Sök:

Sökresultat:

934 Uppsatser om Kognitiv nedsättning - Sida 19 av 63

LÀrares motivation : En intervjustudie om hur sex legitimerade lÀrare finner motivation i sitt arbete.

En avgörande och viktig faktor till hur lÀrare genomför och planerar sin undervisning Àr lÀrares motivation. Faktorer som har inverkan pÄ motivationen Àr bland annat arbetssituation, kollegor, rektor, eget ansvar samt i vilken utstrÀckning lÀrare sjÀlva kan pÄverka deras arbetssituation. Syftet med studien var att undersöka och beskriva lÀrares syn pÄ den egna motivationen och dess pÄverkan pÄ undervisningen. Detta har gjorts utifrÄn socialpsykologisk grund med inriktning pÄ kognitiv teori. Metoden som anvÀndes vid datainsamlingen var semistrukturerade intervjuer, vilka genomfördes med sex legitimerade lÀrare.

Psykologiskt Empowerment: en Kognitiv Resa mellan Arbetskontext och Relationer

Titel: Psykologiskt Empowerment: En kognitiv resa genom relationer och arbetskontextFörfattare: Niklas Hansson och Niklas JohanssonHandledare: Pia Ulvenblad och Ingemar WictorNyckelord: Psykologiskt Empowerment, PE, Arbetskontext, RelationerSyfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att öka förstÄelsen kring psykologiskt empowerment (PE), genom att studera kopplingen till relationer och arbetskontext.Problemformulering: Hur kan uppfattad nivÄ av PE kopplas till arbetskontext och relationer?Metod: En kvalitativ metod har anvÀnts och fyra fallstudier har gjorts pÄ organisationer med varierande branschtillhörighet, vilket gjorts för att maximera skillnaderna mellan fallen. PrimÀrdata kommer frÄn individuella intervjuer, vilka kompletterats med tillhörande frÄgeformulÀr och som gjort upplevda nivÄer av PE kvantifierbara.Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen utgörs av klassiska PE-teorier tillsammans med bestÄndsdelarna av konceptet, för att forma basen. Detta kombineras med nyare PE-teorier kopplade till bÄde arbetskontext och relationer, men Àven kortfattat vilka beteendemÀssiga utfall som kopplas till PE. Författarna har valt att fokusera mindre pÄ eventuella utfall kopplat till PE, dÄ dessa funnits i tidigare forskning, men inte kan negligeras helt, dÄ det kan tyckas absolut vÀsentligt att pÄ nÄgot sÀtt ta upp vad som Àr positivt och negativt kopplat till konceptetSlutsats: BÄde arbetskontext och relationer tycks kunna kopplas till uppfattad nivÄ av PE.

Mindfulnessbaserad Äterfallspreventation : "Le mot min ilska och vÀlkomna den" UtvÀrdering av ett pilotprojekt vid Beroendeteamet i Upplands VÀsby

Bakgrund Kemiskt beroende ? ofta benĂ€mnt drogmissbruk ? Ă€r en sammansatt, komplicerad och svĂ„rbehandlad psykiatrisk sjukdom. VĂ€gen in i missbruk och beroende pĂ„verkas av affektiva, kognitiva och sociala störningar och dysfunktionella beteenden. Den beroende personen Ă€r pĂ„verkad av lĂ„ngvarigt bruk av nervgifter (drogerna), som befĂ€st och förvĂ€rrat psykiska besvĂ€r och dysfunktionella beteendestrategier. Samsjuklighet med olika psykiatriska och somatiska sjukdomar/symtom förekommer i hög utstrĂ€ckning.Syftet med studien Ă€r att utvĂ€rdera pilotprojektet Mindfulness-Baserad Återfallsprevention (MBÅP) som genomförts vid Upplands VĂ€sby Beroendeteam, samt att beskriva symtomförĂ€ndring.Metod MBÅP bygger pĂ„ Mindfulness-Based Relapse Prevention (MBRP) som baseras pĂ„ Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) och har tidigare utvĂ€rderats i en randomiserad kontrollerad studie (RCT).

Är det nĂ„gon mening med att trĂ€na arbetsminnet? : En studie om datoriserad arbetsminnestrĂ€ning och matematik bland elever med Aspergers syndrom

Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.

