Sök:

Sökresultat:

846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 24 av 57

BehovstillfredsstÀllelse pÄ arbetsplatsen : En explorativ studie av tillvÀgagÄngssÀtt som ledare kan anvÀnda för att frÀmja medarbetares upplevda sjÀlvstÀndighet, kompetens och samhörighet.

I denna explorativa studie identifieras och beskrivs tillvÀgagÄngssÀtt som ledare kan anvÀnda för att frÀmja medarbetares upplevda sjÀlvstÀndighet, kompetens och samhörighet. Bakgrunden till studien Àr att sÄdan behovstillfredsstÀllelse leder till uthÄllig motivation enligt Self-Determination Theory(SDT). Inom SDT, som Àr en erkÀnd motivationsteori som ocksÄ bevisats som arbetsmotivationsteori, anses ledare spela en stor roll för arbetsmotivation. Som arbetsmotivationsteori har SDT frÀmst undersökts kvantitativt och experimentellt och kompletterande fÀltstudier som identifierar hur ledare kan gÄ till vÀga för att skapa upplevd sjÀlvstÀndighet, kompetens och samhörighet har vidare efterfrÄgats. Denna explorativa studie antar en kvalitativ ansats och undersöker, genom tvÄ delstudier, olika tillvÀgagÄngssÀtt som ledarna pÄ ett konstruktionsföretag kan anvÀnda för att frÀmja medarbetarnas upplevda sjÀlvstÀndighet, kompetens och samhörighet.

IKT som ett av verktygen i det första lÀs- och skrivlÀrandet?

Denna studie syftar till att ge en bild av hur arbetet med den fonologiska medvetenheten kan se ut pÄ en svensk skola idag. Idén till detta vÀcktes av teorier som talade för att musik och rytmik kan pÄverka den fonologiska medvetenheten pÄ ett positivt sÀtt, varför eventuell integrering av musik i arbetet sÀrskilt beaktades. Det lÄg ocksÄ ett fokus vid vilken nivÄ av fonologisk medvetenhet som eleverna med svenska som andrasprÄk befann sig pÄ i förhÄllande till elever med svenska som modersmÄl. Studien utfördes pÄ en skola, och bestod av insamling av resultat frÄn ett standardiserat test av fonologisk medvetenhet, ett sÄ kallat fonolektest, samt observationer av arbetet i förskoleklass och Ärskurs ett och kompletterande intervjuer med klassernas klassförestÄndare. Resultaten visar att eleverna pÄ skolan presterade genomsnittligt, eller till och med bÀttre Àn sÄ, oavsett modersmÄl.

Hur anvÀnds den utökade resursen till matematikÀmnet i grundskolan?

Internationella studier visar att svenska elever har försÀmrat sitt resultat i matematik. Flera forskningsrapporter visar att en mer varierad matematikundervisning kan öka kvalitén och höja elevernas mÄluppfyllelse. Vi vill undersöka om utomhusmatematik kan vara en effektiv och kompletterande metod till den traditionella matematikundervisningen. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur nÄgra lÀrare resonerar kring utomhuspedagogik och utomhusmatematik i undervisningen av elever i grundskolans tidigare Är. Vi har Àven undersökt hur dessa lÀrare ser pÄ möjligheter respektive begrÀnsningar med utomhuspedagogik och utomhusmatematik.

Visuell yttranderÀtt i grundskolan

Denna observationsstudie utgÄr frÄn elevers bilder sÄ som de exponeras i tre rum i tre grundskolor. Bilderna kategoriseras som visuella yttranden baserat pÄ semiotikens sÀtt att se pÄ bilder som betydelseskapande handlingar. FN:s barnkonvention bildar tillsammans med lÀroplanen för grundskolan och kursplanen för bildÀmnet i grundskolan bakgrund mot vilken studiens resultat stÀlls. Tre pedagoger, en frÄn varje skola, Àr kompletterande informationskÀllor till elevernas bilder.  Studiens syfte Àr att försöka belysa hur den visuella yttranderÀtten i grundskolan ser ut i praktiken och synliggöra hur mötet mellan elevers yttranderÀtt och undervisningens mÄl kan se ut. I arbetet stÀlls frÄgor som: I vilken utstrÀckning Àr grundskolan en plats för visuell yttranderÀtt? Vilken funktion fÄr elevernas bilder? Var placeras, exponeras, elevernas bil der i de fall detta förekommer? NÀr blir elevernas bilder klotter? Tre bilder producerade av elever har valts ut ur materialet och fÄr representera en samlad bild av yttranderÀtten vid de undersökta skolorna.Undersökningsresultatet tyder pÄ att elevernas bilder har en svag stÀllning ur kommuni kationssynpunkt, dÄ bilderna i större utstrÀckning ses som moment i teknikövning eller bildkomposition Àn som sprÄkligahandlingar.

