Sök:

Sökresultat:

366 Uppsatser om Kreativ - Sida 24 av 25

Hur gör man motivation? - en studie i ett industriföretag - Vad en ledare skall tänka på för att motivera sin personal?

För att företagen skall kunna bevara sin konkurrenskraft har en hög motivation hos deanställda fått en allt större betydelse. Jag har i denna studie studerat motivation och vad somkommer att påverka motivationsgraden hos de anställda mest. Detta med utgångspunkt fråntre olika aspekter, vilka är; ledarskap, lärande organisation och utvecklingssamtalet. Somteoretisk bas har jag använt mig av fyra olika klassiska motivationsteorier. Alla dessa teorierhar som utgångspunkt förklarat vad som gör individer motiverade, däremot saknade jag enbeskrivning hur en ledare skall agera för att skapa motivation hos sin personal.

Arbetsmiljöns inverkan på produktkvalitet: motivation, engagemang och kreativitet

Emhart Glass är världens främsta tillverkare av processutrustning för tillverkning av glasflaskor, glasburkar mm. Emhart Glass innefattar Emhart Glass Sweden AB som är koncernens producent av tekniskt och kvalitativt ledande glasformningsmaskiner, utrustning för ombyggnationer samt reservdelar. Emhart Glass Sweden AB är uppdelade i två enheter, en i Örebro och en i Sundsvall. Detta examensarbete är utfört under hösten 2005 på Emhart Glass Sweden AB i Sundsvall. Det finns en allt tydligare insikt om att möjligheterna att nå hög kvalitet är kopplade till den arbetsmiljö och de möjligheter till arbetsutveckling som företaget kan erbjuda. Motivation, delaktighet och engagemang är tre begrepp som står nära sammankopplade såväl med varandra som med kvalitet och tillfredställelse hos kund och medarbetare.

Arbetsmiljöns inverkan på produktkvalitet: motivation, engagemang och kreativitet

Emhart Glass är världens främsta tillverkare av processutrustning för tillverkning av glasflaskor, glasburkar mm. Emhart Glass innefattar Emhart Glass Sweden AB som är koncernens producent av tekniskt och kvalitativt ledande glasformningsmaskiner, utrustning för ombyggnationer samt reservdelar. Emhart Glass Sweden AB är uppdelade i två enheter, en i Örebro och en i Sundsvall. Detta examensarbete är utfört under hösten 2005 på Emhart Glass Sweden AB i Sundsvall. Det finns en allt tydligare insikt om att möjligheterna att nå hög kvalitet är kopplade till den arbetsmiljö och de möjligheter till arbetsutveckling som företaget kan erbjuda.

Näckrosen : ett projekt om temporär landskapsarkitektur

Temporär landskapsarkitektur är projekt som har en tydlig start- och slutpunkt där tidsaspekten verkar som en designfaktor. De kan vara från timmar till år och fyller ett specifikt syfte under en begränsad tid. Denna typ av arkitektur kan medföra många fördelar som den permanenta arkitekturen har svårt med. Den kan bland annat skapa utrymme för att testa lösningar i full skala eller inspirera bestående projekt. Den kan erbjuda en Kreativ miljö med mötesplatser för befolkningen eller fylla ett rådande behov under en krissituation.

Utveckling av källsorteringskärl för bensinstationer

Denna rapport är resultatet av utformningen av ett källsorteringskärl avsett för användning på bensinstationer. Uppdragsgivaren Återvinningslösningar i Norr AB har tidigare erfarenhet från källsorteringsmarknaden med sin produkt Sortify som är ett källsorteringskärl avsett för allmänna utomhusmiljöer. Projektet var från början tänkt att leda till en produkt avsedd för inomhusmiljöer men tog en vändning när uppdragsgivaren såg stor potential i att utveckla ett av koncepten anpassat till bensinstationer.I början utfördes en förstudie för att skapa en bra kunskapsgrund för resten av projektet. Det lästes på om bland annat källsortering och återvinning och marknaden för avfallskärl undersöktes. För att hitta olika problem med användande och skötsel av avfallskärl lämnades dels en enkät ut till privatpersoner samt att intervjuer hölls med anställda på Luleå kommun.

Att motivera för kreativitet : En kvalitativ studie om projektledare inom reklambranschen

Reklambranschen är en bransch som lägger mycket fokus och stort värde på skapandet av originalitet och nytänkande för att frambringa effektiva lösningar. Reklam handlar om att påverka en individ och skapa reaktioner, vilket kan leda till att personen köper den marknadsförda produkten eller tjänsten. En reklambyrås vardag är att arbeta med flera olika uppdrag i varierade storlekar och projektledaren kan leda runt tjugo projekt samtidigt. Projektgruppen har en ständigt tuff utmaning att överträffa sig själva och kundens önskemål för att slå igenom marknaden samt nå ut till konsumenten. Projektledaren har en viktig roll i denna process genom att både leda sina medarbetare och att motivera dem till att vara Kreativa.Denna studie har som syfte att studera samt ge exempel på hur projektledare på en reklambyrå motiverar Kreativiteten hos projektdeltagarna.

