Sök:

Att påverka en samhällsdebatt

En retorisk studie av organisationen Ruter Dams strategiska kommunikation


Det har aldrig varit så lätt att uttrycka sin åsikt och samtidigt så svårt att faktiskt göra sin röst hörd som det är idag. För att nå ut med sin åsikt måste man uttrycka sig på rätt sätt och i rätt forum. Den här uppsatsen granskar hur man kan påverka en samhällsdebatt genom strategisk kommunikation och uppnå en förändring som kommer från publiken man riktar sig till. Uppsatsen sammanför retorik med strategisk kommunikation och undersöker specifikt hur organisationen Ruter Dam arbetar för att påverka jämställdhet inom svenskt näringsliv. Analysen åskådliggör hur Ruter Dam arbetar mot ett jämställt näringsliv med utgångspunkt i den retoriska situationen, publiker, core message och stakeholders. Slutsatser som dras är att genom tydligt avgränsade publiker, en argumentation som tar utgångspunkt i ethos och ett core message som genomsyrar kommunikationen kan Ruter Dams kommunikation uppfattas som effektiv och dess styrkor visar sig också vara dess svagheter. Det kan också fastslås att Ruter Dams strategiska kommunikation är ett bra exempel på hur man kan arbeta med strategisk kommunikation för att uppnå en förändring som kommer från publiken den riktar sig till.

Författare

Siri Uhrnell

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..