Aktivitens betydelse för Äldersrelaterad kognitiv försÀmring

The current paper compares the relations between different measures of activity and some common neuropsychological tests. One-hundred and fifty five healthy elderly, aged 55 - 85, living in Sweden were included. Gender-specific patterns were found for both activities and correlations between activities and cognitive measures. The main findings suggest that activities are associated with cognitive speed in men, whereas, for women, active and passive activities correlate, positively and negatively accordingly, with education. In comparison, complex models of activity outperform simpler ones and theory-driven measures just barely outperform intuitive models..

Konstauktioner online : Hur bygger auktionsverk fo?rtroende online?

Fo?rfattarna har uppma?rksammat en starkt uppa?tga?ende trend inom onlineauktioner sett till omsa?ttning och antal akto?rer. Med utga?ngspunkt i denna utveckling har fo?rfattarna underso?kt hur svenska auktionsverk bygger fo?rtroende gentemot kunder som handlar pa? onlineauktioner. Uppsatsen a?mnar besvara hur fo?retag inom denna bransch idag jobbar fo?r att bygga fo?rtroende gentemot sina kunder.

SprÄkdeprivation - en litteraturstudie om sprÄkets betydelse för döva och hörselskadade

SprÄkets betydelse för mÀnniskans utveckling Àr viktig för individens utveckling. SprÄket ger oss möjligheten till en god kognitiv förmÄga och vÀgleder oss fram till vÄr identitet och personlighet. Genom sprÄket uttrycker vi vem vi Àr och vad vi vill. Men vad hÀnder om sprÄket inte blir en sjÀlvklarhet och om vi inte fÄr tillgÄng till det? Den hÀr studien handlar om vilken betydelse sprÄket har för döva, hörselskadade och personer med cochleaimplantat och vad som hÀnder om de inte fÄr tillgÄng till det sprÄk de Àr i behov av..

Tack f?r att du v?gade g?ra det m?nga av oss fantiserat om - En netnografisk studie om hur skolattentat diskuteras p? Flashback

Syfte och fr?gest?llningar: Studiens syfte ?r att analysera r?ttf?rdigande och f?rd?mande av skolattentat p? internetplattformen Flashback. F?r att ytterligare komma ?t r?ttf?rdigande breddas fokuset ?ven till hur tillv?gag?ngs?tt och strategier f?r att beg? skolattentat ?l?rs ut? p? Flashback. Studien ?r viktig f?r att den i f?rl?ngningen skulle kunna bidra med identifiering av potentiella g?rningspersoner och d?rmed bidra till det brottspreventiva arbetet i samh?llet.

VÀgen frÄn barns unisona sÄng till flerstÀmmighet

Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.

Informationsöverflöd i sociala medier : ?We are training our brains to pay attention to the crap?

Idag tar ma?nniskan del av mer information a?n na?gonsin, inte minst den yngre generationen. Det konstanta flo?det som tas del av pa?verkar individen och fo?rsa?tter denne i ett beroende da?r det blir till ett behov att svara pa? meddelanden, att ha?nga med i sammanhanget och att vara delaktig. Till slut o?verbelastas ma?nniskan ba?de psykiskt och fysiskt av den informationen som ma?ste tolkas.Man skulle kunna pa?sta? att det a?r ett samha?llsproblem, det a?r en norm att ha ma?nga fler va?nner i den digitala va?rlden a?n i verkligheten.

Hypotermibehandling efter hjÀrtstopp : Kognitiv och fysisk funktion samt sjÀlvskattad hÀlsa efter 6 mÄnader relaterat till tidsÄtgÄng i vÄrdkedjan och primÀr hjÀrtrytm

AbstractAim of the study: Aim of the study was to investigate whether there were any connections in time between different parts of care in patients with cardiac arrest and hypothermia treatment and cognitive and physical function six months after cardiac arrest and to investigate neurological outcome related to primary registered cardiac arrest rhythm after six months and if there were any changes in cognitive and physical functions as well as self-related health between discharge from hospital and six months after cardiac arrest.Method: The study included 39 patients admitted to three Swedish hospitals between 2008-2011. Cognitive and physical function was evaluated with Cerebral Performance Cathegory, CPC completed with Mini Mental State Examination, MMSE for cognitive function and Bartels Index, BI for physical function and Euroqol-VAS for evaluating the self-related health.Result:  A significant connection was shown between time to start hypothermia treatment and BI, patients with longer time showed improved physical function after six months.Majority of the participants (66,7 %) had Ventricular fibrillation/Ventricular tachycardia, VF /VT, as primary registered cardiac arrest rhythm and in this group CPC and BI was significant better compared with the asystole /Pulsless Electrical Aktivity, PEA group.CPC, MMSE, BI and Euroqol-VAS were all improved over time.Conclusion: Participants with VF /VT as primary registered cardias arrest rhythm had significant better cognitive and physical function 6 months after hypothermia-treated cardiac arrest compared with participants with asystole/PEA as primary registered rhythm. This shows the importance of access to defibrillators in public places in the society and in hospitals and optimal education of lay people and medical staff. Cognitive and physical function and self-rated health improves over time, which might be a very important reason to convey patients, relatives and medical staff to continue cognitive and physical rehabilitation. Keywords: Cardiac arrest, hypothermia, cognitive and physical function, wellbeeing.

