Sök:

Sökresultat:

1075 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 20 av 72

Fysisk tillgÀnglighet som mÀnsklig rÀttighet : En komparativ studie av fysisk tillgÀnglighet till byggnader för personer med funktionsnedsÀttning i Sverige och Norge

Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.

Marginaliseringen av adopterade

Med en kritisk diskursanalys undersöks hur den adopterade representeras i tv-serien Leende Guldbruna Ögon ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. De verktyg som anvĂ€nds i diskursanalysen Ă€r teorierna om semantisk tĂ€thet, hegemoni och inkodning/avkodning. Resultatet av undersökningen Ă€r att den adopterade representeras som ett fritt flytande subjekt mellan den svenska dansbandsdiskursen och invandrardiskursen. SVT:s avkodade budskap Ă€r av undersökningen att döma att den adopterade blir en del av ett homogent blattedansband. Det budskapet har potential att pĂ„verka svenska folkets syn pĂ„ mĂ€nniskor med en kulturell identitet som inte sammanfaller med det som hudfĂ€rgen representerar..

HÀr Àr ditt (privat)liv! : En textanalys om tvÄ kvÀllstidningars framstÀllning av nyhetsberÀttelser rörande uppsÀgning av arbetstagare pÄ grund av ageranden pÄ Facebook

Studiens syfte a?r att belysa pa? vilket sa?tt innebo?rden av begreppen privat och offentligt behandlas i kva?llstidningars nyhetsbera?ttande vid rapportering av ha?ndelser som bero?r uppsa?gning av arbetstagare efter deras fo?rehavanden pa? Facebook. Den a?mnar a?ven bidra till o?kad insikt om de faktorer som ligger till grund fo?r hur nyhetsbera?ttelsen framsta?lls.Slutsatser: Kva?llstidningarnas framsta?llning av privat respektive offentligt a?r en, av tidningarna sja?lva, framlagd syn av begreppens innebo?rd. Vidare pra?glas textinneha?llet i tidningarnas nyhetsbera?ttande genomga?ende av sensations- journalistik och fokus pa? den enskilde individen.

Faktorer som pÄverkar kommunikation mellan sjuksköterska och patient frÄn olika kulturer : Ur ett patientperspektiv

Syftet: Ur ett patientperspektiv beskriva faktorer som pÄverkar kommunikationen mellan sjuksköterska och patient frÄn olika kulturer.Metod: Litteraturstudie dÀr fjorton artiklar frÄn olika lÀnder har analyserats.  I studierna har patienter och tolkar intervjuats om sina upplevelser och erfarenheter av vÄrden. Resultat: Studien visade hur patienter med olika kulturell bakgrund i olika lÀnder upplevde olika problem vid vÄrdvistelse pÄ grund av att inte tala samma sprÄk som vÄrdgivaren. SprÄkbarriÀrer bidrar till en ofullstÀndig kommunikation. AnvÀndande av tolk, bÄde professionell och icke-professionell, det vill sÀga vÀn eller familjmedlem som tolk, kan skapa problem. Andra faktorer som bidrog till att försvÄra kommunikationen var olikheter i kultur och kulturella begrepp om hÀlsa och sjukdom.

Den transkulturella vÄrdrelationen : En litteraturöversikt om att vara utlandsfödd patient

BAKGRUND: SamhÀllet blir allt mer mÄngkulturellt. MÀnniskor frÄn olika delar av vÀrlden immigrerar till Sverige och det Àr dÀrför av stort vÀrde att kÀnna till dessa mÀnniskors kulturella bakgrund och trosuppfattning.  Som vÄrdpersonal Àr det viktigt att vara uppmÀrksam pÄ eventuella kulturella skillnader och bemöta patienten med respekt för att skapa en god vÄrdrelation.SYFTE: VÄrt syfte med denna litteraturöversikt var att undersöka utlandsfödda patienters upplevelse av vÄrdrelationen med personalen pÄ en vÄrdavdelning.METOD: En litteraturöversikt gjordes dÀr tretton artiklar granskades för att kunna sammanstÀlla en helhetsbild av det valda Àmnet.RESULTAT: De flesta patienterna i artiklarna beskriver olika svÄrigheter med att skapa en god relation med vÄrdpersonalen. TvÄ kategorier identifierades: Att inte bli förstÄdd av vÄrdpersonal och Att inte kÀnna sig delaktig i vÄrdrelationen. FrÄn dessa tvÄ kategorier framkom fem underkategorier som beskriver pÄ vilket sÀtt patienterna kÀnde sig missförstÄdda eller inte kÀnde sig delaktiga i relationen med vÄrdpersonalen.KONKLUSION: Det finns svÄrigheter att skapa en god transkulturell vÄrdrelation mellan patient och vÄrdpersonal. Patienter beskriver hur de inte alltid blev mötta med samma respekt och kulturella förstÄelse som de andra infödda patienterna.

