Sök:

Sökresultat:

700 Uppsatser om Klassisk retorik för vćr tid - Sida 8 av 47

FörtÀckta ordalag eller tukt och förmaning : bilder i nykterhetspropaganda och deras retorik

Detta arbete har haft som mÄlsÀttning att belysa och behandla möjligheter och problem vid utformande av informationsstrukturer i intranÀtsammanhang. Arbetet har genomförts i samarbete med Volvo Lastvagnar Komponenter i Skövde. En fallstudie har gjorts dÀr Volvos intranÀt utvÀrderats. Dessutom har ett experiment genomförts dÀr samband mellan katalog- och lÀnkstruktur klargjorts. Undersökningens syfte Àr att uppnÄ en lÀnkstruktur som tillÄter anvÀndarna att utföra sitt arbete effektivt och att uppnÄ en katalogstruktur som inte Àr förÀndringsbenÀgen.

Att prata i politik : En diskurspsykologisk undersökning av positionering i kommunfullmÀktige

Lokal politik har en viktig roll i samhÀllet och dess faktakonstruktion kan ha en pÄverkan pÄ individen. Lokalpolitikern konstruerar i sina anföranden beskrivningar av verkligheten som görs trovÀrdiga genom retoriskt arbete. Arbetet anvÀnder en diskurspsykologisk metod för att undersöka kommunpolitikers anförande i debatten rörande kommunens styrdokument, Inriktning, verksamhet och ekonomi (förkortat IVE) för Ären 2015 till 2018. Studien kommer fram till att problem och lösningar görs till fakta genom anvÀndandet av offensiv och defensiv retorik. I konstruerandet av problemet finns ocksÄ ett konstruerande av en politisk motstÄndare som föranlett problemet.

Klassisk sÄng frÄn tÄ till topp: en studie av hur fyra
erfarna sÄngpedagoger förhÄller sig till begreppen uttryck
och sjÀlvkÀnsla

Syftet med denna studie Àr att inom omrÄdet klassisk sÄng undersöka hur fyra erfarna sÄngpedagoger förhÄller sig till begreppen uttryck och sjÀlvkÀnsla i sin sÄngundervisning. Syftet Àr ocksÄ att undersöka hur sÄngpedagogerna upplever sina elevers mÄl. Studien Àr inriktad mot sÄngundervisning i de frivilliga skolformerna, frÄn den kommunala musik- och kulturskola till gymnasiet och folkhögskola, och Àr uppbyggd utifrÄn litteratur inom följande Àmnen: personligt uttryck, sjÀlvkÀnsla, drama integrerat med sÄng och ?varför sjunger jag?. I studien intervjuas fyra sÄngpedagoger med olika bakgrund och erfarenheter, tvÄ undervisar inom kulturskolan och tvÄ inom folkhögskolan.

Restaurangretorik : DÀrför Àr vi en stjÀrnkrog

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Àr att utifrÄn Michelinguidens kriterier undersöka hur restauranger i Stockholm som har stjÀrnor i guiden drar nytta av sin ?stjÀrnstatus? i sina presentationer av restaurangerna pÄ respektive webbplats.Teori: De teoretiska utgÄngspunkterna Àr visuell retorik, semiotik, multimodalitet samt identifikation.Metod: Jag har undersökt vad som sÀgs, bÄde genom text och bild, pÄ respektive restaurangs hemsida. Jag har sedan satt det mot bakgrund och de frÄgestÀllningar jag hade och dÀrmed Àven mot de kriterier Michelinguiden anvÀnder sig av i sin bedömning av restauranger.Slutsats: Respektive restauranger uttrycker sin ?stjÀrnstatus? ? men pÄ lite olika sÀtt. Vissa vÀljer att göra det mer genom bild och andra genom text.

Motivation. En studie av motivationsfaktorer tillÀmpade pÄ volontÀrer

Titel: Motivation. En studie av motivationsfaktorer tillĂ€mpade pĂ„ volontĂ€rer Författare:Ronny Adolfson, Patrik Gran och Axel Lindblom Handledare: Christer Eldh och Ola Thufvesson Syfte:Syftet med denna uppsat's Ă€r att undersöka vilka faktorer som motiverar volontĂ€rer och om dessa kan förklara's med klassisk motivationsteori. Vi vill fĂ„ ökad kunskap om vilka drivkrafter det Ă€r som motiverar volontĂ€rer att prestera utan att fĂ„ nĂ„gon nĂ€mnvĂ€rd ersĂ€ttning. FrĂ„gestĂ€llningar: Är klassisk motivationsteori tillĂ€mpbar pĂ„ volontĂ€rer?Vad karaktĂ€riserar volontĂ€ren's motivationsfaktorer? Metod: Vi har anvĂ€nt os's av en kvalitativ metod och dĂ€r foku's har lagt's pĂ„ intervjuer och artiklar.

