Sök:

Sökresultat:

230 Uppsatser om Kristna högern - Sida 2 av 16

FÄr Gud plats i skolan? : en undersökning om den kristna elevens skolsituation

MÄnga Àr de forskare som har Àgnat sig Ät problem med kulturmöten. Det har skrivits ett antal avhandlingar i Àmnet kulturmöten i skolan idag. FrÀmst har dÄ invandrarnas kultur och religion kartlagts. Vad den svenska skolan gör för att bemöta t.ex. en muslimsk eller hinduisk elev, med deras respektive önskningar och behov, pÄ bÀsta sÀtt.

Kristna kvinnors upplevelser av omgivningens bemötande i dagens sekulariserade samhÀlle

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ om kristna kvinnor riskerar att hamna i ett socialt utanförskap i och frÄn dagens sekulariserade samhÀlle. Detta genom att göra halvstrukturerade djupintervjuer med kvinnor frÄn olika kristna församlingar. För arbetet med empirin anvÀnde jag mig av tematisk analys och för att förstÄ och analysera materialet anvÀnde jag mig av teorierna stigma och skam samt utgick ifrÄn ett genusperspektiv. Studien visade att den svÄraste tiden för de kristna kvinnorna var tonÄren, en period som prÀglades av bÄde identitetssökande och ett fördomsfullt klimat. Flera av informanterna hade mött lÀrare som upplevdes som negativt instÀllda till kristendomen och som sÀrskiljt och urskiljt kvinnorna pga deras religion.

Kristendomens syn pÄ kvinnans hÄr : en litteraturstudie utifrÄn Första Korintierbrevet 11:3-16

I denna litteraturstudie har jag tittat pÄ hur den kristna kyrkans syn pÄ kvinnans hÄr har utvecklats frÄn Paulus dagar in i modern tid. Anledningen till mitt intresse för detta Àmne var min förvÄning dÄ jag upptÀckte att Nya Testamentet innehÄller regler som sÀger att kvinnan ska bÀra huvudbonad. Jag trodde inte att tÀckandet av kvinnans hÄr hörde hemma inom den kristna kyrkan.Syftet med uppsatsen Àr belysa att Första Korintierbrevet varit grundlÀggande för den kristna kyrkans syn pÄ kvinnans hÄr och att detta har kommit att pÄverka kvinnans stÀllning och rörelsefrihet i samhÀllet, Ànda in pÄ 1900-talet. Jag fann att Àven den kristna kyrkan utfÀrdade skriftliga förkunnelser som hade med kvinnans hÄr att göra under det första Ärtusendet. DÀrefter har tolkningar gjorda av denna text varit grundlÀggande dÄ seder skapats som sagt att kvinnan ska tÀcka sitt huvud och hÄr dÄ hon lÀmnade hemmet.

Under samma himmel: en fallstudie om den kristna kyrkan i
Turkiet - religionsfrihet i praktiken?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida det i praktiken rÄder religionsfrihet i Turkiet. Metoden som jag anvÀnt mig av Àr det kvalitativa fallstudiet. Intervjuer har skett med tvÄ företrÀdare frÄn den kristna minoritetskyrkan i Turkiet. Fallstudiet Àr deskriptivt. Djupintervjuerna tolkas fenomenologiskt.

?Du skall Àlska din nÀsta som dig sjÀlv? : Ger kristendomen upphov till ökad empati?

Denna undersökning handlar om ifall kristendom kan ge upphov till ökad empati. Det bygger kring tanken att kristendom uppmanar till tolerans och förstÄelse, men frÄgan Àr om det verkligen stÀmmer. I undersökningen anvÀndes enkÀter med en svensk översÀttning av C. D. Batsons (1994) empatiskala tillsammans med en berÀttelse i tvÄ versioner dÀr huvudpersonen antingen framstod som elak eller snÀll.

Kristusgestaltning i Narnia och HĂ€rskarringen

Syftet med föreliggande uppsats var att, genom litteraturstudier av C. S. Lewis Narnia-serie samt J. R. R.

