Sök:

Hur ser elever på sin kunskap före och efter APU?


Sammanfattning Syftet med undersökningen är att kunna anpassa utbildningen tiden efter en APU period om det visar sig att eleven snabbare utvecklas i sin kunskap under praktik perioden. Undersökningens frågeställningar är hur elever som går en yrkesutbildning ser på sin kunskap före och efter en APU period. Skiljer elevens synsätt på sin egen kunskap markant efter en APU period? Metoden som används är en enkätstudie som analyseras kvantitativt med hjälp av SPSS. Respondenter har varit 59 elever som går praktiska yrkesinriktade program på två gymnasieskolor i Halland. Resultatet visade att elevernas syn på sin yrkeskunskap före och efter APU perioderna inte skilde sig nämnvärt åt men en tydlig åsikt var att eleverna önskade arbeta mera praktiskt i skolan. Nyckelord; APU, praktiskt lärande, yrkesutbildning, mästarlära.

Författare

Matthias Arvidson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..