Sök:

Sökresultat:

1194 Uppsatser om Komplexa informationsmiljöer - Sida 60 av 80

Kan en tjÀnsteverksamhet effektiviseras utan att det inverkar negativt pÄ dess servicekvalitet?

Telekombranschen stÄr idag inför en rad olika utmaningar. Bland annat erbjuds varor och tjÀnster som Àr komplexa och de informationssystem som anvÀnds Àr ofta eller inte alls anpassade efter de egna sÀljprocesserna. Samtidigt har produkterna som telekombranschen erbjuder fÄtt minskad betydelse dÄ aktörernas produkter Àr mycket lika varandra. Till följd av detta har servicekvaliteten fÄtt en ökad betydelse samtidigt som denna pÄverkar verksamhetens effektivitet.Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att genom en fallstudie hos ett telekombolag identifiera faktorer och omrÄden som effektiviserar verksamheten utan att servicekvaliteten försÀmras. Vi har utgÄtt frÄn tvÄ frÄgestÀllningar dÀr vi valt att undersöka hur tjÀnsteverksamheter kan effektiviseras utan att det kompromissas pÄ servicekvaliteten.

VÄrdpersonalens upplevelse av att vÄrda patienter som lever i hemlöshet : En litteraturöversikt

Bakgrund: Begreppet hemlöshet innefattar flera situationer. Det Àr svÄrt att veta hur mÄnga hemlösa personer som befinner sig i Sverige dÄ hemlöshet Àven innefattar de som lever utan uppehÄllstillstÄnd, papperslösa och asylsökande. Hemlösa personer löper en högre risk av att drabbas av bÄde fysisk och psykisk ohÀlsa och dÄliga erfarenheter av vÄrden kombinerat med en begrÀnsad ekonomi och oklarheter vart i vÄrden de ska vÀnda sig kan göra att hemlösa inte uppsöker vÄrden. Sedan 2013 har bÄde asylsökande och papperslösa rÀtt till vÄrd som inte kan anstÄ och enligt hÀlso-sjukvÄrds lagen ska vÄrden ges med respekt pÄ lika villkor. Trots detta sker det att papperlösa och asylsökande nekas vÄrd.Syfte: Att beskriva sjukvÄrdspersonals upplevelse av att vÄrda patienter som lever i hemlöshet.Metod: Litteraturöversikt med nio vetenskapliga artiklar som valdes ut frÄn databasen Cinahl Complete, Swepub, Pubmed, PsycINFO och Academic Search Complete.

Blockchain-teknik som ett verktyg f?r f?retags h?llbarhetskommunikation

Bakgrund och problembeskrivning: Nutida leverant?rskedjor som str?cker sig ?ver flera l?nder och industrier, har blivit alltmer komplexa och kr?ver integrering av ekologiska och sociala ?verv?ganden. En viktig aspekt vid den integreringen ?r transparent kommunikation av h?llbarhetsinsatser och prestanda, vilket ?r avg?rande f?r f?retags ?verlevnad. Teknologiska innovationer som blockchain-tekniken utforskas som potentiella l?sningar f?r att f?rb?ttra sp?rbarhet och transparens i leverant?rskedjor, vilket kan m?ta intressenternas krav samt gynna f?retaget och samh?llet i stort. Syfte: Studien unders?ker implementeringen av blockchain-tekniken i ett livsmedelsf?retags leverant?rskedja med fokus p? sp?rbarhet och transparens f?r h?llbarhetskommunikation. Genom att identifiera och utv?rdera dess potential syftar studien till att ge insikter om blockchain-teknikens roll i h?llbarhetskommunikation mellan olika akt?rer, inklusive konsumenter, i leverant?rskedjan. Metod: Uppsatsens forskningsdesign och metod ?r av kvalitativ karakt?r. I denna studie har empirisk data samlats in fr?n ?rsrapporter, webbsidor och pressreleaser.

