Sök:

Sökresultat:

846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 23 av 57

NÀr det talade sprÄket inte rÀcker till. : AKK-anvÀndning inom Daglig Verksamhet

AbstractThis essay investigates what knowledge members of staff in day care centres for grown up people with disabilities have about Alternative and Augmentative Communication, AAC (in Swedish, Alterantiv och Kompletterande Kommunikation, AKK). Day care centres are working places for people with disabilities who do not have the possibility, caused of their disability, to work in ordinary works in the open market.To communicate with other people is a human right for all people even if you have a disability, even if you don?t have a spoken language or if you, because of your disability, have difficulties to understand a spoken language. When you don?t have a spoken language you need different ways to be able to communicate, make choices and take part in activities in the community.

Vem förstÄr mig? : En essÀ om hur vi pedagoger i förskolan kan bemöta och hjÀlpa barn med sprÄkstörning

This essay covers the subject of children with language disorders. We are two educators writing an experience-based essay on our preschool experiences and the literature with the subject of speaking disorders and verbal development. The main focus of this essay is how educators can recognize and stimulate children with language disorder. The starting point in the essay is two experience-based events from preschool which tells of two different boys, aged three and four. Both boys have some kind of verbal disorder and one of them also has DownÂŽs syndrome.

Pedagogers kommunikation med elever - en studie av den sprÄkliga interaktionen i klassrummet ur ett genusperspektiv

Uppsatsen har skrivits i syftet att jÀmföra pedagogers avsikter i sin sprÄkliga kommunikation med pojkar och flickor med deras faktiska agerande i klassrummet. Tanken var Àven att med denna jÀmförelse synliggöra den eventuella diskrepansen mellan pedagogers avsikter och deras handlingar. För att undersöka detta har systematiska observationer och semistrukturerade intervjuer med tre pedagoger, som undervisar i skolÄr 4-6, genomförts. DÄ bÄde observationer och intervjuer gjordes gavs ett nyanserat resultat till bearbetningen av problemformuleringen: Hur tÀnker pedagoger om sin interaktion med elever ur ett genusperspektiv? Hur kommunicerar pedagoger med elever ur ett genusperspektiv? Hur förhÄller sig ovanstÄende tvÄ frÄgestÀllningar till varandra? Resultatet av observationsstudien visade pÄ relativt stora skillnader mellan de tre observerade pedagogernas kommunikation med pojkar och flickor.

Coopetition : En kvalitativ studie om varför samarbeten mellan konkurrerande företag frÀmjas och/eller hindras

Problem: Vad Àr det som hindrar och/eller frÀmjar samarbeten mellan konkurrerande företag?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka faktorer som avgör varför företag vÀljer att samarbeta eller inte samarbeta med företag som de Àven konkurrerar med. Genom att undersöka detta kan förhoppningsvis slutsatser dras för att visa varför "coopetition" frÀmjas eller begrÀnsas (och dÄ pÄvisa hur detta kan utvecklas för att skapa fler möjligheter för samarbeten i framtiden).Teori: Som grund för den teoretiska referensramen ligger teorier kring konkurrens, samarbete och coopetition.Metod: Uppsatsen Àr författad utifrÄn en hermeneutisk kunskapssyn och ett induktivt angreppssÀtt (utifrÄn ett teoretiskt perspektiv) med en tillhörande kvalitativ undersökning. Intervjuer gjordes med fem företag inom IT-branschen.Resultat: Studien pÄvisar flertalet stöd och hinder för samarbeten mellan konkurrerande företag. De frÀmsta stöden som frÀmjar samarbeten Àr kompletterande ansvarsomrÄden, tydlig rollfördelning, och möjligheten att ta sig an större uppdrag och konkurrenter medan de största hindrena mot samarbeten Àr bristande förtroende, begrÀnsad kundbas, direkt konkurrens och konkurrens kring personal..

Magnetresonanstomografins betydelse för bröstcancerdiagnostiken

Bröstcancer Àr den vanligaste cancerformen hos kvinnor och med hjÀlp av mammografi kan bröstcancer upptÀckas i ett tidigt skede. Mammografi Àr dock inte alltid Àr den bÀsta modaliteten att diagnostisera bröstcancer med eller för att bedöma cancern. Vilka kvinnor Àr det egentligen som fÄr magnetresonansetomografi som en kompletterande undersökning ellersom screening? Genom denna litteraturstudie har vi sammanstÀllt detta. MRT som komplement till mammografi kan anvÀndas bland annat för kvinnor som har en kÀnd Àrftlig faktor att utveckla bröstcancer.

