Sök:

Sökresultat:

934 Uppsatser om Kognitiv nedsättning - Sida 5 av 63

Den matematiska texten ? ett dilemma? : En studie av textbaserade matematikuppgifter i gymnasieskolan

SammanfattningStudien undersöker sprÄkliga faktorer i textbaserade matematikuppgifter som pÄverkar elevers förmÄga att förstÄ och lösa det i uppgiften presenterade matematiska problem. Studien utgÄr frÄn en kognitiv och lingvistisk teoribildning. Resultatet av studien diskuteras Àven ur ett flersprÄkigt perspektiv. Syftet med uppsatsen Àr att med ett kognitivt och lingvistiskt perspektiv undersöka och finna exempel pÄ sprÄkliga faktorer som Àr avgörande nÀr elever löser textbaserade uppgifter i matematik. Detta görs med en lingvistisk textanalys samt kvalitativa elevintervjuer.

Psykodynamisk eller kognitiv beteendeterapeutisk behandling över internet vid social Ängest: en preferensstudie

Social Ängest drabbar omkring en av nio svenskar. Effektiva behandlingar finns, med begrÀnsad tillgÄng och höga kostnader gör att mÄnga inte fÄr behandling. Internetbehandling Àr ett potentiellt kostnadseffektivt behandlingsalternativ som Àr lÀtt att sprida, men mer forskning behövs. Syftet med studien var att jÀmföra tvÄ internetförmedlade behandlingar. Trettiosex deltagare fick vÀlja affektfokuserad psykodynamisk behandling (iPDT, N=23) eller kognitiv beteendeterapi (iKBT, N=13).

"Vi lÀr som vi Àr" : InlÀrningsstilars betydelse i valet av terapiinriktning

Denna studie syftar till att undersöka om det föreligger skillnader i inlÀrningsstilar mellan blivande psykoterapeuter med psykodynamisk respektive kognitiv beteendeinriktad inriktning. Undersökningsdeltagarna utgjordes av samtliga studenter i de tvÄ första ÄrgÄngarna pÄ Stockholms universitets psykologiska institutions psykoterapeututbildning. Studenter pÄ psykoterapeututbildningen kan vÀlja mellan antingen kognitiv beteendeinriktad terapi eller psykodynamisk psykoterapi. I syfte att kartlÀgga eventuella skillnader mellan studenterna pÄ de tvÄ olika inriktningarna anvÀndes tvÄ versioner av David Kolbs Learning Style Inventory. Resultatet av undersökningen visade pÄ tydliga skillnader mellan terapeuter med olika inriktning.

Individualiserad matematikundervisning : Hur verksamma pedagoger förhÄller sig till detta

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka pÄ vilka olika sÀtt verksammapedagoger sÀger sig förhÄlla sig till begreppet individualisering. UtifrÄnsyftet och frÄgestÀllningar har vi valt att intervjua tre lÀrare som undervisar imatematik i Är 4-5. Resultatet visar att samtliga tre lÀrare har i principsamma definition av begreppet men skilda förhÄllningssÀtt. Enligt forskningfinns det ett flertal olika former för lÀraren att individualisera sinundervisning, men de flesta forskare föresprÄkar dock en kognitivindividualisering. VÄra resultat visar att ingen utav de tre intervjuade lÀrarnabeskriver sin undervisning, som en fullstÀndig kognitiv individualiseradundervisning.

Mobilapplikationsutveckling för mÀnniskor med kognitiv funktionsnedsÀttning

MÄnga mÀnniskor lider av kognitiva funktionsnedsÀttningar. Det kan försÀmraförmÄgan att anvÀnda teknik och leda till att mÀnniskor gÄr miste om mÄnga verktyg och funktionersom andra tar för givet. Att ta hÀnsyn till kognitiva funktionsnedsÀttningar i utvecklingen avmobilapplikationer Àr utmanande dÄ vissa grÀnssnitt och funktioner kan upplevas som för kompliceradeeller ostrukturerade. I denna uppsats presenteras designmönster som kan bidra till en inkluderandedesign enligt konceptet Design för alla. Design för alla innebÀr design som möjliggör anvÀndande föralla mÀnniskor.

