Sök:

?Fortsatta reformer ska bidra till varaktigt ho?g sysselsa?ttning, fra?mja ho?g produktivitetstillva?xt och sta?rka Sveriges konkurrenskraft."

- En studie av svenska politikers syn pa? utbildning


Denna uppsats har sin utga?ngspunkt i Martha C. Nussbaums tes om humanvetenskapens utsatthet i en va?rld da?r beslutsfattare alltmer stra?var efter ekonomisk tillva?xt. Nussbaum menar att de medborgerliga kompetenser som kra?vs i en fungerande demokrati ba?st tra?nas inom ramen fo?r humanvetenskap, men att denna disciplin nedprioriteras till fo?rma?n fo?r a?mnen som pa? ett till synes mer ma?tbart sa?tt fra?mjar den ekonomiska tillva?xten. Denna studie go?r en kvalitativ textanalys av debattartiklar ur Dagens Nyheter, med syftet att avgo?ra vilken syn pa? utbildning ? utbildning fo?r ekonomisk tillva?xt eller utbildning fo?r demokrati ? som dominerar i den utbildningspolitiska debatten. Studien analyserar a?ven artiklarna utifra?n dess politiska avsa?ndare fo?r att kunna utla?sa eventuella mo?nster mellan parti- eller blocktillho?righet och utbildningssyn. Resultaten visar att det ekonomiska perspektivet pa? utbildning dominerar kraftigt o?verlag. Vad ga?ller de parti- och blockspecifika resultaten kan vissa mo?nster urskiljas mellan politisk tillho?righet och utbildningssyn.

Författare

Jenny Hansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..