Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 45 av 69

Mottagande av ensamkommande flyktingbarn som kommer till Sverige. : En hermeneutisk textanalys.

Mathisen, Anna & Wallenborg Carina. Mottagande av Ensamkommande flyktingbarn som kommer till Sverige ? en hermeneutisk textanalys. Pedagogik C 30hp VT09. Högskolan i GÀvle.

Hot och vÄld inom sjuksköterskeyrket : En litteraturstudie

Bakgrund: PÄ 1990-talet började hot och vÄld inom vÄrden uppmÀrksammas vilket ledde till fler rapporter framkom inom omrÄdet. Det finns dock fortfarande ett behov av att olika riskfaktorer som pÄverkar hot och vÄlds utbredning och konsekvenserna för sjuksköterskan. Syfte: Syftet var att belysa riskfaktor som finns gÀllande hot och vÄld gentemot sjuksköterskor pÄ somatiska sjukhusavdelningar för vuxna samt sjuksköterskans hantering och eventuella konsekvenser av hot och vÄld. Metod: Resultatet bygger pÄ 17 kvantitativa vetenskapliga artiklar som kritiskt genomlÀsts och granskats. Resultat: Resultatet visade att det fanns organisatoriska, patient- och sjuksköterskerelaterade riskfaktorer för hot och vÄld.

?Även prinsessor lider? - kvinnobilder i argentinsk press

Syftet med denna studie var att undersöka kvinnobilden i argentinsk press pÄ ett kvalitativt sÀtt. Jag har undersökt om det finns sprÄkliga och innehÄllsliga mönster kopplat till konstruktionen av ?kvinnlighet? och stereotyper i ett antal tidningsartiklar.     Materialet bestÄr av sex artiklar frÄn tvÄ argentinska dagstidningar; Clarín och La Nación. Anledningen till valet av just dessa tidningar Àr att de Àr har den största upplagan i Argentina och att de Àr rikstÀckande. Kriteriet för att en artikel skulle vÀljas ut Àr att en kvinna mÄste vara huvudsubjekt i texten.     Jag har utgÄtt frÄn teorier om genuskonstruktion och könsbundna stereotyper och hur dessa uppstÄr i massmedierna.     Metoden som tillÀmpats pÄ de sex artiklarna Àr kritisk diskursanalys baserad pÄ Teun A van Dijk.

Tematiskt arbete : En studie om hur man skapar ett tematiskt arbete

Arbetet handlar om att med hjÀlp av litteratur och forskning hitta fördelar och nackdelar med ett tematiskt arbetssÀtt. UtifrÄn dessa fördelar och nackdelar har vi sedan skapat en planering för ett tematiskt arbete som vi valt att kalla ?Naturen omkring oss?. De Àmnena som vi valt att integrera i detta arbete Àr Biologi, Svenska, Matematik och Bild. I LitteraturgenomgÄngen har vi valt att definiera begreppet tematiskt arbete. Vi definierar det bland annat som att vi utgÄr ifrÄn elevers egna erfarenheter och vardagliga förstÄelse, att vi ska arbeta Àmnesövergripande samt att elevinflytandet ska ha en vÀsentlig del i arbetet.

Analys av felkÀllor vid mÀngdavtagning av ventilationssystem ur BIM-modeller

De senaste Ären har det skett stora framsteg i byggbranschen frÄn sedvanlig byggprojektering till avancerad BIM-projektering. Resultatet av denna studie visar att trots den hastiga utvecklingen sÄ utförs det fortfarande mÀngdavtagningar ur 2D-ritningar. Detta pÄ grund av problem som uppstÄr vid mÀngdavtagningar ur objektbaserade 3D-modeller. MÀngdlistorna ur objektbaserade 3D-modeller stÀmmer inte alltid överens med mÀngdlistorna ur 2D-ritningar. Detta leder i sin tur till nödvÀndiga och tidskrÀvande manuella mÀngdavtagningskontroller ur pappersritningar.

Basel II - redovisnings - och rapporteringseffekter för banker i Sverige

Titel: Basel II, redovisnings - och rapporteringseffekter för banker. Seminariedatum: 2007-06-07 Ämne/kurs: FEK 591. Magisteruppsats i redovisning. 10 p (15 ECTS). Författare: Lourdes Bendeck Berrios och Sofie Elving Handledare: Ek.

