Sök:

ATT MOTIVERA ICKE SVENSKTALANDE PATIENTER TILL BÄTTRE HÄLSA


Bakgrund: Att arbeta som sjuksköterska innebär ständiga möten med människor av olika etnisk bakgrund. I sin profession har sjuksköterskan en rad olika lagar och etiska riktlinjer att följa, vilket kan bli problematiskt att förhålla sig till i möten med patienter som inte talar språket och har en annan kulturell bakgrund. För att kunna ge god omvårdnad och främja hälsa visar tidigare studier på att sjuksköterskan behöver ha ett visst kulturmedvetet tankesätt och kompetens. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka sjuksköterskans erfarenheter av att motivera till hälsofrämjande åtgärder hos icke svensktalande patienter. Metod: Empirisk intervjustudie med stöd från en strukturerad intervjuguide med öppna frågor. Insamlat material analyserades enligt riktlinjer för kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Sjuksköterskornas uppfattning av hälsofrämjande åtgärder innefattade livsstilsförändringar och egenvårdsråd. För att kunna motivera till bättre hälsa var det av vikt att möta patienten och individanpassa, vilket kunde vara problematiskt till icke svensktalande patienter. Ofta förlitade sig sjuksköterskorna mer på information och utbildning till dessa patienter. Problematiken grundade sig i kulturella skillnader gällande förkunskaper och förväntningar. En annan barriär var språket, och en viktig förutsättning var då tillgång till kvalificerad tolk. Patienterna upplevdes känna sig utelämnade i det nya landet, vilket kunde leda till frustration och aggressivitet. För att underlätta dessa möten ansågs att mer tid och resurser krävs. Slutsats: För att motivera till hälsofrämjande åtgärder hos icke svensktalande patienter, behöver sjuksköterskan tillgång till mer resurser och en ökad kulturell medvetenhet och kompetens.

Författare

Christian Persson Charlotta Sernerup

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..