Sök:

Sökresultat:

14517 Uppsatser om Kunskap - Sida 3 av 968

Vad är kunskap? : en kvalitativ studie av synen på kunskap i skola och utbildning i några texter av John Dewey och i tidskriften Skola och Samhälle 1946 -1962

Denna studie med titeln "Vad är Kunskap? - en kvalitativ studie av synen på Kunskap i skola och utbildning hos John Dewey och i tidskriften Skola och Samhälle 1946 -1962" är en studie där undersökningens fokus var att beskriva synen på Kunskap i skola och utbildning med textanalys som metod, där tryckta källor ligger till grund för resultatet. Syftet med studien var att undersöka vilken syn på Kunskap i skola och utbildning som kommer till uttryck i skrifter författade av John Dewey samt i artiklar från tidskriften Skola och Samhälle mellan åren 1946 ? 1962. I analysarbetet använde jag mig av teorier om Kunskap och egna frågeställningar om Kunskapssyn.

Vårdpersonals kunskap om och attityder till hepatit C : En litteraturstudie

Hepatit C är en blodburen smittsam infektion som drabbar miljoner människor varje år. De som smittats av denna sjukdom påverkas ofta av negativa känslor, samt upplevelsen av att de behandlas annorlunda på grund av sin sjukdom. Upplevelsen av att bli behandlad annorlunda sker både ute i samhället och inom vården. Då detta är en sjukdom som blivit allt vanligare ökar därför behovet av mer Kunskap. Syftet med denna Kunskapsöversikt var att beskriva vårdpersonals Kunskap om och attityder till hepatit C.

PVK-rutin eller kunskap och erfarenhet

Syftet med denna studie var att undersöka vilka rutiner och Kunskaper sjuksköterskor hade i samband med skötseln av perifera venkatetrar. Dessutom avsåg studien att undersöka om deras rutin och Kunskap påverkades av erfarenhet. En kvalitativ intervjumetod användes och tolv sjuksköterskor på tre olika avdelningar intervjuades. Tre huvudkategorier framkom efter analys av materialet. Dessa var, rutin, Kunskap och sjuksköterskans reflektioner. I vissa avseenden påverkade sjuksköterskans erfarenhet, skötseln och Kunskapen, i samband med perifera venkatetrar. Trots Kunskap om gällande riktlinjer för skötseln av perifera venkatetrar visade resultatet att sjuksköterskornas rutiner i samband med skötsel av perifera venkatetrar ofta var samma som de rutiner på avdelningarna där de arbetade..

Mjölk, någon? -en uppsats om kunskap, kausalitet och identitet

Hur blir vetenskapligt producerad Kunskap legitimerad? Vilken betydelse har vetenskapligt säkerställd Kunskap för människans möjligheter att konstruera sin identitet? Som svar på dessa frågor presenteras en modell som belyser nödvändigheten av social legitimering av vetenskapligt producerad Kunskap, vidare företas en fördjupad analys av denna legitimeringsprocess och dess betydelse för hur människan konstruerar sin identitet. För att belysa och visa på giltigheten i den modell, de argument och begrepp som presenteras i teoridelen följer en fallstudie som behandlar ett så vardagligt ting som mat. Genom att generellt undersöka vilken betydelse maten har i våra liv och specifikt vilken betydelse mjölken har får man en inblick i betydelsen av vetenskapligt säkerställd Kunskap rörande livsmedel..

"Magkänsla" i mötet med en värld av vetenskap - Delar av sjuksköterskans kliniska blick

Klinisk blick är en term som frekvent återkommer under sjuksköterskeutbildningen och i klinisk verksamhet. Den återfinns ofta i samband med klinisk bedömning och somen övergripande beskrivning av en patient. Endast antydda betydelser har framkommit och då tätt knutna till andra termer och processer. Syftet med studien var attundersöka komponenterna intuition och tyst Kunskap som delar i sjuksköterskans kliniska blick. Studien genomfördes som en litteraturstudie där 17 vetenskapliga artiklar granskades.

Informations- och beslutsprocesser inför köp av högengagemangsprodukter

Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Konservatorsprogrammet15 hpInstitutionen för kulturvårdGöteborgs universitet2012:21.

Historisk kunskap: Kunganamn, årtal och krig? : En undersökning om stoff- och processkunskapers utrymme i historieundervisningen på gymnasiet utifrån kursplan, lärare och elever  

Denna uppsats har undersökt vilka uppfattningar som finns rörande stoff- och processKunskapers utrymme i historieundervisningen på gymnasial nivå hos ett antal lärare och elever. Arbetet berör både indirekt och direkt begreppet Kunskapssyn applicerat på historieämnet, vad lärare respektive elever menar att historisk Kunskap är för något. Undersökningen kommer fram till att olika elevgrupper har olika uppfattningar om vad som är historisk Kunskap. En del elever argumenterar för att historisk Kunskap är att besitta stoffKunskaper, andra elever lägger ett större fokus på processKunskapers betydelse. Elevers olika uppfattningar om vad som är historisk Kunskap påverkar deras syn på historieundervisningen, vad undervisningen syftar till att lära ut för slags Kunskaper. Undersökningen visar vidare på att det finns skillnader mellan vad kursplaner, elever och lärare lägger för förklaring i vad historisk Kunskap är för något.