Alla är schyssta mot varandra här, det sitter liksom i väggarna: en studie om ungdomars motiv till att besöka fritidsgårdar

Ungdomar efterfrågar fritidsgårdar. I denna studie finns exempel på vad som motiverar fritidsgårdsbesökare att tillbringa sin fritid på fritidsgårdar. Här finns även förslag från ungdomar på vad en fritidsgårdsverksamhet kan göra för att vara en attraktiv mötesplats för unga. Debatten om fritidsgårdars funktion och uppdrag är en ständigt pågående diskussion. Ett antal företrädare för verksamheter, kommuner, skribenter och utredare har bidragit med sina erfarenheter och synpunkter.

Så säljer man välgörenhet : om PR, opinionsbildning och lobbying i ideella organisationer

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ideella organisationer arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot allmänheten och politiska beslutsfattare. Jag ville se hur organisationer direkt, eller via opinion, går tillväga för att påverka ett politiskt beslut eller skapa uppmärksamhet för sina frågor. Jag ville också se hur organisationer arbetar med PR och informationsverksamhet. Metoden jag har använt mig av är kvalitativa samtalsintervjuer med fem olika ideella organisationer; Röda Korset, Rädda Barnen, Läkare utan Gränser, Amnesty International och Kvinna till Kvinna. Studien berör teorier om lobbying, opinionsbildning, intresseorganisationer samt mediers inflytande över opinion och politik.Organisationerna påpekade vikten av att ha opinionen med sig om man ville påverka politiska beslut.

I begynnelsen skapade Gud ett kreativt klimat : Personalrörlighetens påverkan på organisationens kreativa klimat

I vårt arbete har vi undersökt sambandet mellan företagens Kreativa klimat och personalrörlighet.Genomgång har även gjorts av olika teorier kring ledarskapets påverkan på företagets Kreativa klimat. Den svenska arbetsrättslagstiftningens påverkan på personalrörlighet har behandlats både i ett nationellt perspektiv och i en internationell jämförelse.Vi har genomfört en enkätundersökning på 196 företag i Värmland, där vi undersökt sambandet mellan personalrörlighet och det Kreativa klimatet i de företagen. Vårt urval bestod av företag som extremt mycket ökat respektive minskat antal anställda under 2005, samt de företag som hade en extremt låg förändring av antalet anställda under samma år.Delar av Ekvalls undersökningsinstrument (CCQ) har använts i enkäten, med fokus på de klimatdimensioner som verkar främjande för radikala innovationer.Materialet redovisas för respektive klimatdimension: frihet, debatt, risk och livfullhet. En geografisk uppdelning har även gjorts för östra Värmland, västra Värmland samt Karlstadregionen. Resultatet är även redovisat per bransch.Avslutningsvis diskuterar vi resultatet och sättet att genomföra undersökningen.

Nästa generations vattensängsvärmare

Denna rapport innefattar ett examensarbete av Manne Hellsing, studerande på Mälardalens Högskola inom Ingenjörsprogrammet, Innovation och produktdesign.Uppdraget har utförts för och på företaget Calesco i Kolbäck och utfördes mellan den 1/4-2013 och den 13/6-2013. Det uppdrag som delades ut av Calesco bestod av att konstruera en ny typ av vattensängsvärmare, med någon form av trådlös styrning. I detta arbete ingick att undersöka vilken väg som var den rätta att gå med framtidens vattensängsvärmare samt att skapa en prototyp av konceptet.För att kunna angripa problemet på rätt sätt utfördes noggranna förstudier i början av projektet. Med hjälp av undersökningar av befintliga produkter i Calescos sortiment och undersökningar av konkurrerande produkter skapades ett bra grundmaterial för att kunna fastställa vad problemet faktiskt var och i vilken riktning projektet borde gå. Nuvarande produkter undersöktes med en bred grund där all information snappades upp, oavsett hur viktig eller oviktig den till synes var.

En projektering av Östregård med en historisk ansats :

SAMMANFATTNING Trädgården har idag blivit en Kreativ mötesplats för både det professionella skapandet och den breda folkliga aktiviteten. Varje trädgård har en historia att berätta, den är till hjälp när man ska förstå, planera och utforma trädgården efter sina önskemål och förväntningar. Bakgrunden till detta arbete är min fascination för trädgårdar, mitt intresse för anläggning och därtill min Landskapsingenjörsutbildning främst med kursen Projektering för Landskapsingenjörer som stärkt mitt intresse för projektering. I detta arbete har jag projekterat en trädgård åt några bekanta där jag tagit hänsyn till gårdens historia, Sveriges trädgårdshistoria samt ägarnas önskemål. Gården ligger på landet och tillhör Älmhults kommun i södra Småland. Det är en gammal gård som stått öde sedan 1970 tills för två år sedan då Anna-Moa Lange och Jon Lindskog köpte gården.

