder den, hur undervisar dĂ„ lĂ€raren utan lĂ€roboken? Denna text Ă€r skriven ur ett sociokulturellt perspektiv pĂ„ lĂ€rande.

Att konstruera en utforskandemiljö : -för matematik och teknik

Det ha?r a?r en rapport da?r konstruktionen av en Utforskandemiljo? fo?r matematik och teknik beskrivs. Vi har utformat en Utforskandemiljo? med varierande material fo?r ett kollaborativt utforskande inom a?mnesomra?dena matematik och teknik, samt ett kompletterande multimodalt arbetsmaterial i form av korta filmer som ska ha en introducerande och inspirerande verkan. Va?rt sa?tt att ta?nka om kunskap och la?rande utga?r fra?n ett konstruktionistiskt perspektiv och barnen som i fo?rsta hand ska fa? ta del av utforskandemiljo?n a?r i a?ldern ett till tre a?r.

Vardags- och verklighetsanknuten matematik? Hur, varför och varför inte.

Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt ett antal pedagoger som undervisar i skolÄren 1 - 6 vardags- och verklighetsanknyter matematikundervisningen samt vilka fördelar och nackdelar de ser med detta arbetssÀtt. Undersökningen utfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer och genom analys av berörda pedagogers lokala arbetsplaner. Resultatet visar olika förslag pÄ hur pedagogerna vÀljer att vardags- och verklighetsanknyta matematiken samt de fördelar detta undervisningssÀtt medför för deras elever. Vidare visar resultatet pÄ vilket sÀtt de lokala arbetsplanerna pÄverkar pedagogernas förmÄga att utöva denna typ av undervisning samt de nackdelar pedagogerna anser att det finns bÄde för deras elever och för dem sjÀlva. Genom att vardags- och verklighetsanknyta matematikundervisningen med dessa fördelar och nackdelar i Ätanke kan slutsatsen dras att matematiken blir mer verklig för eleverna om undervisningen utgÄr frÄn elevernas egna erfarenheter enligt pedagogerna i undersökningen..

Matematikinspirerad utomhusmiljö i ett pedagogiskt perspektiv - barns matematiserande pÄ en förskolegÄrd

BakgrundStudien behandlar Àmnet barns matematiserande i utomhusmiljö. I arbetet ligger fokus pÄ miljöns roll för barns lÀrande. Vi har Àven beskrivit barns erfarenheter och erfarande utifrÄn teorin utvecklingspedagogiken. Fler centrala begrepp som teorin behandlar Àr Àven variation, metakognition och lÀrandets objekt.SyfteSyftet med vÄr studie Àr att studera om barn stimuleras matematiskt av enmatematikinspirerad utomhusmiljö.MetodVi har genomfört en kvalitativ studie med observation, fÀltsamtal och intervju som redskap. I studien deltog elva barn i Äldrarna 4-6 Är samt tvÄ pedagoger.ResultatResultatet visar tecken pÄ att det finns olika faktorer som pÄverkar barns matematiserande som miljön, pedagoger och material.

"Vi ska bygga med lÄnga klossar sÄ att tornet blir Ànda upp till taket" : En studie av verktyg och uttrycksformer nÀr barn synliggör matematik i förskolans olika innomhusmiljöer

Syftet med studien var att fa? kunskap om vilka verktyg och uttrycksformer barn anva?nder na?r matematik synliggo?rs i den fria leken i fo?rskolans olika inomhusmiljo?er. Utga?ngspunkt har varit uttrycksformerna som finns beskrivna i fo?rskolans la?roplan (Lpfo? 98, rev. 10) samt Bishops (1991) sex fundamentala matematiska aktiviteter.

LĂ€rares Ă„sikter om sjunkande matematikkunskaper

Undersökningens syfte Àr att studera de verksamma lÀrarnas Äsikter om den sjunkande kunskapsnivÄn i matematik och pÄ sÄ sÀtt fÄ en uppfattning om hur lÀrare ute pÄ skolorna upplever resultaten i TIMSS och PISA:s undersökningar. I mitt examensarbete har jag valt att sammanfatta TIMSS och PISA:s undersökningsresultat för att fÄ fram vilka orsaker som pÄverkar elevernas matematikkunskaper. Min undersökning bygger pÄ kvalitativa intervjuer.Resultaten visar att alla lÀrarna som intervjuades sÄg en koppling mellan lÀssvÄrigheter och matematikkunskaperna hos elever. LÀrarna i denna undersökning bygger mycket av sin undervisning utifrÄn de lÀroböcker de anvÀnder vilket försvÄrar det för elever med just lÀssvÄrigheter dÄ lÀroböckerna i sig ofta Àr uppbyggda utifrÄn textuppgifter. LÀrarnas svar antyder att hemmiljön pÄverkar elevernas prestationer i skolan, men att Àven antalet böcker i hemmet kan pÄverka elevernas resultat positivt.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->