Sökresultat:
310 Uppsatser om Kommunalt självstyre - Sida 21 av 21
Efter de nya spelreglerna - vem ansvarar för bostadsbyggandet?
Arbetet vill belysa en situation i bostadsbyggandet dÀr tvÄ aktörer, en
offentlig och en privat samarbetar om att uppföra ny bostadsbebyggelse. Ett
bostadsbyggande som omges av komplexa
lagar och strukturer.
Stadsbyggnad handlar om hur, var och nÀr. I Arkitekten beskriver Dan Hallemar
(2004) hur Stockholm Stad anvÀnder tre principer för att bygga stad;princip 1)
LÄt gÄ principen; handlar om det goda samtalet mellan professionen och
marknaden dÀr det sedan ofta görs som marknaden vill, men andra ord uppnÄ höga
byggsiffror pÄ kort tid och undvika överklaganden. Till princip 1 hör
exempelvis LUX- omrĂ„det pĂ„ Lilla Essingen och Liljeholmskajen i Ă
rstadal.
SpÄrvÀgar i HöganÀsstrÄket - HÄllplatsmiljöer och fÀrdvÀgar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hÄllplatser pÄ en
föreslagen spÄrvÀgsstrÀcka mellan Helsingborg och HöganÀs i nordvÀstra SkÄne.
Det huvudsakliga syftet Àr att utforma hÄllplatsmiljöer och fÀrdvÀgar pÄ ett
sÄ tillgÀngligt, trafiksÀkert och tryggt sÀtt som möjligt. HÀnsyn tas Àven till
befintliga och nya utbyggnadsomrÄden samt spÄrvÀgens resandeunderlag. Den för
spÄrvÀg föreslagna kuststrÀckan kallas HöganÀsstrÄket och hÀr ligger finns
förutom Helsingborg och HöganÀs Àven tÀtorterna Lerberget, Viken, Domsten,
Hittarp - Laröd och Mariastaden. SpÄrvÀgens strÀckning Àr i grova drag utpekad
av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spÄrvÀgen bör gÄ centralt
genom samtliga tÀtorter sÄ att resandeunderlaget blir sÄ högt som möjligt.
Insamling av elektriskt och elektroniskt avfall : En fallstudie av tvÄ svenska kommuner
Elektriskt och elektroniskt avfall (WEEE) Àr den snabbast vÀxande avfallskategorin inom EU, samtidigt som det Àr en av de mest skadliga formerna av avfall för mÀnniskors hÀlsa och miljön om det inte samlas in och tas om hand pÄ rÀtt sÀtt. Sverige pÄbörjade insamlingen av el-avfall 2001 och samlar idag in 16,27 kg el-avfall perperson vilket Àr av de högsta insamlingsnivÄerna inom EU, men trots det slÀngs fortfarande smÄtt el-avfall sÄ som hushÄllsprodukter, mobiltelefoner och lÄgenergilampor i andra avfallsfraktioner. För att lösa detta problem talar man om behovet av ökad tillgÀnglighet pÄ insamlingsplatser och information, men undersökningar av hushÄllsavfallets sammansÀttning visar att innehÄllet av el-avfall i stort sett Àr oförÀndrat, trots ökad tillgÀnglighet och information. De studier som ligger till grund för dagens förbÀttringsÄtgÀrder har antingen tittat pÄ insamlingssystemets brister utifrÄn ett nationellt perspektiv eller pÄ effektiviteten av alternativa lokala insamlingssystem. UtifrÄn dessa har slutsatser dragits om allmÀnna brister och potentiella förbÀttringsÄtgÀrder.
Systematiskt kvalitetsarbete som verktyg för skolutveckling - frÄn riksdagsbeslut till rektors vardag via begreppsförvirring och förÀndrad förstÄelse.
Syfte: Studiens syfte Àr att belysa en kommunal skolverksamhets förÀndringsprocess med att utveckla sitt systematiska kvalitetsarbete frÄn kvalitetsredovisning till ett kontinuerligt förbÀttringsarbete. Genom att stÀlla ett enskilt fall i relation till kontextuella samband syftar studien Àven till att belysa det komplexa samspel som föreligger frÄn det att ett politiskt beslut fattats till att det blivit en institutionaliserad del av skolenheternas vardagsarbete.Teori: Lindensjö & Lundgrens teoretiska begreppsapparat och teoretiska perspektiv anvÀnds för att beskriva och analysera politisk styrning av reformen kring systematiskt kvalitetsarbete. Teorin om offentliga insatsers resultat identifierar Ätta faktorer som kan pÄverka. Dessa faktorer anvÀnds för att organisera studiens resultat. Sandberg & Targamas teori om hur man kan utveckla praktiska metoder för ledning genom förstÄelse utifrÄn ett tolkande perspektiv och Senges teori om generative learning utifrÄn behovet av att i en lÀrande organisation stÀndigt ifrÄgasÀtta sina mental models anvÀnds för att förstÄ förÀndringsprocessen och stÀlls i relation till Gadamers begrepp verkningshistoria.Metod: Det empiriska materialet hÀrrör frÄn sex kvalitativa intervjuer med tre rektorer och en intervju med utbildningsledare vid utbildningsförvaltning, samt frÄn textgranskning av kvalitetsredovisningar.