En unik butik ? en studie om Monki?s sÀtt att marknadsföra sig

Att vara en aktör inom detaljhandeln innebÀr hÄrd konkurrens. Det Àr av stor vikt att erbjuda nÄgot unikt och kunna skilja sig frÄn mÀngden, men Àven att synas. Marknadsföring i klassisk bemÀrkelse, TV-, radio-, tidnings- och Internetreklam, Àr huvudsakligen de sÀtt företag anvÀnder för att göra sig och sina produkter tillkÀnna. Att skilja sig frÄn mÀngden Àr nÄgot företaget Monki baserar hela sin affÀrsidé pÄ, och det gÀller Àven sÀttet de marknadsför sig. DÄ de inte anvÀnder nÄgon form av ?klassisk? marknadsföring stödjer det deras annorlunda och unika koncept.

Expressretorik mot en bÀttre vÀrld : Retorisk analys av Amnesty International och Greenpeace anvÀndande av Facebook och Twitter

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Àr att utifrÄn Michelinguidens kriterier undersöka hur restauranger i Stockholm som har stjÀrnor i guiden drar nytta av sin ?stjÀrnstatus? i sina presentationer av restaurangerna pÄ respektive webbplats.Teori: De teoretiska utgÄngspunkterna Àr visuell retorik, semiotik, multimodalitet samt identifikation.Metod: Jag har undersökt vad som sÀgs, bÄde genom text och bild, pÄ respektive restaurangs hemsida. Jag har sedan satt det mot bakgrund och de frÄgestÀllningar jag hade och dÀrmed Àven mot de kriterier Michelinguiden anvÀnder sig av i sin bedömning av restauranger.Slutsats: Respektive restauranger uttrycker sin ?stjÀrnstatus? ? men pÄ lite olika sÀtt. Vissa vÀljer att göra det mer genom bild och andra genom text.

RÀdsla, hot och trygghet : - en retorisk analys av Sverigedemokraternas informationsmaterial i frÄgorna invandring och Älderdom

Uppsatsen utgÄr frÄn politisk kommunikation och syftet Àr att exponera politikernas strÀvan att styra vÀljarnas Äsikter. Eftersom Sverigedemokraterna Àr nya i riksdagen blev de uppsatsens fallstudie. Politisk kommunikation handlar om att pÄverka vÀljarnas Äsikter genom retorik och politiska texter Àr intressanta dÀrför att de, pÄ ett subtilt sÀtt, kan övertala vÀljarna genom rÀtt uppbyggnad och ordval. Vi har valt inriktningen politisk retorik och vÄr problemformulering Àr: PÄ vilket sÀtt anvÀnder Sverigedemokraterna retorik i frÄgorna invandring och Älderdom för att nÄ ut med sina politiska Äsikter?Uppsatsens teoretiska ram utgÄr frÄn politisk kommunikation och smalnar sedan av i PR, impression management, propaganda och Politics of fear.

Ethos, pathos logos i skolan : LÀrares syn pÄ retorik som pedagogiskt verktyg

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur förskollÀrarna pÄ förskolor som har fÄtt utmÀrkelsen Skola för hÄllbar utveckling arbetar med hÄllbar utveckling i förskolan, ta reda pÄ hur förskollÀrares förstÄelse för hÄllbar utveckling ser ut och i vilken mÄn förskollÀrarna i sitt arbete utgÄr frÄn de tre aspekterna ekonomiskt, socialt och ekologiskt hÄllbar utveckling. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa individuella intervjuer. Vi har intervjuat fem förskollÀrare frÄn tvÄ olika kommuner, varav tre stycken arbetade pÄ samma förskola men pÄ olikaavdelningar. Resultatet av vÄr studie visar bÄde pÄ likheter samt olikheter i förskollÀrarnas arbetssÀtt med hÄllbar utveckling i förskolan, dÀr temainriktat arbete, Ätervinning samt barns delaktighet Àr sÄdant som prÀglar förskolornas arbete. Barns delaktighet och medvetenhet om hÄllbar utveckling lyfts fram av förskollÀrarna som viktiga delar i deras förstÄelse av hÄllbar utveckling.