KvalitetssÀkring i skolhÀlsovÄrden Svenska skolsköterskors erfarenheter av uppdraget kvalitetssÀkring

Studiens syfte Àr att beskriva svenska skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med kvalitetssÀkring inom skolhÀlsovÄrdens kontext och hur den egna reflektionen kan Äterkopplas till verksamheten. Skolsköterskan arbetar ofta ensam och sjÀlvstÀndigt med ett fokus pÄ det förebyggande arbetet gentemot eleven samtidigt som det lagstadgade kvalitetssÀkringsuppdraget skall vara integrerat i den planerade verksamheten och dÀr skall vara ett underlag för metodutveckling. SkolhÀlsovÄrden kan ses som en egen vÄrdorganisation dÄ verksamheten bedrivs i nÀra möte med elev och skolans utformning vilket Àven innebÀr en lokal förankring och dialog med ansvarig vÄrdgivare. I studien har en öppen intervju gjorts med fem skolsköterskor och analysen har skett med hjÀlp av en kvalitativ induktiv ansats vilket innebÀr en möjlighet att beskriva skillnader och likheter ur materialet. TvÄ olika domÀner framtrÀdde och berörde syftet ?Att bli stÀrkt och bekrÀftad i sin yrkesroll samt Att inte ha mandat för sitt uppdrag, en kÀnsla av att inte vara vÀrdefull och som har sin förankring i analysprocessens olika nivÄer dÀr kategorierna sammanförs inom domÀnerna.

Uppdragsrelationer i en internationell kontext

Sammanfattning ProblembeskrivningBrist pÄ marknadskunskap vid utlandsetableringar leder till att svenska företag mÄnga gÄnger vÀljer att ge i uppdrag till utlÀndska aktörer att representera dem pÄ frÀmmande marknader. Uppdragsrelationer Àr komplexa företeelser och leder ofta till motsÀttningar, frÀmst pÄ grund av skiljda mÄlsÀttningar, osÀkerhet och brist pÄ förtroende mellan de inblandade. Vilka faktorer pÄverkar den utlÀndska uppdragstagaren beteendemönster och hur ska den svenska uppdragsgivaren försÀkra sig om att denne agerar i företagets intresse? Syftet med uppsatsen Àr att ur ett agent ? principal teoretiskt perspektiv beskriva, analysera och slutligen generera ny kunskap kring uppdragsrelationer mellan svenska företag och deras samarbetspartner pÄ utlÀndska marknader. FrÄgestÀllningar - Hur kan uppdragsrelationen mellan fallföretaget Oscar Jacobson och deras ÄterförsÀljare pÄ utlÀndska marknader beskrivas ur ett agent ? principal teoretiskt perspektiv?- Vilka begrÀnsningar kan urskiljas i relationen mellan en svensk uppdragsgivare och en utlÀndsk samarbetspartner? - PÄ vilket sÀtt kan relationsmarknadsföring tillÀmpas som strategiskt verktyg för att förbÀttra relationen mellan en svensk uppdragsgivare och en utlÀndsk samarbetspartner? Metod Uppsatsens författare har tillÀmpat ett abduktivt tillvÀgagÄngssÀtt och har genom kvalitativa intervjuer samlat in empiriskt material genom dels en fallstudie pÄ Oscar Jacobson och dels intervjuer med ExportrÄdet och Svenska Handelskammaren.

Med sikte pÄ ny intÀktsredovisning: IASB / FASB:s intÀktsprojekt

Redovisning av intÀkter Àr ett av de största och viktigaste omrÄden normgivare, redovisningsskyldiga och revisorer arbetar med. Den nuvarande europeiska och amerikanska regleringen för intÀkter har brister i form av inkonsekventa och ofullstÀndiga regler. Behovet av en ny intÀktsstandard har vÀxt fram, inte minst pÄ grund av att företagens transaktioner blivit allt mer komplexa. Under 2002 pÄbörjade dÀrför FASB och IASB ett samarbete med mÄlet att nÄ en gemensam intÀktsstandard. Projektet har nu nÄtt sÄ lÄngt att de arbetar utifrÄn tvÄ olika modeller för att redovisa intÀkter.

Reproduktion av politiska ideologier i datorspel : Fallstudie av Democracy 3

Bakgrund:I den svenska skolan har det under en lÀngre tid funnits olika pedagogiska, beslutsbaserade rollspel i undervisningen. Nu har skolan digitaliserats, vilket har öppnat upp för datorspel i undervisningen, frÀmst inom matematik och sprÄkliga Àmnen. SamhÀllskunskapen Àr ett mer komplext Àmne att reproducera och dÀrför har inte dataspel i undervisningen anvÀnts i lika stor utstrÀckning. I och med den tekniska utvecklingen, kan spel Äterskapa mer komplexa företeelser och har dÀrför möjligheten att inkluderas i fler skolÀmnen Àn tidigare. Spelindustrin Àr idag i en position, grafiskt och tekniskt, dÀr det gÄr att simulera hela lÀnder, historiska hÀndelser och hela ekonomier med varierande komplexitet.

