
Sökresultat:
311 Uppsatser om Konsumentbeteende - Sida 9 av 21
Är grönt mode skönt? Unga kvinnliga modekonsumenters attityd gentemot hållbart mode.
I denna uppsats undersöker vi unga kvinnliga modekonsumenters attityder gentemot hållbart mode. Vi studerar också deras upplevda skillnad mellan hållbart och vanligt mode. Slutligen undersöks på vilket sätt de mjuka värdena påverkas av den hållbara egenskapen. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med sex kvinnliga respondenter i åldern 29-35 år. Resultaten har analyserats med hjälp av Maslow´s behovspyramid, ABC-modellen, konsumtentbeteende enligt Kotler et al.
Spelstreamingens påverkan på tv- och dataspelsmarknadens konsumenter
Titel: Spelstreamingens påverkan på tv- och dataspelsmarknadens konsumenter. Författare: Alexander Farman & Emil Frick. Handledare: Ossi Pesämaa. Institution: Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap, Blekinge Tekniska högskola. Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 högskolepoäng.
Kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av ny mobiltelefon i Mellanöstern
I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av en ny mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket även är syftet med undersökningen. Genom att använda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om Konsumentbeteenden skapas utifrån dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förväntade Konsumentbeteenden vid val av ny mobiltelefon och jämförs med en liknande konkret modell grundad på 45 intervjuer med konsumenter i de tre länderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs även med det världsledande mobiltelefonföretaget Nokia för att få med företagets perspektiv om uppsatsämnet. Jag föreslår därefter kulturella faktorer för mobiltelefonföretag att ta hänsyn till och åtgärder att vidta för att vinna marknadsandelar.
Är grönt mode skönt? Unga kvinnliga modekonsumenters attityd gentemot hållbart mode.
I denna uppsats undersöker vi unga kvinnliga modekonsumenters attityder
gentemot hållbart mode. Vi studerar också deras upplevda skillnad mellan
hållbart och vanligt mode. Slutligen undersöks på vilket sätt de mjuka värdena
påverkas av den hållbara
egenskapen. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med sex kvinnliga
respondenter i åldern 29-35 år. Resultaten har analyserats med hjälp av Maslow´s
behovspyramid, ABC-modellen, konsumtentbeteende enligt Kotler et al.
Intentioner till hållbart konsumentbeteende : Med fokus på hållbara fonder
Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lärare ser på sin pedagogiska förmåga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svårigheter, samt vilka kunskaper lärare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svårigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde använda sig av, samt hur de såg på inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lärarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och åsikter kring forskningsfrågorna. Resultatet visar att möjligheter och svårigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med särskilda behov är en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lärarna är beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lära sig hur de på bästa sätt kan bemöta dessa elever.
Framtidens Gästinformation : -En studie för att utveckla funktionell gästinformation som möter gästernas behov i Destination Vemdalen
Syftet med den här studien har varit att analysera informationsbehovet hos vemdalsområdets besökare för att se hur Destination Vemdalen AB i framtiden skall bedriva en funktionell gästinformation som möter konsumenternas behov. Här vill vi bidra med ett ramverk för en hållbar verksamhet i framtiden. Undersökningen är baserad på en enkätundersökning bland Destination Vemdalens besökare, intervjuer med personer på strategiska poster inom turismnäringen samt informella intervjuer med aktörer i position med mycket gästkontakt där allmän service efterfrågas. Studien har visat att turistbyråns roll är föråldrad och att en teknisk revolution inom gästinformationens utveckling måste till för att möta konsumenternas behov. Vidare visar undersökningen att besökarna litar mer på fysiska personer än digitala källor, dock använder sig många av den nya tekniken av praktiska skäl då den är mer tillgänglig.
Inhyrd personals möjlighet till kompetensutveckling
Titel: Spelstreamingens påverkan på tv- och dataspelsmarknadens konsumenter. Författare: Alexander Farman & Emil Frick. Handledare: Ossi Pesämaa. Institution: Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap, Blekinge Tekniska högskola. Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 högskolepoäng.
Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe
Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. För att utreda om ett sådant attityd-beteende-gap föreligger även gällande Fairtrademärkt kaffe genomför vi en enkätstudie där vi mäter attityden till Fairtrademärkt kaffe och jämför detta resultat med köpbeteendeobservationer. Vi finner en övervägande positiv attityd i enkätundersökningen men trots detta visar observationerna på en låg köpfrekvensen av Fairtrademärkt kaffe. Vi kan således konstatera att ett attityd-beteende-gap existerar i vår studie.
Mycket snack och lite verkstad - En longitudinell studie av NPS och konsumentbeteende
The Net Promoter Score (NPS) has been claimed to be the single most reliable indicator of firm growth and has gained wide adoption among companies in a broad range of industries. This is despite a lack of rigorous scientific testing. The purpose of this study is to examine the predictive strength of the question "How likely are you to recommend [.] to your friends and colleagues " that the metric is based on: how well does it actually predict future consumer behavior Furthermore, the report aims to create a greater understanding of the factors that explain a person's word of mouth (WOM) intention and which behaviours cause that intention to change. A longitudinal study was conducted of 304 consumers' WOM intention regarding two non-carbonated drinks and their subsequent WOM and purchase behavior. The analyses show that the behaviors are captured by the metric to some extent.
