Sök:

Kan lärande påverka inställningen gentemot tvingande administrativa förändringar?

En longitudinell studie inom fastighetsbranschen


Organisationer ställs inför förändringar kontinuerligt, där förändringar i de flesta fall orsakar någon form av negativ inställning. Förändring ställer samtidigt krav på anpassning och lärande. Utan lärande sker ingen förändring. I samband med införandet av K3-regelverket år 2014 ställdes organisationer inför en enkel samt en komplex administrativ förändring, vilka var starkt ifrågasatta. Syftet med studien var att undersöka om organisationer ändrat sin inställning gentemot dessa två administrativa regelförändringar efter implementering och huruvida lärande kunde ses som en bakomliggande faktor till detta. En uppföljningsstudie av longitudinell karaktär har genomförts för att studera dessa två administrativa förändringar över tid. Studien använde en kombinerad undersökningsstrategi där både en kvantitativ och kvalitativ metod tillämpades. Resultaten visar att organisationers inställning gentemot administrativa förändringar är stabil över tid och att lärande är en faktor som inte påverkar inställningen. Det förelåg en stark relation mellan lärande och komplexa administrativa förändringar men de insikter lärandet genererat var däremot inte tillräcklig för att påverka organisationernas inställning. Det visade sig att det är den initiala inställningen i sig som styr hur komplexa administrativa förändringar uppfattas efter implementering. Avseende enkla administrativa förändringar är det dem initialt uppskattade kostnaderna som styr hur denna typ av förändring uppfattas efter implementering.

Författare

Anja Ahnberg Malin Fagervall

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..