Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 19 av 128

Ungas syn pÄ yrken i ett mÄngkulturellt samhÀlle : Utlandsfödda gymnasieelevers vÀrderingar om yrken och sin egen framtid pÄ arbetsmarknaden

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur utlandsfödda gymnasielever ser pÄ yrken och den egna framtiden pÄ arbetsmarknaden. Den teoretiska utgÄngspunkten för att undersöka detta Àr BrownŽs teori om kulturella vÀrderingar och arbetsvÀrderingar som styr individer i deras karriÀrsval. Metoden som uppsatsen bygger pÄ Àr kvantitativ, enkÀter har delats ut till utlandsfödda gymnasielever pÄ tvÄ olika skolor i stockholmsomrÄdet. I resultatet framgÄr att yrken med hög status Àr de yrken som traditionellt sÀtt har hög status och Àr vÀlkÀnda yrken internationellt. En slutstats som kan dras Àr att vid en begrÀnsad kunskap om arbetsmarknaden sker karriÀrutvecklingen genom en samverkan mellan vÀrderingar och sociala faktorer.

Identifiering och hantering av kulturella olikheter i B2B-kontext

Den teknologiska utvecklingen har bidragit till en ökad globalisering av dagens samhÀlle. För mÄnga företag har detta inneburit att verksamheten fÄtt en alltmer internationell karaktÀr. Internationaliseringen krÀver nya kontakter och företagen stÀlls inför nya utmaningar dÄ de möter mÀnniskor med olika kulturell bakgrund.Med denna bakgrund vÀcktes intresset för vÄrt problem om att undersöka hur företag i business-to-business-kontext (B2B) identifierar och hanterar problem av kulturell karaktÀr vid utlÀndska affÀrsförbindelser. En kvalitativ undersökning av tre svenska företag inom B2B-kontext genomfördes. Företagen som deltog var Pronova AB, Axelent samt Albany International, dÀr respondenten pÄ respektive företag har en framtrÀdande roll vid internationella samarbeten.

Etnictet formar identitet

I dagens samhĂ€lle har etnicitet betydelsen socialt konstruerade kategoriseringar som har sina utgĂ„ngspunkter i förvĂ€ntningar utifrĂ„n kulturella och historiska bakgrunder. I denna antologi har vi den socialkonstruktivistiska utgĂ„ngspunkten att etnicitet skapas i socialt samspel.Etnicitet pĂ„verkar vĂ„ra liv överallt. Det Ă€r nĂ„got som Ă€r pĂ„tagligt pĂ„ alla nivĂ„er i samhĂ€llet, sĂ„vĂ€l pĂ„ individnivĂ„ som pĂ„ strukturell nivĂ„, sĂ„ledes gĂ„r det att urskilja att etnicitet Ă€r tĂ€tt knutet till maktstrukturer. Etnicitet Ă€r nĂ€rvarande i vĂ„r vardag och Ă€r idag ett av de viktigaste analytiska perspektiven att anvĂ€nda för att fĂ„ ökad kunskap om vĂ„rt samhĂ€lle och de individer och grupper som lever i det.Johanna KöpsĂ©ns bidrag belyser etnicitet ur ett perspektiv som tydliggör att Ă€ven svenskhet Ă€r etnicitet. GĂŒnay Dogans bidrag diskuterar hur förĂ€ldrar till utlandsfödda adoptivbarn förhĂ„ller sig till sitt barns etniska och kulturella bakgrund.

JÀmförelse mellan bidragsbedrÀgeri och bidragsbrott

I detta examensarbete har jag studerat hur pedagoger i förskolan har arbetat med barns kulturella bakgrund och flersprÄkighet, samt hur de stöttade dem i utvecklandet av en flerkulturell identitet och tillhörighet. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökningsmetod och genom detta tagit del av pedagogernas uppfattningar om deras uppdrag. Jag har gjort min empiriska studie pÄ tvÄ olika förskolor och intervjuat tre pedagoger. Mitt resultat visade att pedagogerna ansÄg att deras uppdrag var betydelsefullt och att deras förhÄllningssÀtt kunde frÀmja men ocksÄ hÀmma barns utveckling och lÀrande. Resultatet visade Àven att förskolans miljö och sÀttet pedagogerna organiserade verksamheten pÄ, kunde frÀmja ett interkulturellt lÀrande, i vilket barns kulturella bakgrund och sprÄk sÄgs som resurser och kunde tas till vara pÄ i lÀrandet.

