Sök:

Sökresultat:

1194 Uppsatser om Komplexa informationsmiljöer - Sida 2 av 80

Variationsrika uppgifter med syfte att utveckla matematiska förmÄgor : En analys av komplexa tal inom gymnasiekursen Matematik 4

Det finns ett behov av att kombinera förmÄgor och variation i undervisningen i högre kurser pÄ gymnasiet dÄ det uppfattas som att kurserna blir mer abstrakta, ensidiga och lÀroboksbundna. Syftet Àr att höja elevernas mÄluppfyllelse. Genom litteraturstudie av matematisk förmÄga och variationsteori tillverkas eller vÀljs ut exempeluppgifter som sedan analyseras pÄ vilket sÀtt de kan variera. Det visar sig att begreppsförmÄgan varieras mest följt av problemlösningsförmÄgan och bÄda har ovanliga uppgifter som den mest varierbara uppgiftstypen. NÀr det gÀller verklighetsnÀra uppgifter Àr det viktigt att de Àr anpassade till elevernas förkunskaper för att erbjuda meningsfull variation..

SÄrbarhetsanalys av ett infrastrukturnÀtverk - AnvÀndning av nÀtverksteorier för sÄrbarhetsanalys av komplexa nÀtverk

The aim of this report is to examine the possibilities to use network theories to perform vulnerability analysis on complex networks. The scoop of this work is also to improve the possibilities to chart, analyze and present the vulnerability in a power grid. In this report it has been, using power outage statistics, possible to verify, that network theories can be used to evaluate the vulnerability of an infrastructure network. However further studies to establish values on how vulnerable a network is are needed..

TillgÀnglighet som fenomen : Hur sÀljare av komplexa IT-lösningar upplever tillgÀnglighet

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn en fenomenologisk ansats öka förstÄelsen för hur sÀljare av komplexa IT-lösningar upplever flytande arbetstider. Detta gör vi genom vÄr frÄgestÀllning: Hur upplever sÀljare av komplexa IT-lösningar att vara tillgÀngliga? För att fÄ en djupare insikt i Àmnet har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med Ätta respondenter pÄ sju olika företag inom IT-branschen. Den teoretiska utgÄngspunkt vi anvÀnt oss av i denna studie Àr Bourdieus teori om habitus och Goffmans teori om roller. Resultatet frÄn insamlingen av vÄrt empiriska material visar att det hos IT-sÀljare verkar rÄda ett gemensamt habitus utifrÄn hur de beskriver sig sjÀlva, vilka behov de fÄr tillgodosedda genom de krav yrket stÀller pÄ dem samt hur de balanserar sina roller mellan arbete och familjeliv.

Redovisning i komplexa situationer: Hur tolkningar och bedömningar görs för att ge en rÀttvisande bild

I de allra flesta lÀnder regleras redovisningen pÄ ett eller annat sÀtt. Det finns dock ingenting som visar pÄ vilket sÀtt som Àr mest lÀmpligt nÀr det gÀller att framföra en rÀttvisande bild av en verksamhets ekonomiska situation till dess intressenter. Om en situation Àr komplex vilket kÀnnetecknas av svÄrigheter att fÄ en helhetsbild av situationen och osÀkerhet rÄder dÄ situationen Àr svÄrhanterlig och riktlinjer, rekommendationer samt praxis saknas kan en rÀttvisande bild bli svÄrt att förmedla. Stadsomvandlingen av Kiruna Àr en komplex situation dÄ frÀmst för att det i Sverige aldrig hanterats en liknande situation men ocksÄ pÄ grund av att situationen bland annat berör mÄnga olika omrÄden. En fallstudie dÀr syfte Àr att beskriva och analysera utmaningarna inom kommunal redovisning i komplexa situationer genomfördes.

Den Komplexa Bilden : En analys av Roy Anderssons bildskapande och grÀnsöverskridande produktioner inom spel/lÄngfilm och kortfilm samt reklamfilm i relation till dagens visuella kultur utifrÄn ett socialsemiotiskt teoretiskt perspektiv för visuell kommun

Roy Andersson har med sina filmer intresserat och fascinerat mÄnga ÄskÄdare genom Ären, kanske framförallt pÄ grund av filmernas sÀrprÀglade komposition och bildsprÄk. HÀr arbetar han grÀnsöverskridande med orörlig kamera, lÄnga tagningar och djupfokus. SjÀlv stÄr han med övertygelsen att en enda bild kan berÀtta sÄ mycket mer, och dÀrmed göra allt anvÀndande av flera bilder direkt överflödigt. Det filmiska grepp som Roy Andersson anvÀnder sig av grundar sig pÄ vad han sjÀlv kallar för den komplexa bilden inom filmteorin. Den hÀr uppsatsen behandlar Roy Andersson och den komplexa bilden, samt diskuterar kring hans bildsprÄkliga inriktning som han har i förhÄllande till de konventioner som idag förekommer inom bildskapandet och den visuella kulturen.