Effektivitet av kognitiv beteendeterapi jÀmfört med traditionell farmaceutisk begandling mot depression - En metaanalys

Den hÀr metaanalysen undersöker skillnaden i behandlingseffekt mellan kognitiv beteendeterapi och traditionell farmaceutisk behandling mot depression. Totalt 22 artiklar inkluderades i metaanalysen, som antingen undersökte behandlingseffekten av KBT eller medicinering eller bÄde och. Resultatet visade en stark positiv effekt för bÄda behandlingsmetoderna mot depression. Farmaceutisk behandling hade högre effektstorlekar jÀmfört med KBT, enligt t-test var skillnaden i populationsmedelvÀrde dock inte signifikant. Slutsatsen blir dÀrför att KBT Àr en effektiv och lÀmplig behandling mot depression, och bör ses som ett behandlingsalternativ framförallt för personer som av nÄgon anledning inte vill medicineras.

Seriepositionseffekt vid Alzheimers sjukdom och lindrig kognitiv störning

I verbala minnestester brukar friska individer komma ihÄg flera ord frÄn början och frÄn slutet av ordlistan (primacy- och recency-effekt) Àn frÄn mitten av den. Detta fenomen kallas för seriepositionseffekt. Recency-effekten anses bero pÄ arbetsminnet, medan episodiska minnet ansvarar för primacy-effekten. SvÄrigheter med episodiska minnet Àr ofta det första symtomet vid begynnande Alzheimers sjukdom. Femtiosju testprotokoll av Rey AVLT varav en tredjedel kom frÄn patienter med Alzheimers sjukdom, en tredjedel frÄn personer med diagnosen lindrig kognitiv störning och en tredjedel frÄn friska kontrollpersoner, undersöktes med flera poÀngsÀttningsmetoder baserade pÄ seriepositionseffekten, för att se om nÄgon metod skapade tydligare skillnader mellan diagnosgrupperna Àn den sedvanliga poÀngsÀttningen.

Kognitiv beteendeterapi som behandling vid Àtstörningssjukdomarna Bulimia Nervosa och Binge Eating Disorder

Kognitiv Beteende Terapi (KBT) Àr förstahandsval vid rehabilitering av Bulimia Nervosa (BN) och har visat gott resultat vid rehabilitering av Binge Eating Disorder (BED). För dessa patienter Àr störd kroppsuppfattning en stor del av problematiken. Rörelse utgör traditionellt kÀrnan i Àmnet sjukgymnastik. Genom att vidga begreppet rörelse kan man hitta tvÄ perspektiv. Dels det traditionella sÀttet att se rörelse som ett resultat av kroppsliga processer, dels genom att se rörelse som ett beteende.

Specialpedagogers organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att arbeta h?lso- fr?mjande och f?rebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevh?lsoarbete i den lokala organisationen. -m?jligheter och hinder

Syftet med studien ?r att ta reda p? hur sju specialpedagoger verksamma i skolans l?gre ?ldrar beskriver deras organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att bedriva h?lsofr?mjande och f?rebyggande elevh?lsoarbete. Vi vill ta reda p? vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar eller m?jligg?r det h?lsofr?mjande och f?rebyggande arbetet. F?r att besvara syftet har vi tagit avstamp i en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer som metod.

Manipulativa sekter, vem ansluter sig?: en beskrivning och analys av omvÀndelsen ur ett psykologiskt perspektiv

Syftet med denna litteraturstudie Àr att analysera den omvÀndelseprocess som sker vid en individs initiering i en manipulativ sekt. Definitioner och beskrivningar av sekter, manipulativa sekter och omvÀndelse presenteras. Fokus ligger pÄ svenska religiösa manipulativa sekter och jÀmförelser med Jehovas Vittnen och Livets Ord förekommer. OmvÀndelseprocessen analyseras genom uppsatsens teoretiska ramverk, vilket utgörs av Maslows Behovstrappa, teorier om attitydförÀndringar samt Festingers teori om kognitiv dissonans. De frÄgestÀllningar som uppsatsen söker besvara Àr: Vilka sociologiska och psykologiska situationer föreligger nÀr en individ ansluter sig till en manipulativ sekt? Hur ser omvÀndelseprocessen ut? samt Hur verkar de psykologiska processerna inom ramen för omvÀndelseprocessen? Slutsatsen som kunnat dras frÄn de psykologiska processer som verkar genom omvÀndelseprocessen Àr initialt att de mÀnskliga sociala behoven skapar en vilja att tillhöra en grupp.