Externrevisorns anskaffning av revisionsbevis : En jämförelse mellan aktuell revisionsstandard och Revisorsnämndens tillsyn gällande revisorns ansvar vid införskaffandet av revisionsbeviset varulager

I organisationer med hög expertis har hur Kunskap hanteras blivit allt viktigare. För att säkerställa att Kunskapen stannar inom organisationen är det av stor vikt att Kunskapen överförs mellan de anställda. En viss form av Kunskap, så kallad tyst Kunskap, är svår att uttrycka och blir därför svår att överföra mellan organisationens medarbetare. Denna uppsats handlar därför om hur organisationer överför tyst expertKunskap, och vilka faktorer som påverkar hur väl en sådan överföring kan genomföras. Teoretiska definitioner av Kunskap, hantering av Kunskap och olika överföringsmoment har använts.

Sjuksköterskans ledarskap, en litteraturstudie av innehåll och utvecklingsmöjligheter i sjuksköterskans ledarskap

Syfte med denna studie var att få Kunskap om hur och på vilka sätt sjuksköterskans ledarskap beskrivs samt hur det kan utvecklas och stärkas. Teoretisk inspiration har hämtats från Cook (2001) som har utvecklat en modell för sjuksköterskans ledarskap. Metoden var en litteraturstudie och bygger på nio vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats. Resultatet visar att uppmärksamhet, värde och Kunskap är centralt i sjuksköterskans ledarskap..

Kunskapsutbyte i ett samarbete

Sammanfattning idag ställs inför nya strategiska utmaningar där de måste göra mer med färre resurser. För att utvecklas och hålla jämna steg med konkurrenter kan företag samarbeta med sina leverantörer och på så sätt skapa fördelar genom att dela med sig av och tillvarata Kunskap. 'Syfte: Vårt syfte är att skapa förståelse för hur företag tillvaratar den explicita och implicita Kunskap som uppstår inom ett samarbete. Vi har således för avsikt att undersöka samarbetet mellan ett svenskt tillverkningsföretag och en av dess leverantörer ur ett Kunskapsperspektiv. Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till att undersöka ett pågående samarbete mellan två svenska tillverkningsföretag.

Lärares syn på och värdering av kunskap: en studie av
musikämnets status i grundskolan

Med denna studie har vi velat gå vidare utifrån tidigare forskning som visat att musikämnet har en lägre status i den svenska grundskolan. Syftet med uppsatsen har varit att genom fem kvalitativa intervjuer med lärare i grundskolans senare år, undersöka om anledningen kunde härledas från hur dessa lärare såg på Kunskap och hur de värderade skolämnen sinsemellan. Resultatet av denna undersökning visar att dessa lärare anser att Kunskap är värdefull när den fyller en nytta, och att alla utom en lärare rangordnar skolämnen sinsemellan beroende på om ämnen anses inneha viktiga funktioner eller enbart uppfattas som roliga bonusämnen i skolan. De slutsatser som kunnat dras ur undersökningens resultat är att sådana värderingar av Kunskap och ämnen sinsemellan som intervjupersonerna visat på har betydelse för den status musikämnet ges..

Lärares syn på och värdering av kunskap: en studie av musikämnets status i grundskolan

Med denna studie har vi velat gå vidare utifrån tidigare forskning som visat att musikämnet har en lägre status i den svenska grundskolan. Syftet med uppsatsen har varit att genom fem kvalitativa intervjuer med lärare i grundskolans senare år, undersöka om anledningen kunde härledas från hur dessa lärare såg på Kunskap och hur de värderade skolämnen sinsemellan. Resultatet av denna undersökning visar att dessa lärare anser att Kunskap är värdefull när den fyller en nytta, och att alla utom en lärare rangordnar skolämnen sinsemellan beroende på om ämnen anses inneha viktiga funktioner eller enbart uppfattas som roliga bonusämnen i skolan. De slutsatser som kunnat dras ur undersökningens resultat är att sådana värderingar av Kunskap och ämnen sinsemellan som intervjupersonerna visat på har betydelse för den status musikämnet ges..

Att lära av sina misstag : - misstag som verktyg till kunskap

SammanfattningMisstag är något som ingår i vårt handlande. Vårt förhållningssätt till misstag påverkar hur vilär oss av dem. Syftet med studien är att undersöka hur misstag gjorda av elever kan tastillvara som ett verktyg i Kunskapsprocessen och förutsättningar för detta. I studien harkvalitativa intervjuer med tre lärare på ett textilt hantverksprogram på gymnasiet utförts.Resultatet visar att misstag kan vara ett redskap till Kunskap. Lärarna menar att Kunskap ärerfarenheter, förmågan att använda verktyg och instruktioner och medvetenhet om sinKunskap.

Raimundus Lullus och jakten på den universella skatten : om språk och kunskap i biblioteksvärlden

Detta specialarbete syftar till att söka utröna den syn på språk och Kunskap, som ligger bakom det sätt på vilket biblioteken strukturerar sitt arbetsmaterial, dvs media, för att kunna återvinna dem. Jag följer en tradition från Platon via skolastiken, Leibniz och positivismen fram till våra dagars forskning om artificiell intelligens, som gör gällande att all Kunskap är möjlig att fånga med ett exakt språk och en universell metod. Uppsatsen avslutas med en kritisk diskussionom detta systemtänkande..

Hur ser elever på sin kunskap före och efter APU?

Sammanfattning Syftet med undersökningen är att kunna anpassa utbildningen tiden efter en APU period om det visar sig att eleven snabbare utvecklas i sin Kunskap under praktik perioden. Undersökningens frågeställningar är hur elever som går en yrkesutbildning ser på sin Kunskap före och efter en APU period. Skiljer elevens synsätt på sin egen Kunskap markant efter en APU period? Metoden som används är en enkätstudie som analyseras kvantitativt med hjälp av SPSS. Respondenter har varit 59 elever som går praktiska yrkesinriktade program på två gymnasieskolor i Halland.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->