Sök:

Kreativitet som konkurrensfördel


Syftet med uppsatsen är att utreda hur en organisation kan främja och tillvarata sin kreativa potential. För att finna svar på frågeställningen tog vi till en början till oss litteratur inom kreativitets-, organisations- och förändringsområdena och identifierade därigenom åtta viktiga, återkommande faktorer för att främja och tillvarata kreativitet. Dessa är vision, kontinuitet, delaktighet, mångfald, öppenhet, resurser, kunskapsförvaltning och motivation. Litteraturstudierna gav oss underlag för en kompletterande empirisk studie. I ett andra led gjorde vi alltså en kvalitativ studie för att visa på en praktisk lösning av problemet. Denna bygger på observationer och tio intervjuer på Tetra Pak Packaging Materials i Lund AB (TPPM), samt sekundärdata från företagets interna dokumentation. Uppsatsen kommer fram till att det krävs ett system för att praktiskt kunna främja och tillvarata den kreativa potentialen. TPPM:s system för förbättringsarbete, WCM, är ett konkret exempel. Systemet visar sig tillgodose många av de centrala faktorer vi identifierat i aktuell litteratur. Sammanfattningsvis menar vi alltså att organisationer i allmänhet har mycket att vinna på att skapa ett för dem anpassat system för att utnyttja de anställdas kreativitet.

Författare

Marcus Enochsson Karin Andersson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..