Sökresultat:
700 Uppsatser om Klassisk retorik för vćr tid - Sida 45 av 47
Och nu blir det reklamfilm : En kvalitativ innehÄllsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009
Och nu blir det reklamfilm - En kvalitativ innehÄllsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009Seminar date: 2010-01-14Department: Media- and Communication scienceReport category: Degree project undergraduate levelAuthors: Johan Heikensten and Elin LarssonAdvisor: Kristoffer HoltPurpose: When TV4 for the first time offered advertising time to the Swedish political parties for the upcoming election of the European Parliament in 2009, a huge debate broke loose in the media. Regardless of opinions on the matter, we find it safe to say that political television commercials will have a great influence on future election campaigns in Sweden. Hence, we find it of great interest and importance to examine these seven commercials in order to look for tendencies, strategies and trends within the material. Theories: The theory chapter includes Communication, Political communication, Videostyle, Commercial strategies, Rhetoric and Semiotics. Methodology: The survey is based upon two qualitative analyses, a rhetorical analysis and a semiotic analysis.
Behovet av alternativa begravningsplatser i Sverige
Arbetet grundar sig pÄ en enkÀtundersökning genomförd mellan 12-02-01--12-03-05. Under denna tid besvarade 537 informanter enkÀten. Författaren ville kartlÀgga hur nöjda de var med de begravningsplatser som finns i Sverige, om det behövs alternativa begravningsplatser och hur acceptansen Àr för vilka aktiviteter och platser som kan accepteras pÄ en begravningsplats.
EnkÀten lades ut pÄ olika sociala nÀtverk pÄ internet, den skickades ut via mail till studenterna vid SLU och mailades till författarens vÀnner och bekanta.
Av svaren kunde man dra slutsatsen att detta Àr ett Àmne som berör mÄnga!
PÄ frÄgan om vilka aktiviteter och platser som accepteras i en minnespark / alternativ begravningsplats sÄ utkristalliserades tvÄ olika hÄllningar. En grupp vill ha det kvar som det Àr, en mer klassisk kyrkogÄrd, utan aktiviteter och enbart till för de sörjande. Det skulle vara en lugn plats, en plats för att sörja och för kontemplation.
Recensionernas retorik : Om könsroller i kulturjournalistiken
At the centre of this study lies the question if normative gender thinking affects the way poetry gets reviewed and how the reviews are written, this in relation to both the gender of the reviewer and the poet. The study crosses three academic fields; gender studies, poetry and journalism, and is based on the cultural studies theory of media affecting and even creating the world around it.The study is based on two types of analysis. One quantitative analysis based on the thematic criticism theory about detail studies that shows bigger patterns, this analysis focuses on how the poet and his/hers work are being treated in the reviews in areas such as how much space theyÂŽre given in the newspapers, how they are named by the reviewer and the tendency to quote the reviewed work. Â And one qualitative analysis based on the new criticism method of close reading, that focuses on the reviewers way of writing and how that may be connected with theories of gender differences, this both connected to the gender of the reviewers and the poets.The material chosen for this study are all the reviews that were published in the same newspapers and that reviewed two specific poetry works by two specific poets chosen with great sensibility to age and career so that their difference in gender would be the most significant difference between them. The works were chosen based on year of publishing, they were supposed to be published as newly as possible and as close to each other in time as possible.
Medborgardeltagande frÄn retorik till handling : fallet Ekostaden Augustenborg
Dagens system kring delaktighet och inflytande i beslutsprocesser kan bĂ„de förhindra och möjliggöra handlande vid arbetet kring hĂ„llbar stadsutveckling. MĂ„nga stĂ€der runt om i vĂ€rlden lĂ€gger stor vikt vid att stĂ€dernas utveckling ska ske inom ramen för vad som anses vara socialt, ekologiskt och ekonomiskt hĂ„llbart. DĂ€rför Ă€r förstĂ„else för de existerade processerna avgörande nĂ€r man arbeta praktiskt med ett förĂ€ndringsarbete lokalt men Ă€ven nationellt och globalt. Ămnet medborgardeltagande i stadsplanering handlar om konflikter, makt och intresse. De inblandade aktörerna försöker i mĂ„nga fall pĂ„verka handlingarna utifrĂ„n deras syn och intresse.