Implementation av ett Content Management System

Under de senaste Ären har webbplatser blivit allt mer komplexa och informationen som ska visas och hanteras allt större. För att underlÀtta hantering och administration av dessa system har mÄnga CMS-system vuxit fram. Dessa system kan skilja sig mycket betrÀffande pris och funktionalitet, allt frÄn mindre open source system till stora komplexa kommersiellt drivna system. Detta arbete bygger pÄ att skrÀddarsy ett CMS-system för administration och hantering av innehÄll pÄ diverse artist sidor, som hanteras av ett medieföretag. Systemet anvÀnder tekniker som JavaScript, PHP, MySQL som grund för dess uppbyggnad.

Samverkan vid v?rd?verg?ng av ?ldre personer med komplexa v?rd- och omsorgsbehov - den kommunala prim?rv?rdssjuksk?terskans erfarenheter

Bakgrund: S?mre v?rdkvalitet, bristande omv?rdnadsinsatser och on?diga sjukhusinl?ggningar ?r konsekvenser av brister i samverkan f?r ?ldre personer med komplexa v?rd- och omsorgsbehov. F?r samh?llet inneb?r brister i samverkan felaktig f?rdelning av v?rdresurser och h?ga ekonomiska kostnader. H?lso- och sjukv?rd st?r inf?r stora utmaningar i att tillgodose v?rdbehovet hos den ?ldrande befolkningen d?r multisjuklighet ?kar och h?lso- och sjukv?rdsresurser minskar.

Sourcingstrategier för komplexa produkter och system

 Denna uppsats behandlar hur sourcingprocessen av komplexa system pÄ Försvarets Materielverks (FMV) kan struktureras genom att undersöka parametrar som Àr viktiga att beakta vid outsourcing. En del av FMV:s strategi grundar sig i att minska den interna verksamheten och att lÀgga större Ätaganden pÄ leverantörer av systemlösningar, för att pÄ sÄ sÀtt kunna minska behovet av interna resurser. DÀrför blir det viktigt att besvara huruvida systemansvar bör tas av FMV eller av en leverantör.Rapporten behandlar processen om att fatta ett beslut om make-or-buy och nÀr och varför det Àr motiverat att överlÄta systemansvar till leverantörer. McIvors modell om outsourcing anvÀnds för att besvara frÄgan hur FMV bör fatta ett beslut rörande make-or-buy genom att modellen tillÀmpas pÄ tre pÄgÄende projekt. DÀrefter anvÀnds "the strategic supply wheel" för att bedöma vilka parametrar som Àr viktiga att uppfylla bÄde internt och externt vid outsourcing av aktiviteter beroende pÄ om tid, kostnad eller kvalitet Àr prioriterat i respektive projekt.

VÀgval vid offentliga upphandlingar av komplexa tjÀnster

Inledning: Offentliga organisationers upphandlingar Àr ett Àmne som Àr intressant bÄde ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv och ur ett medborgerligt perspektiv. Dels pÄ grund av att den offentliga sektorn utgör en viktig del av den svenska ekonomin och dels för att dessa upphandlingar regleras i den omskrivna och omdebatterade lagstiftning Lagen om offentlig upphandling (LOU). Till detta kan lÀggas de problem och svÄrigheter som existerar vid inköp av komplexa tjÀnster. Syfte: Att analysera hur offentliga organisationer hanterar sina leverantörsrelationer i upphandlingsprocessen för att sÀkerstÀlla en god tjÀnstekvalitet, vid inköp av komplexa tjÀnster, med perspektiv pÄ fri konkurrens och nÀra relationer. Disposition: Vi har valt att disponera vÄr uppsats som en vandring offentliga organisationer vandrar för att nÄ sitt mÄl som vi definierar som god tjÀnstekvalitet.

FrÄn student till lÀrare : en studie om beredskap inför lÀrarrollens komplexitet

Examensarbetets syfte Àr att studera hur nyexaminerade grundskole- och gymnasielÀrareupplever sig ha beredskap för sitt kommande yrkesliv.Studien har genomförts med fem semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet haranalyserats utifrÄn en fenomenografisk ansats dÀr vi har försökt finna likheter och avvikelseride intervjuades uppfattning angÄende sin beredskap. Vi har Àven undersökt likheter ochskillnader mellan de intervjuades uppfattningar och de komplexa problem somlitteraturstudien belyser.Samtliga intervjuade lÀrare uttrycker att de inte kÀnde sig förberedda för yrkesrollen. Definner en trygghet i sina Àmneskunskaper de fÄtt frÄn utbildningen men saknar beredskap förexempelvis konflikthantering och dokumentation. Det finns likheter i de intervjuadesuppfattningar kring vilka saker som var mest komplexa.