Vilken roll spelar datorn? : Gymnasieelevers anvÀndning av datorer i skolarbetet pÄ olika gymnasieprogram

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga gymnasieelevers anvÀndning av datorer i skolarbetet med olika Àmnen pÄ ett yrkesprogram och tvÄ högskoleförberedande program. Kontext för studien Àr en centralt belÀgen kommunal gymnasieskola, i en mindre kranskommun grÀnsande till en storstadsregion i Mellansverige. Datainsamlingen bestÄr av en kvantitativ fallstudie med enkÀt som datainsamlingsmetod. Det empiriska underlaget omfattar 50 enkÀter och respondenterna Àr elever i gymnasiets Ärskurs tre, frÄn nÄgra av den undersökta skolans olika gymnasieprogram. Studien avser jÀmföra vad elever pÄ ett fordonsprogram, ett samhÀllsvetenskapligt program och ett tekniskt program anvÀnder datorer till i olika skolÀmnen, dÀribland svenska, engelska och matematik.

Ideal och hÀlsa i sociala media : En diskursanalys av Instagram och Tumblr

I denna undersökning behandlas kroppsideal pÄ sociala medier med utgÄngspunkt frÄn skolÀmnet Idrott och hÀlsa. Detta sker genom en diskursanalys pÄ kroppsbilder för att se mönster i hur en hÀlsosam kropp framstÀlls. Syftet Àr att undersöka, diskutera samt belysa de ideal och den syn pÄ hÀlsa ungdomar kan möta pÄ dessa sociala medier. De frÄgestÀllningar vi har Àr: ?Vilka diskurser kan identifieras i bilderna pÄ sociala medier som hanterar kroppsideal och hÀlsa?? samt ?UtifrÄn ett makt- och genusperspektiv, vilka synsÀtt pÄ kropp och hÀlsa kommer till uttryck i diskurserna som unga kan möta pÄ de sociala medierna Instagram och Tumblr??.

SkÀrgÄrdskvinna under efterkrigstiden: en studie om levnadsvillkor i förÀndring

Den hÀr uppsatsen handlar om levnadsförhÄllanden bland kvinnor som Àr eller har varit verksamma inom nÄgon skÀrgÄrdsbunden nÀring i Norrbottens skÀrgÄrd. Den fokuserar pÄ de förÀndringar som arbetsförhÄllandena och det sociala livet genomgÄtt under perioden frÄn andra vÀrldskrigets slut fram till idag, 2006. Jag, som forskare och uppsatsförfattare, har försökt nÄ denna kunskap genom att söka svar pÄ frÄgor om hur kvinnornas stÀllning har förÀndrats i arbetet, i familjeförsörjningen och i det sociala livet. Metoden som anvÀnts Àr kvalitativ och baserad pÄ semistrukturerade intervjuer och kategorianalys av citat tagna frÄn intervjutranskriptionerna. Teorier som anvÀnts Àr Due Billings och Alvessons kritiskt tolkande perspektiv pÄ genus/kön, samt Zollinger Gieles och Holsts omarbetningar av Talcott Parsons begrepp adaptive upgrading, integration, inclusion och goal differentiation.

UtvÀrdering av Capcals förmÄga att berÀkna framkomlighet

Performance of an intersection affects the total travel time in a traffic network. An intersection with good performance can easily be described by its contribution to lower travel time than in a comparable intersection. The travel time is of importance in the cost calculations when a specific intersection is to be chosen and designed. It is important to be able to make correct and precise performance calculations so that the cost calculations will not be incorrect. For that purpose the software Capcal, which is a traffic model for intersection analysis on performance, is used in Sweden.

Hur omsÀtts i praktiken den förÀndrade medborgarrollen i skolan idag?

SammandragExamensarbete av Cecilia Inez Riveros Boström, vt-05Handledare: Magnus Lindh?Hur omsÀtts i praktiken den förÀndrade medborgarrollen i skolan idag?De senaste decennierna har begreppet globalisering tydligt fokuserats. Det talas om att medborgarrollen förÀndras i globaliseringens tidevarv. I den nya medborgarrollen ingÄr begreppen rÀttigheter, deltagande, ansvar, och identitet som enskilda företeelser som har stor inverkan pÄ medborgarrollen. Det handlar om en ny medborgarroll som Àr följden av en process som intensifierar relationer och beroendeförhÄllanden över hela vÀrlden.Studiens utgÄngspunkt kretsar kring problematiken om den nya medborgarrollen som rÄder i samhÀllet, och hur lÀrarnas sÀtt att arbeta i undervisningssituationen pÄverkas av detta.