Barns anvÀndning av tecken i sin kommunikation och förÀldrars syn pÄ anvÀndning av TAKK i förskolan

TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) Àr en metod som anvÀnds speciellt till hörande barn med behov av stöd i sin kommunikation men TAKK anvÀnds Àven nu allt oftare pÄ förskolor för att det kan gynna alla barn Àven de utan behov av stöd. Barn fÄr bÄde höra det talade sprÄket samtidigt som de fÄr möjligheten att kÀnna orden med hjÀlp av sina hÀnder. TAKK lÀr barn att kunna kommunicera pÄ mer Àn ett sÀtt. Utbildning Àr viktigt för de personer som ska anvÀnda sig av TAKK för att pÄ bÀsta sÀtt kunna hjÀlpa barnen i deras sprÄkutveckling. Syftet med studien var att undersöka förÀldrars syn pÄ anvÀndningen av TAKK i förskolan samt ta reda pÄ om barnen anvÀnde sig av tecken i sin kommunikation med andra.

Musiken skapar en bro mellan mÀnniskor : en intervjustudie med personal inom Daglig Verksamhet

Studien a?r en underso?kning om hur personal beskriver musikverksamheten i den omsorgsgren som erbjuder sysselsa?ttning fo?r personer med grav till lindrig intel- lektuell funktionsnedsa?ttning. Studien so?ker ocksa? svar pa? vilka reflektioner per- sonalen har kring musikverksamhet. Uppsatsens problemomra?de uppsta?r i ska?r- ningspunkten mellan det praktiska, vardagliga arbetet med musikanva?ndning i mo?tet med personer med intellektuell funktionsnedsa?ttning och uppsatsens pro- blemomra?de utifra?n det musikterapeutiska a?mnesomra?dets teori och tilla?mpning.Studien har den kvalitativa forskningsintervjun som metod.

Konstruktiva och destruktiva former av sprÄklig kommunikation i moderna arbetsorganisationer : - En teoretisk undersökning med kompletterande fallstudier av Leksands vÄrdcentral och Mora vÄrdcentral

A main aim with the essay ?Constructive and destructive forms of language communication in modern work organizations? is to try to develop methods which can be used to measure and classify different forms of language communication. Methods that hopefully also can be used for analysis of in which ways dominating language communication forms affects employees health in modern work organizations.Quantitative methods have chiefly been used in the essay. A questionnaire study based on sociological research and psychoterapeutic research and practice has been used to collect data around communication in two work organizations (community health centers). Then communication has been classified in two main forms: constructive and destructive language communication.Results in the essay indicate that there are tendencies to links between high illness-absence and destructive communication in a work organization.

Konstruktiva och destruktiva former av sprÄklig kommunikation i moderna arbetsorganisationer : - En teoretisk undersökning med kompletterande fallstudier av Leksands vÄrdcentral och Mora vÄrdcentral

A main aim with the essay ?Constructive and destructive forms of language communication in modern work organizations? is to try to develop methods which can be used to measure and classify different forms of language communication. Methods that hopefully also can be used for analysis of in which ways dominating language communication forms affects employees health in modern work organizations. Quantitative methods have chiefly been used in the essay. A questionnaire study based on sociological research and psychoterapeutic research and practice has been used to collect data around communication in two work organizations (community health centers). Then communication has been classified in two main forms: constructive and destructive language communication. Results in the essay indicate that there are tendencies to links between high illness-absence and destructive communication in a work organization.

Kompetensutveckling hos revisorer fram till auktorisation

UngefÀr 50% av de revisorer som avlÀgger revisors- och högre revisorsexamen blir godkÀnda, vilket ledde till att syftet med uppsatsen var att undersöka hur kompetensen byggs upp hos revisorer frÄn högskole-/universitetsexamen fram till högre revisorsexamen. DÀrigenom var förhoppningen att kunna hitta faktorer som pÄverkar kompetensen för att bidra till att revisorer klarar revisors- och högre revisorsexamen.I uppsatsens teoriavsnitt behandlas olika kompetensutvecklingsfaktorer nÀmligen utbildning, socialisationsprocess, mentorskap, uppdragsfördelning, feedback och plats samt Àven faktorer som en individ besitter nÀmligen kön, etnicitet och Älder. Storleken pÄ revisionsbyrÄer finns ocksÄ med som en faktor som kan pÄverka revisorers kompetensutveckling. En auktoriserad revisors kompetens kan bestÄ av kunskaper, fÀrdigheter, förmÄgor och nÀtverk.Undersökningen genomfördes genom 17 kvalitativa intervjuer samt kompletterande information om hur mÄnga som blir godkÀnda pÄ revisors- och högre revisorsexamen av RevisorsnÀmnden.I analysen jÀmfördes kompetensutvecklingsmodellen som utvecklades i teoriavsnittet med de kompetensutvecklingsmodeller som fanns i de undersökta revisionsbyrÄerna. Kompetensutvecklingsmodellen visade sig i stora drag stÀmma överens med hur revisionsbyrÄerna utvecklar kompetensen hos sina revisorer, vilket innebÀr att faktorerna som beskrevs i teoriavsnittet pÄverkar revisorers kompetens pÄ olika sÀtt..

