Sökresultat:
700 Uppsatser om Klassisk retorik för vćr tid - Sida 46 av 47
Barnperspektivet retorik eller realitet : En kvalitativ studie om implementering av barnperspektivet dÄ en förÀlder Àr hÀktad och förlagd med restriktioner
Barns situation till frihetsberövade förÀldrar har under det senaste decenniet allt mer uppmÀrksammats. HÀktestiden kan ibland bli lÄng och tiden för hÀktning framförs vara den svÄraste tiden att hantera dels för att familjen hamnar i ett kristillstÄnd dels för den hÀktade sÀllan fÄr ha kontakt med familjen. För att minimera de skadeverkningar ett frihetsberövande av en förÀlder kan medföra ett barn har fokus till stor dela riktats mot kriminalvÄrdens ansvar att underlÀtta för en kontakt mellan den frihetsberövade förÀldern och barnet. DÄ en person hÀktas kan denne i vissa fall ÄlÀggas restriktioner vilket innebÀr att den hÀktades möjlighet till kontakt omvÀrlden delvis eller helt inskrÀnks. Sverige har frÄn flera hÄll mottagit kritik kring anvÀndningen av restriktioner med fokus pÄ mÀnskliga rÀttigheter, den hÀktades rÀttigheter och psykiska hÀlsa.
Butikskommunikation av textilier producerade i Sverige
Enligt undersökningar konsumeras allt mer klÀder i Sverige, samtidigt som konsumenters efterfrÄgan pÄ mer hÄllbara och miljömedvetna produkter ökar. Det Àr företagens uppgift att uppmÀrksamma konsumenten om de bÀttre alternativ som finns, ur ett miljöperspektiv, och det Àr upp till dem att tydliggöra sin position pÄ marknaden samt göra sig mer synliga. Slow fashion Àr ett begrepp som funnits i decennier, men som fÄtt fÀste de senaste Ären. Det Àr ett mode som kan bana vÀg för framtidens textilbransch och med denna rapport undersöks hur man kan lyfta fram och uppmÀrksamma fler mÀnniskor pÄ att dessa alternativ av företag finns. Denna uppsats Àr en fallstudie av ett svenskt företag som nÀrproducerar klÀder.
Mint & vintage : bevarande : hur, vad och varför?
StĂ€derna vĂ€xer och stadens omrĂ„den Ă€ndrar funktion. Bland annat blir de tidigare perifera omrĂ„dena mer centÂrala och dĂ€rigenom Ă€ven verksamheterna som varit placeÂrade dĂ€r, t.ex industriomrĂ„den. DĂ„ dessa Ă€ndĂ„ utgör en Ă„rsring i stadens historia kan det dĂ€rför vara intressant för kommande generationer att kunna utlĂ€sa stadens framvĂ€xt och historia. FrĂ„gan Ă€r vad som ska bevaras, hur och varför?Det finns en ny syn pĂ„ vad som rĂ€knas till kulturvĂ€rden.
(MAR)DR?MMARNAS MONUMENT? En kvalitativ argumentations- och retorikanalys av kulturdebatten kring konstverket Dr?mmarnas monument.
When the public artwork Dr?mmarnas monument was installed at G?taplatsen in Gothenburg in
the summer of 2023, it became the starting point for one of Gothenburg's most talked about and
controversial cultural events. Politicians, journalists, artists and the public made their voices heard,
either criticizing the art installation or defending it. The local newspaper G?teborgs-Posten became
a central arena for this cultural debate.
Mina svar Àr vÀldigt lika bokens : En undersökning av studenters försvarsstrategier
Syftet med min uppsats har varit att försöka belysa vilka försvarsstrategier studenter anvÀnder sig av under en disciplinutredning, samt om dessa strategier Àr framgÄngsrika eller ej i att uppnÄ sitt syfte. I upptakten till mitt arbete trodde jag att jag skulle fÄ fram analysresultat som visade pÄ argumentation som hÀnvisade till ett eget lÄgt etos. Min hypotes var ocksÄ att studenternas försvar skulle vara patostyngda. Efter att ha genomfört dokumentstudier av 18 disciplinÀrenden pÄ Södertörns högskola tycks dock denna hypotes inte stÀmma. Verkligheten var inte sÄ kategorisk och ?genomskinlig? som jag ville tro.
