Sök:

Sökresultat:

1259 Uppsatser om Kommunal nivć - Sida 35 av 84

Krisinformation i sociala medier : Kommuners anvÀndning av Facebook och Twitterför att sprida information till kommuninvÄnare

Det blir allt vanligare att kommuner anvÀnder sociala medier i sitt kommunikationsarbete. I denna uppsats har det undersökts hur sociala medier anvÀnds för spridning av krisinformation pÄ kommunal nivÄ samt vilka faktorer som bidrar till att krisinformationen nÄr kommuninvÄnarna. Vidare har det undersökts hur kommunernas delade krisinformation i sociala medier kan förtydligas genom aggregering till en annan plattform. Studien som innefattar intervjuer med tolv kommuner som Àr aktiva i sociala medier samt med tre i Àmnet insatta personer visar pÄ att sociala medier som kriskommunikationskanaler idag anvÀnds i relativt liten utstrÀckning. Det beror, enligt kommunerna, frÀmst pÄ att fÄ kriser drabbat kommunerna sedan anvÀndningen av sociala medier pÄbörjades.

FörÀldrars uppfattningar om den kommunala fritidsverksamheten
för grundsÀrskolebarn

Syftet med studien var att beskriva förÀldrars uppfattningar om kommunal fritidsverksamhet för grundsÀrskolebarn mellan sex och tolv Är i en aktuell kommun. Deltagarna i studien bestod av sex förÀldrar som i intervjuer tillfrÄgades om sina uppfattningar om fritidsverksamheten. För att begrÀnsa studien stÀlldes inga frÄgor om skolverksamhet och fritid i hemmiljö. Intervjuns frÄgeformulÀr baserades pÄ nationella styrdokument för fritidsverksamheters utformning och kommunala mÄl och riktlinjer. Resultatet visade att förÀldrars uppfattningar om fritid hade en annan betydelse för deras barn, dÀrför kallas fritid för livstrÀning.

Tidpunkten för marköverlĂ„telser som styrinstrument vid kommunala markanvisningar : En jĂ€mförelse av förfaranden som tillĂ€mpas i Örebro och GĂ€vle

Denna studie har gjorts i syfte att utreda vilka effekter som kommun, byggherre och bank upplever dĂ„ en exploateringsfastighet överlĂ„ts till en byggherre först efter att byggnationer pĂ„börjats inom ramen för en kommunal markanvisning. Studien har gjorts pĂ„ förslag av GĂ€vle kommun som sökt svar pĂ„ om en överlĂ„telsetidpunkt efter byggstart kan vara ett instrument att uppnĂ„ rĂ€tt resultat dĂ„ exploatering görs pĂ„ kommunalt Ă€gd mark. För att belysa effekterna har studien gjorts genom jĂ€mförelse av hur aktörer upplever förfarandet som tillĂ€mpas av Örebro kommun med hur aktörer upplever förfarandet som tillĂ€mpas av GĂ€vle kommun. I Örebro kommun genomförs marköverlĂ„telsen till byggherren först efter att byggnationer pĂ„börjats pĂ„ fastigheten. I GĂ€vle kommun sker normalt överlĂ„telsen innan byggstart Ă€ven om svĂ€varvillkor ibland förekommer vilket fördröjer byggherrens möjlighet att erhĂ„lla lagfart. För att förstĂ„ hur aktörerna kommun, byggherre och bank upplever effekterna har (1) semi-strukturerade, kvalitativa telefonintervjuer gjorts med aktörer pĂ„ respektive orter. (2) Avtal om markanvisning har granskats för att förstĂ„ hur kommunerna reglerar sina respektive överlĂ„telsetidpunkter. Resultatet visar att tidpunkten för exploateringsfastighetens överlĂ„telse kan anvĂ€ndas som instrument att förhindra spekulation med kommunalt Ă€gd mark.