En kritisk granskning av det normkritiska perspektivet

Den normkritiska pedagogiken Àr ett tÀmligen nytt fenomen som kritiskt granskar de rÄdande och förgivettagna sÀtten att vara, eller med andra ord de rÄdande normerna i samhÀllet. Under senare Är har normkritisk teori fÄtt ett stort genomslag inom forskningen och i den allmÀnna debatten, speciellt relaterat till skolans vÀrld. Vilka konsekvenser en normkritisk praktik fÄr finns det ingen forskning pÄ menar normkritiker sjÀlva och det blir dÀrför viktigt att problematisera normkritiken. I denna undersökning gör vi en kritisk granskning av normkritisk litteratur och hur den anvÀnder sig av begrepp sÄ som: kategorisering, normer, makt, intersektionalitet, stereotypisering och toleransperspektiv. Vi bidrar sÄledes till en fördjupad förstÄelse för vad den normkritiska diskursen kan bidra med i samhÀllet samt vad det kan finnas för konsekvenser med detta perspektiv.

Hur stÀmmer skolans lÀromedel i matematik överens med styrdokumenten?

Tidigare gjord forskning visar att lÀrare i dagens skola Àr lÀroboksstyrda. LÀrare anger i flera rapporter att de anser att det Àr lÀroboken som styr deras undervisning snarare Àn lÀroplanen (Johansson, 2006) . Boel Englund (1999) har gjort en sammanstÀllning av forskningen kring lÀroboksstyrningen och hon visar att ju större kravet pÄ bedömning av eleverna blir pÄ lÀrarna, desto mer lÀrobokstyrda blir lÀrare. DÄ de politiska tankarna gÄr Ät att bedöma eleverna tidigare vÀcktes mitt intresse för detta omrÄde. Detta examensarbete Àr en jÀmförande studie av lÀromedel i matematik i förhÄllande till lÀroplanen.

Evidensbaserad omvÄrdnad i samband med preoperativ fasta

Patienter ska fasta inför elektiv kirurgi pÄ grund av risken för krÀkning och aspiration av ventrikelinnehÄllet till lungorna, oberoende av anestesimetod. Under de senaste decennierna har forskning gjorts angÄende preoperativ fasta och dÀrigenom har riktlinjerna förÀndrats mot en mer liberal riktning. I den kliniska verksamheten Àr det idag mer regel Àn undantag att fasta frÄn midnatt för patienter som ska genomgÄ elektiv kirurgi pÄ förmiddagen och tidig eftermiddag, vilket dock inte styrks av evidens utan baseras mer pÄ erfarenheter. Det finns stark evidens som stödjer att preoperativ fasta borde vara tvÄ timmar för vÀtska och sex timmar för fast föda. Sjuksköterskan Àr den som Àr ansvarig för patienternas omvÄrdnad i den kliniska verksamheten.

Fictional talk : gender, power and Kay Scarpetta

I arbetet har jag utgÄtt frÄn mina erfarenheter av medieundervisning pÄ min verksamhetsförlagda utbildning (VFU) dÀr jag upptÀckte ett ?glapp? mellan teori och praktik i elevernas arbeten. UtifrÄn detta upplevda ?glapp? formulerade jag följande frÄgestÀllningar: Finns det spÄr av lÀroplanens intention i elevers tal om undervisningen, sÀrskilt medieundervisningen? Finns lÀroplanens intention i bilderna eleverna producerar? Bidrar medieÀmnets kultur, tradition och historia, till den starka uppdelningen mellan teori och praktik i undervisningen? Detta i syfte att undersöka om ?LÀroplanen för de frivilliga skolformernas? (LPF94) intention om att eleven skall ha förmÄgan att förhÄlla sig kritiskt, granska fakta och bedöma det eleven ser, hör och lÀser, följer med nÀr eleven talar om och framstÀller egna mediebilder i undervisningen. I denna studie har jag studerat lÀroplanens och dess intentioner, olika teoretikers syn pÄ undervisning och kunskap samt intervjuat tre tjejer frÄn medieprogrammet kring deras tankar om undervisningen.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->