Ett acceptabelt koordinatsystem : Om bedömning av nationella prov med stöd av bedömningsmatriser

I dagens kursplaner betonas att elever ska utveckla komplexa förmÄgor och inte enbart fakta och fÀrdigheter. Vid bedömning av sÄdana komplexa förmÄgor stÀlls krav pÄ de bedömningsverktyg som anvÀnds att de ska kunna bedöma dessa pÄ ett tillförlitligt sÀtt. Ett verktyg för ÀndamÄlet som ofta lyfts fram Àr bedömningsmatriser. I denna studie analyseras filmad interaktion mellan lÀrare för att synliggöra hur lÀrare skapar mening kring sin uppgift att bedöma mer omfattande elevarbeten med stöd av bedömningsmatriser, vilka övervÀganden de gör och vilka dilemman som uppstÄr. Resultaten visar att lÀrare vid bedömningen förutom de instruktioner som tillhandahÄlls Àven lyfter in andra faktorer som blir avgörande vid bedömningen. UtifrÄn resultatet förs Àven en diskussion kring utveckling av bedömarkompetens hos lÀrare..

LjudförestÀllningens inverkan pÄ ljuddetektion

Mental ljudförestÀllning (eng. auditory imagery) innebÀr att uppleva ett ljud för sitt inre i frÄnvaro av yttre sinnesintryck. Tidigare studier har visat att ljud­förestÀllning kan inverka sÄvÀl faciliterande (t.ex. Farah & Smith, 1983) som interfererande (t.ex. Okada & Matsuoka, 1992) pÄ perceptuell ljuddetektion.

Kan lÀrande pÄverka instÀllningen gentemot tvingande administrativa förÀndringar?: En longitudinell studie inom fastighetsbranschen

Organisationer stÀlls inför förÀndringar kontinuerligt, dÀr förÀndringar i de flesta fall orsakar nÄgon form av negativ instÀllning. FörÀndring stÀller samtidigt krav pÄ anpassning och lÀrande. Utan lÀrande sker ingen förÀndring. I samband med införandet av K3-regelverket Är 2014 stÀlldes organisationer inför en enkel samt en komplex administrativ förÀndring, vilka var starkt ifrÄgasatta. Syftet med studien var att undersöka om organisationer Àndrat sin instÀllning gentemot dessa tvÄ administrativa regelförÀndringar efter implementering och huruvida lÀrande kunde ses som en bakomliggande faktor till detta.

Nya lÀroplaner ger nya lÀromedel, eller? : En geografilÀromedelsanalys

Syftet med examensarbetet Àr att granska lÀromedel utifrÄn överensstÀmmelse med gÀllande nationella lÀroplaner, lÀroböckers uppbyggnad samt behandling av komplexa frÄgor. I examensarbetet har samtliga lÀroböcker för gymnasiekurserna geografi 1 och geografi 2 granskats. LÀromedelsanalysen bygger pÄ tidigare forskning samt tidigare anvÀnda metoder gÀllande lÀromedelsanalyser. Resultatet i undersökningen visar att lÀroböckerna för kurserna geografi 1 och geografi 2 överensstÀmmer till större del med kursplanerna, dock finns det nÄgra fÄ brister i lÀroböckernas innehÄll. Resultatet visar Àven att det finns likheter och skillnader i lÀroböckernas uppbyggnad samt hur lÀroböckerna behandlar komplexa geografiska frÄgor.

Effekter av feedback pÄ mer respektive mindre komplexa arbetsuppgifter: TvÄ fallstudier av LuleÄ tekniska universitet och TeliaSonera

Feedback Àr ett vanligt förekommande begrepp i dagens samhÀlle, liksom en central del av en organisations ekonomistyrning. Det Àr Àven ett kraftfullt verktyg för att Ästadkomma lÀrande. Feedback, ibland Àven kallat Äterkoppling och prestationsutvÀrdering, handlar om att utvÀrdera utförda prestationer för att sedan kunna ge information kring prestationerna. Syftet med att ge feedback Àr att möjliggöra förbÀttring av mottagarens prestation genom att förÀndra dennes beteende. Vilket sÀtt feedback ges pÄ, liksom av vem den ges, pÄverkar bÄde hur feedback uppfattas och vilka effekter den fÄr.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->