Metoder för medborgarinflytande -En analys av tre fallstudier

Syftet med arbetet Àr att redovisa bakgrunden till demokrati och medborgar-inflytande, för att sedan undersöka vilka metoder för medborgarinflytande som finns och vilka som Àr effektiva. Arbetet kommer Àven visa vilka problem som kan uppstÄ i samband med det ökade medborgarinflytandet. Detta pÄ en nationell nivÄ för att se hur samrÄd och medborgarinflytandet i planeringen kan förbÀttras. Det leder fram till huvudfrÄgan; Hur kan planeringen uppnÄ medborgarnas och lagens krav pÄ medborgarinflytande? Den avhandlande delen kommer att inledas med en litteraturstudie innehÄllande avsnitten Lagstiftningen, Demokratihistorik, Demokrati och kommunal planering samt Medborgarinflytande.

Fria och öppna programvaror inom kommunal verksamhet : VÀgen mot öppna standarder?

This report deals with the attitudes within municipalities of open source software and open standards and if open source software may be an option to gain open standards. The aim has been to find out if open source software and open standards would be able to solve the lock-in problems that municipalities have against proprietary software. The study is conducted as an exploratory, inductive and qualitative study with depth interviews of subjectively selected informants as data collection method. A literature review has also been implemented by the relevant books and articles. Some economic determinants of municipalities to make use of open source software have not been considered in this study.

Utemiljöns, samspelets och kommunikationens betydelse för tillÀmpning av förskolans lÀroplan - i ?I Ur och Skur-förskolors? perspektiv

Syftet med denna studie Àr att öka förstÄelsen för hur förskollÀrare i ŽI Ur och Skur-förskolorŽ tillÀmpar förskolans lÀroplan i naturen och hur utemiljön nyttjas i den pedagogiska verksamheten. BÄde förskolans lÀroplan och FriluftsfrÀmjandet tar upp vikten av att de som arbetar i förskolan ger barnen möjligheter att förstÄ sin delaktighet i naturen. I studien har kvalitativa undersökningsmetoder anvÀnts. Intervjuerna med tvÄ verksamma förskollÀrare och observationerna av barns lek i utemiljö genomfördes pÄ tvÄ olika förskolor, en kommunal och en privat. Vid bearbetning av undersökningsmaterialet anvÀnde vi oss av en hermeneutisk tolkningsansats.

Lek och leksaker, Hur anvÀnder sig barn av leksaker i den fria leken i förskolan

Abstract VÄr undersökning handlar om lek och leksaker i förskolan. De barn som medverkat i vÄr undersökning Àr alla mellan ett och fem Är och gÄr pÄ en kommunal förskola i södra Sverige. Syftet med vÄr underökning Àr att ta reda pÄ hur barn leker pÄ förskolan och hur de anvÀnder sig av leksaker i den fria leken. Vi har utgÄtt ifrÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka leksaker anvÀnder barnen i den fria leken? Hur anvÀnder barnen leksakerna i de olika Äldrarna? Vilka lekar förekommer i den fria leken? Hur leker barnen i de olika Äldrarna? De metoder vi har anvÀnt oss av för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar Àr observationer och intervjuer.

Effekter av ett lokalt kollektivavtal för lÀrare pÄ kommunal skola : - ur lÀrarnas perspektiv.

Sedan 2012 har man kunnat skapa lokala kollektivavtal som ökar lÀrarnas schemalagda arbetstid till 40 timmars arbetsvecka frÄn de traditionella 35 timmar, detta i syfte att öka lÀrares förutsÀttningar. Denna studie vill upplysa om den pÄverkan samhÀllsutvecklingen har pÄ lÀraryrket och de behov pÄ arbetsorganisationsförÀndringar detta medför för lÀrare. Denna kvalitativa studie har undersökt avtalseffekter ur ett lÀrarperspektiv, dÀr tio pedagoger intervjuats. Studiens resultat för fram effekter inom fyra omrÄden: arbetstider, samarbete, extra undervisningstid samt arbetsmiljö. Resultatet för fram skillnader mellan olika lÀrarkategorier och pedagogernas Äsikter kring den planeringstid samt undervisningstid som ökats.