Den kommunala balansakten - En studie om anv?ndningen av artificiell intelligens och dess etiska aspekter inom Sveriges kommuner

Syfte: Denna uppsats riktar ljus p? anv?ndningen av AI i Sveriges kommuner. Uppsatsen ?mnar att unders?ka hur kommuner tolkar anv?ndningen av AI och dess etiska aspekter. Till f?ljd syftar uppsatsen att belysa hur kommuner hanterar AI och dess etiska aspekter f?r att synligg?ra utmaningar och m?jligheter som kommuner upplever vid inf?randet. Teori: Studien ?r f?rankrad i ?vers?ttningsteorin med hj?lp av studiens analysverktyg som avser id?modellen.

Ryttares prestationsÀnglsan i samband med prestation

HÀstars och mÀnniskors har olika sÀtt att kommunicera. HÀsten Àr mycket kÀnslig för icke-verbal kommunikation medan mÀnniskan gÀrna uttrycker sig verbalt. MÀnniskan mÄste dÀrför lÀra sig att kommunicera pÄ hÀstens vis, men vid stor prestationsÀngslan Àr det svÄrare att kontrollera kroppen. Detta kan orsaka problem i kommunikation mellan hÀst och ryttare. PrestationsÀngslan Àr ett fenomen som tidigare undersökts mycket inom andra idrotter och Àven lite inom utlÀndsk ridsport, men det har aldrig tidigare gjorts en studie inom svensk ridsport.

Prediktorer för behandlingsutfall vid Internetadministrerad KBT respektive PDT för generaliserat Ängestsyndrom

Internetadministrerad behandling har i mÄnga studier uppvisat samma effektstorlekar som traditionell terapi, men det finns Ànnu begrÀnsade kunskaper om vilka patienter som lÀmpar sig bÀst för behandling via Internet. Syftet med denna studie var att pröva vilka faktorer som predicerar behandlingsutfall vid Internetadministrerad kognitiv beteendeterapi och Internetadministrerad psykodynamiskt orienterad terapi för generaliserat Ängestsyndrom (GAD). Underlag för studien Àr deltagare frÄn en randomiserad kontrollerad studie (N = 81), vilken jÀmför effekten av de tvÄ behandlingarna med en kontrollgrupp (vÀntelista). Föreliggande studie omfattar 45 deltagare frÄn de tvÄ behandlingsgrupperna. Som huvudutfallsmÄtt berÀknades Penn State Worry Questionnaire - residual gain scores, vilket ger ett mÄtt pÄ deltagarnas grad av individuell förÀndring.

Att sluta skÀra sig - Behandling av sjÀlvskadebeteende pÄ Nyckelns behandlingshem

Syftet Àr att undersöka de teorier och behandlingsmetoder som Nyckelns behandlingshem anvÀnder sig av, samt att belysa sjÀlva begreppet sjÀlvskadebeteende och dess orsaker. Vi har gjort en litteraturgenomgÄng om orsaker och behandling och en kvalitativ intervju med personal pÄ behandlingshemmet Nyckeln, vars mÄlgrupp Àr unga flickor i Äldern 15 till 25 Är. Dessa behandlas för sjÀlvskador enligt vÄr definition: att skÀra, rispa eller brÀnna sig i huden. De metoder vi utgÄr frÄn Àr kognitiv terapi, kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi, vilka Nyckeln grundar sin behandling pÄ. Dessa teorier gÄr ut pÄ att förÀndra negativa tankesÀtt och att dÀrmed fÄ till en förÀndring i beteendet.

Tierpsmodellen 2.0: Skapandet av empowerment i olika livsdimensioner

Under vuxenlivets tidiga perioder fo?rva?ntas ungdomar ta sina fo?rsta sja?lvsta?ndiga beslut, na?got som inneba?r en stor fo?ra?ndring i ma?ngas liv. Unga vuxna med psykisk oha?lsa och/eller utanfo?rskap a?r vid denna tidpunkt ofta i behov av sto?d fra?n olika samha?llsakto?rer. Denna uppsats underso?ker hur Tierps kommun har tagit sig an denna utmaning genom att studera Tierpsmodellen 2.0, ett samverkansprojekt mellan ett flertal av stadens samha?llsakto?rer.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->