Konsulters pÄverkansmöjlighet under införandet av ett affÀrsystem : En utredning av konsulters egenskap att pÄverka utifrÄn variablerna legitimitet, angelÀgenhet och makt

VÀl fungerande affÀrssystem utgör idag en viktig del i företag och organisationers verksamhet. TyvÀrr Àr systemen som regel komplexa varför risken för problem och misslyckanden Àr uppenbara. DÄ tillrÀcklig kunskap och erfarenhet frÄn implementeringsarbeten dessutom ofta saknas i organisationer kontrakteras inte sÀllan externa konsulter för att bidra med hjÀlp. Att försöka underlÀtta ett implementeringsarbete genom att involvera externa konsulter kan dock skapa svÄrigheter av olika slag t.ex beroende pÄ en komplex relationsbild mellan konsulten i frÄga och klientorganisationens ingÄende aktörer.Denna studie antar en kvalitativ forskningsinriktning dÀr datainsamlingen skett genom ett antal semistrukturerade intervjuer med externa konsulter vars arbete involverar implementering av affÀrssystem. Studiens syfte Àr att undersöka vilka möjligheter externa konsulter anser sig ha att pÄverka implementering beroende pÄ sin positionering i relation till klientorganisationen och dess olika ingÄende parter.Analysarbetet baseras pÄ Mitchell et al.Žs (1997) Stakeholder-teori, dÀr attributen makt/inflytande(P), legitimitet (L) och angelÀgenhet (U) anvÀnds för att positionera konsulterna.

HÄllbar utveckling i klÀdföretag - en studie i miljöhÀnsyn

HÄllbar utveckling och Corporate Social Responsibility (CSR) har under det senaste decenniet utvecklats till viktiga och vedertagna begrepp inom den svenska klÀdbranschen. Under de senaste Ären har konsumtionen av textilier ökat markant samtidigt som produktionen har förflyttats till lÄgkostnadslÀnder, vilket har resulterat i en komplex internationell vÀrdekedja. I kombination med dagens transparenta media samt miljömedvetna slutkonsumenter ökar kraven pÄ företagen att bedriva ett aktivt hÄllbarhetsarbete. Denna studie behandlar klÀdföretag pÄ den svenska marknadens komplexa arbete kring hÄllbar utveckling. DÄ tidigare forskning frÀmst skildrat Àmnet utifrÄn ett socialekonomiskt perspektiv, infann sig intresset att skapa en studie ur en miljörelaterad synvinkel.Den övergripande problemformuleringen Àr sÄledes att studera hur klÀdföretag pÄ den svenska marknaden arbetar med hÄllbar utveckling inom verksamheten.

RISKfree ? ett system för riskhantering inom programvaruprojekt

RISKfree ? ett system för riskhantering inom programvaruprojektI dagens IT-centrerade vÀrld sker utvecklingen av hÄrdvara och programvara i en rasande takt. Om ett företag skall ha möjlighet att vara konkurrenskraftigt i denna utvecklingstakt, krÀvs det snabba och effektiva metoder i utvecklingsprocessen. Dessa krav frÄn omvÀrlden pÄ nya och mer komplexa produkter och tjÀnster innebÀr ofta nya och större risker för ett utvecklingsprojekt; bÄde ekonomiska som tidsmÀssiga.Analyser av programvaruprojekt som har misslyckats visar att mÄnga av deras problem och risker kunde ha undvikits eller Ätminstone drastiskt reducerats med hjÀlp av riskhantering. Oftast Àr det en optimistisk entusiasm över projektet som överskuggar viktiga varningssignaler om risker och problem enligt B.W.

Politiker som varumÀrke : En studie om Personal Branding bland svenska Riksdagens partiledare

Bakgrund: Politiska partiers ideologier börjar allt mer likna varandra och placerar sig i mitten av höger- vÀnsterskalan i kamp om vÀljarna. Under valperioden lÀggs mer fokus pÄ partiledarens Personal Branding. Partiledaren behöver sÀlja sin ogripbara och komplexa produkt för att skapa positiva uppfattningar hos vÀljarna.FrÄgestÀllningar: Hur uppfattar riksdagspartierna den egna partiledares Personal Branding? Hur uppfattar vÀljarna riksdagspartiernas Personal Branding hos partiledarna?, Vilka likheter och skillnader finns mellan riksdagspartiernas uppfattning jÀmfört med vÀljarnas uppfattning pÄ Personal Branding?Syfte: Syfte med studien Àr att analysera Svenska Riksdagens partiledares Personal Branding. Analysen kommer dels bestÄ av Riksdagspartiernas uppfattning om den egna partiledaren och vÀljarnas uppfattning om partiledarnas Personal Branding.