RisksamhÀllet, konsumenten och producentansvaret pÄ elektroniska och elektriska produkter.

Uppsatsen behandlar producentansvar för elektriska och elektroniska artiklar, konsumenten och risksamhÀllet (Ulrich Beck). Syftet Àr att belysa producentansvaret för el-produkter ur ett konsumentperspektiv. För att göra detta har jag gjort en kvalitativ intervju med kommunal tjÀnsteman vid Norrköping kommun, intervjuer med ÄterförsÀljare i Norrköping, flödesschema över el-produkter och information och slutligen har producentansvaret för el- produkter analyserats med utgÄngspunkt i Becks verk RisksamhÀllet. El-produkter inebÀr tidstypiska risker för den reflexiva moderniseringsprocessen. Producentansvaret för el-produkter kan ses som ett försök att lösa problematiken kring resurser som hamnat pÄ fel plats.

Regional hÀlsoutveckling i SkÄne : En studie i hÀlsosam planering och hÀlsokonsekvensbeskrivning

HÀlsosam planering och hÀlsokonsekvensbeskrivning Àr tvÄ arbetsmetoder i planerings- och beslutsprocesser som har uppmÀrksammats inom folkhÀlsopolitiken. SkÄne har anammat diskussionerna kring detta och utvecklat en vÀlarbetad regional strategi inom ramen för de elva nationella folkhÀlsomÄlen. Ett projekt pÄgÄr nu med att undersöka hur hÀlsokonsekvensbeskrivningen ska implementeras i beslutsprocesser pÄ kommunal- och regionalnivÄ. Metoden har svÄrigheter i form av otillrÀckliga kunskaper och bristfÀlliga datainsamlingar. Risken finns att intresset för hÀlsokonsekvensbeskrivning faller pÄ grund av det.

Satsningar pÄ skolÀmnet geografi genom en kommunal skolplan.

Jag har gjort en undersökning i form av en textanalys av en lokal skolplan samt en kvalitativ intervju. Bakgrunden till arbetet kommer frÄn tidigare undersökningar som visat att skolorna har svÄrt att nÄ upp till det nytÀnkande som kursplanen i geografi krÀver. Syftet med min undersökning Àr att se om jag genom den kommunala skolplanen kan finna stöd för att man i denna kommun satsar pÄ att stÀrka skolÀmnet geografi. Min undersökning visar att den lokala skolplanen 2005 ? 2008 i kommunen inte lÀgger stor vikt att satsa pÄ geografiÀmnet som helhet i skolan. DÀremot har jag fÄtt fram resultat som visar att skolorna genom den lokala skolplanen fÄr extra stöd i att utveckla undervisningsmetoder för begreppen demokrati och jÀmstÀlldhet. Positivt Àr Àven att jag funnit att kommunen, genom Naturskolan, satsar pÄ just de geografiska begrepp som mÄnga elever enligt tidigare forskning anser svÄra, nÀmligen de naturvetenskapliga..

Kommunal budgetprocess : Fallstudie över tre organisatoriska nivÄer i Uppsala kommun

Denna studie bestÄr av en fallstudie av Àldreomsorgen i Uppsala kommun med syfte att utreda hur delaktigheten och medvetenheten i budgetprocessen pÄverkar organisationens effektivitet. I en kommun arbetar bÄde förtroendevalda och tjÀnstemÀn sÄ det finns flera intressenter gÀllande hur resurserna ska fördelas ut till det olika verksamheterna vid framlÀggningen av budgeten. Budgetuppföljningen sker pÄ flera nivÄer i organisationen kontinuerligt under Äret i samarbete mellan förtroendevalda och tjÀnstemÀn.    Metoden för att samla in data bygger pÄ befintlig litteratur och semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner pÄ tre olika organisatoriska nivÄer i Àldreomsorgen i Uppsala kommun. Den teoretiska referensram som studien utgÄtt ifrÄn Àr intressentmodellen inom ramen för budgetens olika syften och med fokus pÄ effektivitet.    Det Àr mÄnga som Àr delaktiga i den kontinuerliga budgetprocessen i Uppsala kommun. Det kan sÀgas att det bÄde bland förtroendevalda och tjÀnstemÀn finns ett stort fokus pÄ att öka medvetenheten om budgetprocessen för att kunna öka organisationernas effektivitet i att uppnÄ de mÄl som kommunfullmÀktige har satt upp för verksamheten. .

