Sök:

Sökresultat:

49 Uppsatser om Kundanpassning - Sida 2 av 4

Relationsmarknadsföring i dagens företag

Dagens företag som sysslar med tillverkning och distribuering tvingas idag till konkurrens på global nivå, deras produkter får en allt kortare livscykel och kundernas smak och tycke förändras snabbt och dramatiskt. Kundlojalitet kan inte längre tas för givet och Kundanpassning är ett måste om företagen vill behålla sina kunder. Om dagens företag inte väljer att satsa på en långtgående relation med sina kunder, under vilket utbytet av varor och pengar sker, så kommer de inte att klara sig.Till sin hjälp har företag en mängd olika hjälpmedel såsom kundorienterad marknadsföring och olika datoriserade informationssystem och verktyg. Alla dessa hjälpmedel använder sig av kundinformation som företag måste antingen köpa eller samla in. Rapportens syfte är att undersöka hur dagens företag använder kundinformation och strategiska teknologiska hjälpmedel för att förbättra sina kundrelationerRapporten presenterar först en bakgrund som bygger upp ett problemområde där problemformuleringen presenteras.

Effektivare produktframtagning vid kundanpassning

Huvudsyftet med detta examensarbete var att ta fram ett regelverk för hur Hägglunds Drives AB kan effektivisera framtagningen av kundanpassade axeladaptrar för montering mellan utgående motoraxel till kundaxel. Ett beräkningsprogram skapades i Excel som guidar konstruktören genom skapandandet av en adapter. Till beräkningsprogrammet kopplades en parametriserad CAD modell av en adapter. På så sätt går det med en knapptryckning i beräkningsprogrammet skapa en CAD modell med den av beräkningsprogrammet föreslagna utformningen med rätt toleranser och mått. Möjligheten finns även att automatiskt generera ett ritningsunderlag på en 2D ritning.

Manpower ? en framgångssaga utan slut?

 Vi har kommit fram till att kontorets framgångsfaktorer ligger bl.a. i på vilket sätt personalen rekryteras, teamarbetet, företagskulturen samt att personalen delar med sina kompetenser och erfarenheter och bollar idéer med varandra. Att personalen rekryterar lämpliga konsulter på rätt arbetsplats är andra framgångsfaktorer enligt oss. Vi har utformat ett koncept i form av en stjärna till kontoret som ett bidrag till fortsatt utveckling.   Vi har kommit fram till att kontorets framgångsfaktorer ligger bl.a. ipå vilket sätt personalen rekryteras, teamarbetet, företagskulturensamt att personalen delar med sina kompetenser och erfarenheteroch bollar idéer med varandra.

Affärssystembranschen - En studie av branschens förutsättningar

Sammanfattning Titel: Affärssystembranschen - En studie av branschens förutsättningar Författare: Peter Colliander, Jacob Lundblad, Sophie Monsén Handledare: Hans Knutsson Problem: Affärssystembranschen genomgår idag en omvälvande fas då nya aktörer kommer in på marknaden samtidigt som den tekniska utvecklingen går allt fortare och befintliga aktörer ändrar strategier. Konjunkturläget bidrar till pressen på befintliga aktörer och det har debatterats mycket i affärspress huruvida vissa aktörer kommer att slås ut eller ej. Marknadsläget tvingar således branschens aktörer att anpassa sig och eventuellt omvärdera befintliga affärsmodeller. Vi har därför ställt oss följande frågor: Under vilka omständigheter verkar världens helintegrerade affärssystemleverantörer idag och hur kan deras affärsmodeller utvecklas? Hur bör Intentia, IBS och IFS utforma sina affärsmodeller för att förbli konkurrenskraftiga? Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva affärssystembranschens skiftande förutsättningar samt ge en bild av hur en affärssystemleverantör kan utforma sin affärsmodell för att förbli konkurrenskraftig.

Järnvägsgrip : Konceptstudie om en förstärkt gripmodul anpassad mot spårgående grävlastare

Rototilt är ett företag i Vindeln som tillverkar och säljer tiltrotatorer samt tillhörande redskap. En tiltrotator är ett tillbehör för grävmaskiner och grävlastare som gör det möjligt för maskinföraren att tilta och rotera redskapet som monteras på grävaggregatet. Gripmodulen är ett redskap som sitter integrerad i tiltrotatorn. Att ha en gripmodul integrerad i tiltrotatorn gör det möjligt för maskinföraren att bära med sig och kunna använda två redskap samtidigt och därför kunna effektivisera arbetet.   Detta examensarbete omfattar en förstudie kring att förstärka och anpassa gripmodulen mot spårgående grävlastare.

