Sök:

Utbildningens relevans till yrkesområdet Social omsorg


Syftet med studien var att ta reda på hur enhetschefer inom äldre- och handikappomsorgen uppfattade utbildningens betydelse i yrkesutövandet. Studien vill belysa vilken kunskap och kompetens enhetscheferna har och hur den används i deras yrkesverksamhet. Vidare undersöktes förekomst av skillnader eller likheter i enhetschefernas uppfattning om deras utbildningsbakgrunds relevans i yrkesutövandet, beroende på om de hade en yrkes- eller en teoretisk examen. Vi använde oss av intervjuer för att möjliggöra följdfrågor. I bakgrunden behandlades bland annat sociala omsorgsprogrammets utveckling, en beskrivning av de teoretiska utbildningarna, enhetschefsyrket och dess utveckling, ämnet social omsorg och yrkessocialisation. I resultaten framkom att informanterna med examen från sociala omsorgsprogrammet var nöjda med utbildningen. De ansåg att den svarade mot arbetslivet som enhetschef inom den sociala omsorgsarenans krav. Informanterna med examen från samhälls- och beteendevetenskapliga programmen ansåg att deras utbildning svarade mot arbetslivets krav i stort men att det behövdes kompletterande kunskaper för arbetet som enhetschef på den sociala omsorgsarenan. Även en praktik period hade varit önskvärt för dessa informanter som då trodde att det varit lättare att knyta samman de teoretiska kunskaperna med praktiken på ett bättre sätt.

Författare

Ann-Christin Modig Carolina Juntti Lundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..