Betydelser av kulturella skillnader i omvÄrdnadssituationen

SAMMANFATTNINGBakgrundMÀnniskor som flyttar över landsgrÀnser ökar allt mer, varpÄ en blandning av olika etniciteter och kulturer sker. Personer med annan kulturell bakgrund har visat sig ha sÀmre hÀlsa och sÀmre sjÀlvskattad hÀlsa Àn den genomsnittliga svenska befolkningen. Det gör att antalet som söker vÄrd ökar. Denna patientgrupp drabbas oftare av psykisk ohÀlsa pÄ grund av oroligheter i hemlandet, som ett resultat av migrationen samt pÄ grund av socioekonomiska förhÄllanden. För att Ästadkomma en god omvÄrdnad trots kulturella skillnader finns lagar och förordningar som sjuksköterskor bör följa.

Sveriges kosovoalbaner - En fallstudie över en grupp i Södra Sverige

Kosovoalbanerna Àr i Sverige en relativt ny invandrargrupp. DÀrigenom Àr kunskapen om deras kulturella och sociala förutsÀttningar ganska okÀnt..

Identitet av bosnier 1992-1995 : "konst under belÀgring"

I denna undersökning försöker jag synliggöra en folkgrupps identitet. Temat Àr: ?Bosnisk identitet 1992 ? 1995? Dvs. den identitet som skapades under kriget i Jugoslavien ? Bosnien och Hercegovina.

"Konsten att improvisera eller konsten att planera" : Nationella kulturers inverkan pÄ relationer mellan och inom företag

DÄ alltfler företag i dag internationaliseras tack vare öppnare grÀnser mellan lÀnder och en friare marknad för kapital och arbetskraft, ökar Àven betydelsen av kunskaper inom interkulturell kommunikation. Med denna uppsats avser vi att undersöka hur kulturella skillnader kommer till uttryck vid möten inom och mellan organisationer. Fokus för undersökningen har varit Spanien-Sverige dÄ handelsrelationerna mellan dessa lÀnder aldrig varit mer omfattande. Detta samarbete har underlÀttats av medlemskapet i EU vilket förenklar handel och investeringar.Studien Àr kvalitativ och data har insamlats via direktintervjuer. De teorier som ligger till grund för analysen Àr kopplade till interkulturell kommunikation samt nationella kulturers inverkan pÄ mÀnniskors beteende.

Strategier och möjligheter : en studie av nÄgra gymnasieelevers tankar om framtiden.

I denna studie försöker jag skapa en förstÄelse för nÄgra gymnasieelevers strategier för framtiden, eleverna gÄr sista Äret pÄ ett studieförberedande program i Malmö. Under de senaste Ären har den svenska utbildningsmarknaden och arbetsmarknaden förÀndrats. Det har fÄtt följden att allt fler ungdomar vÀljer studieförberedande program pÄ gymnasiet, elever uppmanas att söka vidare till högskola/universitet. Utbildningssystemet har dÀrmed blivit komplext. För att eleven ska kunna orientera sig och skapa strategier för framtiden i detta system kommer eleven att behöva nÄgon form av kapital, vilket jag beskriver som kulturellt kapital.

Om unga kulturkonsumenter och icke-linjÀra texter pÄ bibliotek. : En fallstudie av bibliotekarierna i Unggruppen och deras arbete med ett vidgat textbegrepp.

I uppsatsens inledning pÄtalas att medier influerar samhÀllet och dÀrigenom mÀnniskors sÀtt att vara och kÀnna. För att utveckla arbetsmetoder som svarar mot samhÀllets syn pÄ text framhÄlls att dagens bibliotekarier bör ta detta i beaktan. Syftet med undersökningen Àr att studera bibliotekariers arbetsmetoder i samband med lÀsstimulerande arbete i ett samhÀlle som ses stÄ inför ett nytt textlandskap. Resultatet Àr en kvalitativ fallstudie som undersöker bibliotekarierna i tvÀrgruppen Unggruppen pÄ Uppsala Stadsbibliotek och deras upplevelser av fenomenet. I kapitlet ?Bakgrund och tidigare forskning? presenteras forskning om samtida text, lÀsstimulerande arbete för barn och unga och bibliotekariers arbete mot unga pÄ folkbibliotek.Det teoretiska ramverket bestÄr av ett sociokulturellt perspektiv sÄ som det beskrivs av Roger SÀljö.

Att jÀmföra och jÀmföras - En undersökning av hur ett kontrastivt perspektiv utformas och mottages i undervisningen av Svenska som andrasprÄk

Syftet med denna studie Àr att studera hur ett kontrastivt perspektiv i Àmnet Svenska som andrasprÄk utformas och mottages av lÀrare respektive elever. Studien Àr baserad pÄ observationer och intervjuer genomförda pÄ tvÄ gymnasieskolor i ett och samma lÀn. Fokus har legat pÄ hur kulturella jÀmförelser görs och pÄ vilket sÀtt lÀrare och elever Àr delaktiga i dessa. Resultaten visar att bÄde lÀrare och elever Àr positivt instÀllda till att jÀmföra olika kulturer. Det har dock framkommit att förutsÀttningarna för eleverna att utveckla en interkulturell medvetenhet med hjÀlp av jÀmförelser, Àr olika beroende pÄ vilken lÀrandemiljö de befinner sig i.

