Föräldrars uppfattningar om den kommunala fritidsverksamheten
för grundsärskolebarn
Syftet med studien var att beskriva föräldrars uppfattningar om kommunal fritidsverksamhet för grundsärskolebarn mellan sex och tolv år i en aktuell kommun. Deltagarna i studien bestod av sex föräldrar som i intervjuer tillfrågades om sina uppfattningar om fritidsverksamheten. För att begränsa studien ställdes inga frågor om skolverksamhet och fritid i hemmiljö. Intervjuns frågeformulär baserades på nationella styrdokument för fritidsverksamheters utformning och kommunala mål och riktlinjer. Resultatet visade att föräldrars uppfattningar om fritid hade en annan betydelse för deras barn, därför kallas fritid för livsträning. Majoriteten av föräldrarna tyckte att fritidsverksamheten skulle vara skild från skolan för att ge miljöombyte. Resultatet visade även att lagens intentioner om en meningsfull fritid för barnen inte. helt uppfylls och att full delaktighet i fritidsverksamheten för föräldrarna inte heller uppnås. Föräldrars syn på kvalitet styrkte grundteorin i studien, nämligen att kvalitet är en personlig uppfattning och det som ger användaren tillfredsställelse, samt en känsla av när den uppträder.