Det tredje könet : En diskursanalys av debatten om "hen" i fyra svenska dagstidningar under januari-mars 2012
Denna studie har till syfte att undersöka det svenska jÀmstÀlldhetsklimatet genom debatten om ordet ?hen? i fyra dagstidningar under början av 2012. ?Hen? Àr ett könsneutralt alternativ till ?hon? och ?han? tÀnkt att anvÀndas nÀr kön Àr okÀnt eller irrelevant. FrÄgestÀllningarna kretsar kring vilken typ av förhÄllningssÀtt, kÀnslor samt för- och motargument som uttrycks av aktörerna i debatten kring anvÀndandet av ?hen?.
Balett för alla? : undersökning om grÀnsöverskridande möten mellan populÀr- och finkultur
MÀnniskor lever alltför mycket utifrÄn normer och allt de gör inplaceras i fack och vÀrderas efter klasstillhörighet. Det kan tyckas sjÀlvklart att man kan tycka om vitt skilda saker inom kulturen: konst, musik, dans och litteratur ? ÀndÄ finns det en vag kÀnsla hos mÄnga mÀnniskor att det inte passar sig att samtidigt uppskatta t ex klassisk musik och dansbandsmusik. Vad Àr det som hÄller dem tillbaka ? vad Àr det som styr dem?Den hÀr uppsatsen har som syfte att undersöka grÀnsöverskridande kulturmöten mellan populÀrkulturella och finkulturella konstnÀrer, med huvudfrÄgestÀllningen om dessa skilda konstformer kan mötas och sammansmÀltas pÄ ett likstÀllt sÀtt.
Det Àr inte vi som har brutit mot mÀnskliga rÀttigheter : En kriskommunikationsanalys av fallet TeliaSonera utifrÄn Kenneth Burkes pentadanalys
Titel: ?Instagram, vÄr scen för framtrÀdande?. En kvalitativ studie i ungdomars instÀllning och anvÀndande av fotoapplikationen InstagramNivÄ: C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskapFörfattare: Hannah OlssonHandledare: Anna EdinDatum: Juni 2014Seminarium: 5/6 2014Syfte: Syftet med denna studie Àr att fÄ ökad förstÄelse och insikt i ungdomars anvÀndande av fotoapplikationen Instagram. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor anvÀnder jag mig av nÄgra huvudfrÄgor vilka Àr:Vad finns det fo?r skillnader och likheter mellan tjejer och killars sa?tt att se pa? sin egen anva?ndning av Instagram?Vilka bakomliggande intentioner finns na?r anva?ndarna laddar upp en bild?Vilka bilder och texter Àr okej att publicera och vilka Àr inte det? Varför Àr det sÄ?Vilken roll har Instagrams tva? kontotyper fo?r vad dessa ungdomar va?ljer att publicera?Metod: Kvalitativa intervjuer.
Flexibelt eller ensidigt? : En kvalitativ undersökning om idrottsundervisning utan tillgÄng till egen gymnastiksal
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllning: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt idrottslÀrare som arbetar pÄ fristÄende gymnasieskolor vilka saknar tillgÄng till en egen gymnastiksal upplever att idrottsundervisningen samt deras arbetsmiljö pÄverkas. Syftet bröts ner till tre frÄgestÀllningar: Finns det nÄgot eller nÄgra moment eller kursmÄl i undervisningen som idrottslÀrarna upplever gynnas eller missgynnas pÄ grund av begrÀnsad lokal- och materialtillgÄng? PÄ vilket sÀtt anser idrottslÀrarna att lokal- och materialtillgÄngen pÄverkar deras möjligheter att erbjuda eleverna en komplett utbildning i Àmnet Idrott och hÀlsa? Hur upplever idrottslÀrarna att avsaknaden av en egen gymnastiksal pÄverkar deras arbetsmiljö?Metod: Sex stycken idrottslÀrare intervjuades genom kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer. Kriterierna för deltagande i studien var att lÀrarna skulle arbeta pÄ en fristÄende gymnasieskola i StockholmsomrÄdet samt sakna tillgÄng till gymnastiksal. Sammantaget intervjuades tre mÀn med 3, 5 och 8 Ärs erfarenhet av arbete i skolan och tre kvinnor med 1.5, 3 och 5 Ärs erfarenhet av arbete i skolan.