Interkulturell trÀning i Sverige : FrÄn utbildningsanordnares perspektiv

Till följd av internationalisering och globalisering har vikten av kunskap om interkulturella fenomen blivit allt viktigare. Genom att öka den kulturella medvetenheten, kan de kulturkrockar och missförstÄnd som okunskap ger upphov till i förlÀngningen förebyggas, och resultatet och utbytet av denna interaktion förbÀttras. Syftet med den hÀr studien var att lyfta fram kunskap om hur interkulturell trÀning Àr uppbyggd och utifrÄn vilka antaganden om interkulturell kompetens utbildningsanordnare utformar sina trÀningsprogram. VÄr teoretiska referensram utgjordes av bland annat centrala kulturella begrepp och Hofstedes kulturella dimensioner. Vi genomförde sju stycken semistrukturerade intervjuer med utbildningsanordnare runt om i Sverige.

AnvÀndbarhet hos processinriktade kommunikationsmodeller vid interkulturell kommunikation : en litteraturstudie

Syftet med studien Àr att utreda sambandet mellan kultur, kognitiva sjÀlvscheman och kommunikativt beteende samt att undersöka hur befintliga processinriktade kommunikationsmodeller hanterar kommunikation mellan individer frÄn olika kulturer. Den kulturella variation som studeras Àr individualism-kollektivism och studien avser kommunikation mellan tvÄ individer dÀr den ena kommunikationsparten kommer frÄn en individualistisk kultur och den andra frÄn en kollektivistisk kultur.Studien visar att kultur och sjÀlvscheman ömsesidigt pÄverkar varandra och att sÄvÀl den kulturella bakgrunden som sjÀlvschemana pÄverkar det kommunikativa beteendet. TvÄ kulturspecifika kommunikationsstilar, högkontextkommunikation och lÄgkontextkommunikation, definieras. De bÄda kommunikationsstilarna anvÀnds sedan som underlag i analysen av Shannon och Weavers, Schramms och Newcombs kommunikationsmodeller. Shannon och Weavers modell och Schramms första modell visar sig vara alltför linjÀra, utan utrymme för feedback medan Schramms tredje modell illustrerar kommunikationen som en loop av delad information.

Kultur men hur?

Inom ramen för den översiktliga planeringen Àr samrÄd och utstÀllning de frÀmsta, lagstadgade tillfÀllena i plan-och bygglagen dÀr medborgarna kan lÀmna synpunkter pÄ ett förslag till översiktsplan (Boverket 2014). En av de positiva effekterna av medborgardialog Àr att de som bor och anvÀnder ett omrÄde dagligen har en god lokalkÀnnedom om platsen och pÄ sÄ sÀtt kan bidra med en unik kunskap till planerarna (Khakee 2000). Medborgardialog anses dÀremot ofta medföra ett ökat behov av resurser i form av tid och pengar (Khakee 2006: 19). Det har Àven visat sig att mest inflytande över den fysiska planeringen har medelÄlders, vita mÀn medan kvinnor och barn Àr grupper som inte har lika stora möjligheter att pÄverka (Henecke & Khan, 2002: 23). Idag förekommer Àven svÄrigheter med att integrera kulturella resurser i samhÀlls-planeringen. Eftersom samhÀllsplanering innebÀr sektoröverskridande samarbeten och behov av en helhetssyn behövs det nya metoder för att sÀkerstÀlla medborgarinflytande och de kulturella resursernas plats i samhÀllsplaneringen (Lundberg & Hjort 2011:6-7). Cultural planning Àr en samhÀllsutvecklingsmetod vilken syftar till att inkludera kulturella perspektiv i samhÀllsplaneringen.

Matlandet eller ?pratlandet? ? mer Àn bÄde mat och prat : en kulturanalys av regeringens vision om Sverige ? det nya matlandet

Denna kandidatuppsats i landsbygdsutveckling handlar om regeringens vision om Sverige ? det nya matlandet. Med utgÄngspunkt i mÄldokumentet PÄ god vÀg. MÄldokument för Matlandet mot Är 2020 har en analys av textens innehÄll gjorts. Syftet har varit att undersöka hur beskrivningen av Matlandet Sverige kan ses som ett uttryck för rÄdande diskurser och kulturella vÀrderingar.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->