?Ju mer man ?r med i deras lek desto mer l?r man sig som pedagog?: F?rskoll?rares uppfattningar om fri lek, styrning, l?rande och l?rarroll.

Lek kan ses som ett flerdimensionellt och komplext fenomen. F?rskolans l?roplan framh?ller att lek och l?rande ska bilda en helhet samt att lek ?r en f?ruts?ttning f?r barns utveckling. Fri lek ?r ett begrepp som ofta anv?nds i praktiken men som ocks? kan uppfattas som sv?r att arbeta med d? gr?nsen f?r vad som ?r fritt ?r diffust och vad frihet egentligen inneb?r i f?rskolans vardag.

Musiknedladdning och attityder

Titel: Musiknedladdning och attityder ? En kvalitativ intervjustudieFörfattare: Peter Freibergs och Linda SolbergHandled.: Annika BergströmKurs: Fördjupningskurs VT-07Syfte: VÄrt syfte att undersöka ungdomars/unga vuxnas attityder till olaglignedladdning av musik och koppla samman det med livsstil och beteende.Metod: Kvalitativ intervjustudie.Material: Tio stycken respondenterHuvudres.: Fyra av tio respondenter hade övervÀgande positiva attityder. Tre av tiohade övervÀgande negativa attityder och tre av tio hade blandade attityder.LÀttillgÀngligheten och att det Àr gratis Àr viktiga argument för de positiva. Man kan provlyssna och upptÀcka ny musik samt fÄ tag pÄ sÄdant som annars kan vara svÄrt att fÄ tag pÄ. Ur artisters synvinkel ses det som positivt att de kan nÄ ut med sin musik .Negativa argument Àr att man stjÀl nÄgons musik, vilket i slutÀndan gör att artisterna inte har rÄd att producera mer musik och att skivaffÀrer dÄ ocksÄ försvinner.

Antropomorfism och kognitiv etologi : Hur mÀnniskor tolkar djurs beteende

Enligt vissa kontroversiella forskare, som kallar sig kognitiva etologer, sÄ kan antropomorfism anvÀndas i forskningssyfte inom djurkognition. Syftet med den hÀr rapporten Àr att analysera antropomorfism och dess grundlÀggande bestÄndsdelar, samt utföra en undersökning för att ta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar mÀnniskors tolkningar av djurs beteende. Tre personer fick kommentera nÄgra videosekvenser, innehÄllande djur. De skulle lÄtas att de var ett av djuren och efter varje videosekvens blev de utfrÄgade om hur de hade resonerat under "agerandet". Den kvalitativa analysen av materialet visade att flera faktorer tillsammans inverkade pÄ deltagarnas tolkningar och att överdriven antropomorfism kan undvikas till viss del, beroende pÄ individuella faktorer..

MusikvÀrldens karta och kompass : En designstudie om hur musik kan Ätkomliggöras digitalt med minskade krav pÄ musikkulturell förkunskap

Syftet med detta examensarbete var att kommunikativt sÀnka kraven pÄ musikkulturell förkunskap vid interaktion med det digitala musikarkivet Every Noise At Once. Studien tog stöd i teorier inom kognitiv semantik och teknisk kommunikation.De metoder som anvÀndes var omvÀrldsanalys, expertintervjuer och receptionsanalys. LÀngs arbetets gÄng formades en hypotes som sedan prövades genom empirisk datainsamling och analys av denna.Resultatet antydde att vi förstÄr musik, och gör oss sprÄkligt förstÄdda om musik, via taktila och visuella metaforer. Detta resultat guidade sedan gestaltningen av en prototyp dÀr utvalda akustiska attribut översattes till liknelser med taktil och visuell koppling. .

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->