Kundanpassning av ett rehabiliteringsverktyg

To be able to move around without having to think about each movement is for most people amatter of course. Todays society contributes to a life at high speed where the sparetime is oftenspend doing somekind of sport, even extreme sports which earlier only a few people wheredoing. This leads to not only good health effects but also to more injuries. One of the mostcommon injuries is the knee injury.Capio Artro Clinic is a clinic specialized in sports medicine and particulary patients with injuriesin knee, shoulder, foot, hip or elbow. They perform a great part of all the crucial ligamentsurgeries in Sweden and has therefor also a lot of patients in need for rehabilitation of the knee.During the rehabilitation the load of the injuried knee is increased in steps.

Media för mode ? framgångsfaktorer för onlinemagasin

Sociala medier och communities har blivit en del av de flesta konsumenters vardag. Företag använder internet som medium för att bygga upp lojalitet och nätverka med sina kunder och i förlängningen nå framgång. Syftet med denna studie är att undersöka hur ett onlinemagasin kan bygga nätverk och skapa relationer till sin målgrupp för att bli framgångsrikt. Framgång på internet handlar om att få fler besökare till hemsidan och därför vill vi förstå vad det är som gör kunder lojala när det kommer till användandet av internethemsidor inom mode.Det saknas forskning kring hur nätverkande inom mode kan skapa kundlojalitet på internet, och det tomrummet ämnar vi fylla. Genom att använda oss av en forskningsmodell för ?kundlojalitet genom nätverkande?, har vi kunnat ta fram diskussionsfrågor som vi låtit tre fokusgrupper diskutera.

Utvärdering och förbättring av processen för avvikelsehantering: En studie gjord hos BAE Systems Hägglunds för att optimera deras process för avvikelshantering

För att företag ska fortsätta vara konkurrenskraftiga i dagens turbulenta samhälle krävs att de utvecklar både sina produkter och deras organisation.Något som har fått större och större fokus på senare år är att fokusera på att kvalitetssäkra både processer och produkter för att minska kostnader.Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vilka faktorer som påverkar tillförlitligheten av processen för avvikelsehantering inom producerande företag.Projektet genomfördes på BAE Systems Hägglunds, ett företag med stor Kundanpassning, för att förbättra kvaliteten på deras process för avvikelsehantering i monteringen.I ett första skede i projektet kartlades hur BAE arbetar i dagsläget.Detta gjordes med hjälp av att intervjua personer som dagligen använder processen samt en workshop för att ta fram en processkarta.Genom att studera befintlig litteratur inom området skapades bättre kunskap om vilka faktorer som är viktiga vid kvalitetsarbete och avvikelsehantering.I analysen jämfördes litteraturen med hur företag arbetar för att identifiera förbättringsområden.Rekommendationerna som delgavs företag rör främst att införa gemensamma rutiner över hela företaget för hur avvikelser registreras i deras affärssystem.En sådan rutin var att införa ett klassificeringssystem för alla avdelningar istället för de tre klassificeringssystemen som finns i dagsläget.En annan var att standardisera vilka informationsfält som skulle fyllas i för att kvaliteten på avvikelserna skulle bli tillförlitlig. Det togs även fram tre nyckeltal för att mäta processen i framtiden för att se om den förbättrats. Långsiktiga rekommendationer blev att se över ansvarsfördelningen för respektive avdelning.Detta för att eventuellt kunna avskaffa roller som är överflödiga och att ge personalen mer ansvar för ärenden de registrerar.

Vendor Managed Inventory : teoretiska effekter, finns de i verkligheten?

Bakgrund: Historiskt har företag haft stora lager för att kunna möta kundernas efterfrågan. I takt med att Kundanpassning och flexibilitet har ökat har det blivit allt dyrare och näst intill omöjligt att hålla lager som kan tillgodose kundernas behov. Att styra sitt lager så att det motsvarar efterfrågan har nästan varit en omöjlighet. En lösning på lagerstyrningsproblematiken är Vendor Managed Inventory (VMI) som innebär ett tätare samarbete mellan kund och leverantör. Kunden tillhandahåller information om lager och efterfrågan och leverantören tar över ansvaret för att varorna i kundens lager inte ska ta slut.

Tjänstekartor : En kvalitativ studie om SiS uppbyggnad av tjänstekartor

Grunden med kalkylering är att skapa en logisk modell som avspeglar ett företags relevanta kostnadsmekanismer. På 1980-talet växte ABC-kalkylen fram pga. företagens nya sätt att arbeta på t.ex. genom användning av ny teknik, Kundanpassning, kvalitetssatsning och produktdifferentiering. Hur omkostnaderna ska kalkyleras rättvist enligt ABC-metoden har varit en omdebatterad fråga ända sedan kalkylmetoden uppstod.Idén med uppsatsen uppkom i januari 2007 under en diskussion med det svenska stålföretaget Uddeholm Tooling AB där vi kom fram till att det vore intressant att undersöka fördelningen av företagets omkostnader.Syftet med uppsatsen är att undersöka om omkostnaderna kan fördelas på respektive produkt och se om Uddeholm Tooling AB:s tumregel är den mest lämpliga metoden för företaget.