Att bygga ett starkt varumÀrke i teori och praktik : En fallstudie av iPod

Denna uppsats a?r en fallstudie med fokus pa? huruvida iPod uppfyller det teoretiska krav som fo?religger fo?r ett starkt varuma?rke. Apple a?r ett fo?retag med ett varuma?rke som anses vara ett av de starkaste i va?rlden och da?rfo?r finner vi det intressant att studera hur de har ga?tt tillva?ga na?r det ga?ller mp3- spelaren iPod. Det a?r av intresse att studera just iPod da? det a?r en produkt som har lyckats na?r man ser till fo?rsa?ljningssiffror och produktens sta?llning pa? marknaden.

ATT MOTIVERA ICKE SVENSKTALANDE PATIENTER TILL BÄTTRE HÄLSA

Bakgrund: Att arbeta som sjuksköterska innebÀr stÀndiga möten med mÀnniskor av olika etnisk bakgrund. I sin profession har sjuksköterskan en rad olika lagar och etiska riktlinjer att följa, vilket kan bli problematiskt att förhÄlla sig till i möten med patienter som inte talar sprÄket och har en annan kulturell bakgrund. För att kunna ge god omvÄrdnad och frÀmja hÀlsa visar tidigare studier pÄ att sjuksköterskan behöver ha ett visst kulturmedvetet tankesÀtt och kompetens. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka sjuksköterskans erfarenheter av att motivera till hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder hos icke svensktalande patienter. Metod: Empirisk intervjustudie med stöd frÄn en strukturerad intervjuguide med öppna frÄgor. Insamlat material analyserades enligt riktlinjer för kvalitativ innehÄllsanalys. Resultat: Sjuksköterskornas uppfattning av hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder innefattade livsstilsförÀndringar och egenvÄrdsrÄd.

Konflikter i konsultprojekt : En studie om konfliktorsaker i konsult-klient-relationen

Denna uppsats behandlar konflikter i konsultbranschen och i synnerhet konflikter i relationen mellan konsult och klient. Avsikten har varit att identifiera vad det finns fo?r orsaker till att konflikter uppsta?r och vad konflikterna kan ha fo?r pa?verkan pa? relationen mellan konsult och klient. Fo?r att a?stadkomma detta gjordes en litteraturgenomga?ng da?r teorier kring a?mnet behandlades, fo?ljt av en empirisk studie och en sammantagen analys da?r de teoretiska perspektiven anva?ndes som underlag fo?r tolkning av konsulters bera?ttelser om konflikter.

Kulturens betydelse för hÄllbarhetsredovisning : jÀmförelse mellan Nordens lÀnder

Problem: Det finns skillnader kring hÄllbarhetsredovisning mellan lÀnder nÀr det gÀller reglering, tillÀmpning av GRI:s (Global Reporting Initiatives) riktlinjer, intressenternas makt att pÄverka med flera. Dessa skillnader kan ha uppstÄtt pÄ grund av mÄnga orsaker men i denna uppsats kommer det att utredas om kulturen kan förklara dessa skillnader.  Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och förklara i vilken utstrÀckning kulturen har en inverkan pÄ hur de olika nordiska lÀnderna vÀljer att lagstifta kring hÄllbarhetsredovisning och hur företagen tillÀmpar GRI:s riktlinjer. Men Àven om intressenternas makt att pÄverka företagen att göra en hÄllbarhetsredovisning har nÄgon förklaring i kulturen.Metod: Den insamlade datan Àr huvudsakligen kvalitativ men har kompletterats med en del kvantitativ data. Insamlingen har skett genom litteratursökning, telefonintervjuer och en e-mailkontakt.

Kultur pÄ avstÄnd : fyra lÀrares syn pÄ kulturarvsfrÄgor i gymnasial distansundervisning utomlands

SammandragSyftet med uppsatsen Àr att studera vilken syn fyra lÀrare, verksamma inom olika skolomrÄden, i och utanför Sverige har kring kulturarv och kulturell identitet i ett internationaliserat samhÀlle. Mina frÄgestÀllningar riktar sig till gymnasielÀrare som Àr inbegripna i distansutbildning i utlandet pÄ ett eller annat sÀtt och behandlar frÄgorna: vad innefattar det kulturarvsbegrepp som stÄr omnÀmnt i Lpf 94? PÄverkas det skönlitterÀra kulturarv som förmedlas till utlandsstuderande distanselever av den utlÀndska kontext eleverna befinner sig i samt hur stÀrker fyra lÀrare i och utanför Sverige elevers kulturella identitet i svenska skolan?UtifrÄn en enkÀtundersökning med de fyra lÀrarna visar det sig att kulturarvet Àr ett mÄngtydigt begrepp som kan innefatta allt frÄn estetiska konstarter till en mer antropologisk syn dÀr kultur Àr allt vi gör och tÀnker. Det skönlitterÀra kulturarv som de fyra lÀrarna presenterar Àr nationellt/traditionellt och nationellt/samtidsbundet. LÀrarna har olika uppfattningar om huruvida hÀnsyn skall tas till den utlÀndska kontext som svenska elever som studerar pÄ distans i utlandet befinner sig i, men i praktiken Àr den internationaliserade skolmiljön frÀmst mÀrkbar i svenska skolan i utlandet.