VÀljare eller kund?: frÄn kommunitÀr till libertÀr demokrati i Sveriges kommuner?

New Public Management-NPM Àr ett samlingsbegrepp för de marknadsorienterade reformer som i varierande utstrÀckning pÄverkat den organisatoriska utvecklingen i flertalet svenska kommuner frÄn slutet av 1980-talet och framÄt. I denna litteraturstudie avhandlas tvÄ NPM-influerade idéer, resultatansvar och belöningssystem i kommunal verksamhet, utifrÄn olika demokratiperspektiv. Studien visar att dessa reformer Àr svÄrförenliga med sjÀlvkostnadsprincipen, samt att de sannolikt bidrar till en avpolitisering av kommunens verksamhet genom nedtoning av partipolitiska skillnader och delegering av ansvar frÄn politiker till administratörer. Reformerna sker ofta utan reflektion över demokratiaspekter och tycks dessutom skapa en osÀkerhet betrÀffande politikerrollen. Sammantaget illustrerar denna utveckling en förÀndring av demokratidealet frÄn att demokrati ses som folkets makt över det offentliga (kommunitÀr offentlig demokrati) till att demokrati ses som individens valfrihet pÄ en marknad (libertÀr marknadsdemokrati).

VÀljare eller kund?: frÄn kommunitÀr till libertÀr demokrati
i Sveriges kommuner?

New Public Management-NPM Àr ett samlingsbegrepp för de marknadsorienterade reformer som i varierande utstrÀckning pÄverkat den organisatoriska utvecklingen i flertalet svenska kommuner frÄn slutet av 1980-talet och framÄt. I denna litteraturstudie avhandlas tvÄ NPM-influerade idéer, resultatansvar och belöningssystem i kommunal verksamhet, utifrÄn olika demokratiperspektiv. Studien visar att dessa reformer Àr svÄrförenliga med sjÀlvkostnadsprincipen, samt att de sannolikt bidrar till en avpolitisering av kommunens verksamhet genom nedtoning av partipolitiska skillnader och delegering av ansvar frÄn politiker till administratörer. Reformerna sker ofta utan reflektion över demokratiaspekter och tycks dessutom skapa en osÀkerhet betrÀffande politikerrollen. Sammantaget illustrerar denna utveckling en förÀndring av demokratidealet frÄn att demokrati ses som folkets makt över det offentliga (kommunitÀr offentlig demokrati) till att demokrati ses som individens valfrihet pÄ en marknad (libertÀr marknadsdemokrati)..

Har tÄget redan gÄtt, eller kan vi hoppa pÄ? : En studie om och hur lÀrare anvÀnder och upplever IT i skolan

ITses som en naturlig och betydelsefull del i samhÀllet. För att kunna mötasamhÀllet krÀvs idag att skolan följer med i IT-utvecklingen. Skolan mÄsteimplementera och utveckla anvÀndande av IT vilket stÀller krav pÄ tekniken, skolan och lÀrarna som handskas med tekniken. Syftet med studien var att nÄförstÄelse om hur lÀrare upplever att anvÀnda IT i skolan, med en hermeneutiskansats. För att kunna nÄ förstÄelse om det samlades det empiriska materialet invia intervjuer med fyra lÀrare som arbetar pÄ en kommunal grundskola som hartillgÄng till IT-artefakter och dÀr lÀrarna efter sin förmÄga i kompetens ochtillgÄng till teknik anvÀnder IT i sin undervisning.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->