Omkostnadsfördelning : En fallstudie på Uddeholm Tooling AB

Grunden med kalkylering är att skapa en logisk modell som avspeglar ett företags relevanta kostnadsmekanismer. På 1980-talet växte ABC-kalkylen fram pga. företagens nya sätt att arbeta på t.ex. genom användning av ny teknik, Kundanpassning, kvalitetssatsning och produktdifferentiering. Hur omkostnaderna ska kalkyleras rättvist enligt ABC-metoden har varit en omdebatterad fråga ända sedan kalkylmetoden uppstod.Idén med uppsatsen uppkom i januari 2007 under en diskussion med det svenska stålföretaget Uddeholm Tooling AB där vi kom fram till att det vore intressant att undersöka fördelningen av företagets omkostnader.Syftet med uppsatsen är att undersöka om omkostnaderna kan fördelas på respektive produkt och se om Uddeholm Tooling AB:s tumregel är den mest lämpliga metoden för företaget.

Insourcing : En annan utväg?

Inom svenskt näringsliv har det under senare tid uppmärksammats att svenska företag i allt större utsträckning väljer att insourca delar av sin verksamhet. För att en insourcingprocess ska lyckas och för att den ska bidra till att företaget ökar sin konkurrenskraft gäller det för företaget att ha bra kännedom om det nätverk i vilket det är en del av. Det är också viktigt att företaget har en klar bild av sin kärnkompetens och av karaktären på den aktivitet som eventuellt ska insourcas.Syftet med denna är att undersöka vilka orsaker som kan ligga bakom ett insourcingbeslut samt att studera effekter som kan uppstå i samband med insourcing. Både Sandvik AB Mining and Constructions och Atlas Copco AB Construction Mining Technique har valt att koncentrera produktion från utlandet till Sverige och det är deras insourcingprojekt som analyseras i uppsatsen. Båda företagen räknas som världsledande aktörer på marknaden för maskiner och komponenter till gruvindustrin.

Relationsmarknadsföring : Svenska konsultföretags kamp om anställdas och kunders varumärkeslojalitet

Swedish consulting companies within the architecture-and engineering business exist on a market that is distinguished by an increasing globalization and internationalization. The companies? commissions are based mostly on long-term, personal clientele. These relations are threatened by a huge number of coming retirements and high employee turnover.Consequently these companies need to improve and strengthen their relationships with existing customers, to create long-term employee and customer loyalty. The purpose of this essay was to analyze and evaluate consulting companies´ internal marketing.

Att välja produktkonfigurator i en tillverkande industri : En fallstudie av behov och krav hos SOMAS Instruments AB

En produktkonfigurator är en typ av informationssystem som skall stötta konfigurationsprocessen, det vill säga sammansättning av komponenter till en kundanpassad produkt. Ett sådant system har till uppgift att hitta en giltig och komplett specificerad produkt bland alla möjliga alternativ som matchar kundens behov.Flera produktkonfiguratorer finns tillgängliga på marknaden idag. Svårigheten med dessa är att de alla tillhandahåller olika modelleringsansatser och funktioner som gör det svårt för företag att välja det system som matchar bäst. Trots de uttryckta svårigheterna tycks det saknas tydliga riktlinjer för hur en tillverkande industri som står inför valet av produktkonfigurator kan få insikt i detta. Syftet med denna studie är därför att, via samarbete med företaget SOMAS Instrument AB, föreslå en modell som kan användas för att tydliggöra de behov och krav som bör styra valet av produktkonfigurator, samt identifiera de aspekter som behöver tas i beaktning i samband med detta.Studien är en aktionsbaserad fallstudie som tillämpat en modell, baserad på tre teoretiska perspektiv, hos företaget SOMAS Instrument AB.

Kundorienteringens utveckling : inom två kommunala bostadsföretag

Syfte: Syftet med vår studie är att utreda och analysera hur två kommunala bostadsföretag arbetar med kundorientering idag jämfört med för tio år sedan. Vårt mål är att utifrån en uppföljande studie redogöra för hur kundorienteringstankarna har utvecklats under den senaste tioårsperioden. Arbetar de kommunala bostadsföretagen mer kundorienterat idag jämfört med för tio år sedan? Vi vill även öka kunskapen kring kundorientering och belysa vilka fördelar som finns att vinna hos de kommunala bostadsföretag som väljer att arbeta kundorienterat. Metod: För att genomföra studien har vi samlat information från litteratur och från två intervjuer. Intervjuerna har utförts personligt på respektive respondents kontor.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->