Sök:

Att bygga ett starkt varumärke i teori och praktik

En fallstudie av iPod

Denna uppsats a?r en fallstudie med fokus pa? huruvida iPod uppfyller det teoretiska krav som fo?religger fo?r ett starkt varuma?rke. Apple a?r ett fo?retag med ett varuma?rke som anses vara ett av de starkaste i va?rlden och da?rfo?r finner vi det intressant att studera hur de har ga?tt tillva?ga na?r det ga?ller mp3- spelaren iPod. Det a?r av intresse att studera just iPod da? det a?r en produkt som har lyckats na?r man ser till fo?rsa?ljningssiffror och produktens sta?llning pa? marknaden. Teorin som ligger till grund a?r huvudsakligen Frans Melins den strategiska varuma?rkesplattformen. Melin utga?r da?r fra?n ett antal aktiviteter som har en inbo?rdes ordning och mynnar ut i ett varuma?rkeskapital. Genom sekunda?r data har vi kunnat skapa en bild av hur iPod fo?rha?ller sig till dessa aktiviteter fo?r att sedan ja?mfo?ra med teorin. Slutsatser vi har kunnat dra av analysen a?r att vissa krav a?r mer uppfyllda a?n andra da? det fo?rekommer avvikelser. Da?rmed uppfyller inte empirin det teoretiska kravet fullsta?ndigt.

Författare

David Ly Pako Hamza

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..