Prins/essa? : En text- och bildanalys om vilka egenskaper en prinsessa tillskrivs i bilderböcker
The aim of this thesis is to expand the understanding of 16th century Flemish art by approaching paintings by artists Pieter Aertsen (1508-1575), Joachim Beuckelaer (1533-1574) and Pieter Bruegel (c. 1525-1569) from a different perspective. This is done by extending the discourse of art history, into a discourse of literary history and primarily 16th century novels by authors such as François Rabelais and Miguel de Cervantes. The paintings are studied in relation to these 16th century novels, by comparison and as a testament of this specific time period. A widening contextualization is also constructed in which a connection to the expression of the carnivals ambivalent form, as well as the notion of lower classes is explored.
Vad vill TV-kanalerna ha? : En kvalitativ studie om hur man gör en framgÄngsrik pitch för en TV-kanal
Sett utifrÄn producentens perspektiv har pitchen blivit en vÀldigt central del i arbetet nu jÀmfört med vad den var mellan 1956 och 1987 dÄ SVT hade monopol pÄ TV-Sverige och enbart anvÀnde sig av sina egna produktioner. Idag ser bilden helt annorlunda ut. Kommersiella kanaler, och Àven SVT, köper in TV-program frÄn produktionsbolag. Jag ska tillÀgga att SVT fortfarande, och Àven TV4, till viss del producerar sina egna program, men lÄngt ifrÄn alla. Pitchen kan upplevas som liten och betydelselös i ett stort sammanhang, men trots att den Àr en liten del Àr den otroligt viktigt.
En retorisk analys av för- och emotdiskussioner kring det kungliga bröllopet pÄ Facebook
Syftet med uppsatsen Àr att utföra en retoriskanalys pÄ de argument som förs bland medlemmarna pÄ Facebookgrupperna ?VÀgra betala Victorias bröllop!? respektive ?VÄga betala Victoria och Daniels bröllop?. Grupperna Àr tvÄ intressanta debattforum att studera i syfte att ta reda pÄ vad för typ av dialog som förs liksom gruppmedlemmarnas Äsikter kring det kungliga bröllopet sÄvÀl som monarkin. SÄledes kommer uppsatsen att fokusera pÄ den medierande offentlighet som skapas i samspel med interaktionen som Àger rum pÄ respektive grupp. Uppsatsens utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar: Förs en kommunikativ dialog i frÄgan kring för respektive emot det kungliga bröllopet pÄ Facebook? Hur Àr dialogerna om bröllopet uppbyggda? Vad har medlemmarna för Äsikter kring det kungliga bröllopet sÄ vÀl som monarkin? Genom att fokusera pÄ en för- respektive emotgrupps Äsikter pÄ Facebook tangerar uppsatsen olika forskningsfÀlt sÄsom: forskning om det kungliga bröllopet 2010, det Internetbaserade forumet Facebook men Àven fÀltet för retorik och medierad offentlighet.
Den sjÀlvklara musiklÀran - En studie om lÀrares och elevers attityder till musikteoriundervisning
English Title: "The unquestionable tuition of music theory". During my years as a musician and a musical student, I have encountered many prejudices when it comes to views on music played by ear and the routines and discourses belonging to its creation and performance. I have experienced that there is a concealed hierarchical view on different styles of music, particularly amongst those educators and musicians who are highly educated in musicology. The Afro-American tradition, has historically been a part of the musical education at university level for much shorter a period than that of the classical tradition. In my opinion, the formulation of the music theory lessons is still strongly influenced by the classical tradition.