Autism : en artikelserie om möjligheterna till ett liv utanför glaskupan

Diskuterar man interkulturaliteten i den svenska skolan? AnvÀnds interkulturalitet som ett pedagogiskt kommunikativt medel i den svenska skolan? Tar man i de olika lÀrarlagen upp de svenska minoriteternas stÀllning eller vet lÀrarna vilka de Àr? Finns det lÀrare med mÄngkulturell bakgrund i den svenska skolan och i vilka Àmnen undervisar i sÄdana fall dessa? För att försöka att besvara dessa frÄgor har denna föreliggande uppsats undersökt en högstadieskola Äk 6 ? 9. De 10 medverkande lÀrarna delades in efter kriterier som kulturell bakgrund och kön för att kunna representera skolans fem olika lÀrarlag. Utöver observationer besvarade dessa ett frÄgeformulÀr. Kompletterande frÄgor stÀlldes genom intervjuer.

I informationens tjÀnst : Krav i platsannonser och kompetens hos anstÀllda som publicerar pÄ Internet

I uppsatsen presenteras resultatet av en undersökning av platsannonser och de kompetenser som innehas av personerna som anstÀlldes. Syftet var att jÀmföra hur vÀl kraven och kvalifikationerna stÀmde överens. UtgÄngspunkten var litteratur om arbetsmarknaden och rekrytering. DÀr framkom det att platsannonser ofta formuleras otydligt och att kraven som stÀlls ibland Àr överdrivna. Undersökningen bestod av ett urval platsannonser för yrken dÀr en kombination av IT-kompetens och humanistisk kompetens behövs och dÀr webbpublicering Àr en arbetsuppgift.

Utbildningens relevans till yrkesomrÄdet Social omsorg

Syftet med studien var att ta reda pÄ hur enhetschefer inom Àldre- och handikappomsorgen uppfattade utbildningens betydelse i yrkesutövandet. Studien vill belysa vilken kunskap och kompetens enhetscheferna har och hur den anvÀnds i deras yrkesverksamhet. Vidare undersöktes förekomst av skillnader eller likheter i enhetschefernas uppfattning om deras utbildningsbakgrunds relevans i yrkesutövandet, beroende pÄ om de hade en yrkes- eller en teoretisk examen. Vi anvÀnde oss av intervjuer för att möjliggöra följdfrÄgor. I bakgrunden behandlades bland annat sociala omsorgsprogrammets utveckling, en beskrivning av de teoretiska utbildningarna, enhetschefsyrket och dess utveckling, Àmnet social omsorg och yrkessocialisation.

FörÀldraerfarenheter av TAKK - tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : Experiences of Using Signs as Alternative and Augmentative Communication

Syftet med studien Àr att undersöka hur elever berÀttar om lÀsning och   lÀsundervisning samt hur de berÀttar om sin delaktighet i arbetet med sin   lÀsning. Studien utgÄr frÄn elevens perspektiv och frÄn ett   specialpedagogiskt perspektiv.Studien har en kvalitativ ansats och utgÄr frÄn den sociokulturella   synen pÄ kunskap, att vi lÀr i gemensamma verksamheter genom att kommunicera   med andra. Datainsamlingen genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt   Ätta elever i Är 2 till och med Är 5 intervjuades.Resultaten visar pÄ ansvarsfulla elever som berÀttar om nödvÀndigheten   i att kunna lÀsa och insikt om att lÀsförmÄga och att leva i vÄrt samhÀlle   har ett samband. De Àr i det stora hela positiva till lÀsning och berÀttar om   flera positiva upplevelser som de fÄr genom sin lÀsning men lÀsvanor och   elevernas erfarenhet av undervisning skiljer sig Ät.

Kreativitet som konkurrensfördel

Syftet med uppsatsen Àr att utreda hur en organisation kan frÀmja och tillvarata sin kreativa potential. För att finna svar pÄ frÄgestÀllningen tog vi till en början till oss litteratur inom kreativitets-, organisations- och förÀndringsomrÄdena och identifierade dÀrigenom Ätta viktiga, Äterkommande faktorer för att frÀmja och tillvarata kreativitet. Dessa Àr vision, kontinuitet, delaktighet, mÄngfald, öppenhet, resurser, kunskapsförvaltning och motivation. Litteraturstudierna gav oss underlag för en kompletterande empirisk studie. I ett andra led gjorde vi alltsÄ en kvalitativ studie för att visa pÄ en praktisk lösning av problemet.

UtvÀrdering av prestandaoptimeringsverktyg för Android

PÄ senare tid har smarta mobila enheter fÄtt en allt större roll i vardagen och det finns en uppsjö av applikationer till dessa. Den som Àr uppmÀrksam kan upptÀcka att prestandan och anvÀndarupplevelsen kan variera kraftigt mellan olika applikationer. Prestandaoptimering Àr en viktig del i utvecklingsprocessen för mobila applikationer eftersom mobila enheter ofta har betydligt mer begrÀnsade resurser jÀmfört med till exempel persondatorer. Eftersom prestanda Àr komplext med mÄnga faktorer som spelar in kan man anvÀnda sig av verktyg för att underlÀtta optimeringsarbetet. För att hitta de mest lÀmpliga verktygen för prestandaoptimering av Android-applikationer har en utvÀrdering av en delmÀngd verktyg som finns pÄ marknaden utförts.