Trevlig och vacker flicka: vÀgen till höga betyg?
Den hÀr uppsatsen startade i en reflektion över vilka elever som kommer in pÄ populÀra gymnasieutbildningar. Uppslaget kom efter en genomgÄng av skolkatalogernas klassfotografier, pÄ en gymnasieskola i en medelstor svensk kommun. PÄ bilderna som visade det populÀra Medieprogrammets elever var tvÄ aspekter tydliga. För det första att flesta studerande Àr flickor. Det andra Àr att mÄnga av flickorna har ett utseende och en kroppsform som anknyter till de klassiska proportionerna och dragen hos klassisk grekisk och italiensk konst, ett ideal som ligger till grund för vad vi idag upplever som estetiskt vackert.
Prototyptillverkning i plast med FriFormFramstÀllning : - handledning vid val av FFF-metod
FriFormFramstÀllning Àr en additiv tillverkningsteknik, vilken innebÀr att detaljen byggs upp lager för lager, genom att material successivt tillförs. En vanlig tillÀmpning av denna metod Àr tillverkning av prototyper i plast. Metoden har blivit populÀr frÀmst tack vare dess möjlighet att reducera ledtiden. Teknikens förmÄga att skapa komplexa geometrier, vilka inte alltid kan tillverkas med klassisk tillverkning som bygger pÄ svarv- och frÀsoperationer, har ocksÄ bidragit till dess popularitet. Det finns klara fördelar för företag att anvÀnda prototyper i sin tillverkning.
Drick med mÄtta och spela lagom! : En studie i hur statliga bolag konstruerar trovÀrdighet i relation till motstridiga syften i verksamheten
I denna studie analyseras hur de statliga bolagen Systembolaget och Svenska spel gÄr tillvÀga för att skapa trovÀrdighet i sin omgivning av kunder och intressenter. Undersökningen Àr genomförd pÄ informativ och extern kommunikation som finns pÄ bolagens hemsidor, varav tvÄ reklamfilmer Àven visas i svensk tv.Syfte: BÄda bolagen befinner sig i en etiskt ambivalent situation dÄ de genom sina statliga uppdrag mÄste uppnÄ ett vinstkrav och samtidigt begrÀnsa försÀljningen av produkter som kan ha en negativ inverkan pÄ mÀnniskors hÀlsa. Studiens syfte Àr att granska hur de bÄda bolagen resonerar kring sin verksamhet och hur denna trovÀrdighetsbyggande kommunikation kan tolkas med hjÀlp av ett retoriskt och narrativt synsÀtt.Metod: En narrativanalys anvÀnds för att förtydliga berÀttelsernas olika roller, teman, handlingar och miljöer och hur de fyller en funktion för att uppnÄ ett pÄverkanssyfte och identifikation. Vissa argument granskas med hjÀlp av de retoriska appellerna ethos, pathos och logos. En analys av ethos urskiljer dessutom ur bolagens resonemang hur de vill uppfattas av sin publik, och hur publiken kan tÀnkas uppfatta deras image.
Attraktionens hjÀltar : En topikanalys med genusperspektiv av tvÄ sjÀlvhjÀlpsböckers skapande av bilden av manligt och kvinnligt.