NÀr halvmÄnen kastar ett sken över korset : kristna ledares förhÄllningssÀtt till islams etablering i samhÀllet

Detta Àr en kvalitativ studie som inspirerats av fenomenografisk metod som behandlar olika aspekter av islams etablering i Sverige som Àr ett kulturkristet samhÀlle. Intervjuer har gjorts med representanter för tre olika trosinriktingar: Svenska kyrkan, Pingstkyrkan samt en frikyrkoförsamling med anknytning till Evangeliska Frikyrkan.Syftet var att undersöka hur praktiserande kristna bemöter islam i samhÀllet. Fokus lÀggs pÄ kristna ledare och deras förhÄllningssÀtt med utgÄngspunkt i om de föresprÄkar polemik eller dialog, samt effekterna av dessa förhÄllningssÀtt. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr dels en kunskapssociologisk teori av Berger och Luckmann, samt tvÄ olika religionsvetenskapliga teorier om dialog frÄn Kyrkornas vÀrldsrÄd samt Swanberg och Westerlund ur ett normativt teologiskt perspektiv. Resultatet och analysen visar pÄ att det finns en stor variation i förhÄllningssÀtt och attityd bland de kristna ledarna gentemot islam, beroende pÄ vilken grad av konfrontation som föresprÄkas, samt pÄ vilket plan i mötet man anser att tyngdpunkten ligger inom det sociokulturella, politiska eller teologiska..

HÀlsa i Guds namn : en kvalitativ jÀmförande intervjustudie av sex religiösa kristna och muslimska kvinnors fysiska, sociala och psykiska hÀlsa

Syfte och frÄgestÀllningarDet övergripande syftet med denna studie Àr att undersöka hÀlsan hos unga religiösa kristna och muslimska kvinnor. Syftet kommer undersökas utifrÄn följande frÄgestÀllningar:Hur ser unga religiösa kristna och muslimska kvinnors hÀlsa ut kopplad till rekommendation för fysisk aktivitet och definitioner för social och psykisk hÀlsa?Hur upplever unga religiösa kristna och muslimska kvinnor att religionerna pÄverkar deras hÀlsa? Vilka likheter och skillnader finns det mellan unga religiösa kristna och muslimska kvinnor dÄ det gÀller hÀlsan och den upplevda pÄverkan av religionerna?MetodStudien Àr en kvalitativ jÀmförande studie som Àr baserad pÄ sex halvstrukturerade intervjuer. Respondenterna var tre religiösa kristna kvinnor och tre religiösa muslimska kvinnor mellan 22 och 28 Är och boende Stockholm. Intervjuerna var djupgÄende och mellan 30 och 60 minuter lÄnga.

Kristendomen i lÀromedel : En studie om kristendomen i högstadiets lÀromedel

Studien undersöker hur kristendomen framstÀlls i lÀromedel inom religionskunskap för det svenska högstadiet. Studien Àmnar söka maktstrukturer mellan de olika kristna riktningarna samt att se hur dessa riktningar framstÀlls i de olika lÀromedlen som finns för högstadiet. Studien tar avstamp frÄn lÀromedel skrivna för lpo 94, dÄ det ej har utkommit en större mÀngd lÀromedel skrivna för lgr 11. Studien koncentrerar sig pÄ de kristna riktningarna och ej Jesus tidiga liv eller kristen etik..

HBT + kristen = sant : En studie i hbt personers upplevelser av att leva i den kristna kontexten

Syftet med denna studie var att försöka fÄ en inblick i hur det Àr att leva i den komplexa kontexten i att ha en hbt (homo-bi-trans) lÀggning och att vara kristen. Vi ville pÄ individnivÄ försöka tolka och förstÄ genom ett queerteoretiskt perspektiv. Vi har gjort en kvalitativ studie som baseras pÄ sex halvstrukturerade intervjuer. Vidare ligger studiens fokus pÄ personer som har ett aktivt liv inom den kristna kontexten. De begrepp som genomsyrar hela studien Àr heteronormativitet, hbt och stigmatisering.

Syrisk-ortodoxa kyrkan, en överblick över Institutioner, stiftelser och medlemmar, samt civila och profana organisationer i vÀrlden