AvstÄnd till innerstaden, hyresnivÄ, storlek och typ : Inverkan pÄ ?populariteten? för Uppsalahems lediga hyresbostÀder i Uppsala stad Ären 2006-2010
Den hÀr uppsatsen avhandlar ?populariteten? hos de vanliga hyresbostÀder i Uppsalahems Àgo per 2010-12-31 som förmedlades med kontraktsformen tillsvidarekontrakt under de fem Ären 2006 till och med 2010. De ?popularitetsmÀtningar? som utförts inom ramarna för uppsatsens undersökning, baseras pÄ ett faktiskt aktivt agerande, i aggregerad form, av de aktivt bostadssökande individerna i bolagets bostadskö under perioden, i förhÄllande till ovan nÀmnda bostÀder. Den för författaren initialt tillgÀngliga variabeln avseende det undersökta agerandet Àr antalet intresseanmÀlningar, alltsÄ intressefrekvensen, för var och en av de vanliga hyresbostÀder som under perioden utbjudits för förmedling, enligt normalt förfarande, via Uppsalahems ordinarie publiceringskanal pÄ bolagets webbplats.
Brukarmedverkan i förvaltning av tÀtortsnÀra naturmark :
Flera kommunala förvaltningar och andra instanser efterfrÄgar idag former för hur brukare aktivt kan involveras i skötsel av tÀtortsnÀra skog- och naturmarker. Erfarenheter finns, men delgivning av goda exempel och bra referenser Àr en bristvara.
Genom detta examensarbete presenteras en form för hur skötsel av en tÀtortsnÀra skogs- och naturmiljö praktiskt kan genomföras tillsammans med de boende i nÀromrÄdet. Förslaget för samarbetet har utformats via en fallstudie och baseras pÄ intervjuer med boende och förvaltare inom ett avgrÀnsat villaomrÄde i Huskvarna.
Studien redogör Àven för synpunkter och de krav som lyftes fram av respektive part inför samverkanssituationen, dvs. samverkanspotentialen och sjÀlva ramen för samverkan.
Det gröna och det allmÀnna : om planering för grönstruktur i tÀtare stad
Den hÀr uppsatsen skrivs som en följd av en omfattande urbanisering, en ökande global uppvÀrmning, samt det faktum att svenska stÀder tills helt nyligen har brett ut sig relativt ohÀmmat över natur- och jordbruksmark med bl a vÀxande ohÄllbara transporter som följd.
För att hushÄlla med mark, energi och Àndliga resurser stÀlls nu stort hopp till en mer hÄllbar stad ? sÄvÀl ekologiskt som socialt och ekonomiskt. Mycket talar för att en sÄdan stad Àr tÀt, funktionsblandad och grön. Samtidigt finns det indikationer pÄ att rÄdande förtÀtningstrend kan utgöra ett hot mot de gröna vÀrdena.
Den hÀr uppsatsen undersöker till att börja med olika synsÀtt pÄ grönstruktur: dels som teoretiskt begrepp (kap. 1), dels som tillÀmpat begrepp i en planeringskontext, vilket sker genom en fallstudie av Helsingborgs stads kommande grönplan (kap.
En institutionell analys av den befintliga offentliga förvaltningen av LuleÄ Àlvs dagvatten
Ett omrÄde dÀr det i dagslÀget sker en otrolig expansion Àr i den urbana miljöns utbredning. Den snabba utbyggnaden av stÀder, byar och urbana samhÀllen har gjort stora markytor tÀta för vatten. Tak, fasader och gator hindrar nederbörden frÄn att trÀnga ned i marken och bildar istÀllet sÄ kallat dagvatten. Det Àr vatten som medför nÀringsÀmnen och föroreningar allteftersom det rinner ner i diverse vattendragen. Detta har gett upphov till problem i mÄnga lÀnder och inte minst inom EU i form av övergödning av vattendrag, försurning m.m.
En institutionell analys av den befintliga offentliga förvaltningen av LuleÄ Àlvs dagvatten
Ett omrÄde dÀr det i dagslÀget sker en otrolig expansion Àr i den urbana
miljöns utbredning. Den snabba utbyggnaden av stÀder, byar och urbana
samhÀllen har gjort stora markytor tÀta för vatten. Tak, fasader och gator
hindrar nederbörden frÄn att trÀnga ned i marken och bildar istÀllet sÄ
kallat dagvatten. Det Àr vatten som medför nÀringsÀmnen och föroreningar
allteftersom det rinner ner i diverse vattendragen. Detta har gett upphov
till problem i mÄnga lÀnder och inte minst inom EU i form av övergödning av
vattendrag, försurning m.m.
Grönstrukturplanering för framtiden ? Grönstrukturplanering i Eskilstuna och Ărebro
Syftet med denna uppsats har varit att lÀnka en historisk förstÄelse av begreppet grönstruktur och dess syfte till en analys av dagens strategier för utvecklingen av planerad grönstruktur i urbana omrÄden.
Avsikten Àr att försöka förstÄ och vÀva samman vetenskapliga, professionella och policyperspektiv pÄ grönstrukturer. För att sedan kunna
utföra en fallstudie pÄ tvÄ kommuner för att granska deras
perspektiv pÄ grönstrukturer samt ta reda pÄ kommunernas nya
framtidsstrategier. Metoden har gÄtt ut pÄ en inledande
litteraturstudie dÀr den historiska gröna stadsplaneringen
granskats samt dess intrÀde i svensk stadsplanering. DÀrpÄ har dagens lagar och politiska direktiv frÄn en internationell nivÄ till den kommunala studerats och beskrivits bland annat behandlas
European Spatial Development Perspective (ESDP, den
europeiska landskapskonventionen, Agenda 21, Miljöbalken, Plan- och bygglagen, Boverket, LÀnsstyrelsen, regionen samt kommunen.
För att bÀttre förstÄ grönstrukturens roll i vÄra
svenska stÀder beskrivs de funktioner som grönstrukturen stÄr för. De avser;
Kulturella funktioner; med kulturlandskap, kulturhistoriska
element i stÀderna sÄ som parker, trÀdgÄrdar, kyrkogÄrdar samt övriga gröna omrÄden.