Skönhetsdrömmar pÄ burk: En retorisk analys av hudvÄrdsreklamannonser

Syftet med denna uppsats var att underso?ka om det finns skillnader och i sa?dana fall vilka skillnader pa? reklamannonser fo?r hudva?rdsprodukter i livsstilstidningar som sa?ljs i Sverige, fo?r kvinnor respektive ma?n. Jag har gjort en retorisk inneha?llsanalys av totalt tolv annonsbilder. De teorier jag utga?tt ifra?n a?r genus, retorik och media- marknadskommunikation.

Kommuner och varumĂ€rken ? En studie om varumĂ€rkesbyggande i Osby och Örkelljunga kommun

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att analysera och jÀmföra hur kommuner arbetar med sitt varumÀrke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvÀrsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för bÄda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundÀrdata. Analysen har dÀrefter grundats pÄ insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels pÄ klassisk varumÀrkesteori i form av Melins strategiska varumÀrkesplattform men ocksÄ pÄ teorier inom place marketing.

Att tala eller att tala vÀl? : En studie om hur man i grundskolan undervisar i muntlig redovisning

Detta arbete görs inom lÀrarutbildningens examenskurs med syftet att genomföra en fördjupad Àmnesundersökning. I vÄrt fall vill vi fÄ kunskap hur nÄgra pedagoger i grundskolan undervisar inom svenskÀmnet för att elevers förmÄga att redovisa muntligt ska utvecklas. Denna undersökning Àr ett försök att koppla nÄgra lÀrares arbetsmetoder i omrÄdet tala till en sÀrskild arbetsgÄng inom retoriken.  I fem intervjuer stÀlldes frÄgor till lÀrare kring definition, betydelse, möjligheter och hinder i förhÄllande till den muntliga redovisningen. Vi frÄgade Àven om vilka strategier de anvÀnder för att fÄ elever att utveckla sin förmÄga inom omrÄdet tala. Respondenternas svar analyserades bland annat utifrÄn de kategorier som retorikens partesmodell innehÄller.  Resultatet visar att man kan urskilja den retoriska arbetsgÄngen i respondenternas arbetssÀtt.

Att pÄverka en samhÀllsdebatt : En retorisk studie av organisationen Ruter Dams strategiska kommunikation

Det har aldrig varit sÄ lÀtt att uttrycka sin Äsikt och samtidigt sÄ svÄrt att faktiskt göra sin röst hörd som det Àr idag. För att nÄ ut med sin Äsikt mÄste man uttrycka sig pÄ rÀtt sÀtt och i rÀtt forum. Den hÀr uppsatsen granskar hur man kan pÄverka en samhÀllsdebatt genom strategisk kommunikation och uppnÄ en förÀndring som kommer frÄn publiken man riktar sig till. Uppsatsen sammanför retorik med strategisk kommunikation och undersöker specifikt hur organisationen Ruter Dam arbetar för att pÄverka jÀmstÀlldhet inom svenskt nÀringsliv. Analysen ÄskÄdliggör hur Ruter Dam arbetar mot ett jÀmstÀllt nÀringsliv med utgÄngspunkt i den retoriska situationen, publiker, core message och stakeholders.

En enad förort : En ethosanalys av Megafonens tal i samband med Husbykravallerna 2013

En undersökning över hur ordet "ansvar" anvÀnts i svensk politik 1991-2013 och den förÀndring ordet genomgÄtt i avsende pÄ argumentativ funktionalitet under Fredrik Reinfeldts tid som statsminister..

Retorik och semiotik i reklam : En jÀmförelse mellan tidningsannonser och internetbanners

Advertising is something that we get in touch with on a daily basis and more or less everywhere. Advertising is used in different mediums, such as magazines, television, radio, internet, cellphones et.c. The aim of the present study is to find out if there are any recurrent dissimilarities how advertising is constructed among the mediums regarding rhetorical and semiotical theories. Two different mediums have been chosen for a comparison, printed advertisments versus internetbanners. The study has been based on a total of ten qualitative image analyses.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->