Utveckling av butiksinredning för dagligvaruhandeln: Inbyggnad till potatishiss, löklåda, bakpotatislåda, diverse tillbehör och produktställ

Detta examensarbete för utbildningen Teknisk design LTU har genomförts 2010-2011 i samarbete med Grafix Inredning AB som arbetar med design av system för marknadsföring för butik och offentliga miljöer. Uppgiften har varit att utveckla butiksinredning till dagligvaruhandeln, närmare bestämt en inbyggnad av en potatishiss, löklåda, bakpotatislåda, tillbehör till rotfruktssystemet och produktställ. I dagsläget känner företaget ett behov av att vidareutveckla både sitt rotfruktssystem och sina produktställ då de inte känner sig konkurrenskraftiga inom dessa områden. Utvecklingen gäller att en ny form och funktion för inbyggnaden, lök- och bakpotatislådorna ska tas fram, att utveckla nya typer av tillbehör till rotfruktssystemet samt att ta fram produktställ för att bredda företagets nuvarande utbud av dessa.En förstudie inleddes där intervjuer med inköpsansvariga för inredning, butiksanställda och kunder genomfördes i fyra dagligvarubutiker i Luleå. Detta gjordes för att undersöka hur dagsläget ser ut samt att undersöka vad som var viktigt för de olika parterna när det kommer till rotsakssystemet och produktställ.

Lika men ändå olika : -Finns det intraprenöriella revisionsföretag?

SAMMANFATTNINGDet finns en tjänst som nästan alla företagare i Sverige behöver använda, den kallas revision. Revision är för närvarande lagstadgad, vilket innebär att de företag som omfattas av lagen måste använda tjänsten. Idag pågår det en debatt som behandlar revisionsplikten och om den skall finnas kvar. Om revisionsplikten förändras kommer detta påverka revisionsföretagen då det finns en möjlighet att en del av deras kunder inte kommer att fortsätta använda revisionstjänsten, vilket innebär att revisionsföretagens kundgrupp kan urholkas.Vi vill därför undersöka hur revisionsföretagen kan hantera effekten av revisionspliktens förändring och undrar om intraprenörskap kan vara ett hjälpmedel för revisionsföretagen, för att behålla sin kundgrupp. Detta då de intraprenöriella företagen har medarbetare som är Kreativa, innovativa och samarbetsvilliga.

Hur bodde din banan? : En kvalitativ studie om konsumenters attityder till information om en specifik produkts exakta ursprungsmiljö

Att den rika västvärlden måste behärska sin konsumtion är ett synsätt som har fått stort genomslag. Miljöproblemen växer och arbetare utnyttjas runt om i världen. När frågor om hållbarhet uppmärksammas alltmer, får även etisk konsumtion ökad uppmärksamhet. Samtidigt som efterfrågan av etiska produkter ökar och företags ansvarstagande aktiviteter ökar har en viss problematik med kommunikation mellan företag och konsumenter uppmärksammats. Samtidigt som konsumenter efterfrågar mer information att grunda sina etiska val på så dömer de lätt ut företags etiska agerande som skenheligt.Ett nytt sätt att informera om ansvarstagande aktiviteter ser vi hos Dole Organic.

Dialog, engagemang & neutralitet : Vad gör en professionell facilitator?

I denna uppsats ställer jag mig frågan vilken praktisk kunskap jag har, i min yrkesroll som professionell facilitator.  En professionell facilitator är en för gruppen neutral mötesledare vars huvudsakliga syfte är att planera, förbereda och genomföra arbetsmöten och workshops som bygger på dialog, engagemang och delaktighet. Inte sällan med inriktning på erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling.Men, vad är det jag gör när jag skapar delaktighet och engagemang i en grupp, när jag får deltagarna att se sakfrågan i ett större sammanhang och genom olika metodval ger dem förutsättningar till konstruktiva dialoger? När jag underlättar för deltagare att inte bara närvara fysiskt under ett möte utan säkerställer att alla i gruppen aktivt deltar och bidrar till ett konkret resultat.Uppsatsen har skrivits inom ramen för magisterprogrammet i yrkeskunnande och professionsutveckling vid Linnéuniversitetet i Växjö under våren 2013. Empirin utgörs av de reflekterande texter som jag har skrivit inom ramen för kurserna mellan åren 2011-2013, baserade på 18 års erfarenhet av att leda och facilitera arbetsmöten och workshops. Mina erfarenheter har jag kopplat ihop med de olika teorierna inom ämnesområdet yrkeskunnande och professionsutveckling.Resultatet av uppsatsen vittnar om att mina erfarenheter och min praktiska kunskap har jag fått genom att öva och utveckla en känsla för olika människors och gruppers beteenden.

<- Föregående sida 24 Nästa sida ->