Spelstreamingens påverkan på tv- och dataspelsmarknadens konsumenter
Titel: Spelstreamingens påverkan på tv- och dataspelsmarknadens konsumenter.
Författare: Alexander Farman & Emil Frick.
Handledare: Ossi Pesämaa.
Institution: Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap, Blekinge Tekniska
högskola.
Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 högskolepoäng.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av en tolkande ansats förstå hur
spelstreaming
påverkar Konsumentbeteende på tv- och dataspelsmarknaden.
Metod: I den här uppsatsen har vi använt oss av litteraturstudier och
intervjuer.
Slutsats: Spelstreamingplattformen kan likt deltagande marknadsföring ses som
ett system
där konsumenter samproducerar attityder gentemot produkter och varumärken. I
detta system
konsumeras och produceras produkterfarenheterna samtidigt. Förväntningar som
kan ställas
på systemet är att attityder i stor utsträckning påverkas av konsumenterna
själva vilket sker
genom eWOM-meddelanden. Hur eWOM-meddelanden mottags, påverkas kraftigt av
WOMU-faktorn expertis, vilket spelstreamare kan producera. Spelstreamare kan
även
producera ett underhållningsvärde som har nästan lika stark påverkan på
konsumenten som
expertis, vilket gör att även underhållningsvärde bör ses som en WOMU-faktor på
tv- och
dataspelsmarknaden..
Motivation och Bostadsköp : Self Determination Theory ur ett konsumentperspektiv
Studiens syfte: Vårt syfte är att med hjälp av en enkätundersökning och etablerade motivationsteorier ta reda på vad som motiverar konsumenter inför ett bostadsköp.Metod: Vi har använt oss av en kvantitativ metod och informationen har samlats in med hjälp av en elektronisk enkätundersökning för att sedan kopplas till Self Determination Theory (SDT).Resultat & slutsats: Resultatet analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS. Faktoranalysen resulterade i 13 faktorer, vilket slutligen gav en bild av 6 olika typer av konsumenter som alla motiveras på olika sätt.Förslag till fortsatt forskning: SDT skulle kunna användas på fler konsumentområden såsom upplevelser, resor eller för att ta reda på varför vi köper olika typer av varor.Uppsatsens bidrag: Vårt examensarbete har bidragit med att identifiera de motiv som driver oss till bostadsköp. Studien har visat att SDT kan vara ett lämpligt verktyg för framtidens fastighetsmäklare och att resultatet kan vara användbart i fastighetsmäklarrollen. .
E-handel : Vilka faktorer styr vid valet att handla kla?der via Internet?
Internet har blivit na?stintill oumba?rligt i dagens va?rld. Fra?n online-spel till e-handel och fra?n kommunikationskanaler till ett informativt na?t, a?r Internet fo?rmodligen en av de mest framtra?ngande och vitt spridda uppfinningarna av va?r tid. Medan sa?kerheten kring anva?ndandet av Internet har diskuterats vilt sa? har anva?ndbarheten av Internet i olika omra?den inte utforskats till samma grad.
E-handel med Kläder : en marknadsundersökning
ABSTRACT Purpose: The purpose of the thesis is to examine and explain which consumers who choose to, or not choose to, shop for clothes via Internet. This will give businesses, and the reader, a better understanding on the views, of customers, on E-business with clothes. Procedure: A quantitative market research has been performed through a survey. Also the gathering of the material and the analysis is done with quantitative methods. The primary sources dominate the thesis.
En kvantitativ studie om vad som präglar konsumenter vid köp av kött
Syfte med uppsatsen är att ur ett konsumentperspektiv:Analysera vilka faktorer som är av betydelse vid köp av kött.Klargöra sambandet mellan köpfrekvens samt kundernas krav på produkten.Tydliggöra varumärkets roll i köpprocessen av kött.Vi har i denna uppsats valt att göra en kvantitativ studie som kommit att anta en deduktiv karaktär. Det empiriska materialet bygger på en enkät bestående av sex frågor, 15 påståenden samt möjlighet att ge övriga kommentarer. Detta för att undersöka, ur ett konsumentperspektiv, faktorer som är av betydelse vid köp av kött. Vi valde att komplettera det empiriska materialet med två djupintervjuer med respondenter som besitter stor kunskap inom ämnet.Vi har genom analys och slutsatsarbete identifierat att konsumenter som befinner sig på matmötesplatser värderar faktorer som smak, kvalitet, pris samt ursprung när de köper kött. Det har även framkommit att de konsumenter som köper kött mer frekvent värderar smak och kvalitet högre än de konsumenter som köper kött mer sällan.
Att våga skicka in pengarna - en studie om tillit och trygghet inom e-handel
Internet har under de senaste decennierna haft en explosionsartad utveckling och transparensen som finns har öppnat många nya dörrar. Tillgängligheten har lett till att e-handel tar allt fler marknadsandelar och blir allt vanligare. Detta har dock väckt diskussion kring tillit och trygghet på Internet i allmänhet och vid e-handel i synnerhet. Avsikten med studien är att utröna vad det är som skapar tillit vid e-handel och syftet är att bidra med nya tillskott till den redan befintliga forskningen. Via en kvalitativ undersökning med personliga konsumentintervjuer som forskningsmetod har nya aspekter inom e-handel och tillit plockats fram.