Det nya slagfÀltet : En analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer i print sedan den allmÀnna vÀrnpliktens avskaffande
Den allmÀnna vÀrnplikten avskaffades i Sverige den 1 juli Är 2010. Detta efter ett riksdagsbeslut frÄn Äret innan, den 16 juni 2009. FrÄn och med denna tidpunkt övergick Försvarsmakten direkt frÄn att vara ett vÀrnpliktsförsvar till att bli, i fredstid, en utprÀglad yrkesarmé. Som en effekt utav denna indragning av Försvarsmaktens kontinuerliga tillförsel av personal mÄste Försvarsmakten nu rekrytera nödvÀndig arbetskraft pÄ annat sÀtt via den öppna arbetsmarknaden. Sedan Är 2010 fram till 2013, vid vÀrnpliktens avskaffande, har Försvarsmakten satsat 350 miljoner kronor pÄ marknadsföring.
Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol
Författare: Isabelle Jönsson, Vlad TanaseTitel: Festmetoden - Att formulera budskap kring alkohol.Ămne: Medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsat'sHandledare: Ingrid HöjerbackExaminator: Helena SandbergĂ
r: VT 2007Sammanfattning:Problem och syfte: I dagen's samhÀlle har hÀlsokommunikation kommit att bli ett stort Àmne dÀr man försöker fÄ mÀnniskor att Àndra sina levnadsvanor inom olika omrÄden sÄ som bra kosthÄllning, trÀning och hÀlsa, rökning samt alkohol och droger. Vad gÀllande alkohol talar man om att dricka pÄ ett "mÄttligt sÀtt" som kan innebÀra mycket olika saker för olika individer. Att förÀndra beteenden Àr alltid en komplicerad proces's, inte minst dÄ det gÀller hÀlsobeteende. Alkoholkommittén's kampanj Festmetoden lanserade's 2005 och har verkat som en beteendeförÀndringskampanj kring alkoholvanor för mÄlgruppen unga vuxna mellan 18-25 Är. Festmetoden Àr en ytterst intressant kampanj dÄ det Àr en mycket omfattande och ambitiö's informationsinsat's gÀllande del's mÄl och budskap men Àven medieval.
"Yes, we can!" : En studie av retoriken i Barack Obamas tal med sÀrskild tonvikt pÄ topos "personlig bakgrund"
Uppsatsen syftar till att genom en analys av tre tal undersöka pÄ vilket sÀtt USA:s president Barack Obama anvÀnder sig av berÀttelser om sin familj och sin bakgrund i sina tal för att försöka stÀrka sitt ethos. Uppsatsen har tre huvudsakliga frÄgestÀllningar: NÀr i talen pratar Obama om sin familj och bakgrund? Vad i dessa berÀttelser kan höja Obamas ethos och skapa förtroende för honom? Vilka retoriska grepp anvÀnder Obama för att försöka fÄ sÄ mÄnga som möjligt att kÀnna att de har nÄgot gemensamt med honom? Det material som analyseras i uppsatsen Àr tre tal framförda av Barack Obama. Det Àr det presentationstal (The Keynote Speech) som han höll pÄ Demokraternas konvent 2004 nÀr John Kerry skulle nomineras till presidentkandidat, det tal Obama höll om sin pastor nÀr denne uttalat sig rasistiskt om vita (A More Perfect Union) samt det segertal han höll i Grant Park i Chicago 2008 dÄ det stod klart att han blivit vald till USA:s 44:e president. Dessa tre tal har valts ut som analysmaterial dÄ de dels rent kronologiskt speglar olika tidpunkter och avsatser i hans karriÀr och dels visar pÄ tre olika sammanhang, ett dÄ han egentligen presenterar en annan person (Keynote Speech) men ÀndÄ lyckas göra det Àven till ett presentationstal av sig sjÀlv, ett dÀr han snarare ger ett slags försvarstal (A More Perfect Union) och ett som Àr mer prÀglat av glÀdje och förhoppning (The Victory Speech). Den teori som presenteras i uppsatsen rör framför allt ethos, den retoriska situationen och topiklÀran, men en kortare genomgÄng av den klassiska retorikens tre talgenrer, parteslÀran, publikbegreppet och presidenttal genomförs Àven.
