Sök:

Jämförelse mellan bidragsbedrägeri och bidragsbrott

I detta examensarbete har jag studerat hur pedagoger i förskolan har arbetat med barns kulturella bakgrund och flerspråkighet, samt hur de stöttade dem i utvecklandet av en flerkulturell identitet och tillhörighet. Jag har använt mig av en kvalitativ undersökningsmetod och genom detta tagit del av pedagogernas uppfattningar om deras uppdrag. Jag har gjort min empiriska studie på två olika förskolor och intervjuat tre pedagoger. Mitt resultat visade att pedagogerna ansåg att deras uppdrag var betydelsefullt och att deras förhållningssätt kunde främja men också hämma barns utveckling och lärande. Resultatet visade även att förskolans miljö och sättet pedagogerna organiserade verksamheten på, kunde främja ett interkulturellt lärande, i vilket barns kulturella bakgrund och språk sågs som resurser och kunde tas till vara på i lärandet. Pedagogerna som medverkade i studien mötte förskolornas mångkulturalism och flerspråkighet på ett antal olika sätt. De strävade efter att möjliggöra samspel och kommunikation bland barnen och använda tiden och förskolans miljö till att fokusera och synliggöra olika språk och kulturer. I resultatet framkom också tips på ett antal olika konkreta arbetssätt som pedagogerna använde sig av.

Författare

Emma Nordlander

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..