FörbÀttring av IKEAs Kvalitetstester och Hantering av KundklagomÄl : - Köksluckor och BÀnkskivor

IKEA grundades 1943 av Ingvar Kamprad och ÄterförsÀljs idag i 44 lÀnder runt om i vÀrlden. Med den 25-Ärs garanti pÄ kök som IKEA erbjuder har det blivit allt viktigare för dem att bekrÀfta kvaliteten pÄ kökssortimentet och hur tillfredsstÀlld kunden Àr.Syftet med detta examensarbete har varit att identifiera de mest kritiska faktorerna för köksfronter och bÀnkskivor baserat pÄ nuvarande kundklagomÄl och vilka testmetoder som kan anvÀndas för att testa dessa faktorer i produktutvecklingsprocessen. DÀrutöver har IKEAs hantering av kundklagomÄl studerats för att undersöka om den skulle kunna förbÀttras för att stödja utformningen av nya produkter.Examensarbetet delades upp i tre steg. Först identifierades de kritiska faktorerna genom intervjuer med kundservice och analys av kundklagomÄl. De mest kritiska faktorerna för köksfronter Àr fuktskador och fÀrg som flagnar eller spricker pÄ lackerade luckor.

Upplevelser av att leva med depression - en litteraturöversikt

Bakgrund: Begreppet hemlöshet innefattar flera situationer. Det Àr svÄrt att veta hur mÄnga hemlösa personer som befinner sig i Sverige dÄ hemlöshet Àven innefattar de som lever utan uppehÄllstillstÄnd, papperslösa och asylsökande. Hemlösa personer löper en högre risk av att drabbas av bÄde fysisk och psykisk ohÀlsa och dÄliga erfarenheter av vÄrden kombinerat med en begrÀnsad ekonomi och oklarheter vart i vÄrden de ska vÀnda sig kan göra att hemlösa inte uppsöker vÄrden. Sedan 2013 har bÄde asylsökande och papperslösa rÀtt till vÄrd som inte kan anstÄ och enligt hÀlso-sjukvÄrds lagen ska vÄrden ges med respekt pÄ lika villkor. Trots detta sker det att papperlösa och asylsökande nekas vÄrd.Syfte: Att beskriva sjukvÄrdspersonals upplevelse av att vÄrda patienter som lever i hemlöshet.Metod: Litteraturöversikt med nio vetenskapliga artiklar som valdes ut frÄn databasen Cinahl Complete, Swepub, Pubmed, PsycINFO och Academic Search Complete.

Metoder för medborgardialog : i samband med framstÀllandet av en översiktsplan

Den hÄllbara staden har blivit en mer angelÀgen frÄga i och med snabbvÀxande stÀder och i frÄgor rörande stadsplanering debatteras det ofta hur den hÄllbara staden ska uppnÄs. Ibland fÄr medborgarna vara med i processen och tycka till, ibland inte. Fokus i den hÀr uppsatsen Àr just hur medborgarna fÄr delta i samtalet, dvs. hurmedborgardialogen gestaltar sig. Syftet med detta examensarbete Àr att utreda de metoder för medborgardialoger som existerar samt attundersöka metodernas för- och nackdelar.En avgrÀnsning Àr att jag har valt att undersöka medborgardialogersom förts under framstÀllandet av översiktsplaner.

Produktionsanalys av komplexa flöden

Leax Mekaniska i Köping har ifrÄgasatt vilka utmaningar och potentiella problem de har i ett specifikt produktionsflöde. MÄlet med detta examensarbete var att identifiera potentiella problem och svÄrigheter i ett sÄdant flöde, och komma pÄ tÀnkbara lösningar samt rekommendationer. Leax Mekaniska Àr inte ensamma om dessa problem. Inom all bearbetande industri har kraven ökat pÄ bl.a. leveranssÀkerhet, toleranser och produktkvalitet.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->