DOSS - VÀrderingsmodell för riskerna vid tillverkningen av flytande livsmedel -En analys av interna risker och deras konsekvenser pÄ produktens varumÀrke
Sammanfattning TitelDOSS - VÀrderingsmodell för riskerna vid tillverkningen av flytande livsmedel- En analys av interna risker och deras ekonomiska konsekvenser pÄ produktens varumÀrke FörfattareDagmar Ohlsson & Sofia Svensson HandledareCarl-Henric Nilsson, Universitetslektor vid Technology Management Centrum, Lunds Universitet.Fredrik Nilsson, doktorand vid Förpackningslogistik, Lunds Tekniska HögskolaChristina Skjöldebrand, Adjungerad Professor vid Livsmedelsteknik, Lunds Tekniska Högskola SyfteVÄrt syfte var att skapa en modell för kartlÀggning och vÀrdering av interna operativa riskkÀllor, samt utreda vilka konsekvenser dessa riskkÀllor kunde fÄ pÄ produktens varumÀrke. De operativa riskkÀllorna studerades frÄn företagets rÄvarumottagning till utskeppning frÄn dess fÀrdigvarulager. RiskvÀrderingsmodellen Àr giltig för företag inom livsmedelsindustrin som tillverkar flytande produkter och kan fungera som ett underlag i beslut angÄende kvalitetssÀkring. Modellen applicerades specifikt pÄ tvÄ fallföretag. MetodMetoden som tillÀmpades i detta arbete hade sin utgÄngspunkt i Glaser & Strauss ?Grounded Theory?.
Timing, begreppets betydelse inom organisation och marknadsföring
Timing Àr ett uttryck som Äterfinns i vÄr vardag; inom musiken, sport, inlÀrning, undervisning, retorik, aktiehandel och sÄ vidare. Listan kan göras lÄng. Som gammal köpman i modebranschen lÀrde jag mig att inte ens i denna bransch behöver aktörer vara först ut[1] för att lyckas bÀst, utan att det mesta handlar om att agera i rÀtt tid. I mitt intresse för vad som Àr "agerande i rÀtt tid" har jag valt att studera begreppet timing i ett nÀrmare perspektiv. Detta arbete har fokuserats pÄ timing inom organisation och marknadsföring. Jag har tyvÀrr mÄst konstatera att timing som begrepp i organisations- och marknadsföringslitteraturen sÄ gott som utelÀmnats, samtidigt som en mÀngd liknande uttryck anvÀnds som Àr relaterade till tid och utnyttjande av tid.
Mejeriföretags samarbetsformer för produktutveckling av specialprodukter : En studie över mejeriföretags överlevnad pĂ„en konkurrensutsatt marknadÂ
Timing Àr ett uttryck som Äterfinns i vÄr vardag; inom musiken, sport, inlÀrning, undervisning, retorik, aktiehandel och sÄ vidare. Listan kan göras lÄng. Som gammal köpman i modebranschen lÀrde jag mig att inte ens i denna bransch behöver aktörer vara först ut[1] för att lyckas bÀst, utan att det mesta handlar om att agera i rÀtt tid. I mitt intresse för vad som Àr "agerande i rÀtt tid" har jag valt att studera begreppet timing i ett nÀrmare perspektiv. Detta arbete har fokuserats pÄ timing inom organisation och marknadsföring. Jag har tyvÀrr mÄst konstatera att timing som begrepp i organisations- och marknadsföringslitteraturen sÄ gott som utelÀmnats, samtidigt som en mÀngd liknande uttryck anvÀnds som Àr relaterade till tid och utnyttjande av tid.