Uppsatsen berör fÀltet med sjÀlvhjÀlpsböcker om dejting och vilken verkan dessa kan ha pÄ bilden av hur man och kvinna ska vara i samhÀllet. Syftet med uppsatsen begrÀnsar sig till att, genom en topikanalys utifrÄn Ciceros och Janne Lindqvist Grindes persontopiker, göra en jÀmförelse av könsrollernas framstÀllning i Henrik Fexeus dejtingbok Alla fÄr Ligga - Strategier i förförelsekonst för den moderna gentlemannen och kvinnan, och Sara Starkströms dejtingbok Game Girl. Det görs genom att genus lÀggs pÄ dessa topiker som funnits intressanta. I analysen anvÀnds Yvonne Hirdmans genusteori om genussystem och genuskontrakt för detta ÀndamÄl.Tidigare studier i Àmnet som Àr intressanta för studien Àr bl.a. Panteå Farvid & Virginia Brauns artikel ?The ?Sassy? Woman and the ?Performing? Man: Heterosexual Casual Sex Advice and the (re)constitution of Gendered Subjectivities?, och Leto DeFrancisco och Penny O?Conners intressanta inlÀgg ?A feminist critique of self-help books on heterosexual romance: Read ?Em and Weep?.
Myrorna & Beyond Retro ? En jÀmförande studie mellan en ideell och en vinstdrivande secondhand-verksamhet
Den svenska andrahandsmarknaden har under senare Är vÀxt sig allt starkare. Förklaringarna till det fenomenet Àr bl.a. den rÄdande miljödebatten och konsumenters nya medvetenhet till deras konsumtionsbeteende. Konsumenten har i dag ett behov att ha en individualistisk stil, vilket kan vara en anledning till secondhand-branschens nyvunna trendstatus och snabba expansion. LÄgkonjunkturen, som drabbade Sverige 2008, kan Àven vara en anledning till den expanderande marknaden.
Talet om lÀrarrollen : diskursanalys av politikers tal om lÀrarrollen
Detta examensarbete behandlar politikers tal om lÀrarrollen och dÄ med primÀrt fokus pÄ sprÄkbruk. I detta undersöks om det finns belÀgg för skillnader i hur bilden av lÀrarrollen kommer till uttryck mellan vÀnster- och högerorienterade partier. Den empiriska grunden utgörs av riksdagsprotokoll frÄn kammardebatter under tidsperioderna 2004, 2005, 2006 och 2008. Sammanlagt rör det sig om fyra kammarprotokoll, dÀr enskilda anföranden har valts ut och analyserats. Dessa anföranden utgör tillsammans cirka fyra sidor normal text och innefattar sjutton separata anföranden.Examensarbetets teoretiska ansats befinner sig inom ramen för ett socialkonstruktionistiskt perspektiv pÄ kommunikation och kunskapsbildning, det vill sÀga hur diskurser konstrueras, konsumeras och konstitueras.SamhÀllet Àr inte homogent, utan prÀglas av olika intressegrupper som har olika vÀrderingar och olika syner pÄ samhÀllets utformning.
Investor Relations. En jÀmförande studie om företagsstorlekens betydelse för informationshantering pÄ Internet
Bakgrund: Investor Relations (IR) Àr den kommunikationen som företagen för med den finansiella vÀrlden, frÀmst till analytiker och investerare. Idag Àr hemsidor en standardmetod för företagen att sprida sin finansiella information pÄ och det finns mÄnga fördelar sÄsom minskade kostnader och förbÀttrad informationskvalité. Forskningen pÄ omrÄdet prÀglas av en klassisk bild av att företagens storlek pÄverkar informationsinnehÄllet pÄ deras hemsidor, ju större företag desto bÀttre kvalité och innehÄll pÄ informationen. FrÄgestÀllning: DÄ forskningen de senaste Ären har stagnerat inom detta ÀmnesomrÄde samt att den senaste studien av svenska förhÄllanden gÀllande företagsstorlek kontra IR-kvalité Àr snart tio Är gammal vill denna uppsats reda ut: Vilka skillnader i informationsinnehÄllet finns mellan stora, mellanstora och smÄ företags IR-sidor? Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka vad det i första hand finns för skillnader i informationsinnehÄllet pÄ företagens hemsidor mellan stora, mellanstora och smÄ företag.