Klassisk sång från tå till topp
en studie av hur fyra
erfarna sångpedagoger förhåller sig till begreppen uttryck
och självkänsla
Syftet med denna studie är att inom området klassisk sång undersöka hur fyra erfarna sångpedagoger förhåller sig till begreppen uttryck och självkänsla i sin sångundervisning. Syftet är också att undersöka hur sångpedagogerna upplever sina elevers mål. Studien är inriktad mot sångundervisning i de frivilliga skolformerna, från den kommunala musik- och kulturskola till gymnasiet och folkhögskola, och är uppbyggd utifrån litteratur inom följande ämnen: personligt uttryck, självkänsla, drama integrerat med sång och ?varför sjunger jag?. I studien intervjuas fyra sångpedagoger med olika bakgrund och erfarenheter, två undervisar inom kulturskolan och två inom folkhögskolan. Resultatet visar att alla de fyra sångpedagogerna jobbar med att stärka elevernas självkänsla och att det är en grundläggande del i undervisningen för att eleverna ska kunna uttrycka sig på ett personligt sätt. Studien visar också att de fyra sångpedagogerna jobbar kontinuerligt med elevens uttryck integrerat med tekniken och att dessa delar stärker varandra och är lika viktiga i sångundervisningen. Alla de intervjuade är också överens om att de flesta av sångeleverna är inriktade på att bli musiker och stå längst fram på scenen. De vill synas och få bekräftelse.