Den kompletterande identiteten - en studie om sju unga kvinnors konsumtion av handväskor
KonsumtionHandväskaKvinnorIdentitetModeKonsumtionsmönsterKonsumentbeteendeManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Uppsatsens övergripande syfte har varit att skapaförståelsen för unga kvinnors konsumtion avhandväskor. Vidare har vi undersökt hur och varfören grupp kvinnor använder och konsumerarhandväskor. Resultatet har belysts ur fem olika teman: synen på konsumtion, handväskans funktion, den trend-medvetna handväskan, handväska beroende på ekonomisk ställning, samt den kompletterande identiteten. Ur analysen av dessa teman har vi urskönjt två olika sorters väskkonsumenter: ?den praktiska väskshopparen? samt ?wannabe-fashionistan?. Konsumentens roll är att förädla väskan och ge den en tolkning, medans väskans roll är att komplettera sin ägares identitetskapande. Vidare skådas handväskan som en laddad symbol för lyxkonsumtion för kvinnor med positiva och negativa värden, på både gott och ont.