Sök:

Mottagande av ensamkommande flyktingbarn som kommer till Sverige.

En hermeneutisk textanalys.


Mathisen, Anna & Wallenborg Carina. Mottagande av Ensamkommande flyktingbarn som kommer till Sverige ? en hermeneutisk textanalys. Pedagogik C 30hp VT09. Högskolan i Gävle. Institutionen för psykologi, didaktik och pedagogik.SammanfattningBarns förhållanden har under de senaste decennierna uppmärksammats alltmer.Under andra världskriget tog Sverige emot både finska och judiska flyktingbarn. Många av de barn som kommer till Sverige kommer från krigsdrabbade länder och bär på traumatiska upplevelser. Därför anser vi att mottagandet av barnen är av yttersta vikt för att skapa en så trygg och stabil miljö som möjligt. Detta är ett viktigt ämne att belysa då vi tycker att vi kan se en allt mer tilltagande tillströmning av de ensamkommande barnen. Vi har valt att granska en proposition från regeringen där vi ämnar granska vilka möjligheter och livsvillkor den vill ge de ensamkommande flyktingbarnen. Genom att använda oss av textanalys som metod och hermeneutik som analysverktyg har vi kritiskt granskat regeringens proposition från 2005 med syftet att hitta dolda meningar och tolka dess budskap. Det vi tycker vi kan se är att propositionen är skriven utifrån ett politiskt perspektiv. Man pratar om barnen, inte för barnen. Barnen blir också synliggjorda som många begrepp och inte bara ett begrepp.Nyckelord Ensamkommande flyktingbarn, Invandrare, flykting, asyl, proposition, livsvillkor.Keywords Refugee child, immigrant, refugee, asylum, government bill, essentials of life.

Författare

Anna Mathisen Carina Wallenborg

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..