Att kommunicera produkters miljöprestanda : - Syften, behov och möjligheter i svenska möbelföretagskommunikation av produkters miljöprestanda

Den hÀr studien har ett tudelat syfte dÀr huvuddelen utreder vilka behov och syften tvÄ svenska möbelföretag har i att kommunicera produkters miljöprestanda idag. Delsyftet i studien var att se om de studerade företagen har anvÀndning för miljödeklarationer för sina syften och behov i produktkommunikationen. För att samla in empiri anvÀndes kvalitativa intervjuer. UtifrÄn en kategorisering av resultatet kunde materialet diskuteras tillsammans med utvalda kommunikativa begrepp samt rÄdande forskning som behandlar miljödeklarationen och relaterade Àmnens koppling till kommunikation.Av diskussionen framgick att företagen kommunicerar produkter frÀmst utefter krav som stÀlls frÄn kunden. Syftena med produktkommunikationen Àr att sÀndarna i kommunikationsprocessen förmedlar budskapet om bra produkter som framstÀlls ur ett helhetsperspektiv pÄ miljöarbetet.

PĂ„ spaning efter interkulturalitet i den svenska skolan

Diskuterar man interkulturaliteten i den svenska skolan? AnvÀnds interkulturalitet som ett pedagogiskt kommunikativt medel i den svenska skolan? Tar man i de olika lÀrarlagen upp de svenska minoriteternas stÀllning eller vet lÀrarna vilka de Àr? Finns det lÀrare med mÄngkulturell bakgrund i den svenska skolan och i vilka Àmnen undervisar i sÄdana fall dessa? För att försöka att besvara dessa frÄgor har denna föreliggande uppsats undersökt en högstadieskola Äk 6 ? 9. De 10 medverkande lÀrarna delades in efter kriterier som kulturell bakgrund och kön för att kunna representera skolans fem olika lÀrarlag. Utöver observationer besvarade dessa ett frÄgeformulÀr. Kompletterande frÄgor stÀlldes genom intervjuer.

Varför inte sprÄk? : En undersökning av varför högstadieelever vÀljer bort moderna sprÄk

Huvudsyftet med studien var att undersöka varför högstadieelever vÀljer bort moderna sprÄk. FrÄgestÀllningar som fokuserades var: ?PÄverkas eleverna av informationen inför sprÄkvalet??, ?Finns det könsskillnader nÀr det handlar om varför man vÀljer bort sprÄk??, ?Spelar den sociala bakgrunden in nÀr man vÀljer bort sprÄk?? och ?Vad har eleverna för uppfattning om sin framtid nÀr det gÀller sprÄk och sprÄkanvÀndning??. Som metod för undersökningens genomförande valdes enkÀtundersökning i fyra olika skolor i Kalmar kommun. De elever som deltog gick i Är sju och alla hade valt alternativen svensk/engelska eller engelska förstÀrkning.

Det Àr vÀl en likvÀrdig utbildning? : en komparativ granskning av lÀromedel för religionskunskap 1

I denna studie har jag undersökt om olika lÀroböcker för religionskunskap 1, som Àr avsedda för antingen studieförberedande program eller yrkesförberedande program ger alla elever samma möjligheter att nÄ upp till lÀroplanens kunskapskrav inom omrÄdet för etik och moral. Undersökningen genomfördes Àven för att lyfta fram anledningar till att författare ger ut olika typer av lÀroböcker för en gymnasiegemensam kurs dÀr Àmnesplan och kunskapsmÄl Àr samma. Studien presenterar tidigare forskning inom Àmnet genom att titta pÄ den senaste lÀroplanen Gy 11, syfte och kunskapsmÄl i Àmnesplanen för religionskunskap 1, tidigare forskning inom lÀromedel samt etik och moral inom religionskunskap. Studien bygger pÄ en kvalitativ komparativ innehÄllsanalys av fem utvalda lÀromedel samt en kompletterande kvantitativ studie. Resultatet visar att lÀroböckerna i stort innehÄller tillrÀckligt med information för att eleverna ska kunna nÄ mÄlen.

Massage som symtomlindring för patienter med cancer i den palliativa vÄrden

Bakgrund: Patienter med cancer i den palliativa vÄrden lider av olika symtom. Symtom som patienterna kan lida av Àr smÀrta, Ängest och sömnsvÄrigheter. Dessa symtom kan bland annat leda till att patienter har svÄrt att kÀnna ett vÀlbefinnande i sin sjukdom. Palliativa vÄrdens huvudmÄl Àr att lindra patienternas symtom och det vanligaste hjÀlpen till att lindra symtom Àr lÀkemedel men det finns Àven andra sÀtt att tillgÄ som t.ex. massage.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->