Kap.1 Àr inledning,syfte,metod etc.Kap.2 i den hÀr uppsatsen behandlar syrisk-ortodoxa kyrkans grundande i Antiokia Är 37 dÀr Apostlarna för första gÄngen kallade sig för Kristna /Apg.11:19-20)uppsatsen behandlar ocksÄ det sprÄk (Arameiska/ syriska)som anvÀnds inom alla syrisk-ortodoxa kyrkorna runtom i vÀrlden,den tar upp kyrkans teologi och dogmer kortfattad,kyrkomötena i Nicea Är 325,Konstantinopel 381,och Efesos 431 dÀr beslutades om grunderna för den kristna teologin och tron, och det fjÀrde iCalcedonÄr 451 som delade den kristna kyrkan till tvÄ,vÀst som accepterade tvÄ naturer för Kristus,(gudomlig och mÀnsklig) och de orientaliska kyrkorna som accepterade tvÄ förenade naturer i en enhet, för Kristus.Kap.3 handlar om Syrisk-ortodoxa kyrkans institutioner och stiftelser i medlemmarnas ursprungslÀnder och i emigrationslÀnder,bl.a Sverige.Kap.4 handlar kort om medlemmarnas civila och organisationer..

Samtal pÄgÄr : en belysning av den kristna bönen

Den hÀr uppsatsen syftar till att belysa den kristna bönen ur ett inifrÄnperspektiv, d.v.s. utifrÄn de troendes egen syn pÄ bönen ? dess innersta vÀsen och gestaltning. Genom studium av andlig litteratur samt genom kvalitativ analys av en enkÀtundersökning har jag funnit att synen pÄ bönen, ytligt sett inte har förÀndrats mycket sedan bibelns tid, man talar om bönen i samma termer nu som dÄ, men dess innebörd har fÄtt en fokusförskjutning frÄn gud till mÀnniskan..

Religionskunskap - vad ger det?

Föreliggande arbete Àr en empirisk studie inom kursen Religionsdidaktik C, Högskolan i GÀvle. Tidigare forskning har visat pÄ ett lÄgt intresse bland svenska grundskoleelever för skolÀmnet religionskunskap men dÄ Kristna friskolerÄdet Är 2004 tog initiativet att genomföra underökningen ?Attityder i skolan? bland de kristna friskolorna, en underökning som Skolverket genomfört pÄ de kommunala skolorna samma Är, visade det sig att eleverna pÄ en av friskolorna ansÄg detta Àmne som ett av de allra roligaste. Varför var det sÄ? Religionskunskap ? vad ger det? Àr en jÀmförande studie av fyra friskolors niondeklassare som söker möjliga orsaker till elevers differentierade uppfattningar kring religionskunskapsÀmnet..

Genom vÄr blick : en analys av den koloniala diskursen i religionslÀromedel

Syftet med denna uppsats Àr att kritiskt analysera hur den koloniala diskursen tar sig uttryck i tre svenska lÀromedel i religionskunskap för gymnasiet. Som teori och metod anvÀnder jag mig av diskursanalys.I min studie framkommer det att den koloniala diskursen tar sig uttryck genom att innehÄllet i lÀromedlen struktureras utifrÄn en vÀsterlÀndsk/kristen syn pÄ religionsbegreppet, vilken har sin grund i en essentialistisk religionssyn. Böckerna Àr organiserade runt centrala kristna begrepp, vilka implicit bÀr pÄ kristna vÀrderingar, och kristendomen Àr den religion som fÄr överlÀgset mest utrymme.?Vi? framstÀlls som en enhetlig grupp som i första hand Àr just kristna, men Àven vÀsterlÀndska, i betydelsen moderna, demokratiska och jÀmlika humanister. ?Dom? kategoriseras utifrÄn ?VÄr? utblickspunkt som en motpol, eftersom ?Vi? ytterst definierar oss sjÀlva utifrÄn ?De Andra?.

Tro i terapi : - troende kristna klienters upplevelse av sitt eget och terapeutens förhÄllningssÀtt till gudstro i psykoterapi

Syftet var att undersöka hur troende kristna som gÄtt i psykoterapi, upplevt att de sjÀlva och terapeuten förhÄllit sig till gudstron. Författarna har anvÀnt en halvstrukturerad kvalitativ intervjuform för studiens genomförande.Sammanfattningsvis framkom att respondenterna inför en psykoterapi haft farhÄgor om att bli bemötta och tolkade i ramar som varit oförenliga med det egna seendet, men att farhÄgorna i de reella psykoterapierna inte besannats. Vidare framkom att respondenterna förhÄllit sig till sin gudstro genom att anpassa sig till terapeuternas instÀllning. Det betyder att om terapeuterna visat sig vara villiga att prata om tron, har respondenterna delgivit den. Har dÀremot terapeuterna verkat obekvÀma med trossamtal, har respondenterna bytt Àmne.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->