Elevers syn pÄ lÀrande och skolsituation i en mÄngkulturell skola

MÄngkulturell skola Àr inget nytt, vi har alltid varit olika pÄ mÄnga sÀtt, det handlar inte enbart om olika kulturell bakgrund. Vi ska öka förstÄelse och kunskaper om varandras olikheter och pÄ det sÀttet fÄ en Ànnu bÀttre skolsituation.Arbetet bygger pÄ djupintervjuer med sju elever pÄ handels och adm programmet samt tididgare litteraturstudier och visar att eleverna har god social kompetens, att det finns en spridning. De trivs pÄ sitt program och Àr goda marknadsförare för programmet..

"VÀlkommen hem igen" - en undersökning av kvinnors identitetsförÀndring i det svenska samhÀllet

I vÄr undersökning ville vi belysa unga förtagenerations-invandrarkvinnors identitets förÀndring. Dessa unga kvinnor lever under inflytande av tvÄ kulturer dÀr deras identitetstillhörighet till sitt ursprung oftast bestÀms av ett essentialistiskt synsÀtt, vilket innebÀr att den definieras av ett gemensamt ursprung och en speciell kulturtillhörighet. Men kvinnorna i vÄr studie visar att deras identitet egentligen bygger mer pÄ ett konstruktivistiskt synsÀtt dÀr den kulturella identiteten inte bestÀms av en gemensam tillhörighet utan att identiteten förÀndras och omskapas hela tiden beroende pÄ den situation man befinner sig i. Vi har gjort ett urval dÀr vi har valt aktiva och kvinnor som har anstrÀngt sig för att integreras i det svenska samhÀllet och inte valt ?den traditionella hemmafrun?.

Kristendomens och kyrkans roll förr och nu i en liten mellansvensk by

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur förskollÀrares syn pÄ lÀrande i mÄngkulturella förskolor kan ta sig uttryck, samt att fÄ en tydligare bild gÀllande vilka hinder respektive möjligheter förskollÀrareupplever i detta arbete. Med hjÀlp av totalt sju kvalitativa intervjuer - sex intervjuer med förskollÀrare och en med en förskolechef - har vi fÄtt en klarare bild över hur förskollÀrare ser pÄ arbete med lÀrande i en mÄngkulturell förskola.Resultatet av studien visar att flertalet förskollÀrare arbetar med lÀrande hos barn med annan kulturell bakgrund pÄ ett likartat sÀtt. De lÀgger dock en stor tyngd pÄ sprÄket och barns sprÄkutveckling. Likformigheten anges bero pÄ brist pÄ tid och resurser. Men vÄr tolkning Àr Àven att det finns en stor osÀkerhet hos förskollÀrarna gÀllande hur arbete i en mÄngkulturell förskola kan bedrivas.

Att erkÀnnas eller inte erkÀnnas : mÄngkulturella elevers möte med en i huvudsak monokulturell skola

Den hÀr uppsatsen handlar om erkÀnnande, om vikten av att erkÀnnas som individ. Den teoretiska utgÄngspunkten för uppsatsen bestÄr av teorier om erkÀnnandets vikt för sjÀlvbilden och syftet Àr att ge nÄgra exempel pÄ hur elever med ett annat modersmÄl Àn svenska upplever att de har bemötts i skolan utifrÄn sin kultur. Metoden för att finna dessa exempel Àr kvalitativa forskningsintervjuer med fem gymnasieungdomar. Dessa intervjuer har sedan analyserats i tvÄ steg, först genom meningskategorisering och sedan genom meningstolkning. De forskningsfrÄgor jag försöker besvara genom detta Àr hur ungdomarna ser pÄ sig sjÀlva utifrÄn kulturell tillhörighet och hur de upplever att de blivit bemötta under skoltiden.

MÄngkulturalitet i förskolan : En undersökning om förskollÀrares syn pÄ lÀrande och mÄngkulturalitet

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur förskollÀrares syn pÄ lÀrande i mÄngkulturella förskolor kan ta sig uttryck, samt att fÄ en tydligare bild gÀllande vilka hinder respektive möjligheter förskollÀrareupplever i detta arbete. Med hjÀlp av totalt sju kvalitativa intervjuer - sex intervjuer med förskollÀrare och en med en förskolechef - har vi fÄtt en klarare bild över hur förskollÀrare ser pÄ arbete med lÀrande i en mÄngkulturell förskola.Resultatet av studien visar att flertalet förskollÀrare arbetar med lÀrande hos barn med annan kulturell bakgrund pÄ ett likartat sÀtt. De lÀgger dock en stor tyngd pÄ sprÄket och barns sprÄkutveckling. Likformigheten anges bero pÄ brist pÄ tid och resurser. Men vÄr tolkning Àr Àven att det finns en stor osÀkerhet hos förskollÀrarna gÀllande hur arbete i en mÄngkulturell förskola kan bedrivas.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->