Det tilltagande tyckandet i tidningen : En undersökning om opinionsmaterialets utveckling mellan 1986 och 2013

I den hÀr uppsatsen undersöks opinionsmaterialets utveckling och förÀndring mellan 1986 och 2013 i de fyra tidningarna Dagens Nyheter, Expressen, Metro och Nerikes Allehanda. De Är som har undersökts i nÀmnda period Àr 1986, 1995, 2004 samt 2013. Genom kvantitativa undersökningar har vi studerat hur mycket opinionstexterna har ökat i antal, hur placeringen pÄ tidningssidan har förÀndrats, vilka ÀmnesomrÄden som har bevakats och hur mÄnga kvinnliga respektive manliga skribenter som har skrivit texterna.En kompletterande kvalitativ undersökning har ocksÄ gjorts för att undersöka hur argumentationen i opinionstexterna har förÀndrats genom Ären. För att komma fram till det har vi anvÀnt oss av Aristoteles retorikbegrepp ethos, pathos och logos, och applicerat dem pÄ ett urval av krönikor frÄn olika Är och tidningar.Undersökningen visar att antalet opinionstexter utanför ledarplats har ökat och att majoriteten av skribenterna Àr mÀn. Undersökningen visar Àven hur den populÀra spalten sÄ sakteligen har börjat bytas ut mot andra placeringar pÄ nyhetssidan.

Det kroppsmodifierade jaget: : en möjlig lösning pÄ problemet identitet och stigma.

En orsak till att skolors arbetsorganisationer byggs upp av grupper, ofta i form av arbetslag, kan vara att det finns en förvÀntan att detta skall leda till skolutveckling. Med detta som grund har arbetet i sin första del strÀvat efter att utveckla ett analysinstrument i form av en metod för att trÀnga in i den övergripande frÄgestÀllningen om arbetsgruppers arbete i skolor kan sÀgas leda till skolutveckling. Arbetet att utveckla ett analysinstrument har gjorts utifrÄn ett organisations- och institutionsperspektiv pÄ skolan. I arbetets andra del ges exempel pÄ hur det utvecklade analysinstrumentet tillÀmpats. Denna tillÀmpning, dvs.

TAKK med barn med Downs syndrom i förskolverksamhet

Syftet med denna studie har varit att öka vÄra kunskaper om förskollÀrares erfarenheter av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) som en kommunikativ resurs i interaktion med barn med Downs syndrom (DS) i förskoleverksamhet. Denna studie har fokuserat pÄ hur förskollÀrare beskriver att TAKK anvÀnds pÄ samlingar, hur TAKK anvÀnds i andra situationer och hur TAKK inkluderar övriga barn pÄ samlingarna. Ett fjÀrde fokus har varit pÄ hur TAKK, enligt förskollÀrarna, pÄverkar barns med DS sprÄk, kommunikation och kunskapsutveckling.För att samla in data till vÄr studie har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har sammanlagt genomfört Ätta intervjuer med förskollÀrare som har erfarenheter av TAKK och barn med DS. Samtliga respondenter i studien har fÄtt utbildning av TAKK via habiliteringen.

Val av diagnostisk metod vid undersökning av huvud/ hjÀrna nÀr frÄgestÀllningen Àr misstÀnkt barnmisshandel

Antal anmÀlda fall av barnmisshandel har ökat i Sverige under de senaste Ären. SmÄ barn Àr sÀrskilt kÀnsliga för skakningar och vÄld mot huvudet. Huvudtrauma som vÄllats av barnmisshandel kan vara axonal skada, intrakraniella blödningar, ökat intrakraniellt tryck eller ischemi. De radiologiska modaliteterna datortomografi (DT) och magnetresonanstomografi (MR) har avgörande diagnostisk betydelse vid frÄgestÀllning huvudtrauma och misstÀnkt barnmisshandel. Det övergripande syftet med studien Àr att undersöka vilka akuta skador som kan uppstÄ i hjÀrnan vid misstÀnkt barnmisshandel.

Hos oss Àr alla gÀster- En studie om hur förutsÀttningar sÀtter krav pÄ ledarskapet i situationen patienthotell

Patienthotell Àr ett intressant fenomen och det Àr en serviceverksamhet som befinner sig i grÀnslandet mellan vÄrd och hotellverksamhet. DÀrför har vi valt att undersöka hur förutsÀttningar sÀtter krav pÄ ledarskapet i situationen patienthotell. Situationen patienthotell pÄverkas frÀmst av hur integrerade de Àr i vÄrden. Patienthotellens integrering i vÄrden har en kundgrupp som har unika behov som Àr mer kopplade till medicinsk behandling och omsorg. Kundens unika behov krÀver en högre kunskap och erfarenhet hos medarbetarna pÄ patienthotell om kundens behov ska kunna tillfredstÀllas.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->